ron van sommeren
Forum veteraan
Door één cel minder in serie te zetten.... hoe kom ik aan lagere spanning?
Brushed of brushless maakt geen verschil: zwaardere belasting trekt meer stroom waardoor motor heter wordt.Ok. Er wordt in dat stukje geen uitleg gegeven over verschil brushes en brushless. De regels voor brushed zijn namelijk precies andersom. Warme mlotor, lichter verstanden.
Een brushless motor is vrijwel hetzelfde als een brushed motor, met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. elektromechanische commutatie (koolborstels). Beide typen voldoen dan ook aan dezelfde formules voor toerental en stroom hierna gegeven.
Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampèer) betreft kunnen ...
- Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
rpm_onbelast = spanning × Kv.
- Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
stroom = koppel × Kv
- De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
- Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.