Ah, we hebben hier een uitgangspositie voor meningsvorming
Dirk en tigermoth hebben het volgens mij wel door.
Sorry Niek, maar het is meestal niet zo ingewikkeld als je voorstelt.
Vroeger dacht ik dat profielen alles bepalend waren, tegenwoordig merk ik dat om vliegtuigen "goed: (1) vliegen te krijgen belangrijk is:
1. Lage vleugel belasting.
2. Vleugel vorm (dus lengte, breedte verhoding, niet te smal etc...
3. Dikte van de vleugel. (in % van de koorde (breedte). Dit bepaald mede overtrek gedrag (met dank aan Arjen om mij hier op te wijzen). Ook makkelijk voor sterkte.
en dan pas:
4. profiel.
En afhankelijk van de toepassing een "clark-eierig" (platte onderkant) tot symmetrisch of iets daar tussen. Al naar gelang gewenste eigenschappen of bouw redenen.
Voorbeelden:
- Stealthhorten!
Dit is nota bene een horten! Een hele horten religie ("Oh heilige horten profiel, zalig is uw S-slag. vervul ons met lift van uw welving :lol: ...)
Gewoon platte platen hoekig aan elkaar.
Waarom werkt dat?, omdat punten 1,2 en 3 goed geregeld zijn.
- Waarom vliegt een hollday zo fantastisch?
Voornamelijk door de lage vleugelbelasting. Profiel doet er dan minder toe.
- Flansbouw project.
1,2 en 3 prima in orde.
Profiel is echter een "universele" spiraal. Op die manier kan je grote en kleine profielen tekenen die allemaal hetzelfde zijn (welving en dikte in % constant).
Speed 400 vleugel? spelden prikken, piepsnij beugel, klaar.
taps?, zet ik het "profiel" iets anders en wordt de vleugel daar groter of kleiner.
Methode is heel oud. Komt uit de tijd dat je profielen met de hand moest tekenen uit coordinaatjes. Dan had je maar 1 mal nodig waaruit je alle profielen kon tekenen. Windtunnel? Nooit van gehoord. Perfecte welving? Nee dat niet, maar maakt geen moer uit.
- Ennu "profiel" wel eens gezien?
- Pibros?
- enz...
Als tigermoth een eigen profiel wil ontwerpen met een schoen, of met een programma waar je op kan geven:
dikte %, plaats dikste punt %, welving % enz.... , dat is dat heel goed te doen.
Je moet wel een beetje die parameters snappen, maar dat kan je uit een boekje halen of uitproberen.
(1) Goed vliegen betekend voor mij lekkere vlieg eigenschappen. Geen lullige overtrek. Goed te sturen, Redelijk breed snelheids gebied, maar enorme totpsnelheid minder belangrijk.
Voor mensen die 1,2 en 3 in orde hebben voor hun gewenste vliegstijl kunnen met een door selig, eppler, hepperl, quabeck enz... ontworpen profiel net wat meer prestaties krijgen.
Dus voor zwevers, pylon race en vliegende vleugel belangrijk. Voor anderen al een stuk minder.