Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Freakazoid zei:
Een vork! 8O Das creatief!

Doorbouwen Franck! Wij willen dit weekend gaan rommelen. :P

Is wolgens mij al een tijd bekens, ik dacht dat ik het het eerst bij de devine zag, of hier.

Verder vind ik het een redelijk simpel kistje, wel geinig, maar als ik snel ff wat moet bouwen (omdat ik net wat in puin heb gevlogen) dan bouw ik meestal een pibros.
Snellere bouwmetode, vliegt goed, is ook licht (oke mss iets zwaarder) en kan ik uit het hooft (profiel uit het hoofd tekenen gaat maar is altijd minder dan de orgineele)
Maar ik zal volgende keer deze eens proberen.

Hoeveel spanw zou jij zeggen als een totaal gewicht van 120gram te verwachten valt (feigao 12mm borstelloos motortje)
Ik dacht aan 45cm ofzo, maar mss heb jij ervaring met een mini versie tussen jou 27 planck's.
De electronica zit nu in een 50cm pibros (waar de uiterste puntjes vanaf zijn dus is hij 48)

Breng wat smeltlijm aan op de ribben, niet te veel, niet te weinig.
Plak de ribben één voor één vast tot aan de lijn van 33% (main-spar)
Zorg ervoor dat de ribben aansluiten op de onderplaat 5mm lijn
Indien ribben niet mooi aansluiten even met een mesje afschuinen

Even aftekenen de eerste (balsa) ligger
indek0008.jpg

Lijntjes waar smeltlijm komt markeren en met een beetje smeltlijm ter hoogte van de ribben de ligger vastplakken.
indek0009.jpg

Zorg ervoor dat je het gaatje waar het motorstokje doorgaat weer openmaakt.
indek0010.jpg

Hier zie je de plank met op beide vleugelhelften de balsa ligger.
indek0011.jpg

Foto van de voorkant van de ligger. Ik probeer hier duidelijk te maken dat je het voorste deel van de ribben vast moet lijmen , maar niet op het gedeelte van de groeven, daar komt straks bruislijm.
indek0012.jpg

Nu maak je op dezelfde maniet een 6mm depron ligger.
indek0013.jpg

Zitten de liggers vast, ban maak je met een schuurblokje alle oneffenheden vlak. Das belangrijk wil je een stijve vleugel bouwen.
indek0014.jpg

Fixeer de ligger op de bodemplaat van de vleugel....gebruik niet te veel smeltlijm
indek0015.jpg

Nu kort je de overgebleven helft van de ribben in. Snijdt haaks.
indek0017.jpg

Hier zie je hoe het niet moet, de rib is eigenlijk te lang. Het puntje van de rib moet tegen de vouwlijn aanliggen, niet zoals hier er overheen.
indek0018.jpg

Kort ook de middelste root rib in. Zorg ervoor dat het gat in de middelste rib in lijn licht met de achterste helft (anders krijg je straks de motorstok er niet in.
indek0019.jpg

indek0020.jpg

Hier zie je dat ik de ribben té lang heb gemaakt, stippellijn is gewenste lengte
indek0021.jpg

Gevolg is namelijk dat de LE té laag komt te zitten. Niet netjesx, maar uiteindelijk niet zon probleem.
indek0022.jpg

Lijm met smeltlijm de ribben vast, hier op de foto zie je waar géén lijm moet.
indek0023.jpg

Zitten alle ribben vast, dan check je of je motorstokje er nog in kan.
indek0024.jpg

indek0025.jpg

indek0026.jpg

Ik gebruik eenschuurplank van 10 bij 40 cm oid. Schuur de ribben en spar helemaal glad en vloeiend
indek0027.jpg

Erg gladjes !
indek0028.jpg

TEken de bovensheet af zodat er een paar mm overlap is. (eeerst proefpassen voor snijden)
indek0029.jpg

Check, past precies en met maar weinig overlap
indek0030.jpg

indek0031.jpg

Controleer of de vouwlijnen ook "vouwen"/ Zit er in de curve van het profiel een recht en hoekig stukje, vouw de lijn dan alsnog door het depron te knijpen /masseren/duwen.
indek0032.jpg

indek0033.jpg

Vouw beide helften dicht en kijk op de plaats van de root rib of beide platen passen...hier op deze foto hebben zo overlap, en die overlap moet eraf.
indek0034.jpg

HIer weer wat knijpen van de LE, enkele vouwlijnen willen zich niet laten vouwen
indek0035.jpg

Ok de bovensheet is nu op maat gesneden en de boel kan dicht. Gebruik om te lijmen bruislijm op alle aangegeven punten (en op aangegeven wijze). Spuit de vleugel en lijm nat met een plantenspuit. Zorg ervoor de de TE van de vleugel langs het tafelblad ligt. Leg ook lijm in de V groef van de LE.

indek0037.jpg

poeh !

Ik ben bekend met de pibros, heb er zelf ook enkele gbouwd. Vliegt niet véél minder, wel anders. (en ja hoe omschrijf je zoiets..deze plank is erm...levendiger/soepeler, anders kan ik het niet omschrijven)

Met een pibros borstelloos gaf ik gas en dan ging ie sneller vliegen. Met dezelfde setup op deze plank vallen bij gasgeven bijna de servos bijna de vleugel :) ...beetje overdreven ik weet het ..maar 't trekt wat sneller weg zeg en het blijijijijijft maar vliegen ook met gas bijna dicht.

Daarbij komt dat ik graag een vleugel bouw met ribben in plaats van lagen depron op elkaar plakken en er lagen tape eromheen plakken.

Gewicht is zeker de belangrijke factor, dit planckje is nu zonder alierons en electronica 43 gram. Dat haal ik bij gelijk oppervlak pibros niet.
Deze vleugel is ok beter bestand tegen crashes.

Voor een Feiago zou het een plank niet groter dan 45 cm maken . En géén balsa ligger gebruiken alleen een depron. 3 ribben pér vleugel. Ik zou het ook lijmen met CA ipv smeltlijm, tis toch iets zwaarder zo. Weinig tape gebruiken, tape is best gewichtig. (één laag over de neuslijst is dan genoeg.) dun profiel 8% max. 20 gram moet je kunnen halen. De plank in mn avatar is 18 cm en 4,5 gram :)

Mooiste zou zijn 2mm depron als bekleding.

Ik vraag me af, heeft iemand al geprobeerd de planck een keer in een plint formaat te maken? Dus 45cm spanne, CD-rom motortje, 600mAh lipotje?

Planck_Franck zei:
Met een pibros borstelloos gaf ik gas en dan ging ie sneller vliegen. Met dezelfde setup op deze plank vallen bij gasgeven bijna de servos bijna de vleugel :lol: ...beetje overdreven ik weet het ..maar 't trekt wat sneller weg zeg maar. zowel naar voren als ook omhoog:)
Dit vind ik ook het grootste probleem van dat ding, het ergste vind ik nog dat hij zeer snel bijna stilstaat bij gas dicht. (wel handig bij landen)
"levendiger" wil ik niet, de 50cm pibros rolt niet te geloven snel (met matige uitslagen) 6,5 rol per hartslag zegmaar, en soepeler, uhm... geen idee eigenlijk, toch maar eens proberen :P. Duurt nog wel even hoor, regelaar zit is kapot, andere al besteld maar die gaat denk ik eerst in een andere kist :oops: ik vraag de kersman maar om een 2e :lol:

Wat ik er misschien nog van kan zeggen; Als je het vleugeltje licht bouwt en er de juiste spullen in monteert, kan je er in ieder geval langzamer mee vliegen dan een gemiddelde minipiper (die heb ik zelf ook..bostelloos/lipo) en met dezelfde setup sneller gaan dan een gemiddelde calmato.(en daar staat in Montfoort de pits mee vol..ik heb de mijne net verkocht)

Het antwoordt van een een van onze clubleden afgelopen zondag op de vraag wat hij er nou zo bijzonder aan vond; (denk denk erm erm) ....'het is gewoon anders' en voor de rest errug veel fun....sja. wat moet ik er verder nog van zeggen.

Zijn die vork groeflijnen echt nodig? het lijkt me dat drie mm depron zich redelijk makkelijk rond laat buigen en zo rond is dat profiel nu ook weer niet.. tenminste als je de 'grain' van het depron in de lengterichting van de vleugels laat lopen. Wat gebeurt er als ik dit niet doe? Ik neem aan dat je dit met een van je 27 planckies wel eens hebt geprobeerd.

Waarom vraag ik dit?, omdat groeven maken in je depron het depron natuurlijk wel zwakker maakt, zonder groeven wordt je plankie gewoon wat steviger lijkt mij.

Maar goed, jij hebt er al 27 gebouwd dus je zult er wel een goede reden voor hebben :)

Marco

Marco uit Hangar 5 zei:
Zijn die vork groeflijnen echt nodig? het lijkt me dat drie mm depron zich redelijk makkelijk rond laat buigen en zo rond is dat profiel nu ook weer niet.. tenminste als je de 'grain' van het depron in de lengterichting van de vleugels laat lopen. Wat gebeurt er als ik dit niet doe? Ik neem aan dat je dit met een van je 27 planckies wel eens hebt geprobeerd.

Waarom vraag ik dit?, omdat groeven maken in je depron het depron natuurlijk wel zwakker maakt, zonder groeven wordt je plankie gewoon wat steviger lijkt mij.

Maar goed, jij hebt er al 27 gebouwd dus je zult er wel een goede reden voor hebben :)

Marco

Je zegt het zelf al,

dus je zult er wel een goede reden voor hebben :)

Depron laat zich 'ongegroefd" (wat een woord :) ) veel moeilijker vormen. Tussen de ribben "zakt" het depron in en je krijgt een golvend profiel. Het kán ovrigens wel. Maar het profiel van je vleugel wordt er lang zo mooi niet van. Het "groeven" levert niets aan sterkte in. Juist doordat je met groeven een recht oppervlak tussen de ribben krijgt wordt de vleugel meer box en daarmee sterker. Door het golven tussen de ribben in knikt de vleugel sneller..(ervaring leert)

Grain van depron zegt alleen iets over het wel of niet buigbaar zijn in één bepaalde richting. Niet over de soepelheid van buigen. Tegen de grain in buigen gaat met tape prima.

Overigens staat de teller inmiddels op 29 :)

Franck

Kijk, weer wat geleerd!.. Tot nu toe alleen vlakke plaat vleugeltjes met depron gebouwd, vandaar mijn vraag. Aan het invallen tussen de ribben had ik zo snel niet aan gedacht, en als het depron tusen de ribben ook bol kan blijven staan, wordt het sterker

Overigens, een heel duidelijk verslag/instructie! Foto's spreken bijna voor zich.

Marco

Hierbij een eerste opzet van een Reflex XTR model van het befaamde planckje.. scheelt een boel snijen en plakken om ermee te leren vliegen..

veel virtueel vliegplezier

Link is hier te vinden.

screenshot:
planck-reflex.jpg

Met vriendelijke groeten,
Jeroen

Zoals ik zei, spreken de foto's bijna voor zich. :-) Alleen bij de laatste 4 a 5 foto's snap ik niet precies wat je aan het doen bent.. de neuslijst aan het masseren? En dat kromme stippellijntje, wat wil je daar mee zeggen?

Overigens verder best wel knap in beeld gebracht hoor. Instructies schrijven doe ik zo'n beetje dagelijks, en ik weet hoe lastig dat soms is.

wanneer gaan we weer verder? :D

Marco

Oops, lezen blijft een kunst :oops:

[Edit ] he, en ineens heb ik reflex wél...van de week maar eens proberen of de planck op de pc net zo vliegt als in het echt.

Je kunt na het aanbregen van bruislijm de vleugel dichtvouwen.
Leg geen stapels tijdschriften op de vleugel, maar neem een plankje van 10 bij 40 cm met wat gewichten erop. IK neem hiervoor mn schuurplank, met het voordeel dat de plank niet langzaam wegglijd (door schuurpapier)

Door gebruik van een smalle plank zet je alleen druk op het achterste gedeelte van de vleugel en sta je toe dat de onderkant van de vleugel ook een welving aanneemt. Gooi je over de hele vleugel tijdschriften of andere gewichten dan krijg je een PLAT "profiel" aan de onderkant.

indek0047.jpg

Trek zachtjes de plank met gewichten naar je toe. Niet te hard maar net genoeg om de bovenkant van de indekking mooi tegen de bovenkant van de ribben aan te laten sluiten. Referentie is aansluiting bovendek aan root rib en tiprib.

indek0044.jpg

Plaats wat extra gewicht (epoxy flesjes in dit geval) om overal een goede aansluiting te krijgen

indek0042.jpg

Kijk of de achterlijst mooi aansluit en de kier mooi dicht is

indek0045.jpg

Controleer door met je vinger langs de voorlijst te gaan of er in de vleugel geen tordering zit.

[EDIT] als je de tweede vleugelhelft dichtplakt moet je dit blijven checken over de gehele lengte van de planck! Dus af en toe even met je vinger tussen LE en tafel gaan. Als de ruimte tussen tafel en LE varieert (tordering!!!) , corrigeren met opvulstukje depron)

indek0040.jpg

Indien er wél een lichte tordering is, plaats dan onder de LE stukjes depron waarmee je de tordering wegwerkt.
Check dit nog eens door je vinger langs de voorlijst/tafelblad te halen

indek0041.jpg

indek0042.jpg

Dit doe je na uitharden bruislijm ook met de andere vleugelhelft.

Na uitharden bovendek, achterlijst recht afsnijden.
vrijdag0001.jpg

Tussendoor foto, één helft zit dicht
vrijdag0002.jpg

Tips recht maken, overtollig depron en lijm wegsnijden
vrijdag0003.jpg

Nog even voorbeeld van de noodzaak om een smal plankje te gebruiken voor aandrukken, het profiel"kan omhoog waardoor je welving aan de onderkant van het profiel toestaat.
vrijdag0004.jpg

tadaaaaaaa ! Een knetterstijf planckie ! en (in mijn geval slechts 45 gram.)
vrijdag0006.jpg

Tegen het licht gehouden. Je kan zo goed zien of alle bruislijm ook voldoende aanhechting heeft op het bovendek.
vrijdag0007.jpg

"Zomerse" 180 gram versie van de in dit bouwverslag besproken planck.
Hiergebruik ik nog rechte elevons, iets waar ik sinds dit model vanaf gestapt ben.

zooom1.jpg

zooom2.jpg

Video gemaakt door clublid keldermuis...

zie pagina 18 oid van deze thread

Back