Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Ik heb de discussie een beetje gevolgd en me bewust aan de zijlijn gehouden. Nu toch maar even een reactie, want volgens mij gaan we weer dezelfde kant op als vorig jaar. Wat was vorig jaar HET argument voor vele rijders; de banden die ruk waren en het nog moeten gebruiken van cellen. Ik heb werkelijk NIEMAND horen roepen over de kosten. Iedereen die ik ken heeft een 'dure' regelaar. En om nog maar eens aan te halen; de NK van dit seizoen is het geworden met een oerdegelijke TC Spec. Een regelaar die vorig jaar op dit tijdstip al werd verguisd en vervloekt. Met LRP erbij, want oh oh oh wat een geldkloppers zijn het toch bij LRP. Ieder jaar een andere regelaar en je MOET wel mee... Rob heeft het tegendeel bewezen; met goed sturen win je gewoon meer dan met alleen hard gaan!

Volgens mij moet je voor de echte instap een 3e klasse op NK niveau aanmaken. Neem een voorbeeld aan AMCA. TT01, RTR..... mensen die eraan willen ruiken kunnen dat goed doen. Mensen die willen leren kunnen dat goed doen. Mensen die willen sturen kunnen dat goed doen. Mensen die van ervaren rijders willen leren kunnen dat doen op een NK.

Voor de huidige stock klasse zou ik een motor voorstellen van de EFRA en een vast aantal regelaar die aan het begin van het seizoen beschikbaar zijn. Dus of een GM, een LRP of een TEKIN (ik noem maar wat). Ongeacht wat er gedurende het seizoen extra bijkomt zit je dan vast aan deze regelaars. Wel zo eerlijk, makkelijk te controleren en voor iedereen open! Er zullen dan altijd lieden zijn die voor ERCE of Deventer een SPX hebben en voor Real80 een GM omdat deze daar sneller gaan, maar zoiets kan je NOOIT beperken.

Ik moet eerlijk zeggen dat juist door dit soort discussies de lol er bij mij juist afgaat. Hoe ver moet je gaan met je regelgeving en beperkingen..... En waarom kan het in landen om ons heen wel; zie Belgie, zie Duitsland, zie de ETS... enz enz. Ik ben van mening dat we niet een klasse moeten aanpassen omdat altijd dezelfden vooraan rijden. Het is aan de rest om te zorgen dat je daar ook komt door te trainen. Met het vastleggen van 3 regelaars is het voor iedereen gelijk!

Let op mijn woorden; als je alles vastlegt komt er halverwege het seizoen een enorme discussie los over de lipo's... die zijn enorm in ontwikkeling en zullen straks ook zeker hun steentje bijdragen aan prestaties. Hebben we het over een jaar dan over het beperken van de accu? Ik ben er dan niet bij......

Laatst bewerkt door een moderator:
En trouwens... ik heb mensen zien schrijven dat de EZrun niet geupdate kan worden. Ff wakker maken deze mensen... dat gaat PRIMA! Software is te downloaden online en zo op de regelaar gezet......... Hoeveel regels je ook opstelt; er zullen ALTIJD mensen zijn die de grenzen zoeken en er bewust overheen gaan

De hobby blijft geld kosten..

ik zie in de discussie dat men over wel en niet regelaars vast leggen praat.. en daarbij de discussie geld.

Wanneer men bij de instapklasse de motor en regelaar vastlegd krijg je daar een competitie voor mensen die er minder geld voor over hebben en mensen die willen instappen.
Wanneer men de 13.5 klasse nou vrij zou geven dan kan degene met teveel geld in deze klasse terecht.. zo kiest ieder de klasse die hem of haar past!

Wanneer men een regelaar vastlegd in een budget klasse kan dat zelfs een TCspec zijn.. die zijn 2ehands volop te krijgen. Echter nieuw niet zo best meer en daarmee misschien minder geschikt in ogen van velen.

Daarnaast zijn er genoeg leveranciers met setjes van om en nabij de 100 euro.

-LRP
-GM
-Carson
-EZrun
-Corally

en zo vast nog een boel meer..

volgens mij rijdt rcpoint helemaal geen NK's

en als we derhalve maar met 20 man beginnen en een statement zetten hebben we sowieso al 1000% rendement.
afgelopen jaar was dat NUL.

Rogier, toch nog ff reageren: je geeft aan dat je niemand hoort over de kosten...maar het gaat er niet om wie je spreekt (dat zijn mensen die nog wel aan de Nomac meedoen en dus de ratrace willen/kunnen volhouden), maar het gaat er juist om wie je niet spreekt!! (degenen die niet meer meedoen), waarom zouden die niet of niet meer meedoen? Daar gaat het om! Je kunt immers niet volhouden dat de deelnemersvelden goed zijn....

Marcel.

Rogier, toch nog ff reageren: je geeft aan dat je niemand hoort over de kosten...maar het gaat er niet om wie je spreekt (dat zijn mensen die nog wel aan de Nomac meedoen en dus de ratrace willen/kunnen volhouden), maar het gaat er juist om wie je niet spreekt!! (degenen die niet meer meedoen), waarom zouden die niet of niet meer meedoen? Daar gaat het om! Je kunt immers niet volhouden dat de deelnemersvelden goed zijn....
Marcel.

Ik durf wel te stellen dat van de rijders die in 2008 het NK meereden er nog geen 10% is die afgehaakt is om de kosten, maar wel om de regels mbt banden en cellen. Van de mensen die niet meededen in 2009 spreek ik er genoeg regelmatig en zijn er ook een aantal die hier reageren. Nou, ze rijden nu mooi hun ETS en indoorwedstrijden met de meest geavanceerde regelaars hoor.....

En is het dit jaar nou echt een ratrace?? Je ziet alleen de SPX, GM en TEKIN en de TC Spec.... valt reuze mee dus.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe je het wendt of keert diegene die er alles voor over heeft zal toch vaak vooraan te vinden zijn.

Maar het gaat er om dat andere deelnemers niet bij voorbaat kansloos zijn
omdat ze minder investeren, dat gevoel laat mensen afhaken.

In de poll zie je dat er veel animo is voor de verplichte regelaar.

En is het dit jaar nou echt een ratrace?? Je ziet alleen de SPX, GM en TEKIN en de TC Spec.... valt reuze mee dus.

Als je begin 2009 een TCspec had, daarna een SPX heb gekocht, vervolgens een GM moest hebben en nu een Tekin.....tja, dan zou het zo genoemd kunnen worden ;-) Maar er zijn ook mensen die hier niet aan hebben meegedaan....tja, die hebben een stuk minder uitgegeven...

groet,

Eric

Maar als je de andere 2 opties optelt welke 'regelaar vrij' in de tekst hebben zie je dat daar meer animo voor is. Maar wat is een poll op een forum waard als iemand met een vliegtuig ook kan stemmen en nog nooit op een circuit heeft gereden.......

Ik durf wel te stellen dat van de rijders die in 2008 het NK meereden er nog geen 10% is die afgehaakt is om de kosten, maar wel om de regels mbt banden en cellen. Van de mensen die niet meededen in 2009 spreek ik er genoeg regelmatig en zijn er ook een aantal die hier reageren. Nou, ze rijden nu mooi hun ETS en indoorwedstrijden met de meest geavanceerde regelaars hoor.....

Als deze mensen vorig jaar beter gestemd en/of betere voorstellen ingediend hadden hadden ze het afgelopen jaar mogelijk wel een NK gereden. En verders een heel mooi excuus van deze heren maar is dit excuus niet eerder een camouflage voor hun eigen problemen of keuzes?

En je hebt het over de wedstrijdrijders.... Je moet niet alleen naar de huidige bezetting kijken maar ook naar de clubrijders en de niet-clubrijders, voor hun moet je het NK (wedstrijd) rijden ook aantrekkelijk maken want anders is er geen toekomst meer en neem van mij aan dat geld (zeker in deze tijden) en het competitiewaardig zijn wel degelijk een rol speelt.

Maar het gaat er om dat andere deelnemers niet bij voorbaat kansloos zijn
omdat ze minder investeren, dat gevoel laat mensen afhaken.

uhm de onderste 2 zijn regelaar vrij alleen andere mannier van motor.
Plus wat kun je hier op dit forum er uit op maken? De rijders van afgelopen jaar stemmen bij de Nomac samen met de clubs en daar komen de regels uit.
Ik zou dus zeggen, als je dit jaar hebt gereden en je wild volgend jaar weer mee doen dan ga je naar de vergadering en ga je stemmen.
Vorig jaar was er een discussie over lipo's en vrijwel iedereen was hier op het forum voor lipo's. Werd het lipo? Nee helaas niet.
Ga dus naar de vergadering en laat je hooren.

Sommige zijn als kansloos ook met de beste spullen. Helaas zien ze dat niet in en gaan ze de schuld geven aan motoren regelaars en lipo's.
Straks krijg je pietje op nr 1 en die rijd met lipo a. andere rijders kopen dan massaal lipo a op jantje na die rijd met lipo b en wint race 2 en hop daar gaan ze weer. De rijders die denken dat ze alleen kunnen winnen door een bepaalde regelaar of lipo moeten eerst eens kijken waar ze verliezen op de baan.

Ik heb een tijdje mini-z gereden en die dingen moesten standaart zijn. Ik had hem op een gegevenmoment zo ver dat zonder dat je er iets aan zag ik het ding zo had lopen dat ie net iets harder ging en dat ie veel meer grip had. Plus mijn batterijen waren iets beter.
Had er niets ilegaals aan gedaan maar door te testen en te kijken wat je je kunt winnen kwa banden hardheden en motortje goed in laten lopen dan de juiste vertanding er bij scheelde zoveel dat ik ze op 2 ronden reed.
Je kunt er ook ilegaal mee zitten klooien en dan lopen die motoren ook harder.
Dan nog het probleem dat je nu een ezrun setje hebt gekocht en volgende maand komt versie 2 uit en die is iets sneller. wat doe je dan?
Lipo's welke neem je? goedkope of de duurste?
Hoe meer stock je gaat rijden hoe duurdere lipo's ze nemen en dan maakt het uit.
Ben je nog niet waar je wild zijn.
Het verschil blijft ook als iedereen met het zelfde spul rijd.

En je hebt het over de wedstrijdrijders.... Je moet niet alleen naar de huidige bezetting kijken maar ook naar de clubrijders en de niet-clubrijders, voor hun moet je het NK (wedstrijd) rijden ook aantrekkelijk maken want anders is er geen toekomst meer en neem van mij aan dat geld (zeker in deze tijden) en het competitiewaardig zijn wel degelijk een rol speelt.

Deels ga ik met je mee Roelof, maar waarom was deze discussie bijvoorbeeld niet toen ik begon met racen van wedstrijden? Er waren toen mensen die de Element volledig tunede, mensen met zappers van de accu's die vele malen harder gingen daardoor. Hoever moet je gaan. Op een gegeven moment is het toch ook een klasse en als je mee wilt doen moet je meegaan in de klasse en niet de klasse jaar na jaar maar blijven aanpassen. De formule 1 gaat het reglement toch ook niet aanpassen omdat mogelijk Dacia zou willen racen? Nou weet ik wel dat F1 niet volledig met stock is te vergelijken, maar het gaat wel om het idee natuurlijk. Het is in mijn ogen onmogelijk dat in de landen om ons heen het wel kan zonder alle beperkingen die hier zijn besproken en in NL niet. Absolute nonsens om het alleen te gooien op de kosten! Ik heb het gevoel dat we in NL de klasses aan het aanpassen zijn zodat het voor anderen ook mogelijk is om vooraan te rijden.

Daarnaast denk ik dat we eerlijk moeten zijn dat stock wellicht gewoon niet DE instapklasse moet zijn. Het is de meest uitdagende klasse die er tegenwoordig is! Het competatieve van de stock klasse is niet te vergelijken met wat vroeger modified was..... En moeten we die fun factor nu aan banden leggen omdat niet iedereen mee kan? Ik vind van niet, zonder mensen voor de schenen te schoppen! Regels zijn ok, maar het is wel modelbouw. De fun haal je ook door het maximale uit je materiaal te halen! Ik heb afgelopen seizoen 20x meer fun gehad door met Vincent het maximale uit de GM te halen! Dan was de SPX weer sneller, avond na avond trainen totdat we het weer redde. DAT is volgens mij 1 van de elementen die deze hobby zo mooi maakt!

nou hier komttie dan
allereerst vallen de kosten best mee om mee te kunnen komen
materialen van een jaar racen:
5accu's
1 moter
okee wat banden maar daar heb je altijd last van
dus 5x 65 eurie en 1 moter 50 eurie dus wel 375 eurie aan electronica
en ik dacht toch zelfs hetlaatste nk best hard te gaan

ikmoet eerlijk bekennen datik ook een nieuwe regelaar heb gekocht maar meer voor het zicht had ook mijn 5 jaar oude gm 95 kunnen gebruiken had niks uitgemaakt

kijk je kan het zo duur maken als je zelf wilt of denkt
maar hard gaan zit ook in kennis en dat missen er heel veel

ik zelf en meerdere nk rijders pleiten voor een internationale regelgeving in de stock
dus efra stock
bv13,5 moter regelaar lipo vrij van merk maarvolgens homologatie lijst
datgezeur van de ene regelaar dit en de andere dat de snelste blijven de snelste en dat is door hun kennis

ik ben wel degelijk van mening dat er een instap ROOKIE klasse moet komen
die met een eventuelevaste combo rijd (door de nomac aanbestedings commissie te testen )
er zijn er genoeg gm lrp speedpassion
iets van een 17,5
maar het is niet bedoelt als een klasse voor bekerpikkers!!!!!!!!!!!!!!!!

ook degene die afgelopen jaar hebben lopen zeuren van de banden zijn ruk
dat probleem heeft iedereen
idd je moet je banden normaal behandelen anders zijn ze vroegtijdig op maar dat heeft z'ncharme en heeft iedereen last van net als van vuil op de baan of de temp
DAT IS RACEN EN FUN DAAR DOE IK HET VOOR ALS HOBBY

mijnvoorstel
-pro stock klasse met 13,5 t lipo merken vrij volgens efra
banden goedkoop zwart whatever wel een gerenomeerde race band hoeft niet de super band te zijn qua grip (iedereen heeft hetzelfde probleem)max 3 sets
-rookie stock
goed kope betrouwbare combo van regelaar en moter 17,5t door eac te testen en aan te bevelen
lipo 30c max
banden 2sets op 6 wedstrijden mits haalbaar (die gasten gummen nog harder dan de pro's:-))welzelfde als de pro stock ivm afstel tip uitwisseling

lijkt mij verstandig dat de clubs ook op een lijn komen wat betreft de rookie

SHOOT ME
gr benny

nou hier komttie dan
allereerst vallen de kosten best mee om mee te kunnen komen
materialen van een jaar racen:
5accu's
1 moter
okee wat banden maar daar heb je altijd last van
dus 5x 65 eurie en 1 moter 50 eurie dus wel 375 eurie aan electronica
en ik dacht toch zelfs hetlaatste nk best hard te gaan

ikmoet eerlijk bekennen datik ook een nieuwe regelaar heb gekocht maar meer voor het zicht had ook mijn 5 jaar oude gm 95 kunnen gebruiken had niks uitgemaakt

kijk je kan het zo duur maken als je zelf wilt of denkt
maar hard gaan zit ook in kennis en dat missen er heel veel

ik zelf en meerdere nk rijders pleiten voor een internationale regelgeving in de stock
dus efra stock
bv13,5 moter regelaar lipo vrij van merk maarvolgens homologatie lijst
datgezeur van de ene regelaar dit en de andere dat de snelste blijven de snelste en dat is door hun kennis

ik ben wel degelijk van mening dat er een instap ROOKIE klasse moet komen
die met een eventuelevaste combo rijd (door de nomac aanbestedings commissie te testen )
er zijn er genoeg gm lrp speedpassion
iets van een 17,5
maar het is niet bedoelt als een klasse voor bekerpikkers!!!!!!!!!!!!!!!!

ook degene die afgelopen jaar hebben lopen zeuren van de banden zijn ruk
dat probleem heeft iedereen
idd je moet je banden normaal behandelen anders zijn ze vroegtijdig op maar dat heeft z'ncharme en heeft iedereen last van net als van vuil op de baan of de temp
DAT IS RACEN EN FUN DAAR DOE IK HET VOOR ALS HOBBY

mijnvoorstel
-pro stock klasse met 13,5 t lipo merken vrij volgens efra
banden goedkoop zwart whatever wel een gerenomeerde race band hoeft niet de super band te zijn qua grip (iedereen heeft hetzelfde probleem)max 3 sets
-rookie stock
goed kope betrouwbare combo van regelaar en moter 17,5t door eac te testen en aan te bevelen
lipo 30c max
banden 2sets op 6 wedstrijden mits haalbaar (die gasten gummen nog harder dan de pro's:-))welzelfde als de pro stock ivm afstel tip uitwisseling

lijkt mij verstandig dat de clubs ook op een lijn komen wat betreft de rookie

SHOOT ME
gr benny

Mooie samenvatting van wat ik zei! Amen! :D

Als deze mensen vorig jaar beter gestemd en/of betere voorstellen ingediend hadden hadden ze het afgelopen jaar mogelijk wel een NK gereden. En verders een heel mooi excuus van deze heren maar is dit excuus niet eerder een camouflage voor hun eigen problemen of keuzes?

Misschien zijn er wel veel rijders afgehaakt omdat die door al het gez@#k op internetfora door vooral mensen die geen competitie rijden er al compleet genoeg van hadden.

We moeten vooral niet vergeten dat internet een machtig wapen is. Net als op dit forum kan iedereen zijn of haar mening geven. Of het gebaseerd is op feiten, geruchten, halve of hele waarheden maakt niet uit. Ook posten de meeste mensen niet onder eigen naam. Sommige mensen posten zoveel dat anderen daarom maar aannemen dat die het wel zullen weten. Andere schrijven ellelange epistels met halve waarheden die ze net zo lang herhalen dat ze zelf geloven dat het waar is. We hebben hier ook veel "internet experts".

Laten we proberen om met nieuwe ideeen te komen die iets kunnen toevoegen.

Ik ben van mening dat een "echte" stockklasse ook voor Nomac iets zou kunnen zijn. ipv een EZ run set oid zou het ook kunnen met een wat ouder type regelaar welke niet die extra timing progamma's heeft. Tegenwoordig vaak voor weinig te koop en nog steeds heel goed te gebruiken. Deze klasse zou idd niet voor ervaren rijders moeten zijn. regels vrij simpel; 17.5 motor, regelaar als hierboven, geen hightech nieuwste chassis en bodies vrij ( zolang het maar een 4 deurs tourwagen is) Accu's lipo, misschien beperkt tot 4000mah en 25 of 30c.

Dit zou een voorstel kunnen zijn. Maar nu roepen er hier wel een aantal mensen dat dit het moet worden maar gaan er daadwerkelijk rijders in deze klasse rijden ?

Het is niet zo dat de NOMAC niets wil doen maar onthoud wel: clubs en rijders moeten het steunen, die zijn tenslotte de NOMAC met elkaar. De mensen die in het Algemeen Bestuur zitten doen dat niet om er beter van te worden maar omdat ze de model auto sport een warm hart toe dragen en daarvoor offeren ze een stuk(je) van hun tijd op om dat mogelijk te maken. De sectiebesturen zijn de mensen die de sectie runnen. Daartoe kunnen ze op de medewerking van het Algemeen Bestuur rekenen als daarom gevraagd wordt. Het sectiebestuur is de spreekbuis van de sectie naar het Algemeen Bestuur. Daarom vinden we een goed sectiebestuur ook heel belangrijk.
Omdat ik toevallig voorzitter ben wil dat niet zeggen dat ik alles in mijn eentje kan en of ga doen. Ik reken ook op de mendewerking van andere bestuursleden, clubs en rijders. Als we op 1 lijn kunnen komen dan valt er best wat van te maken.

Frans Heinsbroek

Zo maar een ideetje. Hoe laat je 2 kinderen samen iets delen? Simpel, de ene mag 2 delen maken, de ander mag kiezen. Zoiets zou ook hier kunnen. Voor de wedstrijd je (gewaarmerkte) regelaar inleveren (en/of motor). Vervolgens deze spullen weer at random verdelen over de deelnemers. Niemand die dan nog met een hele dure regelaar komt aanzetten, maar je zal ook geen bagger meenemen, want misschien krijg je je eigen regelaar weer terug. Na afloop iedereen zijn spullen weer terug, en op naar de volgende race.
Heb je alleen de stekkertjes maar te standardiseren

Ik las zojuist dat de terugloop aan NK deelnemers (eerst 5% na wijziging in post 10%) te wijten zou zijn aan banden en regels, oftewel het wordt aan iets specifieks toegekend, wat toevallig de schrijver zijn mening goed uitkomt.

Persoonlijk denk ik dat de status NK zwaar overgewaardeerd is, en de regels daarvan teveel bij clubs gedicteerd worden, waar veel clubleden niet (meer) op zitten te wachten, en ook het nut ervan niet inzien, omdat zij daar toch nooit in gaan deelnemen. Het NK vertegenwoordigd echt niet de beste rijders van Nederland, al hoewel die daar ongetwijfeld wel aanwezig zijn, maar vertegenwoordigd het merendeel aan rijders die het financieel kunnen verantwoorden hieraan deel te nemen, maar die hadden net zogoed een ander evenement kunnen kiezen (wat ze nu misschien de laatste jaren zijn gaan doen).

Over het hele jaar zijn er veel verschillende competities, indoor, outdoor, tigtal verschillende klasse, echt voor iedereen is er wel wat wils, veels te veel versplintering. Wanneer 1 bepaalde klasse zo gereglementeerd wordt waardoor iedereen gelijk in kansen is, loopt men gelijk weg naar een andere klasse of competitie waarin zij nog wel met fratsen, of hard cash het verschil kunnen maken. Al deze versplintering zorgt ervoor dat er terugloop is, je kan maar 1x je geld uitgeven. Face it boys, de hype van het (NK) rc racen is eraf, en daarnaast door de commercie erom heen, naar de klootten geholpen is.

Een 3de klasse op een NK met een TT-01 RTR…., rijders van dit soort modellen willen zich “upgraden” naar een serieuze wedstrijdauto op de club, niet hun geld verspillen aan reiskosten om “slingerde slang” te rijden (omdat ze nog niet beter kunnen) op een NK wedstrijd.

We blijven veels te veel hangen bij het uitreglementeren van zaken die niet in onze eigen koffer zit, en het wel toestaan, wat we zelf rijk zijn. Verzin eens wat anders, waardoor wel allerlei diversiteiten competitief met elkaar kunnen strijden, dit zal een veel langere levensduur kennen dan het pad wat wel al jaren berijden en tevergeefs proberen te bestrijden. (@ Frans, zelfs voor het fora tijdperk)

Laatst bewerkt:
Ik durf wel te stellen dat van de rijders die in 2008 het NK meereden er nog geen 10% is die afgehaakt is om de kosten, maar wel om de regels mbt banden en cellen.

Je zou gelijk kunnen hebben. Maar ja, je zou ook ongelijk kunnen hebben. Roelof is zeker niet de enige voor wie de (te) hoge kosten een belangrijke reden is geweest om er (even) mee te stoppen. Ik ben er ook eentje en ik ken er minstens één die door de economische crisis gewoon gedwongen is te stoppen. Omdat niet iedereen om deze reden stopt wil dat niet zeggen dat het niet meespeelt en geen belangrijke factor zou moeten zijn in de overwegingen. Zoals al eerder is opgemerkt, de echte klap van de crisis zullen wij als burgers in de komende twee tot drie jaar pas krijgen!

Daarbij gaat het niet alleen over de regelaars, iets dat in de discussies hier nogal over het hoofd wordt gezien. Ook de kosten van banden (hogere slijtage door hogere snelheid en vermogen), de akku's (ja ja, ook LiPo's blijken kapot te kunnen dus kijkt de EFRA nu naar LiFe), de onderdelen op de auto's (licht is snel, maar ook zwakker, zeker bij de hogere snelheid en het hogere vermogen) en de snelle veranderingen in de electro wereld. LiPo is bijvoorbeeld al weer bijna achterhaald, zeker voor de modified (waar de problemen altijd 1 a 2 jaar voorliggen op de stock), en zal binnenkort toch echt LiFe de toekomst zijn (voor hoe lang???). Dus weer nieuwe akku's, mogelijk nieuwe laders, andere motoren, regelaars? Ach ja, en de contributie bij de clubs zal omhoog moeten omdat het electriciteitsnet aangepast moet worden zodat er dan op 10C+ geladen kan worden...

Het probleem is niet zozeer die ontwikkelingen zelf, die waren er altijd al en zullen er (hopelijk) altijd blijven. Nee, het is de snelheid van de ontwikkelingen, die is enorm toegenomen. Het is onmogelijk gebleken om dit onder controle te houden waardoor rijders enerzijds om de regels, anderzijds om vanwege de toegenomen kosten, afhaken. Erger nog, ook de instroom is daardoor minder. Welke jonge enthousiaste tiener kan tenslotte dit soort bedragen op tafel leggen? Zeker in een wereld waarin een snelle computer, een iPod, een spelcomputer (of 2/3) en een mobiele telefoon een must is als tiener (kosten tenslotte ook niets).

De wereld is veranderd en in de electro heeft nog niemand de zilveren kogel gevonden hoe daar mee omgegaan moet worden.

Sommige zijn als kansloos ook met de beste spullen. Helaas zien ze dat niet in en gaan ze de schuld geven aan motoren regelaars en lipo's.
Straks krijg je pietje op nr 1 en die rijd met lipo a. andere rijders kopen dan massaal lipo a op jantje na die rijd met lipo b en wint race 2 en hop daar gaan ze weer. De rijders die denken dat ze alleen kunnen winnen door een bepaalde regelaar of lipo moeten eerst eens kijken waar ze verliezen op de baan.

Helemaal met je eens. Echter waar rijders naar kijken is hun directe concurentie, de rijders die even hard of net iets harder gaan. Welk niveau je ook hebt, een iets snellere motor of regelaar of akku, kan dan net het verschil maken. Hoe goed je rijdt is het belangrijkste, maar bij gelijke rijders, wordt het materiaal (zelfs kleine verschillen) ineens veel belangrijker. Vraag je bijvoorbeeld eens af of Rob ook had gewonnen als er meer rijders van zijn kaliber, met bijvoorbeeld een Tekin regelaar, hadden meegedaan.

Daar dit raceklasses zijn, heb je met racers te maken. Die hebben altijd wel iemand die ze willen verslaan. In de regels zul je daar rekening mee moeten houden en dit in acceptabele banen moeten leiden, anders is het hek van de dam en de electro, in ieder geval voorlopig, gedoemd.

Het verschil blijft ook als iedereen met het zelfde spul rijd.

Voorzover het de rijkwaliteiten betreft, inderdaad. Maar zonder regels, of te ruime regels, zijn of de verschillen groot doordat er verschillen in het materiaal zitten, of iedereen heeft belachelijk veel geld uit moeten geven om het materiaal niet doorslaggevend te maken. Zoals gezegd, er is altijd iemand die je probeert te verslaan.

Om maar eens een regel roepen die wel hout kan snijden op clubniveau bv: een “classicklasse” voor modellen, regelaars, enz ouder dan introductiedatum XXXX. Doorstroom van verouderde wedstrijd modellen, en materiaal naar beginners, waardoor de instap/opstap een stuk betaalbaarder wordt, in de richting van een serieuze wedstrijd klasse, dat is dan ook meteen aantrekkelijk voor “vrijetijdsrijders”.

Banden, wat zijn nu banden die bijna “geen grip kennen” (echte shitbanden dus), maak daar dan de gereglementeerde wedstrijdband van (mits deze goed slijtvast is) dit zal die laatste 5% extra snelheid van “hard cash” wel de nek omdraaien, geen tractie geen push, wegligging en stuurmanskunst bepalen de bochten snelheid, het kost misschien extra training (voor een goede setup) en dat vindt ik meer dan acceptabel als iemand daarin investeert, en daarmee zijn voordeel behaalt.

Back