Hoe het beste beginnen met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door drestar, 26 feb 2018.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    die goedkope chineesjes kun je meestal slecht onderdelen voor krijgen.
    als het idee is dat je bij iedere crash een nieuwe koopt.. gaat dat ook redelijk in de papieren lopen.
    zeker die kleintjes crashen vlot.

    stabiel is meteen de vijand van snelheid en controle.
    dat zie je bij een coax heel goed. erg stabiel, maar je kan er verder ook weinig mee. in wat wind vliegt het gewoon stabiel weg, en je hebt niet de controle om hem terug te vliegen.
    een erg stabiele heli zal ook niet snel reageren op de correcties, zodoende wordt dat automatisch niet geschikt voor winderige omstandigheden.
    vliegen in een beetje wind vereist gewoon een heli die vlot kan reageren.
    En met zo'n heli moet je om leren gaan (les..)


    Waarom bevelen we van die snelle en wendbare heli's aan voor een beginner?
    - in een ferrari MOET je geen 300 rijden. hij kan het wel.. maar het moet niet.
    - een ferrari kan iedereen die weet hoe een auto rijd, rijden. als je maar rustig doet als bestuurder.

    - een heli kan op veel manieren worden afgesteld. Stel je hem af voor een beginner, is hij rustig in de omgang. dat moet iemand gewoon even voor je doen.
    - als je er mee om leert gaan, ga je vanzelf behoefte krijgen aan wat meer reactiesnelheid in de heli. gewoon even de uitslagen aanpassen, en hij doet het.
    - voldoende vermogen voor alles wat je ooit wilt.
    - makkelijk te vliegen in windkracht 3. alleen even leren vliegen.

    Er zijn, in mijn ogen, geen alternatieven voor het vliegen buiten met wat wind.
    ik heb zelf een mcpx en de mcpx brushless (gehad), vliegt ontzettend goed.
    maar is gewoon gigantisch snel, agresssief, en snel speelbal van de wind.
    bij windkracht 3 had je al zijn vermogen nodig om een beetje leuk rond te vliegen, en het ding had erg veel vermogen..
    kleine heli's zijn buiten, met wat wind, absoluut niet rustig.
    of je moet zin hebben om tot windkracht 1 te vliegen, en bij windkracht 2 naar huis te gaan...
    maatje 450 kan makkelijk tot windkracht 3, maar kan ook veel meer hebben in handen van een geoefend vlieger.

    Groter dan maat 450 vliegt alleen maar beter..

    en zoals brutus als zegt: helivliegen is het moeilijkste in de modelbouw om te leren besturen...
    tegelijk is het ook 1 van de duurste takken. er zijn niet zoveel goedkope tussenoplossingen.
     
  2. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja maar jongens luister nu eens, ik kan dus nog helemaal geen rondjes vliegen nu .. het mag wel moeilijk zijn maar dat is dan de volgende stap, ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik eerst eens een rondje of een achtje wil gaan leren vliegen met een heli die op dezelfde manier bestuurd word als de heli's waar jullie het over hebben. als ik met die wltoys een rondje kan sturen dan kan ik dat met elke heli en koop ik daarna een duurder model.
    als een jongen van 8 dat is 2 keer vliegen kan ,lukt mij dat misschien in 10 keer met een paar chrashes omdat ik ouder en trager ben. maar mag het stap voor stap?

    als ik al moet beginnen met een heli die te moeilijk is terwijl ik nog helemaal niks kan word het waarschijnlijk meer een teleurstelling dan het leuk is. en ik bestel heel veel uit China met Aliexpress standaard shipping altijd binnen 8 tot 10 dagen thuis. als in Nederland iets niet op voorraad is kan je vaak nog langer wachten.
     
  3. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    12 euro inclusief verzending...voor het hele pakket
    [​IMG]
     
  4. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Zou zeggen ga lekker een paar lessen nemen bij een vliegclub bij jou in de buurt.
    Ga zeker eens kijken.
    En ik ben ook begonnen met een 700 en ja heel rustig afgesteld, samen met een instructeur, met een draadloos systeem.
    Mocht het fout gaan kan hij direct ingrijpen en hou je de heli HEEL.
    Maar als jij denkt dat je het alleen kunt zul je waarschijnlijk bedrogen uit komen.
    Ook met zo'n WLTOYS de stap van een COAX heli is wel even wat anders.
    En ja ik heb ook wel eens met een coax heli gevlogen , een Esky lamav4.
    Precies zoals Student zegt een zuchtje wind en geen controle er meer over.
    Snap dat je niet te veel geld wilt uitgeven maar soms blijf je met die kleine dingen geld uitgeven en kost het ook best veel.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt je er in ieder geval geen buil aan vallen. Best een leuk ding !
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    voor 12 euro kun je nog eens iets leuks in huis halen ;-)
    maar, hou alsjeblieft in je achterhoofd dat dit geen heli voor buiten is.

    ik zie geen servo's, en hoofdbladen met een kromming.
    dat is een FP, fixed pitch heli.
    Als ik het goed zie bij de flybar (dat balansdingetje) is dit een 45 graden flybar heli.
    In de regel bijna zo stabiel als een coaxiaal, en ze kunnen net even wat vlotter vliegen.

    ten opzichte van de coaxiaal een stap vooruit.
    maar een zucht wind blijft spannend, door de 45 graden flybar kunnen ze gewoon niet tegen een zucht wind in sturen.
    Doordat hij toerengestuurd is, zal hij met wat wind ook stevige sprongen maken.
    je zal de eerste niet zijn die zijn heli uit de dakgoot of uit een boom kan halen.


    Qua idee in je achterhoofd..
    - Je wilt vliegen, buiten.
    Eigenlijk ontkom je dan niet aan een maatje groter, de 450 (of meer)
    met kleine heli's vlieg je in de regel bijna niet, omdat het bijna altijd te hard waait om lekker te kunnen vliegen.

    - "ik kan nog niet eens een rondje vliegen"
    Een rondje of achtje vliegen is een heel erg grote stap..
    je begint met de staart naar je toe. houdt hem maar eens op 1 plek..
    dan stuk links, stuk rechts. zet hem maar eens stil in de lucht waar jij het wil..
    Veel mensen zijn daar al een stevige tijd mee bezig.
    in het brevet examen zit ook helemaal geen rondje vliegen.. of 8.
    in het brevet moet je alles doen met de staart naar je toe.

    nose in vliegen is een dingetje wat sommige vliegers gewoon nooit doen, ook nooit 100% beheersen..
    een gecontroleerd rondje vliegen, of 8, is iets wat makkelijk 1 a 2 seizoenen kan duren.
    let wel, als het gecontroleerd moet gaan.
    je hebt ook mensen die de heli gewoon zijn gang laten gaan, en af en toe per ongeluk goed corrigeren.
    die manier van vliegen zorgt ook voor vele crashes door het jaar heen.


    Dus.
    als je binnen blijft oefenen, een beetje ruimte hebt..
    of een schuur, garage, dan kan je ontzetten goed vliegen met kleine heli's.
    of windstil buiten.

    Wil je buiten.. met wat wind.. heb je gewoon wat ander materiaal nodig, wat iets meer kan hebben.

    Beide kan niet.
    Of je moet genoegen nemen met de nadelen van een kleine heli in de buitenlucht.
     
  7. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik wil eigenlijk gewoon heli buiten vliegen met niet al teveel wind of windstil inderdaad,want dat vliegt gewoon het lekkerst, bv zoals die jongen van 8 op het filmpje,

    ik heb mijn vliegtuigen ook nog. en met veel wind is dat ook minder leuk,
    nu waait het wel vaak in Nederland helaas maar toch heb je ook dagen met weinig wind.

    ook zoals ik al eerder schreef ben ik eerst begonnen met heli vliegen toen ik aan modelvliegen begon ,
    ik had een hirobo shuttle plus gekocht en mij toen aangesloten bij een vliegclub die mij les heeft gegeven .dit was 14 jaar geleden,
    maar toen ik dat ding een keer crashte heb ik hem nog wel opgeknapt en koste me toen gelijk meer dan 100 euro en hij vloog daarna ook niet meer zo lekker als eerst. het is dus ook geen garantie dat als je je bij een club aansluit en les krijgt er niks kapot gaat. ik ben daarna overgetapt op vliegtuigen en dit ging mij beter af dan heli vliegen,

    ik weet nog wel waarom ik crashte ,ik was aan het hoveren 2 meter boven de grond zijwaards en wilde verder draaien maar stuurde hem toen naar de zijkant met rolroer ipv met rudder te draaien.en dan geen gas erbij maar eerder wat gas terug en daar ging die dan

    maar heli vliegen is mij altijd wel blijven boeien.
    ik wil daarom nog eens een poging wagen en gewoon met iets simpels beginnen zoals wltoys v912 ,niet te groot en ook niet te klein en vooral niet te duur,
    beetje binnen hoveren wil ik ook doen .zijwaards ,nose in etc het gaat mij ook om de juiste bewegingen in de vingers te krijgen en vooral de heli rond draaien.heli vliegen is inderdaad niet makkelijk, ik vlieg stickmode 2, gas links je moet de staart ook met links sturen waarmee je ook gas geeft,ik heb vaak de neiging met rechts dan te gaan sturen die coax heli's zijn meestal 3 kanaals. dan stuur je enkel de staart met rechts en is veel makkelijker maar niet de bedoeling. met vliegtuigen heb ik dat ook trouwens .bij het landen stuur ik nog met mijn rolroeren tot vlak boven de grond ipv met rudder. eigenlijk moet je vlak boven de grond rudder geven maar ik geef rolroer om bij te sturen .heb ik een handje van helaas.bij vliegtuigen gaat dat wel goed maar bij heli moet je niet gaan rollen met gas terug vlak boven de grond.
     
  8. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Zou gewoon die WLtoys kopen, kost de hele wereld niet maar zou er wel een crash setje bij kopen ( hoofdasje -bladen) zou jammer zijn dat je dan daar weer op zou moeten wachten.
    En natuurlijk een paar extra accu's .
    Ben benieuwd hoe dat gaat vliegen ?.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kon ik ook niet toen ik begon... Dat kon niemand toen hij (of zij) begon....
    Ik weet niet waarom je daar zo gefocust op bent, want eerlijk gezegd is dat een beetje een kul-argument....

    Heli vliegen is moeilijk. Het moeilijkste stuk, hoveren, staat of valt alles mee (zowel het begin als het eind van een vlucht, MOET een hover zijn, daar is nog steeds geen weg omheen gevonden). De rest is, vergeleken met hoveren, kinderspel (OK, 3D en kunstvlucht daargelaten). En daar is flink oefenen voor nodig.

    Die speelgoeddingen waar jij je nu op focust, die oen dat hoveren al voor je, helemaal vanzelf, je hoeft alleen nog maar een beetje te sturen.
    En daarmee is het meeste wel gezegd, want veel meer dan een beetje sturen kan er ook niet mee. Zelfs al kun je met zo'n ding rondjes vliegen, dan nog kun je met die vaardigheid NIKS wat je helpt om een fatsoenlijke heli te leren vliegen.

    Als je met wat je nu doet tevreden bent, dan zou ik zeggen: gewoon lekker door gaan, en doen wat je leuk vind (is niet flauw bedoeld, is een serieus advies: alle hobbies moeten in de eerste plaats leuk zijn).
    Maar: Heel cru gezegd, is het je bedoeling ooit écht RC-heli te leren vliegen, dan is wat je nu doet tijd en geld verspillen. Ongeveer vergelijkbaar met "ik wil mijn motorrijbewijs halen, maar ik kan nog niet op het circuit rijden, dus laat ik eerst maar een hometrainer kopen".
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
    renetl50 vindt dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Noem het dan een motor met zijwieltjes :D Maargoed, die WL toys (de naam zegt het al ) zal best zijn geld waard zijn en vliegen zal het ook. Je kunt er prima zender-ervaring mee opdoen. Je moet tenslotte 4 functies tegelijk bedienen.
    Als je het dan echt leuk gaat vinden kun je altijd nog voor wat beters gaan. Het filmpje lijkt mij fake, een jochie van 8 wat het ding zo ver vliegt zal de oriëntatie kwijtraken en het niet meer terug kunnen vliegen.
     
  11. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    hoveren mijn mijn hirobo met de staart naar mij toe ging perfect. kon hem mooi stil houden ook en in balans.maar dat is dan ook het enigste wat ik er goed mee kon. veel verder durfde ik er niet mee te vliegen. had ik het maar gedaan maar ja de heli had mij toen een paar honderd gekost en ik was er zuinig op. met zo'n goedkoop dingetje durf ik misschien wel gelijk weg te vliegen .als ik op de sim heli vloog want die had ik toen ook dan ging alles gewoon wel goed. was ik veel ontspannender ook ,want ja, kan toch niks gebeuren .crash je ,dan kost het geen geld.
     
  12. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen

    Alleen welke versie, je hebt brushed en brusless, brusless kost al gelijk een stuk duurder maar gaat zeker langer mee
    heb je dan ook meer power?
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja.
    En bijkomend voordeel: hij blijft die power houden.
    Borstels slijten... en powerverlies.
    Borstelloos, blijft hetzelfde.

    Tenzij er goudem bergen voor wil hebben, altijd het geld waard
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Bovendien is het efficiënter, je vliegt dus langer op een accu.
     
  15. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Gewoon de Brusless versie is maar een klein beetje duurder heb je zeker meer plezier van.
    Vliegt ook langer op 1 accu zou daar niet op bezuinigen
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat is dus de pest van een sim.... Helivliegen zit niet alleen "in de vingers", het zit ook tussen de oren: het is een kwestie van zelfvertrouwen opbouwen, en dat doe je zelf.... daar kan een sim een goed hulpmiddel bij zijn, maar een sim is niet "de manier waarop"...

    Zelfvertrouwen bouw je op door steeds een heel klein stapje verder te gaan, met oefeningen die je helpen niet alleen de vingervaardigheid op te bouwen, maar ook je zelfvertrouwen.
     
  17. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja inderdaad .vliegen op een sim kan je nog eens wat proberen zonder bij na te denken. in het echt vliegen ben je toch wat voorzichtiger mee want je wilt niet crashen dus ga je misschien weer teveel nadenken, ik heb nu Realflight 7 en Phoenix 5 besteld,

    en ga dan een brushless heli bestellen , minder weerstand is dus minder slijtage en ook langer vliegen ,top

    bij de v912 zit ook een knop/mode op de zender voor meer toeren te draaien als je hoger gaat vliegen
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    sim vind ik persoonlijk een geweldig ding..
    het is inderdaad geen 1 op 1 vervanging van "echt" vliegen..

    Maar als ik iets nieuws wil gaan doen (denk aan op zijn kop vliegen, tic toc, looping), doe ik dat eerst in de sim.
    in de sim probeer ik dan al te zien waar mijn fouten zitten, en te corrigeren in het figuur.
    Ga je het dan in het echt doen, weet je in ieder geval alvast wat je moet doen.
    Eerst even het "stickgevoel" kweken.. en daarna in het echt.

    al vlieg ik in de sim zonder problemen rondjes op zijn kop, in het echt durf ik dat nog niet aan...
    komt ooit nog wel eens :D
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik bedoelde niet te beweren dat een sim een slecht ding is: maar het is een stuk "gereedschap", wat als je het verkeerd gebruikt, weinig oplevert.
    Net zoiets als een schroevendraaier als beitel gebruiken, wil ook niet geweldig (en andersom ook niet).

    Een sim is een prachtig ding, maar de resultaten zijn alleen goed, als je weet hoe je jezelf iets leert. Doelloos met die Sim gaan oefenen levert weinig op.
    Als je al kunt vliegen, weet je waar je heen wilt, en kun je de verschillen tussen sim en werkelijkheid op waarde schatten, is het een prachtig hulpmiddel. Maar dan kun je al vliegen, en weet je dus HOE je moet oefenen. Daar zit hem de hele kneep.

    Als (heel cru gezegd) ieder mens zonder hulp ieder willekeurig ding zou kunnen leren, waren er geen schoolmeesters, rij-instructeurs, vakopleidingen, dan waren er slechts studieboeken en kon iedereen zichzelf redden. Dat is niet zo... Óók "leren" moet je leren....

    En dat is, naar mijn gevoel, waar Drestar tegenaan loopt te hikken....
     
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ben het eens met Brutus . Sim is goed hulpmiddel . Realiteit is nog anders en altijd afhankelijk van weersomstandigheden . Ik heb er veel baat bij gehad om bepaalde bewegingen met heli in te oefenen waar direct in echt, brokken zou opgeleverd hebben . Ik had toen wel al de basis van heli vliegen ( in realiteit )
     

Deel Deze Pagina