Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Ziet er mooi uit Cajo,

Welke setup gebruik jij of is dit al langs geweest?
Succes met de maiden en hou hem heel.
We zien de resultaten wel verschijnen.
Ton
 
Ik dacht even kijken hoe Cajo het er heeft afgebracht met de trainer.
Helaas nog geen bericht.
Of zou de snert verkeerd zijn gevallen?
Ach geen bericht is meestal goed bericht toch.

Ton
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft vandaag goed gevlogen , Carla heeft al aan het kabel gezeten .;)

Zonder problemen en groots trimmen van de eerste sekonde aan.

Mvg Johan
 
Helitony

Wij hebben wel de rolroeren iets feller afgesteld omdat hij vrij traag rolde
verder was er allen wat trim nodig op hoogte.
We gaan nog wel een prop 13X8 proberen.
Mijn setup is voldoende voor ± 10 minuten vliegen geen 3D

Mijn setup is Prop 13X7
Accu 4 cel lipo 4000 Mah 15 C
Regelaar Turnigy Plush-40
Motor Turnigy C4250-700
Totaal gewicht 2110 gram
 
Cajo,
Mooi dat de maiden goed is verlopen en dat hij naar je zin vliegt.
Hopelijk maak je nog vele vlieguurtjes met de trainer.
Mijn maiden zit er aan te komen zodra mijn hand beter gaat.
Ton
 
Cajo gefeliciteerd met de maiden.
Hopelijk een van de komende weken de remaiden, ben nu bezig met de neus te repareren zaten toch nog wat gecompliceerde meervoudige breuken in. Moet opschieten is voor profielwerkstuk en die moet 22 november af zijn. Dan moet ik toch wel een paar mooie vlieg foto's hebben. :puppydogeyes:

mvg.
Andreas
 
Dit is hem dan mijn eerste houtbouw vliegtuig.
Het plakwerk zit er op en hij mag nu op de foto.

P1100926.jpg


P1100914.jpg


P1100919.jpg


geen side thrust nodig??
P1100923.jpg


geen downthrust nodig??
P1100921.jpg


de regelaar in de koelwind
P1100924.jpg


De folie is HK folie dat scheelt de helft qua prijs met de gangbare folie.
De tijd zal leren hoe lang het blijft zitten.
Ik heb hem eerst helemaal wit gemaakt en daarna de andere kleurfolie er overheen geplakt.
De grote vlakken heb ik voordat de 2e laag er op ging eerst bewerkt met deze woodpecker.
De smallere banen die plak je met enige zorg er goed overheen zonder belletjes.

woodpecker
P1100929.jpg



mijn setup:
motor HXT 42-60 - 600KV
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 42-60 600Kv 43A Brushless Outrunner M(3530)

roerhoorns
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Aluminum Screw Horns M4x24mm (5pcs/set)

controller
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

servo’s
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo

landingsstel
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Alloy landing struts 3mm / 89g / 130mm

tailwheel
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Sullivan Tail Wheel Bracket kit (5-12lb)

wielen
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Scale alloy hub rubber wheel 2.5inch

stuurkabels Sullivan SU 506
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/

accu
LiFePO4 A123 Systems 26650; 9,9V; 2300 mAh; hochstromfest, 39,90 €
Even bekijken wat deze motor met deze 3S accu presteert waarschijnlijk moet het 5 of 6 S worden.

Het gewicht is nu 2300 gram.
Als het 6S moet worden dan komt er nog een accu set in serie bij dus 240 gram erbij.

Optisch helemaal gereed
Nu nog een accubakje erin en wat bedrading etc. dan kan hij een keer met goed weer de lucht in.

Groeten
Ton
 
Dat is je goed gelukt de eerste zelfbouw .:worship:

Side- en down thrust heeft hij niet nodig.
Bij mij staan alle roeren neutral.

Ook denk ik dat je naar 6S moet met deze motor .
Het extra gewicht mag hij rustig hebben.

Mvg Johan
 
woow mijn complimenten ziet er echt schitterend uit. :worship: :worship: Ben jaloers :p Komt er nog een naam op ? Succes met de laatste loodjes en geef vooral veel gas bij de eerste vlucht ;)

Die van mij kan ook al weer bijna de lucht in alleen de neus opnieuw in de folie zetten. En wat met lijntjes spelen. zodat ze wat minder saai wordt. En een naam verzinnen dat wordt nog het moeilijkste.


mvg.
Andreas
 
Ton,

Die motor gebruiken we in onze clubtrainer in een vergelijkbaar toestel. Ongeveer 600W op 12x7 en 6S LiFePo.
Heb je die LiFePo accu's al? Anders zou ik toch eens overwegen of je neit liever een setje moderne lipo's wilt. Net zo snel te laden, 40% meer capaciteit tov hetzelfde gewicht, dus meer vliegtijd. Met de LiFePo's vinden wij de vliegtijd net aan de korte kant, zeker bij leerlingen die nog geen ideale gasbeheersing hebben. Bij heel rustig vliegen kun je 13 a 14 minuten halen, typische lesvluchten zo rond de 7-8minuten.

Groet,
Gerben
 
Ja hij is leuk geworden ik ben er dik tevreden mee.

Een naam vind ik niet echt nodig ik weet er ook geen.

Wat betreft de LifePo.
Bedankt voor de tip maar ik heb en gebruik alleen maar LifePo.
Een perfecte accu voor mij zelfs na een korstsluiting nog bruikbaar.
Bij het laden hoef ik ook niet op te letten ze zijn minder kritisch.
Ook laden en ontladen is simpeler.
Ton
 
Klopt , een bestaand ontwerp werd helemaal opnieuw getekent voor de frees.

Ook werden ontwerp fouten er uit gehaalt.

Daarna werd tijdens het bouwen van 1 prototyp door mij freesfouten er uit gehaalt en nog verbeteringen aangebracht zo als het gefreesde stabilo en zijvin met de roeren.

Dit werd dan direkt door Sanka in de tekening verwerkt.

Zo zijn er zo,n 10 verschillende projekten ontstaan.;)

Mvg Johan
 
De trainer heeft zijn maiden doorstaan!
Vandaag met gunstige weersomstandigheden is de trainer voor het eerst de lucht in gegaan.
Eerst heb ik met clubmaatje Fred de afstellingen gedaan en dat was wel nodig.
Gelukkig is Fred een ouwe rot in de RC wereld dus kwam het allemaal goed.
Zoals gezegd het weer zat mee geen wind dus wat wil je nog meer.
Gas vol open en ziedaar strak de lucht in.
Ik glunderde van oor tot oor mijn eerste zelfgebouwde houten vliegtuig in de lucht.
Wat vliegt dat mooi en strak en zo nodig ook langzaam.
Trimmen was niet nodig door de juiste afstellingen van Fred.
Twee setjes accu’s leeg gevlogen en met de derde set een paar keer landen en opstijgen.
En ja hoor het noodlot sloeg toe ik vloog rakelings langs de bomen raakte een tak en daar dwarrelde hij naar beneden in het hoge gras.
Gelukkig konden wij er bij komen en op een klein krasje na nog helemaal gaaf!!!!!
Ik kon mij geluk niet op en nu eerst thuis maar eens inspecteren alvorens weer de lucht in te gaan.

Johan en Sanka petje af voor dit mooie ontwerp hij vliegt geweldig.

Fred heeft nog een stukje gefilmd dus het bewijs is geleverd.
Helaas heb ik geen zoomlens tijdens het filmen dus hij was al snel uit beeld.
45tzRloUwMU[/media] - P1100935.MOV

Groeten
Ton
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top