hoe lang gaat een servo mee?

Discussie in 'F3A-X' gestart door razor, 14 dec 2010.

  1. razor

    razor Guest

    en hoeveel spelling zit er op?
    zijn ze echt totaal spelling vrij, of zit er toch wel wat beweging in?
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.275
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nagenoeg spelingsvrij. Uiteraard zit er altijd wel wat ruimte op de tandwielen, dat kan ook niet anders:)
     
  3. razor

    razor Guest

    ik heb zojuist de BLS er in gezet, en deze zijn ook nagenoeg spellings vrij.

    we zullen ze testen en zien wat ze doen
     
  4. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Inderdaad;)
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.974
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoe lang gaat een servo mee is een goede vraag.

    De ouderen onder ons herrinneren zich nog wel het zender gamma van OS.
    Geelbruin van uitzicht, 2 en 3 kanaals,gangbaar in de jaren 1960.
    Heb nog een 3 kanaals die nog steeds werkt.
    Zowel zender, ontvanger en bijde servo's, heb al wel de powerpacks een aantal maal moeten vernieuwen.
    Dus hoe lang werkt een servo is gericht op de huidige consumtie maatschappij.
    We maken iets maar het mag maar zolang meegaan.
    Vroeger werd het voor eeuwig gemaakt of ze geloofden dat het eeuwig meeging.
    Vandaar mijn onbegrip bij het opnieuw starten dat ik zoveel hoor over falen bij 2,4 mHz en servo's.
    In 1980 had ik een simpele Robbe Terra zender, uitgebouwd door afzonderlijke onderdelen die enkel dienden ingeplugt te worden tot 8 kanaals.
    Ron. Niet de bedrieglijke 8 kanaals van Graupner destijds, want dan had je maar een 4 kanaals zender.
    Mijn servo's hebben gedurende 6 jaar steeds gediend van toestel tot toestel, nooit een faling gehad.

    Nu vind je zulke sets blijkbaar niet meer.
    Je krijgt wat je koopt en daarmee basta.

    Johan.
     
  6. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Ja, hoe lang een servo meegaat is niet bij benadering aan te geven. Ik heb servo's die meer dan 10 jaar oud zijn en het nog steeds goed doen. Belangrijk is wat je met die dingen wil doen en wat je er van verlangt. Electronisch gezien hebben de servo's een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt, motoren zijn verbeterd en potmeters hoeven niet meer vervangen te worden. Tandwielen zijn van hoogwaardige kunststoffen gemaakt of van exotische ferro/non-ferro materialen gemaakt. In principe dus een stukje techniek wat jaren meegaat bij goed en deskundig gebruik. Het kan echter ook zomaar na enkele vluchten de geest geven omdat er ondanks alle kwaliteitseisen en moderne technieken toch iets stuk is gegaan.
    Als de de tendens van de ontwikkelingen wil blijven volgen en je huidige servo niet meer aan de laatste stand van techniek voldoet dan zal je regelmatig andere servo's moeten gaan plaatsen en zou je kunnen zeggen dat ze niet lang meegaan.
    Persoonlijk heb ik liever een servo die zich bewezen heeft en als betrouwbaar aangemerkt wordt. Nieuw wil niet zeggen dat het beter is !

    veel succes
     
  7. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.065
    Locatie:
    Maasland
    Van al weer heel wat jaren geleden stamt de volgende test, waarin o.a. te lezen valt over slijtage en levensduurverwachtingen: a-servo-data

    Als je kijkt naar de kwaliteit zijn de huidige servo's toch echt wel beduidend beter dan die van vroeger, er worden alleen veel hogere eisen aan gesteld, zowel wat snelheid, kracht als nauwkeurigheid betreft. Daarnaast zijn eindgebruikers heel wat gemakkelijker geworden met het vervangen ervan.

    Vroeger was het volslagen normaal als je van een servo de potmeter en/of de tandwielset liet vervangen bij de servicedienst. De potmeters sleten dan ook relatief snel en de kunststoffen, waarvan tandwielen werden gemaakt waren beduidend minder taai.
    Tegenwoordig komt reparatie van servo's praktisch niet meer voor. Alleen van de duurdere servo's wil men nog wel eens na een crash het bovenhuis en/of de tandwielen laten vervangen, maar dat is een zeldzaamheid. Gezien, wat er door winkeliers aan behuizingen en tandwielen wordt besteld, moet ik concluderen dat men zoiets ook zelden zelf vervangt. Zo'n servo wordt dus blijkbaar weggekieperd.
     
  8. razor

    razor Guest

    @corrien

    ik heb dus 2 S9451 servo's liggen, die er de oorzaak van zijn dat mijn hoogte roer flutterde,

    als ik de servo met de hand duw, dus tegen de hevel, dan ben ik niet echt veel kracht nodig om ze door de nul positie heen te duwen, volgens opgaaf zouden die servo's makkelijk 20kg houdkracht moeten hebben.

    is dit een mankement? en zo ja is daar nog wat aan te doen?

    die dingen kosten bijkant ook € 100,- per stuk.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lisse
    Hoe lang een servo meegaat is afhankelijk van de keuzes die je maakt met de aanschaf.
    In welk model en welke functie krijgt de servo.
    Wat vlieg je er mee ,3 D met een 170 CC star vastgeschroefd op het model of een E model met veel minder trillingen.
    Temperatuur en trillingen zijn vijanden van elektronica en mechanica. Aan de hardheid van de draden kan je veel aflezen van de levensomstandigheden van de servo.
    Hoeveel vluchten maak je met een model , schaal F3A of 3D.
    Ik heb nog mijn eerste servo s ,Robbe S171 en Robbe RS 600 en 700 en
    Simprop contest servo s.
    Ze doen het allemaal nog, trage servo s met het formaat van een koelkast.
    Nostalgie voor een museum.
    Met de steeds groter wordende aerobatic modellen en de vraag naar sterke compacte servo s is er een heel scala aan servo s ontwikkeld.
    Emotie en persoonlijke voorkeur speelt een grote rol bij de keuze.
    Toen ik in de F3A Hitec servo s ging gebruiken was de reactie vanuit de F3A ,Hitec gebruikt veel meer stroom dan de alom gebruikte Futaba sevo s.
    Hitec ,en met name de servo s met titanium tandwielen doen wat je er van verwacht in de F3A(M)X, de Mini servo s van Hitec met de metalen tandwielen worden ook steed meer gebruikt in de F3A scene. in mijn Cap 232 gebruik ik de Dymond 9900 servo s.
    In het topsegment de € 100 tot € 150 servo s zijn wondertjes van techniek.
    Er is al een 26 gram wegende Futaba servo met metalen tandwielen en een stelkracht van 7.0 kg. De Futaba BLS 651
    De site van Servo city met de nieuwste ontwikkelingen op servo gebied is echt een aanrader.
    Alle Hitec en Futaba servo s heel duidelijk met alle specificaties er bij op een rijtje.
    Ook voor welke functie de servo ontwikkeld is .
     
  10. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.065
    Locatie:
    Maasland
    Bij de eerste generatie Hitec servo's was het stroomverbruik inderdaad beduidend hoger dan van andere merken. Dat is echter al vele jaren geleden. Sindsdien zit er in (praktisch) elk type Hitec servo een elektronica, die door Multiplex is ontwikkeld.

    Zo'n mededeling krijg ik vaker, ook bij andere merken servo's. Zo'n verschijnsel wijt ik dan op voorhand aan verliezen in kabels, overgangsweerstanden in stekers of een zwakke ontvangervoeding. Daarop duidt trouwens geflutter sowieso al. Een servo kan namelijk nooit ogenschijnlijk normaal werken als deze beduidend minder kracht heeft dan voorheen.

    Je geeft overigens aan, dat de servo's zo'n 2 jaar oud zijn. Je hebt dan nog garantie, dus bij zoiets adviseer ik sowieso om ze ter controle/reparatie aan te bieden. Als het Robbe-Futaba servo's zijn kun je daarvoor bij mij terecht en anders moet je je vervoegen bij je winkelier.


    Eerst even wat blabla over het motortje: in een S9451 zit een klokankermotor, die gefabriceerd wordt door Namiki. Blijkbaar is dit één van de weinige fabrikanten, die dit soort motortjes fabriceert, want ze worden o.a. in Futaba-, JR- en Hitec-servo's gebruikt.

    Zo'n motortje zal na een groot aantal bedrijfsuren uiteraard iets minder kracht gaan leveren doordat de magneten minder worden. Op het moment, dat dit krachtsverlies echt substantiëel wordt, wordt de servo echter ook merkbaar 'zwabberig'. Het duurt dan even voordat-ie centreert. Uiteraard gaat zo'n achteruitgang geleidelijk aan, dus dat zie je aankomen.

    Als je nog een redelijk nieuwe servo van het zelfde type hebt is ook een aardig vergelijk te maken door een opzettelijk instabiele voeding aan te bieden. Als je een 0,1 Ω weerstand in de voeding opneemt zie je meteen of er verschillen zijn.
     
  11. razor

    razor Guest

    als ik de servo op het roer aansluit, duw ik ze zo door de weertand heen, ik heb er nu de BLS op gezet, en deze doet dat niet..

    ze zijn inderdaad net 2 jaar oud, maar zijn uit Singapore dus zal ik ze niet naar jouw kunnen sturen..(onder garantie)

    p.s. is de GY401 al weer op de post?
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.829
    Ik heb in mijn raven een ecxsperiment gedaan met een chinees merk
    feetech te koop in Nederland
    uitvoering fi7621m
    ik had na 3 vluchten flutter op een rolroer
    1 van de servo,s vertoond groote speling op de tandwielen
    er zitten er 2 op elk roer maar ze zitten achter elkaar
    ik heb de servo nog niet open gehaals omdat im bezich was met de leverancier voor garantie

    de eerste vluchten gingen perfect
    ik was redelijk tevreden

    model
    een weimo raven

    ik zit nu te denken aan
    of overstappen op hitec
    of futaba
    maar die zijn meteen een groot stuk duurder
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.275
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent;)

    [post61]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  14. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Zoals al vaker aangegeven en bewezen is: Goedkoop is duurkoop op de grotere vliegtuigen.
    Zeker vanaf 2,6m is het toch echt niet meer aan te raden om gaan te bezuinigen op iets als servo's. Kan je simpelweg gewoon je vliegtuig kosten..
     
  15. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.460
    Locatie:
    St.Anthonis
    Wat zou een mooie budget servo zijn voor een 2,5m f3a-x met kleine uitslagen? voor airleron en hoog/laag?
     

Deel Deze Pagina