Holland IV

Ik heb met veel interesse en plezier de bouwverslagen gelezen. Zelf ben ik al een tijdje bezig met de bouw van de Holland IV van Doeksen. Sommige puriteinen zullen haar geen sleepboot noemen en het is misschien ook beter haar een bergingsjager te noemen. Er is over haar historie een prachtig boek verschenen "Holland, paraat en start klaar (PESK)" van Willem Boot waarin ook haar geschiedenis en bouw foto's staan.
Ik heb gekozen om haar 1:50 te bouwen (mooie gangbare schaal, ik heb ook nog een Smit LLoyd 40 serie 1:50 en mijn broer de Banckert) lengte wordt dan ongeveer 114 cm. (Als je de Holland vergelijkt met in de zelfde tijd gebouwde Smit/Wijsmuller boten was de Holland groot en bijna een jacht vergeleken met de klompjes van Smit). Ook, en dat was voor mij ook een expiriment, wordt ze volledig gebouwd van ABS plastic maar op een manier van houtbouw. Ik had hiervoor gekozen omdat zij nogal een extreme romp heeft met duidelijke typische kenmerken die ik zo strak mogelijk wilde laten terug keren. Ook de hoeveelheid verkrijgbare ABS profielen zijn wel handig en tenslotte met werken met seconde lijm en stabilit een genot. Hoewel ik al een eind ben leek mij het toch leuk mijn expiriment op dit forum te zetten en...er kan maar een sleepboot de mooiste zijn...de Holland.

Je heb helemaal gelijk: de Holland is een mooi schip, maar er kan er toch maar één de mooiste zijn en dat blijft toch de Zwarte Zee 8)
Maar ben benieuwd naar een Holland in 1:50.
Heb je trouwens ook foto's van de SL 40-klasse?
Als fervent Smit-LLoyd fan ben ik daar wel benieuwd naar

Toen ik nog jong was was er een paar jaar een beurs in de Jaarbeurs in Utrecht genaamd "Techniek en Vrije tijd". Dit was een fantastische beurs en ik heb daar op modelbouw gebied (beurs had meerdere hobbies) toen dingen gezien dit je nu nog steeds maar zelden ziet. Een van de dingen die ik zag was een Robbe supplier "Rembertium"? die verbouwd was tot een Smit-Lloyd 40 serie. Behalve het onderste deel van de boeg komt lengte en breedte inderdaad goed over een. Ik heb nog een "General Plan" van de Waal in Zaltbommel waar ze gebouwd was. Geen 100 % schaal maar wel 95%. De werkster heeft het model laten vallen maar ik binnenkort komen er wel een paar foto's

Ik heb de tekeningen gebruikt van NVM maar daar bleken een hoop fouten in te zitten. Er is geen "as-built" tekening van de Holland! Alles werd op de werf aangepast maar niet verder verwerkt op tekening . Ik had 23 spanten gemaakt van 2 mm ABS gebout op triplex plaatjes en die weer op blokjes etc. ABS spanten hadden slob gaten zodat na eindeloos "stroken" allles leek te kloppen. Aangezien de romphuid maar 1 mm dik werd viel er weinig "goed" te schuren. Toen zag er het nog wel goed uit....de ellende moest nog beginnen.

Zo staan ze in één keer op een groter formaat:
img0055pl2lb2.jpg

Bericht even aangepast zodat mensen die niet in het bezit zijn van een 30" scherm de foto ook kunnen bekijken zonder van links naar rechts te moeten scrollen 8)

Adam,
Nog even over jouw opmerking over de Zwarte Zee, ik neem aan ZZ no4. Ik vind het ook een mooie boot maar ik heb er eigenlijk nog nooit een strak model van gezien, ook geen 1:50 schaal. (wil niet zeggen dat ze er niet zijn) Ik vind vaak bij modellen van de ZZ4 die ik zie (BB?) de boeg te "plomp". Moet dit de volgende uitdaging worden?

hawser
Het lijkt mij als je.
De regels van het schrijven eens wat korter maakt
Dat dan heel wat makkelijker leest.
ipv van dat heen en weer schrollen geloof ik.
mvg
Frederik :D

Hoi Hawser,

Een mooie Zwarte Zee IV? dit leek me wel een mooie......

IMG_0275_small.jpg

Foto; Danny Bimmel ©

Laat dat nu net de Zwarte Zee IV van Adam zijn....... :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Groetjes, Danny.

zo die lijkt groot ....of is hij dat ook ???

ziet er idd erg mooi uit !

mzzllss
erik

Danny,Dit is humor, ziet er schitterend uit, mijn complimenten Adam! Schaal 1:50?

Ik heb een 720 torque motor in mijn Holland zitten, ik vrees overpowered toen ik hem in bad liet proefdaaien,
en draai dus mijn systeem op een 12 V accu.
Ik heb weining ruimte en gewicht over, is er ergens iets
compacts op de markt wat kan dien als 12 V sleepwinch?

Zijn de zinnen kort genoeg mijnheer van Gent?

hawser zei:

Ja zeker, 1:50 anders paste ze niet bij de rest van de vloot!
Ze is dus iets van 1,54 mtr lang en weegt ongeveer 20 kilogram

Conrad heeft hele mooie planetair vertraagde motoren waar je zo een trommel op de as kun maken.
Je raad het vast al, zit ook in de ZZ. :wink:

Dit is de huidige stand van zaken.
De "pijp" is nu in Doeksen kleur geschilderd.
De dekken op romp en opbouw heb ik de juiste dekronde meegegeven
dit is zeer bepalend bij de Holland, dekken zijn ook met hout bekleed.
Ik moet nu een sloep en motorvlet gaan maken, radar etc.
Zijn er handige tips over sloepen en vletten op deze schaal?
Als het moet kan ik het zelf maken maar ik vind het altijd prima
bestaand spul te gebruiken mits het maar klopt.

lijkt echt veel groter Adam ...

maar dat is offtoppic !wel erg mooi!

de holland vorderd ook al goed zie ik !
volgens mij zijn er vast wel ergens kant en klare sloepen te koop,rubberboten zijn er immers ook zat!

mzzls
erik

De vorderingen gaan veel te langzaam maar ik heb laatst toch nog wat aan de Holland kunnen doen,
zoals radar, hoorn, richting zoeker. Ook het teakdek op de brug is allemaal gedaan

Hawser

Hoi hawser, ik maak de Holland ook, alleen op schaal 1:100, project ligt
alleen een beetje stil :( , maar ik ben wel donateur van de Holland, en daarom
wordt ik regelmatig uitgenodigd om eens mee te varen, heb ik natuurlijk
ook gedaan :D en....foto's gemaakt, dus heb je interresse in detail foto's die
niet op de tekening staan zeg het dan maar

Groet Ludo

Hoi Ludozz, Ik ben ook donateur van de Holland en ik ben ook al een paar keer mee geweest en ook foto's gemaakt. Het probleem is echter een beetje dat de Holland al 55 jaar oud is in die lange periode er duidelijke verschillen (door aanpassingen/vervangingen) zijn gekomen. Ik bouw de Holland zoals hij er ongeveer eind zestiger jaren heeft uitgezien en ben geinteresseerd in foto's uit die periode. In iedergeval bedank voor je aanbod en veel succes!
Hawser

Ben je op de hoogte van het boek Paraat en startklaar over de Holland, anders zal ik daar wat foto's uit nemen, staan veel oude plaatjes in!

Groeten Ludo

Back