Hoe zit dat nu met radioactieve straling?

Ik hoop dat de mensen die daar alles op alles zetten om de centrale proberen te beheersen, dat zo goed mogelijk zullen doorstaan. En daar mogen we best wat waardering voor uitspreken.

Inderdaad, dat mag ook wel eens gezegd worden.

Ik zou ook hopen (maar zal wel ijdel zijn) dat de berichtgeving eens wat professioneler en minder sensatiebelust zou worden. Maar als je bijvoorbeeld deze week in de krant leest dat een "stralingsdeskundige" voor Grrepeace in het gebied rond de centrale "met gevaar voor eigen leven" metingen verrichte, dan zakt toch echt je broek af!!!!

@ ad

ik vraag mij af hoe lang moet het reactorvat en ook de net uit de reactor weggehaalde splijtstofstaven gekoeld worden, tot het moment dat ze geen gevaar van meltdown oid geven. is dat dagen of weken. want wat ik begreep waren er uit 1 van de reactoren splijtstof staven van uranium gehaald om af te laten koelen en die liggen nu droog te koken?.

gr rene

Laatst bewerkt:
ik vraag mij af hoe lang moet het reactorvat en ook de net uit de reactor weggehaalde splijtstofstaven gekoeld worden, tot het moment dat ze geen gevaar van meltdown oid geven.

Beste René, ik heb daar geen echte gegevens over paraat. Volgens mij staan afgewerkte brandstofstaven nog een aantal jaren gekoeld opgeslagen, maar wanneer het gevaar voor een daadwerkelijke "meltdown" over is weet ik zo niet. Ik zal nog eens in m'n archieven duiken.

EDIT
Ik heb wel gevonden dat afgewerkte splijtstofstaven minimaal een jaar gekoeld moeten worden, voordat ze naar een droge opslag overgebracht mogen worden.

Laatst bewerkt:
Back