Hoe het begonnen is.

Micropuller dat klopt helemaal,ik dacht,dit is de kortste weg,maar dat werkt dus niet zo,nu ga ik de verdere opgave van Ron uitwerken,dit wordt weer nachtwerk!
Groeten van Sjef.
 
Dankje Sjef voor compliment over helikopter collection,
die grote is echt niet van mij,
die staat bij Vario Deutschland naast hun hoofdcantor.
 
Hier enkele foto's van mijn eerste begin in de modelturbine's. Veel vuur en heel veel lol met de Kampsturbine gehad ;).






Uploaded with ImageShack.us

Hallo Sjef

geweldige foto's!!!
nog even een tip als je nu een leiding achter de turbine maakt en je spuit diesel in krijg je geweldige dikke rook! (Benzine geeft ook mooi heel resultaat !)
Ik zette wel altijd de deur van de garage open.

Er gaan geruchten dat je in een modelbouw blad komt, wil er natuurlijk eentje met je handtekening erin!
 
Hoy Remko,
je ziet het wel,het vuur is nog steeds niet gedoofd ik knutsel er nog lustig op los,nu zijn deze foto's wel van jaren terug, maar heden fuctioneren de turbinnekes 100%. Binnenkort ga ik een vliegmachientje er omheen bouwen en dan gaat hij het luchtruim in,maar ik ga eerst wel even oefenen met mijn lestoestel EASYSTAR MULTIPLEX en momenteel ben ik volop aan het oefenen met een flight simulator,druk druk druk.
Ook die geruchten over de modelbouwer kloppen:tekeningen,beschrijving van de "SJAN"machine.
Tegen die tijd zal ik voor jullie tweeen mijn handtekening in de bladen plaatsen !!
Groeten Sjef.
 
geweldig @fanaat:

en als de pen van jou het nog doet,
voor mij ook een handtekening graag svp.
let op, SIM is perfecte oefening, maar die toestellen (heli en vliegtuig)
van nu (met een turbine) gaan echt haard !!!
 
Oefening tig lassen 0,4 mm rvs voor turbine....................

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoy Uwe,ik hou er wel van als iets erg hard gaat,alleen met dit vliegen sta ik zelf dan nog op de grond,dus van die G krachten merk ik dus zelf niets,en het enige gevaar is,dat de machine in de grond word geboord,en dan mag deze modelbouwer blij zijn dat hij er zelf niet in kon zitten. Bij mijn eerste vluchten zal ik dan ook altijd een paar plastic vuilniszakken meenemen om de restanten van mijn vliegtuig mee terug naar huis te nemen. p.s.Ook krijg je t.z.t.mijn handtekening geschreven met mijn eigen pen!
Groeten van Sjef.
 
Hoy Uwe,ik hou er wel van als iets erg hard gaat,alleen met dit vliegen sta ik zelf dan nog op de grond,dus van die G krachten merk ik dus zelf niets,en het enige gevaar is,dat de machine in de grond word geboord,en dan mag deze modelbouwer blij zijn dat hij er zelf niet in kon zitten. Bij mijn eerste vluchten zal ik dan ook altijd een paar plastic vuilniszakken meenemen om de restanten van mijn vliegtuig mee terug naar huis te nemen. p.s.Ook krijg je t.z.t.mijn handtekening geschreven met mijn eigen pen!
Groeten van Sjef.

Geweldig Sjef,
en ik hoop, dat je die vuilniszakken niet nodig hebt.
En bedankt !!
groetjes, Uwe
 
@fanaat / Sjef; het wil nog steeds niet helemaal lukken met die foto's zie ik?
In je profiel zie ik dat je twee albums hebt aangemaakt met in totaal 16 foto's, dus het zal toch ergens in je privacy instellingen zitten.
Ben wel benieuwd naar je Tig-oefening. 0,3mm is wel heel erg flinterdun!
 
Micropuller,inderdaad gaat het nog niet helemaal zoals het zou moeten met het plaatsen van mijn foto's,jij weet al meer dan ik waar mijn foto's instaan,die kan "IK" zelfs nog niet terugvinden,maaaaaar de aanhouder wint,geduld geduld !
Voor het lassen van 0,4 mm RVS plaatwerk voor mijn turbines heb ik toen een Tig lasapparaat aangeschaft en hiermee gaan oefenen om dat onder de knie te krijgen. ( dikte van de plaat is 0,4 mm. i.p.v. 0,3 mm.) En het is mij redelijk goed gelukt.
Groeten Sjef.
 
Hoy Uwe,ik hou er wel van als iets erg hard gaat,alleen met dit vliegen sta ik zelf dan nog op de grond,dus van die G krachten merk ik dus zelf niets,en het enige gevaar is,dat de machine in de grond word geboord,en dan mag deze modelbouwer blij zijn dat hij er zelf niet in kon zitten. Bij mijn eerste vluchten zal ik dan ook altijd een paar plastic vuilniszakken meenemen om de restanten van mijn vliegtuig mee terug naar huis te nemen. p.s.Ook krijg je t.z.t.mijn handtekening geschreven met mijn eigen pen!
Groeten van Sjef.

Hey Sjef (dat is mijn vader ;-)) Ik heb nog wel een bouwpakketje liggen bij mij op zolder. Moet helemaal opgebouwd worden uit triplex en 3 mm balsa. Wat zal dat kraken! Past ook niet allemaal in een vuilniszak je hebt er minsten 3 voor nodig mits je het flink aanstampt. In ieder geval na een flink aantal avondjes plakken zou dit het resultaat moeten zijn (VOOR de eerste vlucht)

full


En het te verwachten resultaat NA de eerste vlucht;

full


Groetjes Zoonlief......................
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou Zoonlief... die Stingray's vliegen uitstekend hoor.. Ook na de eerste vlucht... :-)


Hey Sjef (dat is mijn vader ;-)) Ik heb nog wel een bouwpakketje liggen bij mij op zolder. Moet helemaal opgebouwd worden uit triplex en 3 mm balsa. Wat zal dat kraken! Past ook niet allemaal in een vuilniszak je hebt er minsten 3 voor nodig mits je het flink aanstampt. In ieder geval na een flink aantal avondjes plakken zou dit het resultaat moeten zijn (VOOR de eerste vlucht)

full


En het te verwachten resultaat NA de eerste vlucht;

full


Groetjes Zoonlief......................
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tip

Micropuller,inderdaad gaat het nog niet helemaal zoals het zou moeten met het plaatsen van mijn foto's,jij weet al meer dan ik waar mijn foto's instaan,die kan "IK" zelfs nog niet terugvinden,maaaaaar de aanhouder wint,geduld geduld !
Voor het lassen van 0,4 mm RVS plaatwerk voor mijn turbines heb ik toen een Tig lasapparaat aangeschaft en hiermee gaan oefenen om dat onder de knie te krijgen. ( dikte van de plaat is 0,4 mm. i.p.v. 0,3 mm.) En het is mij redelijk goed gelukt.
Groeten Sjef.

Voor het lassen van 0.4 is het raadzaam zoveel mogenlijk Hecht lasjes achter elkaar te zetten , dan is het nog enkel een kwestie van de naad geheel te vloeien.(15 amp)

pijp 600x0.4 316ti gebruikt voor binnenpijp vision.
r0013147.jpg


gr rene.
 
Laatst bewerkt:
Hoy Rene,blij om met een deskundige op lasgebied van gedachten te kunnen wisselen!
Gelukkig hoef ik geen lange stukken te lassen,het gaat (ging) vooral om de lasjes van de branderkamers,uitlaatgedeelte etc.voor mijn KT-66 turbines,en om die lengten te lassen heb ik hiervoor diverse roodkoperen klemmen gemaakt. Voor mij viel het niet mee om een glad lasje te maken ondanks dat het materiaal vlak tegen elkaar lag,ook de lasspanning was ong.15 amp. materiaal:RVS TYPE 304 KGW FINISH 2B dikte 0,4 mm.
uiteraard met ARGON gas. Over enige tijd plaats ik wel diverse foto's van de r.k.lasmallen!
Groeten Sjef.
 
lassen

Je moet het je zelf niet moeilijk maken.
Ik puntlas alles van de turbine het huis, brander kamer, uit laat , zonder probemen.
gr Gerrit Jan


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoy Rene,blij om met een deskundige op lasgebied van gedachten te kunnen wisselen!
Gelukkig hoef ik geen lange stukken te lassen,het gaat (ging) vooral om de lasjes van de branderkamers,uitlaatgedeelte etc.voor mijn KT-66 turbines,en om die lengten te lassen heb ik hiervoor diverse roodkoperen klemmen gemaakt. Voor mij viel het niet mee om een glad lasje te maken ondanks dat het materiaal vlak tegen elkaar lag,ook de lasspanning was ong.15 amp. materiaal:RVS TYPE 304 KGW FINISH 2B dikte 0,4 mm.
uiteraard met ARGON gas. Over enige tijd plaats ik wel diverse foto's van de r.k.lasmallen!
Groeten Sjef.

gewoon blijven proberen, het beste is tegengas te geven (formeergas) ontrekt zuurstof.

puntlassen is ook makkelijk .
 
Gerrit Jan,natuurlijk had het allemaal makkelijker gepuntlast kunnen worden,maar ik vond het een uitdaging om zelf dit 0,4 mm.r.v.s. materiaal te kunnen tiglassen. Voor mij is het bouwen van deze turbines de belangrijkste rol,en dan laat ik ze hooguit op de proefstand draaien om er verder mee te experimenteren. Zo ben ik momenteel weer bezig met het ontwerpen en bouwen van een viertakt boxermotortje. Daar worden ook de gietmodellen voor gemaakt om de onderdelen hiervoor te gieten,ik wil maar zeggen,ik maak het me inderdaad zeer moeilijk druk druk druk en ook nog steeds bezig met mijn foto's ! Groeten Sjef.
 
Hoy Rene,binnenkort ga ik weer eens verder met het tiglassen oefenen,dus het gasflesje moet weer gevuld worden,nu dacht ik dat het formeergas alleen als backinggas werd gebruikt,dus heb toen gekozen voor het argon gas om zeker daar niet mee in de fout te gaan,ondanks dat het argon toch vrij prijzig is. Hoe heb jij de 60 x 0,4 mm. 316 ti binnenpijp gelast,ook met een inwendige koperen aandruksteun o.i.d.en heb je daar wel formeergas voor gebruikt? Je ziet wel,ik kies niet voor de gemakkelijkste weg !
Groeten Sjef.
 
formeergas

Hoy Rene,binnenkort ga ik weer eens verder met het tiglassen oefenen,dus het gasflesje moet weer gevuld worden,nu dacht ik dat het formeergas alleen als backinggas werd gebruikt,dus heb toen gekozen voor het argon gas om zeker daar niet mee in de fout te gaan,ondanks dat het argon toch vrij prijzig is. Hoe heb jij de 60 x 0,4 mm. 316 ti binnenpijp gelast,ook met een inwendige koperen aandruksteun o.i.d.en heb je daar wel formeergas voor gebruikt? Je ziet wel,ik kies niet voor de gemakkelijkste weg !
Groeten Sjef.

goed is het om te weten dat het backinggas bedoeld is om het rvs niet te laten verbranden,sterkte neemt snel af bij verbranding .
Het lassen van 0.4 mm rvs wordt met argon gelast, en voor korte stukjes is het prima om de binnenkant las met roodkoperen masieve as te ondersteunen.
Voordeel is dat je geen bloemkolen aan binnenkant las krijgt .
je denk er om de cm een Hecht las te maken anders trekt je de boel van de koperen as.
Als je met formeergas gaat werken is het beter met een gasmalletje te werken.
of anders iemand die met gasslangetje tegengas geeft.
het is idd een kwestie geduld .
Gebruik wel het goede toevoeg matr , anders stuur ik je wel op als je niet genoeg hebt .
of je moet strookjes kunnen knippen van het zelfde matr,werkt ook goed.
gr Rene.
 
Back
Top