homebrew dlg , HELIOS src

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 21 dec 2010.

  1. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    titanium

    bas ,

    bedankt voor de link , ik had reeds aan titanium gedacht maar vermoede dat dit onbetaalbaar ging zijn ...

    ik ga even verder de specs van Ti2 bekijken...

    -kristof-
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Titanium komt in meerdere kwaliteiten en als je niet de vliegtuigkwaliteit hebt dan buig je het spul zo tussen je vingers krom.

    Staal werkt overigens net zo goed en bespaart een hoop geld. Die 2 gram meer die je kist dan weegt merk je toch niet.
     
  3. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Alex,

    ik ben het er mee eens dat je de juiste legering moet hebben (ik weet niet of Ti2 aan de eisen voldoet maar dat gaat Kristof uitzoeken).
    Elke haalbare gewichtsbesparing lijkt me niet geheel onbelangrijk indien Edge profielen gebruikt worden. Dit soort profielen heeft meer moeite om gewicht omhoog te krijgen in een belletje dan de profielen zoals gebruikt bij b.v. de Twister en Sirius. Verder is verminderen van massatraagheid om elke as een winst.

    Bas
     
  4. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    er is inderdaad veel verschil in titanium legeringen (en prijzen ook)

    mijn broer is cnc machinist en maakt vliegtuigonderdelen voor boeing e.d.
    uit titanium.

    titanium is tevens moelijk te bewerken .

    2 gram dicht bij zwaartepunt is niet zo'n drama denk ik dan....

    vanaf er een beetje wind is had ik dit jaar toch zowieso ballast aan boord , het toestel penetreerd merkelijk beter als het wat zwaarder geladen is.

    -kristof-
     
  5. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Een lichte kist kan altijd zwaarder, een zware kist nooit meer lichter.
     
  6. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Voor de mierenneukers onder ons die toch prijs stellen op "mag het een grammetje minder zijn?"; is deze kwaliteit nu geschikt of niet?

    Henk
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bas, ik ben nieuwsgierig naar hoe je dit te weten bent gekomen. Op basis waarvan stel je dit?
    Heb je dit soort kennis op basis van praktijkervaringen, berichten van anderen, of van theoretisch profielvergelijk?
     
  8. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Titanium

    Henk,

    Volgens mij is Ti 2 geschikt.....

    Met behulp van Google:

    Ti 2 is volgens mij Titanium grade 2 (ASTM indeling) dit heeft de volgende
    eigenschappen:

    treksterkte 344 MPa = 344 N/mm2
    E-modulus 103 GPa = 103.000 N/mm2

    ter vergelijking Dural 7075 T6 heeft de volgende eigenschappen:

    treksterkte 280-520 MPa = 280-520 N/mm2
    E-modulus 72 GPa = 72.000 N/mm2

    Dural 7075 T6 is de Aluminium legering met de hoogste specifieke sterkte en stijfheid en wordt veel toegepast in de vliegtuigbouw, volgens mijn speurwerk is bijna iedere Ti-legering beter......

    Cheers

    Bart
     
  9. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum

    Bart,

    het is beter om de eigenschappen met veerstaal te vergelijken (het titanium vervangt immers veerstaal).
    Misschien dat Ti2 voldoet maar grade 5 titanium lijkt een stuk beter (en zal dus wel duurder zijn).

    Bas
     
  10. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Verenstaal

    Bas,

    Idd beter is Titanium te vergelijken met verenstaal:

    Verenstaal

    Treksterkte @ 1500 MPa = 1500 N/mm2
    E-modulus @ 206 GPa = 206.000 N/mm2

    Titanium grade 2

    treksterkte 344 MPa = 344 N/mm2
    E-modulus 103 GPa = 103.000 N/mm2

    Dus op basis van deze vergelijking zou ik zeggen beter geen Ti grade 2 nemen...maar gewoon verenstaal...of idd een betere Ti legering

    Cheers

    Bart
     
  11. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    voor de volledigheid.

    Titanium grade 5 (ASTM B348 ):

    Treksterkte @ 1000 MPa = 1000 N/mm2
    E-modulus @ 105 GPa = 105.000 N/mm2

    Dus ongeveer dezelfde E-modulus als Ti2 maar een aanzienlijk hogere treksterkte.


    De sterkte en stijfheid zijn minder dan dat van verenstaal maar dat hoeft niet perse te betekenen dat het onbruikbaar is voor deze toepassing.

    Bas
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    We hebben het hier dus over 2 x 4cmx2mm per kist die in staal samen ongeveer 2 gram wegen en in titanium 1.2 gram. Het gewichtsverschil is dus 0,8 gram per kist. Die 1.2 grams versie is dan wel ongeveer 120 maal zo duur als de 2 grams versie.
     
  13. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi antwoord

    Alex,

    :D:D:D:D:D:D

    Cheers

    Bart
     
  14. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    De besparing is na correctie voor het zwaartepunt ongeveer 1 gram.
    Uitgaande van 60 Euro per meter zijn de kosten hiervan 4,8 euro.
    Voor een wedstrijdmodel met een gewichtskritisch profiel vind ik dat acceptabel.

    Bas
     
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Je vergeet het zaagverlies in de berekening mee te nemen.:cool:
    Ik schat dat je op 5 Euro komt
     
  16. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    en jij vergeet de besparing van het verenstaal dat je niet nodig hebt in de berekening mee te nemen. Uitgaande van 1 Euro per meter bespaar je 0,08 Euro (heb ik nog niet eens het zaagverlies in de berekening meegenomen).

    Bas
     
  17. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Dat had ik verrekend met het stukje dat je overhoudt en nergens voor kan gebruiken omdat het net te kort is. Dat komt ook door het zaagverlies.
     
  18. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    vacuumtafel

    vandaag de vacuumtafel gemonteerd en morgen als alles goed gaat een eerste vleugelkern frezen in schuim.

    ik heb schuifjes voorzien om delen van de vacuumtafel uit te schakelen als ik kleinere stukken wil fezen, zoals te zien op de foto's

    morgen meer...

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]





    [​IMG]





    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Wauw !!!!!!!!!8O:worship:
     
  20. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    het heeft iets langer geduurd dan eerst voorzien maar lang wachten zijn jullie gewoon denk ik...

    tantalus-goes-molded:)

    ik heb men vacuumtafel aangepast om een betere aanzuig te hebben , met men grote stofzuiger ging het maar die loopt snel heet ...
    ik heb de schuifjes opgeofferd om een beter luchtkanaal te voorzien.

    de eerste vleugelkern is bijna gefreesd en de mal voorzien van losmiddel en een likje verf.

    ik heb uitsparingen in de kernen voorzien voor ligger , aileron en bevestegingsbouten.

    hier zijn al enkele foto's.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina