holiday 280

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum
T

tigermoth

Guest
hoi allemaal

ik was net begonnen met de Fokker F.VIIa, toen dit leuke apparaat ineens voor hande was :D

vandaar dat ik een bouwplank te kort kom... anyway..
dan voor de foto maar even op de grond..

bouwverslag hier te vinden..

http://members.chello.nl/tja.vandijk/holiday.htm
of via www.usty.tk

groetjes!

ps, (@niek). over dat kokam accu pakket.. (zo heette dat toch?) ik moet nog gaan zoeken hoor, maar als je nog wat linkjes over die dingen, en (druppel?)laders bouwen enzo hebt...

graag.

mvg
Rico.

2 dis(c/k)ettes?? Ik zie er maar 1!
Enne, die plakstickers zijn niet genoemd? :?
Ik zie 2 plastic buisjes op de foto van je site!
[Was zeker een beetje laat geworden?? :D :D ]

5 min epoxy vervangen door Styro secondenlijm van Graupner of Jamara

Geen sp280 maar sp300 7.2 (nr 7302)
[Ga je zonder prop vliegen? 8O ]

Zoek op dit forum eens op Kokam... Bijv kernwoorden: holiday and kokam...
En ga er effe een middagje voor zitten..

Kokams: Gebruiker R_R_R verkoopt ze.
Lader: Gebruiker 'Andre' heeft een zelf te bouwen lader ontworpen.

ARF? Wat is dat? Wie heeft je dat wijsgemaakt?
Nieuwe bouwplank wordt wel recht??? :P

ZOW!! relax niek! :D

ik heb dat lijstje zo van die disc afgetrokken :P dus ik moet er nog wat aan editten.. zoals op men site staat: "hier alvast wat over de kit."
met info uit de kit dus ;)

ik weet niet meer wie het over arf had. dat soort dingen onthoud ik niet :P
maar dit is toch ook veel leuker?.. Die hard bouwer, harde kern :twisted:

anyway.. bouwplank is nu recht.

plaat is 1420mm lang. in het midden was de plaat 9mm lager!!

ik heb er nu zo'n witte 18mm meubelplaat op gelegd, met ondersteuning eronder.. ofwel.. recht.

bedankt over die accu info.. dat maakt electro vliegen nog weer aantrekkelijker :D

mvg
Rico.

5Ah regelaar -> 5A regelaar
A (naar de Fransman André Ampère) is de eenheid van stroomsterkte, vergelijk het met liters per seconde van water.
1 Ah (ampere-uur) is de eenheid van accucapaciteit, hoelang kan een accu een bepaalde stroom handhaven, vergelijk het met de inhoud van een vat.
1 Ah = 3600 Ampere-seconden = 3600 Coulomb = 22.500.000.000.000.000.000.000 elektronen
Tel ze maar na ;)

holiday01.jpg

holiday02.jpg

holiday03.jpg

statics:

230 gram, 7cell sanyo 700mAh pakket, speed 280 e-motor.

vliegt als een engeltje..

mvg
Rico.

Ik heb inmiddels de verleiding niet kunnen weerstaan en ook een holiday gekocht. Nu zit ik met het volgende :

speed 300 7,2 V en gunther en een regelaar tot 8 cellen 10 A (heb ik al)

Kan ik hiervoor als accu een 2s1p of een 3s1p lithium pack voor gebruiken ?? (zoals rudie roesink bijvoorbeeld levert ?)

groetjes,

Franck

Praat me er niet van..
(uit) rugvlucht ging vandaag niet zo goed, als de prop besloten heeft erop eigen houtje er vandoor te gaan!
Lastige stiekjes... Doen hun naam eer aan..!

hoi
ik heb er ook een gehad maar weggedaan :(
heeft iemand nog een tekening er van :?:

mzzls raymon

jah dat weet ik maar mischien heeft iemand het profiel getekend
ik dacht dat ik dat had dedaan maar ik ben het kwijt:(

mzzls raymon

Dan kan je het beste zelf een nieuw profiel zoeken met een profielprogramma.

Beter een net ander profiel, dan slecht orgineel overgetekend.
Vanwege de sterkte moet je wel voldoende dikte hebben. met de meeste programma's kan je een beetje spelen.

pff. profiel programma?

gewoon ff een profiel ontwerpen is toch niet zo moeilijk?

mvg
rico.

Langs de zijkanten van je schoenzolen zeker?

Hey, waarom denk je dat de goede ontwerpers maaaanden in een windtunnel staan, en meestal prof dipl ing enz enz voor hun naam hebben staan?

Niek, net als al die computer-boy's, doen of het héél moeilijk is, zodat je hoge salaris .......

Ah, we hebben hier een uitgangspositie voor meningsvorming :D

Dirk en tigermoth hebben het volgens mij wel door.
Sorry Niek, maar het is meestal niet zo ingewikkeld als je voorstelt.

Vroeger dacht ik dat profielen alles bepalend waren, tegenwoordig merk ik dat om vliegtuigen "goed: (1) vliegen te krijgen belangrijk is:

1. Lage vleugel belasting.
2. Vleugel vorm (dus lengte, breedte verhoding, niet te smal etc...
3. Dikte van de vleugel. (in % van de koorde (breedte). Dit bepaald mede overtrek gedrag (met dank aan Arjen om mij hier op te wijzen). Ook makkelijk voor sterkte.

en dan pas:
4. profiel.

En afhankelijk van de toepassing een "clark-eierig" (platte onderkant) tot symmetrisch of iets daar tussen. Al naar gelang gewenste eigenschappen of bouw redenen.

Voorbeelden:
- Stealthhorten!
Dit is nota bene een horten! Een hele horten religie ("Oh heilige horten profiel, zalig is uw S-slag. vervul ons met lift van uw welving :lol: ...)
Gewoon platte platen hoekig aan elkaar.
Waarom werkt dat?, omdat punten 1,2 en 3 goed geregeld zijn.

- Waarom vliegt een hollday zo fantastisch?
Voornamelijk door de lage vleugelbelasting. Profiel doet er dan minder toe.

- Flansbouw project.
1,2 en 3 prima in orde.
Profiel is echter een "universele" spiraal. Op die manier kan je grote en kleine profielen tekenen die allemaal hetzelfde zijn (welving en dikte in % constant).
Speed 400 vleugel? spelden prikken, piepsnij beugel, klaar.
taps?, zet ik het "profiel" iets anders en wordt de vleugel daar groter of kleiner.
Methode is heel oud. Komt uit de tijd dat je profielen met de hand moest tekenen uit coordinaatjes. Dan had je maar 1 mal nodig waaruit je alle profielen kon tekenen. Windtunnel? Nooit van gehoord. Perfecte welving? Nee dat niet, maar maakt geen moer uit.

- Ennu "profiel" wel eens gezien?

- Pibros?

- enz...

Als tigermoth een eigen profiel wil ontwerpen met een schoen, of met een programma waar je op kan geven:
dikte %, plaats dikste punt %, welving % enz.... , dat is dat heel goed te doen.
Je moet wel een beetje die parameters snappen, maar dat kan je uit een boekje halen of uitproberen.

(1) Goed vliegen betekend voor mij lekkere vlieg eigenschappen. Geen lullige overtrek. Goed te sturen, Redelijk breed snelheids gebied, maar enorme totpsnelheid minder belangrijk.

Voor mensen die 1,2 en 3 in orde hebben voor hun gewenste vliegstijl kunnen met een door selig, eppler, hepperl, quabeck enz... ontworpen profiel net wat meer prestaties krijgen.
Dus voor zwevers, pylon race en vliegende vleugel belangrijk. Voor anderen al een stuk minder.

Back