Homemade conversion Align Trex 800G

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 11 dec 2022.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Gelukkig zijn er andere tandwielen te krijgen bij Align. Nu heb ik een 16T pinion (van een Align 550) met een 112T main gear. De 700 en 800 hebben ook nog een 12T en een 13T pinion. En zelfs de frame platen hebben al slob gaten om verschillende pinions te kunnen plaatsen.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb in Fusion 360 even snel de motor omgedraaid zodat de cilinder naar achter wijst, de uitlaat ook omgedraaid.
    Nu is er dan zelfs plaats voor een cockpit in de 1:5 versie als ik de frame platen daarop ga aanpassen, want het stuk frame dat voor de motor zit is niet nodig.

    MD500 5 engine reverse.jpg
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... je KUNT bij die Zenoah's een custom-made brandstoftank in de rompbodem kwijt..
    Maar één ding moet je wel even goed in de gaten houden: een zenoah of aanverwant in een romp, vergt een beetje nadenkwerk omtrent de koeling. Er is namelijk een technisch heel goede reden waarom bij het Vario benzine mechaniek de aandrijflijn middels een tandriem van onderlangs de motor loopt:
    Het probleem met de Zenoah's is dat de vliegwiel/koelfan combo, zowel aan de trekstarter als de carterkant lucht aanzuigt, en dat die lucht weer aan de uitlaatkant uitgeblazen wordt. Dat betekent dat het heel erg lastig is om de motor koele lucht aan te laten zuigen van buiten de afgesloten ruimte waarin hij geplaatst is, want het is in practische zin nagenoeg onmogelijk een luchttunnel op die aanzuigopeningen aan te sluiten. Dus die lucht heeft de sterke neiging om te gaan circuleren en dan wordt de romp van binnen warm, en loopt de boel heet. De oplossing is om te zorgen dat de warme lucht NIET terug de romp in kan stromen.
    Vario heeft dat indertijd opgelost door de luchtkap van hun Zenoah's zodanig aan te passen zodat de koellucht in de richting van de krukas uitgeblazen wordt, motor met de krukas naar beneden te plaatsen (a la skyfox), en onder de koppeling een fan te plaatsen (a la skyfox) die die warme lucht afzuigt en via een tunnel in de rompbodem naar buiten blaast, zodat er geen vermenging van warme en koude lucht optreedt. Dat gaat met jouw opstelling een heel stuk lastiger worden, en een tunnel naar buiten aansluiten op die warmeluchtuitlaat gaat ook lastig worden, want je uitlaat en frame zitten danig in de weg. Daarnaast wil je die uitblaas niet aan de romp bovenzijde hebben vóór de rotor-as, want dan gaat daar een stuwing ontstaan tijdens voorwaartse vlucht.
    Vermoedelijk gaat het wel "ongeveer" als je de zijruiten er uit laat, maar gegarandeerd is dat niet. De Raptor en T-rex mechanieken zijn in brandstof-uitvoering niet heel erg geschikt voor in een romp.
     
    Flyingfloris78 en Johannes59 vinden dit leuk.
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Toch weer die koeling he....
    Een andere favoriet is nog de UH-1D Huey, daarbij zouden de deuren open kunnen blijven voor koeling, desnoods nog een kleine shroud printen die de warme lucht naar buiten geleidt.
    Ook de uitlaat zou achter de rotormast geplaatst kunnen worden met een uitlaatbocht naar voren, omhoog en dan naar achteren, in de full scale zit daar ook de uitlaat.
    Altijd al een uitlaat zelf willen hardsolderen.
    Wel weegt de 1:6 versie van Vario ongeveer 3KG, de 1:7 versie van Vario gaat niet passen
    Huey 1_6.jpg
     
    Helikapoter en Johannes59 vinden dit leuk.
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Maar nu loop ik al heel erg op de feiten vooruit, eerst moet de heli überhaupt maar eens vliegen.
    Komende week hoop ik de motorsteunen uit 2 blokken aluminium te kunnen maken en de koppelingsklok assembly af te krijgen, hier moet nog een as voor de 16T pinion in gemaakt worden.
    Als het goed is komen begin volgende week ook nieuwe lagers voor de koppelingsklok-as binnen en dan kan alles in elkaar gezet worden. Ik had voor de hoofd rotor ook een langere as besteld zodat ik 3 lagerblokken ipv 2 kon gebruiken, maar die as bleek voor een nieuwere, geupgrade rotor kop te zijn. Nu kon ik 2 dingen doen: nieuwe as bestellen en de oude kop gebruiken, of een nieuwe rotor kop ook maar bestellen. Het is dus het laatste geworden, daarmee heb ik dus een comleet nieuwe rotorkop met nieuwe ball-links en dempers enzovoort. Het is per slot van rekening Kerstmis en ik had nog niks voor onder de boom ;) De oude links van de rotorkop zijn volgens mij precies de juiste lengte voor de throttle-link. Als dan alles eindelijk werkt alleen nog een klein brushless motortje (ongeveer 800KV) en een BEC om daarmee de generator te maken. De AC-DC omvormer heb ik ooit al eens gemaakt.
     
    jjdehaan, HeliKoper en Johannes59 vinden dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag even lekker kunnen werken aan de heli. Eerst de rotorkop nieuw opgebouwd: rode dempers erin, thrust bearings gesmeerd, nieuwe swash links en wash-out links, wat een gepiel met die M2 boutjes, gelukkig kwamen ze na wat verwarming met een soldeerbout wel goed los. Daarna alles in en aan de nieuwe rotorkop hub en op een nieuwe main rotor shaft.
    IMG_7609.JPG
    Daarna de aluminium motorsteunen gemaakt. Tijdje terug als werkplaatsuitbreiding al een kolomboormachine aangeschaft, deze kwam vandaag heel goed van pas.
    IMG_7610.JPG
    Nadat de motorsteunen op het blok waren aangebracht kon de precieze maatvoering voor de koppelingsklok gecontroleerd worden.
    IMG_7612.JPG
    Bleek allemaal te kloppen met de tekeningen dus toen kon de koppelingsklok assembly gemaakt worden. Ik moet alleen de as die aan de bovenkant bij de pinion nog uitsteekt wat inkorten als ik weet waar de flexibele koppeling voor de generator gaat komen.
    IMG_7611.JPG
    Misschien dat ik morgen nog wat aan het main frame kan knutselen, anders komt dat volgend jaar wel .
     
    Johannes59, jjdehaan en twin vinden dit leuk.
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    netjes hoor
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Alles lijkt te passen. Volgend jaar meer IMG_7614.JPG
     
  9. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    ziet er zeer netjes uit Floris, waar komt je FBL controller?? op de voorzijde van de plastic radio tray? of maak je nog een FBL tray op de staart,dat is wel een betere plaats ivm trillingen vanuit de motor (spreek uit eigen ervaring)
    Die kop en swash links (verstelbaar) zien er zeer goed uit
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    In de vorige heli had ik de FBL controller (Brain 2) inderdaad voorop de plastic radio tray, ging best goed. Daar wilde ik hem eigenlijk weer plaatsen.
    En ik ben ook blij met de nieuwe rotorkop en ik hoop dat die verstelbare links net zo handig zijn als dat ze lijken! We gaan het meemaken…
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Als het in je vorige heli (de twin neem ik aan) gewoon goed gaat met de Brain,gewoon lekker aan de voorzijde plaatsten en in de gaten houden.
    Mijn Vbar Neo was wat trillings gevoelig aan de voorzijde net boven de motor en gaf wat problemen.
    Heb toen een Linx V2 Alu Neo case gekocht (is met internal dempings rubber) en verplaatst naar de achterzijde en mijn probleem was toen opgelost,ik draaide ook met minder toeren van de motor (10K) en daardoor trilde de motor meer als nu met 13,5K

    Gewoon goed in de gaten houden.

    Goede jaar wisseling en volg je project graag in 2023 verder
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  12. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    In de twin inderdaad ging het goed, misschien ook omdat zo’n twin eenmaal rustiger loopt dan de Zenoahs. Ik ga het proefondervindelijk ervaren, mede met de vibration analysis van de Brain2 unit. Als ik via de Brain2 kan achterhalen of de krukas niet helemaal true loopt wil ik het blokje ook nog wel een keer uit elkaar halen.
    Fijne jaarwisseling allemaal, volgend jaar meer heli plezier!
     
    twin, Johannes59 en jjdehaan vinden dit leuk.
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag alle servos aangesloten, software voor de Brain 2 geüpdatet en alle servos ingeregeld. Er hoefde nauwelijks wat veranderd te worden in de Brain. En wat een feest met die verstelbare ball links op de rotorkop, nog nooit zo snel de rotorkop afgesteld. Normal is niet gegoverned, Idle up 1 en 2 om te beginnen op 1400 en 1600 rpm. Eerst de Zenoah nog een keer uitgebouwd om een temperatuur sensor aan te brengen. Ook een beugeltje gemaakt voor de governor sensor, de Align sensor moest wel aangepast worden omdat de plus en de min verkeerd zitten, voor de Brain 2 althans. Maar daarna werkt het prima tegen de buitenkant van de Zenoah. De sensor ziet het vliegwiel prima. En zoals verwacht: de oude links van de rotorkop waren precies de goede lengte voor de throttle servo. Daarmee heb ik de gasservo zo “onlineair” als mogelijk kunnen aansluiten. Hiermee heeft de servo meer resolutie bij dichte gasklep en minder bij open gasklep.
    Nu de bekabeling nog netjes maken en dan begint het er al aardig op te lijken.
    IMG_7618.JPG IMG_7619.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2023
    jjdehaan en Johannes59 vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is verstandig! :D
     
    jjdehaan en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Daar staat ie dan, mooi te wezen . Nieuwe Canopy heb ik ook, moet alleen nog even passend gemaakt worden. IMG_7620.JPG
     
    Johannes59, AHoogendijk, twin en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Die bedoelde ik ja, kon niet meer op z’n naam komen
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit had ik al in 2004 met de grote Cobra, en een jaar later met de grote BO105, maar bij mij werkte het helaas niet in combinatie met een governor.
    Wat er gebeurde was dat het perfect werkte bij alles, behalve bij langere daalvluchten (met de collective stick min of meer "tot in je pens getrokken")... Dan begon die governor opeens te hunten, en ging de staart tamelijk heftig slaan.
    Qua vliegen nooit een heel groot probleem, maar ik was bang dat die sterk wisselende belasting vroeg of laat de staartaandrijving zou gaan vernaggelen.
    Het gebeurde nooit bij korte lastwisselingen, pas als je langer dan een seconde of 3 a 4 met nagenoeg nullast naar beneden kwam. En zeker die BO105, die deed er zomaar een seconde of 15 over om van wat hoogte binnen te komen.
    Dus ik heb twee middagen met die GV-1 gevlogen (één keer met standard instellingen, en één keer met aangepaste instellingen in het "hidden menu" Futaba GV-1 Governor Hidden Menu Setup - YouTube) en daarna gewoon weer teruggegaan naar vaste gascurves.

    Maar ik denk dat het in meer aerobatic machines gewoon goed werkt, want daar komen die langere periode's met nullast niet voor, die bij schaalheli's wel redelijk normaal zijn.
     
    Flyingfloris78, jjdehaan en Johannes59 vinden dit leuk.
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik kon het niet laten: even de heli naar buiten getild om heel even te starten. Moest wel vaak trekken aan de trekstarter, maar dat zou wel door de eerste start komen dacht ik. Maar ook de choke stond er niet op, en na 10-15x trekken liep ie! Mooi geluidje Jeroen!
    Tijd voor een eerste vluchtje heb ik deze week niet meer maar ik ben blij dat ie het doet!

     
    twin en jjdehaan vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die loopt netjes!
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina