Holland IV

ABS plastic

Dames en heren,
De Holland IV is gebouwd van ABS plastic, ik gebruik nu veel ABS profieltjes van Evergreen.
Ik heb een oude unimat 3 en zou wat massieve "ABS" staven op dit draaibakje willen bewerken maar ik kan massief ABS staven (spul) nog nergens vinden. Hebben jullie een advies?
groeten
Hawser

Polyamide?

Hoi Hawser,

Moet het persé ABS zijn? Bij Conrad verkopen ze namelijk ook stukken polyamide. Het is verkrijgbaar in verschillende diameters (van 5 tot 50mm) en is (met een scherpe beitel) prima te verwerken op de draaibank :D.

Groetjes, Danny.

Laatst bewerkt:
De Holland IV is gebouwd van ABS plastic, ik gebruik nu veel ABS profieltjes van Evergreen.
Volgens mij zijn Evergreen profielen van polystyreen, je kunt ze namelijk perfect lijmen met thinner, en met ABS gaat dat volgens mij wat minder.

Je kunt trouwens ook plexiglas staf nemen, dat is volgens mij beter verlijmbaar dan polyamide, en draait en freest ook perfect.

ABS plastic

Heren,
Nooit geweten dat je de evergreen profieltjes ook met thinner kon lijmen, ik gebruik altijd seconde lijm van pattex, maar thinner is beter. Ik bedenk me nu wel dat mijn grote platen voor de opbouw wel van ABS zijn (via Quartel) dus met pattex lijmt de polystreen wel goed tegen ABS. Het idee van plexiglas is goed, ik heb het in een verleden wel eens gebruikt, lijm je dat niet met chloroform? Wat zou trouwens de draaisnelheid van de draaibank moeten zijn.
(ik heb de bank 25 jaar maar nooit serieus gebruikt)
groeten
Hawser

Volgens mij maakt je draaisnelheid niet zo heel veel uit.
Met de diameters die wij draaien haal je meest toch je maximale snijsnelheid niet.
Een goede scherpe beitel is wel van invloed op het eind resultaat, maar dat geldt voor alle materialen.

sleepbogen

De Holland IV heeft sleepbogen die niet van coaming naar coaming lopen maar de vorm hebben van "nietjes", dus met de beide poten weer op het dek terugkomen. Dit vereist een behoorlijke verbuiging (90 deg) met een korte bocht. Eerst met ABS buisjes geprobeerd (dia 4.8 mm) maar die zijn hele moeilijk plaatselijk te verbuigen, of alles vervormd in kokend water of niets, toen geprobeerd met aluminium buisjes van zelfde diameter. Deze had ik gevuld met vogelkooizand maar tijdens het verbuigen scheurde de buis gewoon af. Heeft er iemand nog een tip.
groeten
Hawser

dag hawser,
is het meschien niet te doen met plat mesing van de gewenste dikte?
is meschien gemakkelyker te buigen. eens klaar kan je dan langs byde zyden van de sleepboog stukjes vol ronde buis solderen.
het is maar een gedacht.
groetjes ronny

?

Het beste resultaat zal je bereiken met zachte(!) rood koperen buisjes.
Deze terug opvullen met zand en je kan ze dan in de gewenste vorm buigen. :wink:

Droop

Toevallig had ik het zelfde probleem.
De "piping" op het brugdek voor de voeding van de blusmonitoren.
Bestaat uit 6mm en 4mm buis.
Ook van alles geprobeerd, maar een dusdanige korte radius ging niet lukken.
Tot dat "vriend" Tom met een idee kwam.
Perspex staf!
Werkt perfect!
Verwarmen met een fohn, en je kunt het buigen zoals je wilt.
Ik heb inmiddels 6mm , en 11mm (rookgasafvoeren) gebogen.
Volgende week ga ik nog de diameters 2, 4, en 6mm halen in perspex.

De schoonheid

De schoonheid zit hem in de eenvoud....en dit is er weer zo eentje, bedankt Adam/Tom
Is er zoiets als een perspex on-line winkel?..of waar is het te krijgen voor particulieren?
groeten
hawser

Toch nog wat voortgang, ramen in de stuurhut, sleepbogen van plexiglas en mer toeters en bellen boven op de brug. ook zijn de binnenkanten van de achterdek coamings geel geschilderd. Alles moet nu nog wel afgewerkt worden maar het wordt nu echt een dame
groetend
Hawser

Ludozzz
Er komt nog een sleeplier in en ik wil nog iets maken om een sleepverbinding over te schieten zodat je een "berging" kan uit voeren, maar geen verlichting etc. ik wil het simpel houden, veel varen met weinig storing
groeten
Hawser

Voortgang

Ben bezig geweest met de bakboords detailering van de opbouw, reddings boeien, reling werk, houten deur op de brug (bestaat uit 10 onderdelen, en ik heb inmiddels ook als weer wat gesloopt vandaag, de hand rail aan de opbouw, messing 0.5 mm draad te dun. Inmiddels steuntjes uitgeboord tot 1 mm en " handgreep" materiaal zal ABS worden. Zie foto's hier onder
Op de opbouw bljft een probleem aanwezig nl. de patrijspoorten, ik ga ze proberen te gieten met hars (in een mal), ik kan er nl. vanaf de binnenkant er niet mee bij.
Tips altijd welkom en wordt vervolgd
grt Hawser

Laatst bewerkt:
Waarom plaats je ze niet gewoon als foto?

dsc00899ax9fx3.jpg

dsc00902zw2wi0.jpg

dsc00903yi8wc7.jpg

Is toch veel leuker als op traag ladende links te klikken?
Is ze trouwens af de 12e?

PS: als je het niks vind haal ik de foto's er weer af, t'is tenslotte jou bouwverslag.

Laatst bewerkt:
fotos

Adam
Mijn zoon heeft het gedaan maar duidelijk niet goed, foto's zijn beter, bedankt.
De 12e is ze niet klaar maar wel vaarklaar of is dat vals spelen?
Groeten
Hawser

Achterdek

dsc01028bk7.jpg

Het gaat langzaam maar we gaan wel door, ik beschouw het achterdek voorlopig als klaar. Ik moet in de toekomst nog extra steunen voor de verschansing maken. Nu de masten, railing en reddingboten en nog 100 andere dingen
groet
Hawser

Back