Even vooropgesteld dat ik vind dat gereglementeerde gelijkheid op technisch niveau nooit haalbaar is, het is echt gewoon een illusie, en niet meer dan dat, om ons gelijkheidsyndroom gerust te stellen. De kosten worden juist getriggerd door het feit dat rijders juist “ongelijkheid willen”, zodat zijzelf sneller worden of blijven dan een ander. Hierop springen de fabrikanten handig in om steeds gelijdelijk aan “extra snufjes” op de markt in te zetten, die de behoefte van aanschaf genereert.
Nu brengt men die “extra snufje, evolutie of snelheid” onder in een ander typenr, wanneer je deze gaat reglementeren, dan wordt een “latere productie” sneller dan “eerder geproduceerde” van het zelfde typennr. Ook stopt men direct met het typenr, zodat deze niet meer verkrijgbaar is, of met het produceren van reserve onderdelen (voor een bepaald chassismodel) waarop het reglement direct ondermijnd wordt, denk nog eens aan bv de Orion Element. Onder diezelfde noemer kan je ook het mini Tamiya (Mini Swift) M-03 chassis plaatsen, die nu vervangen gaat worden door de M-05, of het chassis beter is weten we niet, maar we schaffen het wel aan! Fabrikanten gaan er echt wel voor zorgen dat je ieder seizoen een geheel nieuw uitzet/set/uitrusting moet aanschaffen, of het dan nog steeds de kosten drukt, valt sterk te betwijfelen.
Als je iets wil verzinnen dat van de ene kant kosten drukt, en een evt gelijkheid nastreeft die ook nog eens met de evolutie in techniek mee kan reizen, moet je naar een systeem van “strafpunten/strafgewicht” oid (equalizen), zodoende laat je de fabrikanten leven, en je materiaal welke een hogere levensduur heeft dan de reglementenduur, nog kan behouden om er meer seizoenen mee te kunnen rijden. Alle onderdelen die een kortere levensduur hebben dan een reglementsduur of seizoenduur, kan je beter in aantal of merk/type reglementeren (banden enz).
Ik denk dus ook dat men beter de energie in een langdurig reglement kan steken (equalizen), dan in een kortdurend reglement zoals het reglementeren van type, merk, combo’s of wat dan ook, want die evolutie kan je toch niet bij houden. Verklaringen dat men nu op 95%, of wat dan ook, op de evolutietrap staat, lap ik aan mijn laars, want dan komt er gewoon een “andere techniek”, wanneer het te duur wordt om die laatste 5% na te streven, denk aan de motor (brushed/brusless) en accutechniek (NiCd/NiHm/Lipo en straks LiFe).
Nu brengt men die “extra snufje, evolutie of snelheid” onder in een ander typenr, wanneer je deze gaat reglementeren, dan wordt een “latere productie” sneller dan “eerder geproduceerde” van het zelfde typennr. Ook stopt men direct met het typenr, zodat deze niet meer verkrijgbaar is, of met het produceren van reserve onderdelen (voor een bepaald chassismodel) waarop het reglement direct ondermijnd wordt, denk nog eens aan bv de Orion Element. Onder diezelfde noemer kan je ook het mini Tamiya (Mini Swift) M-03 chassis plaatsen, die nu vervangen gaat worden door de M-05, of het chassis beter is weten we niet, maar we schaffen het wel aan! Fabrikanten gaan er echt wel voor zorgen dat je ieder seizoen een geheel nieuw uitzet/set/uitrusting moet aanschaffen, of het dan nog steeds de kosten drukt, valt sterk te betwijfelen.
Als je iets wil verzinnen dat van de ene kant kosten drukt, en een evt gelijkheid nastreeft die ook nog eens met de evolutie in techniek mee kan reizen, moet je naar een systeem van “strafpunten/strafgewicht” oid (equalizen), zodoende laat je de fabrikanten leven, en je materiaal welke een hogere levensduur heeft dan de reglementenduur, nog kan behouden om er meer seizoenen mee te kunnen rijden. Alle onderdelen die een kortere levensduur hebben dan een reglementsduur of seizoenduur, kan je beter in aantal of merk/type reglementeren (banden enz).
Ik denk dus ook dat men beter de energie in een langdurig reglement kan steken (equalizen), dan in een kortdurend reglement zoals het reglementeren van type, merk, combo’s of wat dan ook, want die evolutie kan je toch niet bij houden. Verklaringen dat men nu op 95%, of wat dan ook, op de evolutietrap staat, lap ik aan mijn laars, want dan komt er gewoon een “andere techniek”, wanneer het te duur wordt om die laatste 5% na te streven, denk aan de motor (brushed/brusless) en accutechniek (NiCd/NiHm/Lipo en straks LiFe).