Hoe zit dat nu met radioactieve straling?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 15 mrt 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    volgens greenpeace wel hoor.
    tegen kernenergie,
    tegen kolencentrales,

    Die zitten nu vast ook in de kou en zijn al lang naar bed, zonder licht in huis.
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad, dat mag ook wel eens gezegd worden.

    Ik zou ook hopen (maar zal wel ijdel zijn) dat de berichtgeving eens wat professioneler en minder sensatiebelust zou worden. Maar als je bijvoorbeeld deze week in de krant leest dat een "stralingsdeskundige" voor Grrepeace in het gebied rond de centrale "met gevaar voor eigen leven" metingen verrichte, dan zakt toch echt je broek af!!!!
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    inderdaad een heel erg hoog SBS 6- en Telegraaf -gehalte.
     
  4. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    @ ad

    ik vraag mij af hoe lang moet het reactorvat en ook de net uit de reactor weggehaalde splijtstofstaven gekoeld worden, tot het moment dat ze geen gevaar van meltdown oid geven. is dat dagen of weken. want wat ik begreep waren er uit 1 van de reactoren splijtstof staven van uranium gehaald om af te laten koelen en die liggen nu droog te koken?.

    gr rene
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2011
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste René, ik heb daar geen echte gegevens over paraat. Volgens mij staan afgewerkte brandstofstaven nog een aantal jaren gekoeld opgeslagen, maar wanneer het gevaar voor een daadwerkelijke "meltdown" over is weet ik zo niet. Ik zal nog eens in m'n archieven duiken.

    EDIT
    Ik heb wel gevonden dat afgewerkte splijtstofstaven minimaal een jaar gekoeld moeten worden, voordat ze naar een droge opslag overgebracht mogen worden.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2011

Deel Deze Pagina