hoe een f-22 aan te drijven met elastiek ofzo

ik ben even bezig geweest vanavond maar heb nu een 'proefopstelling' gemaakt van de rubber motor.

25082010352.jpg

totaal plaatje

fwd side
25082010353.jpg

aft side
25082010354.jpg

het was een proefopstelling.. dus beun in elkaar gezet...
nu een prop enzo regelen dan kan ik een goede proefopstelling maken en daarna in de kist verwerken...

iemand die weet waar je een complete setjes van prop meenemen cone en elastiek etc kan kopen/bestellen?

Propellers en rubber zijn te bestellen via internet en ik doe dit bij Michael Woodhouse: www.freeflightsupplies.com. Het rubber wat voor modelvliegtuigen wordt gebruikt is totaal anders van samenstelling dan het kantoorelastiekenrubber. Het is veel elastischer waardoor het veel meer windingen kan opnemen en het kan veel meer energie leveren. De vluchtduur met dit rubber kan zo'n 5x langer zijn dan met gewone elastiekjes.
Voor de prop levert Woodhouse een geschikte 5,5" die je wat kunt inkorten. Volgens mij zit daar dan ook al het lagertje bij. De vrijloop kan je niet gebruiken, maar dat is ook niet zo erg voor de vluchtduur. Een vrijloop op een duwschroef is ook wat lastiger. Kijk voor deze props bij SPARE PROPELLER UNITS - Complete - fits all BMFA models, red 5.5" or black 6" either propeller. £0.50 plus post.

Een goede zelfgemaakte prop heeft over het algemeen een beter rendement dan een gekochte, maar kopen is natuurlijk veel makkelijker en zekerder.

het ''ruim'' voor de 'moter'' word ook wat langer... en minder breed denk ik...
Hoe breder het ruim hoe lichter het model is, dus je moet het ruim zien

Ik zie op beide sites een setje voor kleine modellen met:
2- plastic props(4 3/4" diameter) 2- plastic props(6" diamter) 4- nylon thrust bearings 2- prop shafts(2 1/2" x 1/32" dia.) 2- prop shafts(2 1/2" x 3/64" dia.) 8- brass thrust washers WAJ 8/16/92

Dat lijkt mij een goede keus. Wat betreft rubber zou ik kiezen voor 1/8", dat is over het algemeen goed om een model met deze afmetingen flink voort te stuwen. Of je dan sport of super sport moet nemen zou ik niet weten, ik werk alleen met super sport en dat bevalt goed.

ja klopt is inprincipe de zelfde zet alleen op de tweede hebben ze ook goed rubber enzo...

ja ik vond het ook wel een nette set.. voor een erg lage prijs denk ik...

ik google wel even wat het groote verschil is tussen tan sport en super sport...

ik heb gisteren alles besteld...
die 'kleine' set en rubber en lube for het rubber...

tan sport is beter als super sport... maar wel vaak in grotere verpakkingen...

nu wachten tot het binnen is en dan weer verder bouwen!

hoe zou ik mijn kistje het best kunnen uitbalanceren?

zonder er een balanceer unit voor te moeten kopen voor veel geld...

Een balanceerunit is zonde van het geld. Ten eerste is er de vraag wat de juiste balans zou moeten zijn. Mijn methode hiervoor is:
- staartvlak min 3 graden invalshoek ten opzichte van de hoofdvleugel geven.
- glijvluchten maken (zonder propeller) en met plasticine aan de gang om een mooie stabiele glijvlucht te krijgen.
- wanneer het model goed is afgesteld moet het goed herstellen wanneer het hard gegooid wordt, het hoort dan te stijgen, af te remmen, de neus laten zakken, licht duiken, snelheid op te pikken en dan weer netjes te vliegen.
- wanneer het model wel goed zweeft na een mooie handstart, maar niet herstelt bij hard gooien moet het zwaartepunt verder naar voren en het staartvlak meer negatief ingesteld te worden.

Ga door tot je hiermee tevreden bent. Neem dan twee potloden met gummetje en zet die rechtop in bijboorbeeld een bankschroef. Probeer het model nu te balanceren hierop en markeer dan deze positie onder op de vleugel. Dit is dan het juiste balanspunt, ook later wanneer er een prop en motor gemonteerd is.

oke, balanceren moet goedkomen!

even voor de zekerheid...
lange en weinig strengen rubber -> lange ''rustige'' vlucht
korte en veel strengen rubber -> korte snelle vlucht

tog?

wat zou het beste zijn voor mijn kistje denken jullie? ik heb vrij lange (ongeveer 30 cm denk ik) ruimte voor het rubber... dus... 1,2 of 3 strengen? (1/8 rubber)

vanavond heb ik wel fototje van het ''rubbercompartiment''.. denk dat dat wel zo makkelijk is...

de goot is 2 cm breed en 1 cm diep...

30082010066.jpg

met de dremel gedaan :thumbsup:

30082010067.jpg

even voor de zekerheid...

tog?

wat zou het beste zijn voor mijn kistje? ik heb een vrij lange (ongeveer 30 cm denk ik) ruimte voor het rubber... hoeveel strengen zou ik het best kunnen bebruiken denken jullie?? (1/8 rubber)

Klopt, de dikte van het rubber bepaalt de snelheid, de lengte van het rubber bepaalt de duur van de motorloop. En een dikke motor is altijd sneller afgelopen dan een dunne motor van gelijke lengte.

Wat ook een rol speelt is de manier van opwinden:
- met de hand geeft een korte krachtige motorloop
- met een winder (bv handboor met schroefoogje) geeft een langere en rustigere motorloop

Ik zou beginnen met een enkele lus van 1/8 en dan bijna strak. Dit is een goede testmotor. Aan de hand van de resultaten hiermee kan je bepalen hoe een en ander kan worden geoptimaliseerd.

Die goot ziet er keurig uit! Maar wat betreft het gewicht kan je beter nog meer verwijderen.

Mijn complimenten, je maakt goede vorderingen. Ik ben al blij dat ik in de afgelopen dagen een staartwieltje van mijn wildcat heb kunnen maken....

oke... dat moet ook goed komen...

ik ben zelf ook blij dat het redelijk vordert!

maar ik maak ook minimaal 2 avonden per week ervoor vrij... plus dat ik nog thuis woon, dus ik heb er tijd voor... ^^ haha

nu is het alleen even wachten op onderdelen...
ik hoop dat het vandaag(woensdag) binnen is kan ik vanavond weer verder...

ik heb nog een neushaartrimmer liggen die zo bot als de pest is... die kan ik tog wel als winder gebruiken? ipv van de mesjes een haakje erop maken? dan is de winder elektrisch...

ik moet ook nog even bedenken hoe ik het vliegtuig ga gooien want ik heb niks om hem aan vast te houden... de onderkant is nogal....uhm... tja... vlak...? haha

een wiel gemaakt? ik zal ook nog iets als LDG moeten verzinnen...

dat is stil opeens... :puppydogeyes:
Tja, soms gaan andere zaken even voor....

Een elektrische winder lijkt mij niet zo'n goed idee, tenzij je een manier wet om op het juiste moment te stoppen. Het aantal toeren is bepalend voor de levensduur van het rubber, teveel toeren en het knapt. Maar te weinig toeren en het model heeft te weinig vermogen. Een ouderwetse handboor of slagroomklopper is makkelijk aan te passen. Of misschien heb je ergens lego, knexx of fischer techniek liggen waar je een winder mee kan maken?

Wat betreft het gooien, mijn Boston Jet is ook vlak aan de onderkant, maar niet te breed om hem aan de zijkanten beet te pakken. Een landingsgestel lijkt mij niks op zo'n toestel en maakt het ook zwaarder. Eventueel een droptank onder de romp?

ja, dat is waar! maar zo bedoelde ik het ook niet hoor... ;)

op de trimmer zit een aan/uit knop... of bedoel je stoppen bij een bepaald aantal windingen?
ik zou er dan doormiddel van tandwielen een vertraging op willen maken ofzo...

vandaag heb ik wat proef gegooid met me kistje hij vloog best goed alleen een beetje staartlastig... maar na 3 worpen braken de neus en een vertical af...
dus... maandag eerst repararen/verstevegen haha

me prop enzo zijn nog steeds niet binnen... :( maja...

Dat is erg jammer van die schade. Hoort er wel bij, maar leuk is anders. Een beetje staartlastig, dus er moet wat gewicht bij in de neus. Probeer dit gewicht meteen te gebruiken om de boel wat steviger te maken. Maar alleen gewicht vooraan, en zo min mogelijk gewicht aan de rest van het model....

Ik bedoelde inderdaad het stoppen bij een bepaald aantal windingen. Dan moet er toch een tellertje op. Of nog mooier is als je de torsie kunt meten, maar dat maakt de constructie denk ik niet echt makkelijker.

ja schade is niet leuk...:( maar de neus word nu van balsahout(de lijm zal de voorkant ook gelijk iets verzwaren) en de verticals ga ik verstevigen met 1.5mm carbon staafjes...(heb ik gisteren gelijk maar besteld...)

de winder word dan idd nog lastig... eens goed overnadenken...

een droptank weet ik niet of dat handig is... want als hij dan neerkomt dan valt hij op de tank en valt dan altijd om naar de zijkant op een van de vleugels... plus moet de droptank dan gemonteerd worden waar het elastiek 'luik' zit...

Laatst bewerkt:
Ik bedenk mij ook opeens dat de startvlakken bij de F22 achter de romp uitsteken. Heb je al enig idee hoe je de prop gaat plaatsen? Past die er nog tussen of komt er een lange toeter achter aan de romp om de prop op de juiste plek te krijgen?

nou daar heb ik ook overnagedacht en dit op gevonden...

propruimte.jpg

hier zou de prop tussen moeten passen...
eventueel nog een klein stukje verder uitstekend...
maar niet te ver want dan zit je weer met gewicht ver uitstekend naar achter (kracht maal arm) en zal ik NOG meer gewicht in de neus moeten plaatsen...

sdhjbsakdfjsdfsdfasdf.jpg

de uitstekende punt in het midden gaat vervangen worden door een in vorm geboetseerd(zo dat klinkt netjes! :cool:) stukje(balkje) balsa hout waar de lagertjes in komen te zitten en de as door zal lopen...

is wel wat tog?

Laatst bewerkt:
Back