Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

ondertussen heb ik de tweede vleugel helft ook bijna klaar en kunnen we aan de verbinder beginnen.

Deze word uit 3 delen vliegtuigmultiplex gemaakt , deze is ook niet te knacken door de trainer.

De lange moet nog gedeelt worden.
full


3 gelijke delen.
full


We geven de vleugel een V-stelling van ongeveer 5 cm (bijde vleugeltippen staan dus 2,5 cm hoger als de rib in de midden van de vleugel)
full


Komt dus op 5mm op de verbinder bij 18 mm hoogte die de uitsparing hoog is in de vleugel.
full


De bovenste zagen we uit en maken hem passend zodat hij in de vleugel past .
full


Dan deze met de andere 2 verlijmen met PU-Lijm en ook gewichten of klemmen er op zodat hij plat op de tafel word gedrukt.
full


Dit geheel 24 uur laten drogen onder spanning van de klemmen/gewichten.

Word vervolgt .........

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de verbinder gedroogt is kunnen we hem op maat maken.

full


Ook in de vleugel met een vijl de lijmresten weg vijlen.
full


Hij moet er gemakkelijk in passen zonder ergens te klemmen.
full


Even een streep zetten hoe ver hij er in gaat , en de vleugelhelft er op zetten (hier is het de linke)
full


Dan de verbinder in de andere vleugelhelft aanpassen en op lengte maken (de streep die we er op hadden gezet moet net in de vleugel verdwijnen)
full


Dan kijken of de vleugelhelften passen met de verbinder er in.
De vleugel kanten iets afschuren waar ze aan elkaar komen als er onder nog een te grote kier is.
full


Een kier minder als 0,5 mm is geen probleem , ook met klemmen er op kijken of het goed genoeg is.
full


Dan word er een paar druppels PU-lijm in 1 vleugelhelft verdeelt en de verbinder er in schuiven .
Oppassen dat hij niet verkeert om gelijmt word.
full


Dan de andere vleugelhelft er op schuiven (niet lijmen) en alles weer uitrichten en met klemmen laten drogen over nacht.
full


Word vervolgt ......

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier gaat de bouw goed.
Wat wil je ook met zo'n mooie beschrijving, complimentje Johan!
Een verademing om met hout te werken t.o.v. van het zachte depron.
Inmiddels is de romp klaar en de vleugels 75%.

Ik zit alvast vooruit te denken over de folie.
Welke kleuren zijn in de lucht nou beter zichtbaar?
Verschil boven en onderkant?

Alvast bedankt
Ton
 
Door het fresen stokt het draadje iets maar we gaan straks weer verder om volgende week te kunnen gaan folien.

Ton , het beste is onder een donkere kleur te nemen en boven een lichte kleur .

Rood - Wit
Blauw - Geel

Of iets dergelijks .

Mvg Johan
 
Ik heb ondertussen met een paar reststukken de verkasting dicht gemaakt van de ene vleugelhelft , de andere komt later pas als de scharnier gleuven klaar zijn .

full


En ook het laatste stuk beplanking kan dan op deze helft.

full


Word vervolgt .........

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Johan,

Een beginners foutje, dan hier toch maar met de billen bloot.
Ik heb in 1 vleugel de deuvel op de 3e rib gemaakt i.p.v. de 2e.
Ik kom er net pas achter bij het schuren en de beplanking is dicht.
Vraag me niet hoe het kan het is gebeurd, hoe blind kun je zijn!
Heb jij een oplossing?
Ton
 
200% blind ;)

Gaatje boren tot de juiste diepte bij rib 2, daarna ruimer dremelen en vijlen tot de deuvel er net los in past. Eigenlijk is een deuvel neet te kort en zou je er beter een langere rondhout voor kunnen gebruiken zodat je minder kans hebt om deze er scheef (dus zwak) te verlijmen. na verlijmen afkorten (niet te kort hé ;) )

Zie je dit niet zitten dan alle deuvels afslijpen en de vleugel met stiekjes aan de romp ophangen.

suc6
 
Ik zou de gleuf effe op de eerste rib tekenen.

full


Deze uitsnijden en dan met een boortje en vijltje de gleuf in rib 2 maken .
Door het gat in de neuslijst kan je dan de duvel passen .

De gleuf in rib 1 kan je open laten .

Erik , duvels hem je als meter lengtes , die bij de kit zijn (is rondhout) zijn niet tekort .
En duvels afzagen hoeft al helemaal niet omdat er nog geen gelijmt is , dit gebeurt na het folien.

Ton en iedereen gebeurt wel eens wat (+ en - van een Lipo in 1 x doorknippen met een schaar bijvoorbeeld)

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat koste je dus een lipo!
Met A123 heb ik kortsluiting gehad en die is nog gewoon goed.

Maar nu de oplossing ik ga daar morgen eens naar kijken.
Bedankt
Ton
 
(+ en - van een Lipo in 1 x doorknippen met een schaar bijvoorbeeld)
Toen ik een jaar of 15 was heb ik ooit met een schaaar een draad doorgeknipt waar 220 V op stond. Er brandde een keurig rond gaatje uit van 2,5 mm doorsnee. Ik gebruik die schaar nog steeds, is heel handig om draad te ontmantelen... :p
 
Voor we nu de bijde vleugels aan elkaar lijmen maken we eerst de scharnier gleuven .

Dit is gemakkelijker als je nog 2 delen hebt .

Eerst de plaats markeren waar ze komen .
full


Dan met een cirkel een lijntje 2 mm van de bovenkant zetten.
full


Het lijntje.
full


Dan met een 2 mm boortje op de hoeken een gaatje van hand boren paralel met de onderkant van de vleugel
full


Zo kom je dan uit aan de binnenkant
full


Dan tussen de gaatjes een snee maken met een balsames
full


Dan deze gleuf iets vergroten door er een dunne sleutelvijl door te steken .
full


Zo is het resultaat.
full


En het scharnier past.
full


Ik gebruik veel van deze kavan scharnieren omdat ze niet kapot te krijgen zijn .

Zo maken we alle scharnier gleuven , in de rolroeren maken we de gleuven bijna paralel aan de bovenkant (dus ook iets naar binnen geboort)

Word vervolgt ......

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...heb ik ooit met een schaaar een draad doorgeknipt waar 220 V op stond.
Hmm... dat moeten twee draden geweest zijn waarvan één met 220 volt . Als het één enkele draad was kan dat geen "gaatje' tot gevolg hebben :-)
 
Hallo Johan,
Het is een luikje geworden in de beplanking.
Half op de rib ingesneden.
Zo heb ik ook versteviging in de rib aan kunnen brengen.
Nog een gaatje aan de buitenkant maken en het is gelukkig weer gefikst.
P1090854.jpg


En ja hoor ik ben eigenwijs geweest en heb de vleugels toch deelbaar gemaakt.
Ik zag dat grote gevaarte toch echt niet zitten.
Ik heb er 2 koolstof buizen van elk 8 mm in gelijmd, ze worden helemaal ingesloten .
P1090850.jpg


P1090846.jpg

Op de foto zit er nu tijdelijk 2 x 6 mm hol koolstof tussen.
Nu twijfel ik nog of ik er 6 mm staal in moet doen of kan volstaan met 6 mm volkern koolstof.
Wat is wijsheid?
Ton
 
Laatst bewerkt:
Wijsheid is dat het koolstof gaat splitten.
Het is slap in de lengte richting. Plaats op de uiteinden messing busjes die er strak overheen passen, en lijm ze net een drup CA. Hiermee voorkom je het splijten.
verder ook de buisjes die je als pennen gebruikt; voorzien die van massief koolstof staf. Ze gaan geheid breken ondanks de 6mm doorsnee!
Verder ziet het er goed uit.

[post12]
Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Busjes gaat niet meer lukken het zit lekker muurvast en volledig opgesloten in de lijm
Dus er gaan nu massief koolstof staafjes in van 6 mm.
Vreemd de maestro laat zich er maar niet over uit.
Ton
 
De maestro heeft het druk op moment .:D

Er zijn ook nog andere dingen die mijn aandacht vragen .
Moest oa 4 nieuwe banden op de auto regelen nadat ik het rubber van 1 wiel op de snelweg heb achtergelaten .

En materiaal bezorgen en het zoeken naar mensen die GFK kappen en wielkappen naar mijn maten kunnen maken .

Dit alles voor komende projekten .:cool:

En meetings en beurzen en demonstraties kosten ook tijd aan voorberijding .

Maar om op je Carbon buizen te komen zal het wel werken als alles rondom gelijmt is .

Ik heb een Hai II gehat waar ik ook 8/10 mm carbon buis hatte (2x) en 8mm staaf als verbinder .

De buis zat in gaten door de ribben gelijmt .

Mvg Johan
 
Goed bezig Johan!!
Ach die beginners ook he.

Nu maak je me wel nieuwsgierig naar je volgende projecten.
We zien wel of de vleugel in z'n handjes gaat klappen bij een looping.
Groet
Ton
 
Back
Top