Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Wie heeft het over grote evenementen Tony... Het is denk ik veel belangrijker dat de clubs gevuld worden met enthausiaste nieuwe leden en die krijg je niet door één keer per jaar op een evenement te gaan staan. Die moet je in de directe omgeving van de club gaan zoeken of de omgeving waar de andere leden wonen.

Ik heb het daarover (in de context van beurzen en een redelijk niveau wedstrijd - grote open club qua niveau met enkele buitenlandse gasten). En ik had het ook over en-en in plaats van of-of. Ledenwerving moet inderdaad op lokaal niveau gebeuren, maar voorwaarde voor ledenwerving is bekendheid. En dat kun je naar mijn mening het beste op landelijk niveau doen en dus via grote evenementen. Overigens zijn er ook kleinere beurzen die meer lokaal georiënteerd zijn. O.a. de HFCC is daar redelijk actief op geweest. Maar ook daar geld dat de kosten vaak te hoog zijn om dat vanuit een club te kunnen financiëren. Of je moet met alleen een stand (werkt niet) of slechts een kleine baan (speelgoed effect) werken.

Als je promotie wilt doen dan moet je het naar mijn mening goed doen. Zijn er toevallig marketing-experts die deze thread volgen? Zou graag eens horen wat een professionele aanpak zou zijn, te beginnen met "naamsbekendheid" van onze hobby.

De clubs (verenigd in de NOMAC) zouden via dit overkoepelend orgaan eens hun licht op moeten steken bij bijvoorbeeld autobeurs "Speed & design" of een ander evenement. Vaak hebben beurzen (en speciaal de tuning- en racing-beurzen) wel mogelijkheden om voor weinig tot niets ruimte ter beschikking te stellen.

De clubs zouden dan via hun leden een stuk of 10 beginnerschassis neer kunnen zetten met een klein baantje om de bezoekers hun kunsten te laten vertonen. Iedere "deelnemer" wordt genoteerd en na de beurs kunnen bijvoorbeeld de 5 meest belovende deelnemers worden uitgenodigd om een seizoen namens één van de clubs deel te nemen aan een landelijke instapklasse. Naast een rondje rijden kan er dan ook heel gericht informaie verstrekt worden.

Hierdoor kan met lage kosten een enorm grote nieuwe groep aangeboord kunnen worden. Op deze manier gaat de sport naar potentiële deelnemers toe in plaats van wachten tot er een belangstellende één van de (vaak verborgen) circuits bezoekt.

Dit lijkt me in ieder geval een assertievere benadering dan wachten en klagen....

groet,

Eric

Was die landelijke open dag vroeger niet met hemelvaartsdag??
Van wat ik mij kan herrinderen was er toen bij bijna alle clubs wel demo's en vrij rijden e.d.

greets Roy

De grote evenementen moet je zien als de F1: onbereikbaar voor een sterveling maar toch veel aanhang vanwege de techniek, actie en snelheden.

In een grijs verleden had ik ooit nog een brief aan de NOMAC geschreven over een plan van aanpak, deze is nog bij RC-Junkies online te vinden met oa.

Bij de serieuze autosport liefhebben zitten er potentiele rijders, omdat ze uit interesse makkelijker naar de circuits te trekken zijn moet je die alleen nog maar de juiste info voorschotelen

Een een landelijk georganiseerde open dag waar alle clubs (wel of niet NOMAC aangesloten) aan mee moeten doen en publiceer een art. met lijst aan clubs in een landelijk dagblad.

Maar ehm..... ik had het al eerder opgemerkt, er is een plekje PR.....

Tegenwoordig moet je op ieder evenement flink dokken voor een stand, ook al ben je geen commerciële instelling.

Ik ben in de begin jaren van de Subaru Club Nederland betrokken geweest, nu niet meer (meest als betalend lid want ik vond het een leuk initiatief, het is uitgegroeid tot een volwassen club, en toen ik wegging telde deze 650 leden, het is mijn geld meer dan waard geweest, denk ik zo) waarbij ook wel eens op clubdagen/meetings met rc auto’s gereden werd (zowel brandstof als electro), oa door mijzelf. Of het nieuwe rijders opgeleverd heb weet ik niet, maar er was altijd erg veel belangstelling, en het is/was toen allemaal gratis (uitnoding van de auto clubs).

Om de hoek bij de HFCC word een groot evenement (5000 bezoekers) georganiseerd voor “Amerikaanse auto’s”, 1x in de maand tijdens de zomermaanden, ik vraag mij af waarom daar nooit iets mee gedaan is (van mijzelf ook), of ik moet niet opgelet hebben. Men hoeft er alleen maar een GROOT BORD NEER TE HANGEN, MET WELKOM HEDEN OPEN DAG en tussen de menigte en de auto’s die daar geshowd worden, enkele auto’s over het hele evenement te laten rijden + een paar sexy flyer dames (pit-poezen), natuurlijk.

Tony, dat klopt, heel vroeger is dat al eens geweest en dat mag best terug komen.

Autosportbeurs.nl

Dit had ik al gevonden, een kleine stand met een minimum aan verplichte entree kaarten, spanning en deelname aan de arena voor iets meer dan 500 euro, dat is een prima bedrag om te begroten binnen alle budgetten. Hier is zeker een doelgroep te vinden en over te halen.

Vroeger (10 jaar geleden denk) had je in de Autotron nog speciale rc beurs/evenementen met alle takken van rc, vliegen, varen, rijden, echt alles, en heeeel veel actief, in wat mindere mate statisch, en als ik mij niet vergis werd dit mede georganiseerd door het blad “Radio Control” destijds. Later werd dit nog eens op een veel kleiner schaal gedaan isw met Lego in de IJsselhallen dacht ik. Alle andere beursen vallen tegen de laatste jaren.

Modelbouwbeurzen zijn ook niet de plekken om actieve wedstrijdrijders te trekken, het kan hooguit nuttig zijn om de clubs bekender te maken.

Ben ik met je eens Roelof. Ik denk juist dat je niet (per se) op modelbouwbeurzen moet staan als je de bekendheid wilt vergroten. Juist in de mensen die de RC nog helemaal niet kennen zit een grote potentie voor nieuw bloed.

Ik denk dat een evenement zoals de DHI Cup ook goed zou werken. Als je ziet hoe ze het daar aanpakken. Het is daar heel duidelijk dat het publiek het belangrijkste is (belangrijker nog dan de rijders) en dat ze ervoor zorgen dat zij een spektakel te zien krijgen.
De A-finales zijn op gezette tijden te zien, lichtshows en spectaculaire presentaties van de A-finales. Dit wordt opgevuld met stands waarin lokale winkeliers en de lokale club zorgen voor de uitleg en als het even kan gelijk een leuke kit verkopen.

Ook zie je door heel Odense heen posters, banners, flyers en dergelijken waarin de DHI cup wordt aangekondigd. Uiteindelijk zitten er op de wedstrijddag meer dan 1000 (betalende) bezoekers uit Odense en omstreken op de tribune om de races te zien.

Misschien dat het organiseren van een dergelijk evenement goed zou kunnen zijn op het modelracen meer aandacht te geven in Nederland.

Ik wilde daar mee aangeven dat bij de Autotron zo’n beetje de laatst beurs was waar je toen nog over de hoofden kon lopen, ook de verkopers/winkeliers deden daar zeer goede zaken, later is “de belangstelling” hiervoor zeer snel terug gelopen. Het lijk mij dan ook niet verstandig om daar extra geld voor uit te trekken.

Voorlopig moet men eerst het systeem gezond zien te maken, alvorens het aan de man te kunnen brengen, anders loop men zo weer weg.

Een instap/rookie-klasse op een club moet echt het minimum aan kosten uitstralen. Gewoon een brushed motortje van een “tientje”, de snelheid moet zo laag zijn, dat een ervaren rijder hier niet in mee wil rijden (ontmoediging beleid) liefst met verplichte doorstroming. Met een zeer lage snelheid zal een nieuweling niet het gevoel/angst krijgen, nooit het rijden onder controle te krijgen, en misschien eerder de drempel nemen.

Mogelijk heeft er iemand nog een paar oude/goedkope esc’s in zijn koffer liggen, die hij toch nooit meer gaat gebruiken, dit mbt de opkomst van brushless. Misschien kunnen zij deze aan hun club schenken, die ze dan in bruikleen kan geven aan de nieuwe aanwas, mocht deze al zijn overgegaan naar brushless, en hij/zij toch een keertje mee willen doen.

Bij alle uitspraken die hier gedaan zijn, om een instapklasse zo in te richten dat er met een voorgeschreven brushless set gereden moet worden (om competitie vervalsing te bestrijden), krijg ik steeds de indruk dat men hier een wens-klasse voor zichzelf uitspreekt.

Als je promotie wilt doen dan moet je het naar mijn mening goed doen. Zijn er toevallig marketing-experts die deze thread volgen? Zou graag eens horen wat een professionele aanpak zou zijn, te beginnen met "naamsbekendheid" van onze hobby.

Ik zeg Youtube!

Kost niks ( als je content hebt ) en spreekt de juiste doelgroep aan.
voorbeeld : zfFWniulQyU[/media] - ETS 2008 promo RC racing 1:10

Gewoon elke finale bij elke club filmen ( zelfs met een Iphone kan het )
en met de juiste zoektermen uploaden.

Op de nomac site zou je een lijst met linkjes kunnen bijhouden
maar natuurlijk ook op het modelbouwforum en rc-junkies.

Verder zou je bij alle verkooppunten een gratis dag rijden op een willekeurige club in nederland moeten weggeven bij een nieuwe auto.

Persberichten met foto's naar kranten sturen gaat ook vaak goed en
kost ook weer niets. Maak een leuke tekst en een tweetal foto's er bij en
je hebt gratis publiciteit.

De resultaten bij evenementen zijn erg wisselend,
ik het het vaak gedaan maar meestal met minder succes dan gehoopt.

Dit zijn een aantal dingen die je kunt oppakken zonder er kosten voor te maken.
Het mooiste is het als het over de hele breedte opgepakt wordt.
En dan ook langer volhouden dan een of twee maanden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom alleen weer verwijzen naar Electro?

Iedere brandstof klasse heeft ook zo zijn charmes:
- 1:8 brandstof onroad vanwege de snelheden, geluid van de motoren en versnellingsbakken.
1:5 brandstof onroad vanwege de zeer gelijkwaardige technieken en realistische rijeigenschappen
- 1:10 brandstof onroad, vergelijkend met de 1:10 electro TC maar wel met geluid en versnellingen.
- 1:8 brandstof/electro offroad vanwege de spectaculaire jumps
(alleen 1:6 offroad weet ik niet in te schalen....)

Daarom, als je wilt promoten moet je niet alleen bij 1 klasse kijken maar uitzoeken hoe je het gezamelijk kunt presenteren en eigenlijk de positieve aspecten van iedere klasse eruit pikken, zo zal je zien dat er voor ieder wat wils is.

Ik dacht dat we het nu over PR hadden zoals beurzen bezoeken etc. om de sport (in zijn algemeenheid) te promoten dat lijkt mij niet alleen een electro aangelegenheid.

misschien een ander topic dan in een algemeen gedeelte ???

Er zijn veel redenen waarom de electro competitie vorig jaar veel minder bezocht werd als het jaar ervoor. Er is niet echt 1 aanwijsbare reden voor.
De sectievergadering van de electro was zeer eensgezind en we mogen er vanuit gaan dat de huidige electro competitie rijders meer zien in het reglement voor komend seizoen ( wat a.s. zondag nog wel goedgekeurd moet worden op de ALV zoals Roelof terecht opmerkte).

De instroom van nieuwe rijders bij de clubs is een ander verhaal. Uiteindelijk natuurlijk wel weer gerelateerd maar nieuwe rijders rijden niet direct competitie. Die moeten eerst goed begeleid worden vanaf hun eerste contact met de model auto sport en bij de winkelier en de club. Om dat te bereiken moeten de clubs, winkeliers, importeurs en overkoepelende organisaties samenwerken.
TonyV gaf al aan dat het meer een en-en verhaal is ipv een of-of. Ik wil eigenlijk nog verder gaan: het is een verhaal van en-en-en-en-en.
Dat de nationale organisatie daarin een rol moet spelen is duidelijk. Alleen moeten we niet vergeten dat de nationale organisatie bestaat uit de aangesloten verenigingen en haar leden.

Er zijn ideeen en doelstellingen geformuleerd; de toekomst zal uitwijzen of dat die gehaald worden.

Back