Hoe zit dat nu met radioactieve straling?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 15 mrt 2011.

  1. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
  2. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert, Robbie. De ruimte rond leegstaande kerncentrales wordt door de mens met rust gelaten, en is verboden gebied. Daardoor wordt dat gebied aantrekkelijk voor dieren. Het gebied rond Tsjernobyl is officieel nu ook een natuurreservaat, waar dieren ongestoord hun gang kunnen gaan.
    Het directe stralingsniveau rond afgesloten kerncentrales valt best wel mee, ook in die door een ongeval afgesloten reactoren. De stralingsintensiteit neemt af met het kwadraat van de afstand en dat gaat snel!! Bovendien is er (weer) een afdoende betonnen afscherming aangebracht. Maar wij vinden dat niveau (waarschijnlijk terecht) toch nog te hoog, vandaar dat die gebieden worden afgeschermd.
    Bij een normaal afgesloten centrale, zoals Doodewaard is het stralingsniveau buiten het eigenlijke terrein al zo laag dat er geen gevaar bestaat, maar toch wordt een ruim gebied rond de centrale met rust gelaten.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Fout hersteld, waar nu vetgedrukt "het kwadrsst" staat stond oorspronkelijk "de derde macht". Dat was (zoals later ook werd opgemerkt) onzin, vlaag van verstandverbijstering zal ik maar zeggen. Nu maar hopen dat het niet symptomatisch is........
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2011
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoger het dier, hoe gevoeliger. Dat wordt afzien voor mij.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    En voor berggeiten dus.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tweede macht toch? In ieder geval bij geluids- en radio-golven. Demping even buiten beschouwing gelaten.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Nee Ron, dat "hoe hoger het dier enz" geldt niet voor lengte, maar voor IQ.

    Jij valt dus waarschijnlijk in de laagste risico-categorie...;)
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Bedacht ik mij ook. Wellicht "omdat" de deeltjes niet gelijk rechtlijnig vanuit een punt vertrekken (onze golfjes), maar dat de deeltjes onderweg nog wat heen en weer kaatsen op toevallig passerende andere deeltjes/atomen?

    Ergens eens gelezen dat schorpioenen wel weer redelijk goed straling kunnen verdragen. Helaas hebben we het dan niet over het sterrenbeeld.

    Nog even een sprongetje;
    Als bouwvakker hoor ik al jaren dat er in "verse" beton en gips veel meer straling voorkomt dan in normale achtergrond straling. (nieuwbouw-woningen)
    Als hobby speleoloog (grotkruiper) hoor ik dat er ondergronds een ongeveer zelfde situatie is.
    De bron zou een van nature in de grond (dus ook grondstoffen) voorkomende hoeveelheid Radon zijn.
    Weet iemand waar nu precies deze klepel hangt?
    Hoe verhoudt dit zich nu tot de normale achtergrondstraling en een minder gezonde dosis?
     
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens het Rtl nieuws zijn dieren minder gevoelig voor radioactiviteit ;-)

    Als dat klopt vind ik het raar dat mensen gevoeliger zijn voor radioactiviteit dan dieren...
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als, ja. Dit soort generalisaties zijn eigen voor dit soort nieuwsmedia. Ik weet dat muizen en ratten veelvuldig gebruikt zijn voor stralingsonderzoek. Door de veel kortere levenscyclus zijn de gevolgen op het nageslacht sneller te volgen, ook eventuele mutaties. Lagere organismen (insekten bijvoorbeeld) muteren trouwens veel sneller door straling.
    Het zou dus ook nog kunnen dat de meeste dieren gewoon de tijd niet krijgen om de bij mensen optredende effecten op langere termijn te ondervinden. Ik betwijfel of er veel onderzoek is gedaan naar schildpadden, papagaaien en olifanten, om maar eens een paar diersoorten te noemen die wel erg oud kunnen worden.

    Groet,

    Ad
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    In de grond (dus ook in grondstoffen die "vers" uit de grond komen) zit inderdaad een hogere dosis straling dan hier op polderniveau.
    Dat is ook de reden waarom bijv bij oliewinning de straling wordt bewaakt.
    En eventjes simpel denkend: uranium (in een aantal verschijningsvormen) maar ook andere van nature radio-actieve mineralen, zijn delfstoffen.
    De verhoudingen van deze stoffen t.o.v. de normale achtergrondstraling weet ik zo niet uit m'n hoofd.
    Zou ik moeten opzoeken in een van m'n oude lesboeken.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Afstand neemt met factor 2 toe, straling neemt met factor 4 af.
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Sorry Ron, je hebt gelijk. Ik maakte even een denkfout.

    Groet,

    Ad
     
  14. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Misschien overbodig maar toch, plaatje erbij:

    [​IMG]

    Bovenstaande voor punt-bronnen in vacuum.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2011
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Aan de éne kant heeft hij gelijk, aan de andere kant schiet hij door door eigenlijk precies hetzelfde te doen wat hij anderen verwijt: uiterst complexe materie proberen te vatten in one-liners.

    Groet,

    Ad
     
  17. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    in het zeewater schijnt ook steeds meer radioactieve jodium te lekken?
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat daar stilletjes de grootste kernramp ooit plaatsvind :(
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ach, we zijn kort van memorie, denk ik. Tsjernobyl was natuurlijk best wel heftig, en dit lijkt ook niet voor de poes. Maar laten we niet vergeten wat Heroshima en Nagasaki te verwerken hebben gekregen.

    Verder denk ik dat de mensen rond de Nevada woestijn waar in de vijftiger jaren atoomproeven in de atmosfeer werden uitgevoerd (en als kermisattracties gewoon bekeken werden) het niet met bovenstaande eens zijn.

    En dat is dan allemaal nog redelijk gedocumenteerd, maar van wat met name de Russen allemaal uitgevreten hebben is maar een fractie bekend. En wat ervan bekend is stemt je niet vrolijk, zeker niet als je beseft dat dit slechts het topje van de ijsberg is.
     
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Of de Fransen in de stille oceaan en de Sahara.
    Deze omgeving zal waarschijnlijk wel een tweede Tsjernobyl worden.
    Ook daar kun je inmiddels weer redelijk in de buurt komen.

    We kunnen en zullen er van leren. En zonder risico zal het nooit zijn.
    Elke praktische manier van energieproductie heeft gevolgen voor onze omgeving. En zonder deze energie kunnen we echt niet meer leven als we noodzakelijk achten.

    Ik hoop dat de mensen die daar alles op alles zetten om de centrale proberen te beheersen, dat zo goed mogelijk zullen doorstaan. En daar mogen we best wat waardering voor uitspreken.
     

Deel Deze Pagina