Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Deels ga ik met je mee Roelof, maar waarom was deze discussie bijvoorbeeld niet toen ik begon met racen van wedstrijden? Er waren toen mensen die de Element volledig tunede, mensen met zappers van de accu's die vele malen harder gingen daardoor.

Toen was deze discussie er ook.

Hoever moet je gaan. Op een gegeven moment is het toch ook een klasse en als je mee wilt doen moet je meegaan in de klasse en niet de klasse jaar na jaar maar blijven aanpassen.

Goed punt. Dus waarom hebben we drie jaar geleden de reglementen niet bevroren? Oh ja, brushless kwam er aan en dat was beter, goedkoper en iedereen wilde het. En nu? Oh ja, iedereen wil LiPo. En over twee jaar? Nu willen we LiFe.

De reden dat de regels tegenwoordig zo vaak (moeten) worden aangepast is dat de ontwikkelingen zo snel gaan. Het loopt nu al uit de hand, doe je helemaal niets dan gaat het zeker mis.

De formule 1 gaat het reglement toch ook niet aanpassen omdat mogelijk Dacia zou willen racen?

Pardon? Volg jij de nieuwsberichten wel? De regels worden al jaren aangepast om de kosten te drukken, de verschillen te verkleinen en de klasse toegankelijker te maken. Dat het dit jaar niet gelukt is om de budgetten te limiteren komt door de gevestigde orde (lees elite). Maar ik ben ervan overtuigd dat we van die voorstellen het laatste nog niet gehoord hebben.

Het is in mijn ogen onmogelijk dat in de landen om ons heen het wel kan zonder alle beperkingen die hier zijn besproken en in NL niet.

Ik denk ook hier dat je wat beter om je heen moet kijken. In alle landen wordt hard gewerkt om de zaak niet uit de hand te laten lopen. Landen waar dat niet gebeurt zijn de problemen al enige jaren aan de gang. Denk bijvoorbeeld aan Amerika waar met name de modified klassen al een paar jaar geleden grotendeels ingestort zijn omdat ze aan 6 cellen vastgehouden hebben. Ook hier waren de kosten en de te hoge snelheden de grootste boosdoeners.

Misschien zijn er wel veel rijders afgehaakt omdat die door al het gez@#k op internetfora door vooral mensen die geen competitie rijden er al compleet genoeg van hadden.

We moeten vooral niet vergeten dat internet een machtig wapen is. Net als op dit forum kan iedereen zijn of haar mening geven. Of het gebaseerd is op feiten, geruchten, halve of hele waarheden maakt niet uit. Ook posten de meeste mensen niet onder eigen naam. Sommige mensen posten zoveel dat anderen daarom maar aannemen dat die het wel zullen weten. Andere schrijven ellelange epistels met halve waarheden die ze net zo lang herhalen dat ze zelf geloven dat het waar is. We hebben hier ook veel "internet experts".

Ja..Klopt! Ik wil niet negatief overkomen en waardeer alle inspanningen. Maar als ik dit allemaal lees..Tja dan heb ik al geen zin meer. Misschien is dat het probleem qua het creeeren van een nieuwe instroom! Internet is inderdaad machtig. Maar vergeet niet dat de meningen ongezouten gegeven worden op internet. Lastig..Outsiders bemoeien zich met de insiders...Lastig voor laatstgenoemden...Trek je conclusie.;)

Ik moet overigens zeggen dat ik het eens ben met Per en zijn "wat hebben we in de koffer" theorie. Helaas heb ik het idee dat ik dit niet mag neerzetten hier....

Open your mind!

Met alle respect, Rinaldo

Internet is machtig, maar onderschat de onderlinge mondelinge contacten op clubs e.d. ook niet, en die zijn er al jaren. Ik denk dat we zonder internet nog niet zover waren met onze hobby. En over de discussie kenners/niet kenners c.q outsiders/insiders, ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen, maar ik denk dat het gros van de mensen die op deze discussie reageren meerdere jaren racebagage in de rugzak hebben, mezelf incluis. Ik denk dat deze mensen hun mening hier gewoon mogen ventileren, en niet moeten worden afgeremd. Ook kunnen deze mensen, die misschien niet alle ins en outs kennen, hun stem bij de Nomac uitbrengen. Gaan we dan ook zeggen dat die stem minder waard is? Het is immers een forum, en op een forum wordt een disussie gevoerd, en probeert men elkaar van het gelijk te overtuigen, dat deden de Romeinen ook al ;-)

Groet,
Marcel

Respect...

Als je nu zo de laatste posten lees op vooral de vorige pagina, lijkt het aardig constructief qua visie. Even een resume:
  • Stock is de meest competitieve (en duurste) klasse
  • Ontwikkeling heeft vooral betrekking op deze klasse
  • Het wel of niet meedoen heeft ook te maken met de recessie

Een paar jaar geleden hadden we hetzelfde in "onze" sectie (1:8 on-road), nu zien we een groep van +/- 80 rijders in de Promo, Nomac en NK klasse. De Promo klasse is een groep van fun-rijders, er wordt niet echt streng gelet op regels, deelname kan per keer. Vooral deze groep wordt gezien als kraamkamer voor de hogere klasses. De Nomac klasse omvat de meer serieuzere fun-rijders, mensen die niet te veel willen besteden maar wel competitief bezig willen zijn. De NK klasse (2e competitieve van de EU) omvat meer de gesponsorde team / fabrieksrijders of mensen met genoeg geld. Deze laatste is meer competitie dan fun, de belangen liggen anders. Het lijkt mij dat de stock-klasse vergeleken kan worden met onze NK-klasse...

Laat de ontwikkeling zoals het nu is, je houdt dat echt niet tegen, aan het eind is het nl de ontwikkeling van onze hobby / sport. Richt een competitie in waar je kan voldoen aan de wens van de rijder, zoals:

• Een promo klasse (beginners)
  • Een stock klasse (competitieve fun rijders)
  • Een Pro-stock klasse (de die-hards, regels volgens EFRA)

Volgens mij denken te veel mensen te veel in regels. Beginners willen gewoon tegen laagdrempel kosten rijden, wanneer zij willen. Je hebt dan regels nodig met enige ruimte. De stock-klasse die ik hierboven bedoel is niet de huidige stock klasse maar een groep rijders die niet tegen de hoofdprijs willen rijden.

Just my 2-cents.

Hey Pieter,

Mooie opzet.
Het lijkt mij ook wel een aardige keuze om het veld door te schuiven. Een grote groep stock rijders zijn immers goede rijders, dit jaar met aanvulling vanuit de modified.

en of er dan een promo EN stock klasse naast moet komen weet ik niet. Wel ben ik het eens met de ongedwongen sfeer van een promo klasse en de mogelijkheid om daar ook losse wedstrijden aan mee te kunnen doen.

Ik ben erg benieuwd wat de animo is voor het komende NK, en de verschillende klasses.
Bij ons op de club stuur ik er ook op aan dat we vroegtijdig gaan inventariseren waar animo voor is. Een bijeenkomst van electro rijders incl jeugd + ouders, door bij elke club na te gaan wat daar speelt is ook een duidelijke beeld te krijgen over de animo landelijk.
Wanneer er dan landelijke gelijkheid ontstaat zou dat mooi zijn, goed voor de onderlinge competities en een NK klasse. Lastig maar niet onmogelijk.

Volgens mij denken te veel mensen te veel in regels. Beginners willen gewoon tegen laagdrempel kosten rijden, wanneer zij willen. Je hebt dan regels nodig met enige ruimte. De stock-klasse die ik hierboven bedoel is niet de huidige stock klasse maar een groep rijders die niet tegen de hoofdprijs willen rijden.

Regels worden over het algemeen bedacht door mensen die tegenstand niet accepteren!

Momenteel rijd ik mee in clubwedstrijden, straks de Rallycup, en de Short Course competitie. Misschien "peanuts" in de ogen van sommige rijders in deze klasse waarover dit topic gaat. Punt is: Hoe verkrijgen jullie een nieuwe instroom? Er zijn al diverse suggestie's gedaan die er wat toe doen. Persoonlijk vind ik dat dit topic overbodig zou moeten zijn. Al dat geneuzel over regelaars enzo schrikt evt. nieuwe rijders alleen maar af (waarvan akte) Ga nou gewoon eens rijden zonder persoonlijke belangen mee te laten tellen:mrgreen: het is een hobby...toch??

De beste rijder wint..niet die met de beste spullen!! Het fanatisme komt vanzelf wel..Dit besef zou wat mij betreft best eens mogen doordringen binnen de Nomac, Efra en weet ik niet veel...;)

Grt, Rinaldo

Laatst bewerkt:
Rinaldo,

Mooie praat maar het NK bestaat uit meer ervaren en gesponserde rijders waar competitie hoger op de lijst staat dan de fun. Natuurlijk zullen velen het ontkennen maar uiteindelijk als ze die auto op de baan besturen is dat zo'n beetje het enige waar ze aan denken.
Dat in tegenstelling van een grote groep RC-Junkies (met alle respect) die een Truggy cup, Rally cup of Short course rijden, die ervaren zo'n wedstrijd meer als een leuke meeting ipv. het moeten presteren voor de sponsoren. Als bv. de Truggy cup meer status gaat krijgen zal ook daar voor een deel de fun overgaan in een serieuze competitie...
Dat clubracen leuker is komt ook dat er op dat niveau minder mensen serieus bezig zijn en zelfs sommige toprijders verplicht (om het betere te sparen) of uit handycap met mindere materialen rijden.

Dat "Ga nou gewoon eens rijden zonder persoonlijke belangen mee te laten tellen" is een aardige opmerking en is denk ik ook DE reden dat mensen het bij de sub-C cellen wilde houden. Laden op 20+ Ampere als ook de speciale leveranciers voor de cellen met de hoogste voltage is uit den boze met LiPo want op de kwaliteitsverschillen na zal LiPo een grote equalizer zijn.

Kortom, om mensen uit de clubs naar nationaal te krijgen moet de drempel laag zijn en dat is zowel financiëel als competief maar ook de technische kant kan minder.

Rinaldo,

Mooie praat maar het NK bestaat uit meer ervaren en gesponserde rijders waar competitie hoger op de lijst staat dan de fun. Natuurlijk zullen velen het ontkennen maar uiteindelijk als ze die auto op de baan besturen is dat zo'n beetje het enige waar ze aan denken.
Dat in tegenstelling van een grote groep RC-Junkies (met alle respect) die een Truggy cup, Rally cup of Short course rijden, die ervaren zo'n wedstrijd meer als een leuke meeting ipv. het moeten presteren voor de sponsoren. Als bv. de Truggy cup meer status gaat krijgen zal ook daar voor een deel de fun overgaan in een serieuze competitie...
Dat clubracen leuker is komt ook dat er op dat niveau minder mensen serieus bezig zijn en zelfs sommige toprijders verplicht (om het betere te sparen) of uit handycap met mindere materialen rijden.

Dat "Ga nou gewoon eens rijden zonder persoonlijke belangen mee te laten tellen" is een aardige opmerking en is denk ik ook DE reden dat mensen het bij de sub-C cellen wilde houden. Laden op 20+ Ampere als ook de speciale leveranciers voor de cellen met de hoogste voltage is uit den boze met LiPo want op de kwaliteitsverschillen na zal LiPo een grote equalizer zijn.

Kortom, om mensen uit de clubs naar nationaal te krijgen moet de drempel laag zijn en dat is zowel financiëel als competief maar ook de technische kant kan minder.

Heel mooi gesproken Roelof, ik ben het heel erg met je eens.. Lipo is is de basis wel gelijk 8,4 volt als begin waarde, maar het ene pakket is na 2 minuten het andere niet. incombinatie met 1 merk motor en band zou het wel eens weer heel leuk kunnen worden.

:worship::worship::worship::worship::worship:

Laatst bewerkt:
Rinaldo,

Dat clubracen leuker is komt ook dat er op dat niveau minder mensen serieus bezig zijn en zelfs sommige toprijders verplicht (om het betere te sparen) of uit handycap met mindere materialen rijden……Kortom, om mensen uit de clubs naar nationaal te krijgen moet de drempel laag zijn en dat is zowel financiëel als competief maar ook de technische kant kan minder.

Het is niet alleen een NK probleem, en gezien de discussie over de kleine verschillen, ontkennen ze ook hier niet dat het meer om de competitie gaat, dan om de fun. Wat betreft de funcompetities (oa de rcrallycup), daar waren ook rijders van mening dat het naar een hoger competitief gehalte verheven moest worden, de discussie er omheen kreeg meteen de status “explosief”. Dat op een clubrace of funcompetitie men minder serieus competitief bezig zouden zijn dan bij bv een NK, omdat daar toevallig de financiële verantwoordelijkheden anders zouden liggen, geldt maar voor een klein aantal rijders, voor de overige rijders is het gewoon zelf dokken, en zullen meer “fun rendement” willen genereren. Geld maakt meer kapot dan je lief is.

Competitief bezig zijn, is een gevoelskwestie, en heeft niets te maken met een status die men zichzelf toekent (NK rijder oid). Ooit naar een rallycross wedstrijd geweest waarin de toprijders van auto’s met meer dan 700pk (met meer dan 800 Newton) een “eendenrace” (85pk) met elkaar gingen doen, zeker weten dat men net zo fanatiek was en competitief, en even veel adrenaline produceerde, ondanks hun eerdere neerbuigende gedachte hierover.

In alle discussies van de laatste jaren komt het steeds weer naar voren, de regels worden toegespitst op een kleine groep en de rest moet hier noodgedwongen aan voldoen. Nu deze “bewust vergeten groep” massaal dreigt af te haken baart men zich zorgen, en men vervolgt weer snel de discussie over de “mogelijke kleine verschillen” die hun zelf onderscheid van de ander.

Ik lees nu al tussen de regels door dat de Modified rijders al weer zo snel mogelijk van de LiPo afwillen, nog voordat hij officieel is ingevoerd, omdat zij daar weer eens problemen mee hebben. Hoe vaak hebben we dat verschijnsel al niet gezien de laatste jaren, wanneer dicteren jullie jezelf nu eens beperkende regels op, in plaats van de rest. De gemiddelde snelheden moeten domweg gewoon zakken om het voor iedereen betaalbaar in interessant te houden, je kan nu eenmaal niet met een Formule 1 auto op een kartbaan rijden, ook veel rc circuits zijn niet geschikt voor de snelheden die men nu kan behalen, en voor veel rijders is de snelheid van een stock al veels te hoog voor hun rijkwaliteiten en raken hierdoor ook ontmoedigd.

Laat ik de financiele crisis nog maar even buiten beschouwing laten, vele jaren geleden discusseerde we ook al over de te hoge kosten, toen moesten we niet zeuren, tja toen was er ook al een rc crisis (uitstroom).

Voor mij is het duidelijk. Als ik de reactie van Roelof lees wordt er gesproken over "het presteren voor sponsoren". Dit bevestigt mijn stelling over het hebben van belangen in de forum discussie over deze klasse.

Ik ben in deze discussie gestapt om een ander "geluid" te laten horen. Helaas moet ik bekennen dat ik hier niet in geslaagd ben. Het is me niet gelukt om rijders deels terug te laten keren naar waar het eigenlijk om gaat. nl. de hobby, de fun, de sportiviteit. (vind het wel zo sportief dit even te vermelden)

Onderstaande reactie van Per geeft ook het een en het ander goed weer.

Mijn keuze is te gaan voor een stukje fun en competitie, welke op een gezonde manier bedreven wordt. Zonder het hebben van allerlei belangen en zonder een dichtgetimmerd regelement.

Nu nog hopen dat jullie de competitie een beetje vlot krijgen:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Mijn keuze is te gaan voor een stukje fun en competitie, welke op een gezonde manier bedreven wordt. Zonder het hebben van allerlei belangen en zonder een dichtgetimmerd regelement.

De dag dat jij afgesneden wordt in een bocht, of er wellicht uitgeknikkerd, waardoor jij net de winst van de race misloopt, zal je klagen over onsportief rijgedrag.
Als in jou beknopte regelement hier niet over omschreven staat, wordt dat de 1e regel voor het volgende seizoen, en zo verder.....

De dag dat jij afgesneden wordt in een bocht, of er wellicht uitgeknikkerd, waardoor jij net de winst van de race misloopt, zal je klagen over onsportief rijgedrag.
Als in jou beknopte regelement hier niet over omschreven staat, wordt dat de 1e regel voor het volgende seizoen, en zo verder.....

Klopt.
Op een NK is het meestal wat fanatieker dan op een clubrace omdat daar iedereen elkaar wat beter kent plus van elkaar weet wie de betere is.
De belangen zijn ook minder groot op een clubwedstrijd.

Ik erken in mijn vorige reactie dat ik niets heb kunnen bijdragen aan deze forumdiscussie. Ik geef ook aan dat deze competitie wellicht niet bij me past. Ieder z'n ding. toch..Sportief blijven:mrgreen:

Ik hield dit topic bij omdat het mij erg leuk leek competitie te rijden, maar hoe langer ik dit volg hoe minder de zin hier in wordt, denk dat ik maar rondjes blijf rijden zonder zoveel geblabla erom heen :(

Ik hield dit topic bij omdat het mij erg leuk leek competitie te rijden, maar hoe langer ik dit volg hoe minder de zin hier in wordt, denk dat ik maar rondjes blijf rijden zonder zoveel geblabla erom heen :(

Leuk bij een club gaan rijden of open club wedstrijden gaan rijden.
Dutch RC serie is mij ook zeer goed bevallen. lekker ontspannen en gezellig.

Misschien moet je er eerst wat meer in verdiepen?
Als je vanuit het niets (dat idee heb ik een beetje) direct NK's wilt gaan rijden zal je sowieso veel tegenslagen gaan krijgen ongeacht de regeltjes. Normaal ga je NK's rijden als je vanaf clubniveau meer wilt.

Overigens moet het toch wel bekend zijn dat aan het racen ook regels hangen en er een politiek spel op de zij-lijn wordt gespeeld. De FIA F1 staat dagelijks in het nieuws over overtredingen, regelveranderingen, bestuurlijke problemen etc. Op schaalniveau is dat niet anders.

En uiteindelijk is het ook de bedoeling dat wanneer jij toch de stap wilt maken je weet waar je aan toe bent en je niet na je eerste race erachter moet komen dat je nog even een paar honderd euro extra moet investeren om mee te komen en een paar maanden daarna weer zo'n uitgave voor je kiezen krijgt. Het zou denk ik wel heel fijn zijn dat je voor de start weet wat je mag/moet rijden en daar het hele seizoen mee door kan komen.

Laatst bewerkt:
Misschien moet je er eerst wat meer in verdiepen?
Als je vanuit het niets (dat idee heb ik een beetje) direct NK's wilt gaan rijden zal je sowieso veel tegenslagen gaan krijgen ongeacht de regeltjes. Normaal ga je NK's rijden als je vanaf clubniveau meer wilt.

Overigens moet het toch wel bekend zijn dat aan het racen ook regels hangen en er een politiek spel op de zij-lijn wordt gespeeld. De FIA F1 staat dagelijks in het nieuws over overtredingen, regelveranderingen, bestuurlijke problemen etc. Op schaalniveau is dat niet anders.

Dit is ook de reden waarom ik begeleiding (trainer/coach) bepleite. Meeste mensen weten niet wat het is of waar ze aan beginnen, als ze er überhaupt aan beginnen.
Als je meer mensen wil laten meedoen met de electrocompetitie zal je actief die mensen moeten werven onder de clubleden. En actief met ze bezig zijn om ze klaar te stomen voor wedstrijden.

Je moet zowiezo lid zijn van een bij de NOMAC aangesloten club om NK's te rijden, zomaar even meedoen kan niet.
Je zal toch eerst op club niveau ervaring op moeten doen.
En de clubs zullen dus klasses moeten hebben die aantrekkelijk zijn voor beginners, en de minder serieuze.
Op het moment dat je aan NK's begint weet je dat het serieus wordt zowel kwa tijd als geld.

Leuk bij een club gaan rijden of open club wedstrijden gaan rijden.
Dutch RC serie is mij ook zeer goed bevallen. lekker ontspannen en gezellig.

Juist vanwege dit soort posts creëer je een competitie tussen organisaties en daarmee minder opkomst per organisatie! Als het bv bij een andere organisatie niet ontspannen en gezellig is doe je zelf wat fout!

We weten nu wel dat jij Dutch RC rijdt, doe dat en hou op dit elke keer maar weer neer te plempen.

Laatst bewerkt:
Back