hoe een f-22 aan te drijven met elastiek ofzo

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door lil-ti, 23 aug 2010.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja hoor, dat moet zo wel lukken. Klinkt goed doordacht.
     
  2. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    oke gelukkig!

    de nieuwe neus van balsa begint vorm te krijgen... verder is het nog wachten op de bestelde onderdelen....

    :sniper:de douane!
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2010
  3. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    de carbon staafjes waren binnen gekomen! :D

    dus heb de horizontals opnieuw gemonteerd en verstevigd met stukjes carbon... wat een hel die dingen weer op de zelfde plek te krijgen als ze stonden...

    de neus van balsa is ook af en is gemonteerd...
    verder heb ik de neus verstevigd met leukopor... (gebruiken ze om verbandjes mee vast te plakken... soort van papieren plakband maar dan heel dun, goed plakkend en het neemt op) de leukopor heb ik daarna ingesmeerd (3 lagen) met de lijm waarmee ik ook alles in elkaar heb gezet...

    de kiertjes die er tussen de romp en de horizontals waren ontstaan heb ik ook beplakt met de leukopor en ingesmeerd met lijm...(2 lagen) werkt erg netjes af...! vind ik... haha

    foto's volgen nog...
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2010
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben benieuwd naar de foto's. Die methode met Leukopor klinkt goed, maar pas op met gewicht bij de staart!
     
  5. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    nou hierbij de foto's...

    resultaat is erg netjes geworden vind ik zelf... en erg stevig... en leukopor kost bijna niks! :D

    de horizontals hadden wat schade opgelopen wegens het te schuin steken van de carbon staafjes... gelijk ook maar beplakt en dichtgesmeerd
    [​IMG]

    de neus... moet alleen nog even bij geschuurd worden voor de mooie lijnen terug te krijgen en een stukje leukopor heb ik niet helemaal goed aangedrukt...

    [​IMG]

    zodra de kist gespoten is zie je niks meer van de naatjes(die al vlak gesmeerd zijn) of het glimmen

    het c.o.g. licht nu beter omdat de neus wat zwaarder is geworden :D
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2010
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Keurig gedaan!
     
  7. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    ik vind het zelf ook erg goed gaan!
    ik baal alleen heel erg dat het zolang duurt voordat de prop enzo aankomen vanuit de VS... stink douane...

    ik ben erover aan het denken om skits onder de kist te maken... van carbon staafjes (1mm dia)... maar die zou ik dan moet buigen...
    dat buigen kan toch met warmte en dan het staafje weer verstevigen met secondelijm?

    zo ongeveer:

    [​IMG]

    sorry voor het veel te simpele plaatje! :rolleyes:
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik snap wat je bedoelt met die skids. Volgens mij klopt dat van die warmte en secondelijm maar ik heb het zelf nog nooit gedaan.
     
  9. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    eindelijk zijn me prop enzo binnen!! :D

    van de week eens kijken of ik spijkers met koppen kan gaan slaan :D
     
  10. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    heb gister even goed gekeken naar de spulletjes....

    het kistje heeft een spanwijdte van 30,8 cm en de prop een dia van 12 cm is dit teveel of kan het net? zoals ik hem eerst wou monteren kan niet dat past niet...

    nu denk ik eraan om in de horizontals een uitsparing te maken zodat de prop ertussen past... is dat verstandig?
    vanavond kan ik eventueel wel een plaatje posten van wat ik bedoel... ik kan op me werk geen foto's uploaden naart i-net...
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    12 cm op een spanwijdte van 30 cm is wel wat veel. Hoeveel zou je er af moeten halen om het te laten passen?
     
  12. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    het is niet dat de horizontals er echt afgaan maar het is meer een uitsparing aan de binnekant...
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    En als je die prop inkort tot bijvoorbeeld 10 centimeter?
     
  14. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    dat lijkt mij niet slim... want de prop heeft een aƫrodinamische wrong en dan gaat de werking daarvan en de efficientie van de prop verloren...
    lijkt mij dan tog...

    dit was mijn idee...

    [​IMG]

    (uitsparing - zwart en de prop - rood)


    maar is de prop maat van 1/3 ten op zichte van de spanweidte echt de max?
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Inkorten mag wel, maar je moet hierr natuurlijk niet te ver mee gaan. Dit heeft uiteraard consequenties voor de efficiency van de prop, maar afhankelijk van veel factoren kan deze ook verbeteren dus het hoeft niet per defenitie slecht te zijn.

    Die 1/3 is slechts een vuistregel, maar ik ken erg weinig schaalmodellen die een grotere prop hebben. Dan zijn het meestal dubbeldekkers. Nu heeft de F-22 wel een groot vleugelopperrvlak, dus dat maakt een grotere prop wel mogelijk.

    Houdt bij de uitsparing wel rekening met de mogelijkheid dat je de stand van de prop moet kunnen aanpassen voor het afstellen. Over het algemeen moet de prop wat naar rechts-beneden worden gedraaid voor een goed vlieggedrag. Dat moet de uitsparing in het stabilo dan wel aankunnen.
     
  16. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    de prop onder een hoek monteren voor het balanceren? om hem een bepaalde bocht ''mee te geven'' dan of de ''kromheid'' van de kist daarmee opheffen of hoe ik moet ik dat zien?

    en hoe zou ik dat dan moeten doen? de as scheef monteren waardoor de prop ook onder een hoek staat ofzo dan?

    ik ben gister avond weer even bezig geweest en heb het oog (waar het elastiek aan geknoopt word) aan de voorkant gemonteerd.

    zal vanavond even kijken voor een foto...
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2010
  17. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    hierbij een foto van het oogje...


    [​IMG]

    c.o.g. ligt nu echt netjes :D
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is een forse balk daar in die romp, die houdt het wel.

    Ja, klopt. Dit is nodig omdat de draaiing van de propeller het model scheef trekt waardoor het een scherpe bocht gaat maken. De stand van de prop compenseert dit ten dele. Dat de prop ook wat naar beneden gekanteld moet worden is omdat het model met hogere snelheid te sterk gaat stijgen en dan overtrekt, een powerstall.
     
  19. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    het is balsa hout, dus echt zwaar is die balk niet... en hij is 4x1x1 dus gewicht valt echt wel mee... of bedoelde jet niet zo?

    ik weet alleen niet hoe ik eerst de prop moet monteren om te testen, weer los breken en dan op de goede plek monteren...
    want niet alleen de prop moet dan scheef gemonteerd worden met as, lagers en de hele mik-mak...
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die opmerking over die balk was niet zo serieus bedoeld, maar die 4x1x1 is dat centimeters of millimeters?

    Het monteren van die prop is inderdaad wel een puzzel, maar er zijn wel oplossingen voor. De meest eenvoudige is dat je een metalen buisje gebruikt om de as door te laten lopen. Dit buisje zet vast door dit met wat stevig metaaldraad te omwikkelen en vast te lijmen (of solderen). Je gaat dit metaaldraad op dezelfde manier aan het verlengstuk van de romp vast zetten, maar laat een paar mm over tussen de romp en het buisje. Deze paar mm geeft ruimte voor de rubbermotor en, waar het om begonnen is, je kan nu het buisje in de gewenste stand zetten door het stukje metaaldraad wat te verbuigen.
     

Deel Deze Pagina