Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Psygho (Emil), 16 aug 2009.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door één cel minder in serie te zetten.

    Brushed of brushless maakt geen verschil: zwaardere belasting trekt meer stroom waardoor motor heter wordt.
    Een brushless motor is vrijwel hetzelfde als een brushed motor, met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. elektromechanische commutatie (koolborstels). Beide typen voldoen dan ook aan dezelfde formules voor toerental en stroom hierna gegeven.

    Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampèer) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zeker in autoland moet je accu-, regelaar en motor-specificaties met een fikse korrel zout nemen, de fabrikanten zijn erg ... eeeh, hoe zeg ik dat netjes, optimistisch, Een C-waarde zonder levensduur opgave zegt eigenlijk niets.

    Je accu bolt op dus stroom is te hoog voor je accu.
     
  3. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    vandaag even verder getest.
    Aangezien ik niet voldoende snelheid haalde heb ik tandwiel van 19/46 naar 20/46 gezet.
    Vervolgens meer ventilatie voorzien, front opengemaakt van body
    Na (bijna) leegrijden temp genomen;
    lipo: 41gr (warmte viel best mee, extra ventilatie zal alvast groot verschil maken...)
    motor: 33gr
    esc: 29gr
    Maw alvast veel beter.
    Achteraf nog even test gedaan met zwaardere lipo en idd blijkt dus effectief dat die andere het niet halen.
    Alhoewel de laatst geteste 'maar' 10c waardes meer heeft is het een wereld van verschil. Gaat van begin tot het einde vol gas en dit is ook effectief vol gas, geen dipje.
    Conclusie: zwaardere lipo's zijn de aan de orde.
    Voor mij hielp het testen op asfalt, zeer makkelijk om continue 100% vol gas te rijden en tot zo de limieten af te tasten zonder obstakels.

    Allen dank voor het meedenken en info :worship:
     

Deel Deze Pagina