homebrew dlg , HELIOS src

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 21 dec 2010.

  1. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Super

    Kristof,

    Je gaat lekker snel :D en het ziet er bovendien allemaal ook nog eens super uit.....Cheers

    Bart
     
  2. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    amai kristof dat ziet er goed uit, goe bezig

    gr peter
     
  3. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    de eerste vleugel is zit in de mal
    de bouw ervan viel al bij al nogal mee, enkel de ligger zal in de toekomst op een andere wijze geconstrueerd worden.

    ik hoop dat de vleugel bruikbaar word maar de 3K CF tow was in mijn inziens moeilijk te positioneren , verder liep alles vrij goed .

    ik heb deze vleugel met 1 laag 50gr glas gemaakt om te zien hoe alles er uiteindelijk inzit , bedoelen is van een cf d-box te gaan maken die de ligger en versterkte LE gaat bedeken

    hier nog enkele foto's en duimen maar voor het resultaat morgen...

    -kristof-[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. PeterPeeters

    PeterPeeters Guest

    Kristof,
    Echt geweldig ... je maakt ons jaloers hé.
    En wij ons hoofd maar breken over aan welke vlieger we onze zuurverdiende centjes gaan uitgeven.
    Ik denk da je ons vanaf de eerste wedstrijd echt gek gaat maken ;-)
    Groetjes,
    PeterP
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2010
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Erg mooi Kristof en inderdaad sneller dan het Tantalus-project.:D

    Wij pakken het iets anders aan: zo zijn we bezig om te kijken in welke computertaal we het programma gaan schrijven om de CNC-machine van Bart aan te sturen.
    En Bart rekent zich suf aan wat de voordelen zijn van een koolstof-portaal in verhouding tot de standaard staal- of aluminiumopbouw.

    Zoals je ziet, net een tikkeltje anders maar ieder mag gelukkig zijn hobby uitoefenen zoals hij wil, zolang je maar plezier hebt.:banana:

    Tantalus, net weer niet zoals de naam al doet vermoeden;)

    Loet
     
  6. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Suf ????

    Kristof,

    Loet heft het mis....ik ben op 't ogenblik driftig
    bezig met het modeleren van de discus lancering in Matlab....
    en dat stond niet op de lijst :cool:

    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2010
  7. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Waarom in Madlab?
     
  8. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Loet,

    Nee niet in Madlab maar in Matlab. Matlab is uitermate geschikt om differentiaal vergelijkingen numeriek op te lossen....
    Cheers

    Bart
     
  9. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Dan zit je wel op de juiste weg denk ik, maar doe je dit puur en alleen omdat Matslab sneller is dan traditionele programmeertalen als C, C+ of Fortran?

    Loet
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2010
  10. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Loet,

    Ja idd. Maar nu gaan we weer ontopic omdat we anders Kristof zijn mooie draadje teveel verzieken....

    Cheers

    Bart
     
  11. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Sorry, je hebt gelijk.
     
  12. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847

    loet,

    ik had het als grapje bedoeld , om wat te plagen , als het anders overkwam bied ik hierbij mijn excuses aan .

    er is zo'n spreekwoord dat zegt haast en spoed is zelden goed en dat heb ik vandaag zelf mogen ondervinden , ik was te ongeduldig om de vleugel te ontmallen en heb de huid over grote delen losgetrokken , de vleugel is hierdoor onbruikbaar ...:(
    slecht gewaxt+pva speelt zeker ook een grote rol, normaal breng ik de pva aan met een spuitpistool , deze keer met een sponsje , ik denk dat ik het veel te dun heb opengesmeerd

    maar goed nieuws is dat ik het excate gewicht van alle delen weet:)

    rohacell kern 40.2 gram
    gelamineerde glasmat 50grm² : 43 gram
    carbon ligger + neuslijst versteveging : 55 gram(iets te gretig geweest hiermee....)
    rest van de gebruikte matrialen (carbon patch voor werpstift , triplex ligger(s), pasta voor rompgaten(10 gram)

    = veel teveel :(

    volgende keer beter , de ligger gaat zeker anders gemaakt worden .

    -kristof-[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Dat moet je ook blijven doen, ik had je intentie ook helemaal begrepen en reageerde daarom zo sarcastisch, ik ken je zo onderhand goed genoeg van de wedstrijden.

    Als ik mag plagen: Hardlopers zijn doodlopers:banana:


    Is het een idee om een gleuf voor de ligger (bijvoorbeeld 3*0.6 mm) in de kern te frezen en die ligger er later in te plakken. Of gewoon dan als de kernen de mal in gaan en deze er dan te drukken. Dat zou mijn idee zijn om het te doen mochten we ooit zo ver komen....................................................................................................................


    Veel succes

    Loet
     
  14. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    het zal eerder een carbon asje worden denk ik(of liever nog vierkant)
    een latje van 3x0.6 zal de curve die het dikste deel van het profiel volgt niet kunnen aannemen vrees ik .

    even tekening aanpassen en morgen een nieuwe kern frezen .

    -kristof-
     
  15. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Kristof,

    is de slechte hechting niet veroorzaakt doordat de kern niet overal goed is aangedrukt?
    Hoeveel is de kern overmaats t.o.v. de mal?
    Als Rohacell 31 nagenoeg geen elastiche vervorming heeft (dus alleen plastich vervormt) is het mogelijk beter om de "overmaat" een percentage te nemen van de dikte i.p.v. een vaste waarde (immers hoe dikker het Rohacell des te minder kracht nodig is om het een bepaalde afstand in te drukken, dit kan verklaren waarom de hechting op het dikste punt niet goed is).

    P.s.1 zoals Loet en Allard eerder heeft aangegeven is het van belang dat de kern goed stofvrij is (b.v. gebruik van perslucht).

    P.s.2. Een profieltje als ligger is stukken beter, je zou het ook kops kunnen plaatsen.

    Bas
     
  16. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    bas,

    of dat het overal goed aangedrukt was weet ik niet , maar ik frees de kern met een overdikte van 0.3 mm , werkt prima voor de staartdelen .

    het zat gewoon fout met de wax en pva , ik heb letterlijk uren bezig geweest om de mal te reinigen (met vingernagel en daarna met aceton)
    nu kan ik opnieuw polishen ,waxen en pva zetten met luchtpistool...

    ik heb de ligger aangepast en een vierkant cf staaf van 1.4x1.4mm voorzien, kernen worden momenteel gefreesd .

    ik ga ook 25 gr glasmat gebruiken in de hoop zo rond de 110-120gram uit te komen (excl.servo's)

    met de ligger zal ik al zo'n 20 gram besparen , denk ik, die was echt overkill.

    overgens denk ik dat een percentage van de dikte overmaat nemen niet nodig is , als er overdikte is en de mal word stevig dichtgeklemd word volgens mij het rohacell blijvend in de juiste vorm geduwd.

    -kristof-
     
  17. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Kristof,

    het lijkt me beter om voor 50 grams te gaan.
    Als je dezelfde opbouw neemt als de vleugels van Loet zou je ook op een dergelijk gewicht moeten kunnen uitkomen.

    Bas
     
  18. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    MadLab, MatsLab, etc..

    Loet,

    Mocht je gratis MatLab willen gebruiken, er bestaat een open-source versie genaamd FreeMat dat op Linux draait.:)

    website: FreeMat - Home /:banana:

    Groet,

    Oswald

    PS: Iedereen de beste wensen voor 2011!
     
  19. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    helios light sign

    aangezien ik de laatste 3 dagen in bed heb gelegen (dus ja nieuwjaar "ondergaan" vanuit mijn bed) wegens een stevige griep, heb ik niets meer kunnen doen aan het helios project.

    goed nieuws , ik begin er stillaan door te komen en kan dan weer aan de slag:)

    om het draadje toch lopend te houden zijn hier wat foto's van iets dat ik enkele weken geleden heb gemaakt (in afwachting van de machine toen nog..)

    gegraveerd in plexiglas op een voet van mdf met een ledstrip in verwerkt

    aan iedereen een de beste wensen voor 2011!

    -kristof-
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. johanvdb

    johanvdb

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    195
    Hop Kristof, terug uit dat bed en verder werken! Alvast welkom in het nieuwe jaar en dat we Helios in de top 3 van het BK mogen verwachten!

    @oswald: Geef mij maar Home - Scilab WebSite of een lekkere portie R op een zondag middag ;-)

    Cheers,
    Johan
     

Deel Deze Pagina