Holland IV

Beste Ludo, ik heb het boek PESK en ik heb er heel veel aan gehad bij de bouw, de tekeningen van NVM zijn behalve het spanten plan namelijk niet goed
Beste Armando/Adam, hierbij de foto's van de Smit LLoyd 45 met gebruikmakig van de Rembertitum romp van Robbe

Hawser

hawser zei:
Beste Ludo, ik heb het boek PESK en ik heb er heel veel aan gehad bij de bouw, de tekeningen van NVM zijn behalve het spanten plan namelijk niet goed
Beste Armando/Adam, hierbij de foto's van de Smit LLoyd 45 met gebruikmakig van de Rembertitum romp van Robbe

Hawser

De boeg is toch wel duidelijk anders of niet ? :roll: Voor de rest klasse schip :thumbsup:

Beste Hans,

Holland IV van Muller, ik zocht even op tugspotters maar vond die Holland niet (ik neem aan Muller Terneuzen en niet Dordrecht) dus we hebben een afbeelding nodig om te weten welke Holland jij bedoeld.

groeten
Hawser

Smit Lloyd 40 serie

Allen
Op mijn Hooland IV site zie je foto's van de Smit Lloyd serie 40 gebaseerd op een Rembertiturm romp van Robbe. Ik heb afgelopen kerst (2006) de opbouw vernieuwd maar de boeiingen van de romp en de rest behoeven nogsteeds wat reparatie. Ik heb hier geen zin meer in,( en mijn zoon wil modelvliegen ipv varen) ik heb dit model 30 jaar geleden gebouwd en het wordt toch wat tijd voor iets anders (mijn Holland iV moet ook een keer af). Model is voorzien van 2* Marx becker roeren, 2* Raboesch schroeven, 2 * Decaperm motoren en een marx boegschroef met speed motor. geen zender of ontvanger, wel een roerservo van en straalbuizen Robbe.
Het is te koop voor euro 125, wie het eerst komt wie het eerst maalt, ik woon in Utrecht.
Goede kerst/feestdagen toegewenst
Hawser

He Hawser,

heeft iemand de SL45 al opgehaald? Ik kon je holland IV site niet vinden, maar ik heb wel interesse in je SL45.

AB,
VrGr,

Theo

hallo collega's

Weer eens een update van de bouw van de Holland IV. Terwijl sommige collega's gedurende de kerstvakantie een geheel schip bouwen ben ik verder gegaan (niet verder gekomen dus) met het voordek en de opbouw.
Het gehele voordek (teak strookjes) is nu gelegd (soms inglegd) en klaar, ik lak het niet. Op de opbouw is het "kraaienest" gekomen Dit is van kleine mahonie houten latjes stuk voor stuk opgebouwd. Dit moet nog verder worden afgewerkt en donker gelakt. Ook zijn het ankerlicht en marifoon antennne geplaatst. In het "kraaienest" komt nog de tweede kompas opstelling. Het is dus geen "flying bridge" met stuurstand.
Ik krijg een beetje haast want de romp van mijn nieuw project is al binn (1.75 m lange sleepboot , schaal 1:50)
Groeten
Hawser

Wat is dat voor beest?!

Hoi Hawser,

Dat ziet er netjes uit :thumbsup:.

Maar eh.... een model 1,75 en dan ook nog in schaal 1:50 8-O. Wat is dat voor beest?! de Oceanic/Artic misschien?

Groetjes, Danny.

Het gehele voordek (teak strookjes) is nu gelegd (soms inglegd) en klaar, ik lak het niet.
Zou je dat nou wel doen?
Ben je niet bang dat als er water op komt dat het hout gaat werken?
Waarom niet bijvoorbeeld in de G4 zetten,.
Je zou het daarna weer "mat" kunnen schuren, of als afwerklaag een zijdeglas vernis?
Ik krijg een beetje haast want de romp van mijn nieuw project is al binn (1.75 m lange sleepboot , schaal 1:50)
Daar ben ik wel benieuwd naar wat de Oceanic staat ook nog hoog op mijn "to build" lijstje :D

Adam,
Ik wil ze het liefst niet lakken maar ik heb geen ervaring wat er gebeurd als ze nat worden
niet gelakt zijn (gelijmd met seconden lijm) . G4 ken ik niet, is dat zoiets als glitsa? Heeft iemand hier wel ervaring mee?

De Oceanic romp is een monster, 2 * 9.5 cm schroeven etc. Besteld bij Steijnhagen in Duitsland. Ik maak er tzt een apart lijn van en ik kan alle medewerking wel gebruiken. Romp is wel perfect.

Groeten
Hawser

Ik zou het hout toch een "vorm" van behandeling geven.
G4 is een één komponent polyurethaan hars.
Voordeel van G4 is dat het lekker diep in het hout trekt, en keihard wordt.
Nadeel is wel dat het na drogen glimt, maar na de laatste laag met een heeeel fijn schuurpapier mat schuren voor de juiste "look".
Ik vermoed dat het met een matte vernis ook kan, misschien wat eenvoudiger te verkrijgen.

De romp van Steinhagen ken ik, inderdaad een schitterende romp.

Adriaan,

teak gaat verkleuren zonder behandeling, kan je wel een foto mailen van een bankje bij ons in de tuin, geloof me, dat wil je niet als dek op je boot, even 2 of 3 laklaagjes geven, mag een matte lak zijn hoor, kan je het nog gladder schuren en het is goed beschermd tegen regen maar ook de zon !!

Tom Boere

Lakken of niet?

Oke, ik ga het dek lakken en weer schuren, om zo een zo natuurlijk ongelakt uiterlijk over te houden. Ik ben eerder bang voor vuil dan verbleken (en de lak is ook een soort extra lijm). Tom , jouw bank staat in de tuin en slaat groen uit maar schip op zout water heeft daar, ook qua dek, geen last van (wel weer op zoet water)
Adam, jij een liefhebber van Bugsier?? ....dat doet mij plezier. Eigenlijk is de Oceanic wel de mooiste....? Ik stuur je binnekort even een PB
groeten
Hawser

Adam, jij een liefhebber van Bugsier?? ....dat doet mij plezier. Eigenlijk is de Oceanic wel de mooiste....?
Ik heb vroeger altijd een bloedhekkel gehad aan die duitse slepers, zaten altijd "ons" nederlandse Smit in de weg....
Maar ja, misschien omdat je zelf ook ouder wordt ga je anders tegen dingen aankijken.
Ik vond vroeger de Zwarte Zee ook geen mooi schip, de 22000pk klasse, dat waren schepen.
Maar ik ben nu toch wel heel content met m'n ZZ.
En met de Oceanic / Arctic is dat eigenlijk hetzelfde, zijn toch schepen met een hele mooie lijn
En nu is ze er nog, er is nog steeds de theoretisch mogelijkheid om foto's te maken, en dat is voor schepen die ik wil bouwen een must.

Oceanic/Artic

Adam,
Je kan behalve de romp ook 2 CD kopen met honderd foto's van de Oceanic (1 als ze in dok ligt: voor het onderwaterschip en 1 CD van alles bovenwater) Verder nog 2 algemene plannen van 1969 (zonder straal buizen) en een met buizen.
Op HMBC site 2006 staat op werkschepen foto's zowel als op IOS gathering een Oceanic (kleinere schaal), dit is jouw kring, kan jij mij meer info sturen via PB van wie die is (of is het een Hegi model)?
Smit en Bugsier waren nauwelijks echte concurenten, andere regio, Wijsmuller was meer (qua berging) een concurrent. Bugsier ging allen eerder over tot dubbelschroevers.
Er was er echter een die overal tussendoor klooide en dat was de Holland IV van Doeksen!
Groeten
Hawser

Op HMBC site 2006 staat op werkschepen foto's zowel als op IOS gathering een Oceanic (kleinere schaal), dit is jouw kring, kan jij mij meer info sturen via PB van wie die is (of is het een Hegi model)?
Die bij de IOS is geen Hegi model. Ik heb het model wel gezien maar het is volgens mij niet iemand binnen de IOS want hij staat niet in de "fleetlist" van de IOS.
Ze ziet er echter wel heel fraai uit, maar is niet in schaal 1:50

Smit en Bugsier waren nauwelijks echte concurenten, andere regio,
Hier in de regio misschien wat minder, maar wereld wijd waren ze toch aan elkaar gewaagd.
Met name in de stationsdienst was Bugsier een geduchte concurrent voor Smit. De schepen van Bugsier liepen namelijk veel harder dan de Smit schepen.
Volgens mij had de Oceanic iets van een topspeed van 20+ mijlen terwijl een Zwarte Zee er tenhoogste iets van 16+ mijlen uit kon persen.

Nog even na gekeken: Oceanic topspeed 22Kn, Zwarte Zee 17Kn

Laatst bewerkt:
Adam,
Daarin heb je wel gelijk, jammer dat Smit nu alleen nog maar charter, terminal en havenwerk doet.
(Ook echte bergingen verkloten ze tegenwoordig ....maar ja, de verzekering betaald altijd nietwaar, dus de aandelen zijn hoog)
Het is jammer maar helaas....pindakaas
Groeten
Hawser

lakken of niet?

Eigenlijk was mijn enige reden om de dekken (1m strekkend)van de Holland te lakken het risico van verkleuring door vuil en de kans op het los laten van deklatjes te voorkomen. De Holland heeft nl. een behoorlijke zeeg en dekrondte dus al die latjes zitten misschien niet even goed vast en het vaarwater heeft ook nog al eens zijn vuiligheden. Ik heb bij de "Vakman" in Utrecht een op waterbasis PU lak gekocht, merk AVIS (professional) met als titel "AQUA PU LAK mat " en het is heel goed. Na het lakken is de verkleuring is minimaal op het hout wat ik heb gebruikt en naschuren is niet nodig (mat is voldoende), het dat is voor mij wel heel handig met al een vol gebouwd achter, voor - en brugdek.
Groeten
Hawser

Back