Homemade conversion Align Trex 800G

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 11 dec 2022.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Klopt helemaal met wat je zegt Brutus, maar ik vloog niet met schaal, maar ik roerde lekker met de sticks vol positief/negatief.
    Dit was eerst ook met GV1 en later met de gov van Vbar neo met beide geen probleem en weinig nullast
    Maar nogmaals ik vloog/vlieg geen schaal.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Loopt netjes hoor....

    Choke??
    Die heb ik niet en ook niet nodig.
    Gasstang goed afstellen op idl en 3x pompen en lage naald rijk zetten om te starten, 2 rukjes is bij mij voldoende, soms 3x.
    Mooi geluidje inderdaad
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  3. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Loopt prima zo te horen!
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik had de naalden nog niet aangeraakt en zomaar een initiële throttle curve ingesteld. Idle was in een keer goed. Ben heel blij met dit eerste resultaat, kijk al uit naar de eerste hovers, rustig aan beginnen om het blokje netjes in te laten lopen.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zul je er ook weinig problemen mee hebben. Spelen allemaal kleine factoren een rol die elkaar tegenwerken en een beetje tijd nodig hebben om tesamen een probleem te vormen. Het was best raar, want gewoon even heel kort pitch terug nemen was geen enkel probleem, en ook een plotselinge lastwissel, zowel richting hoog of laag, was geen enkel probleem, gewoon verbazend hoe snel die GV-1's kunnen reageren. Maar langer dan een seconde of 4 a 5 met minimum pitch afdalen, en het gelazer begon. Kreeg het wel iets beter met een wat schralere afstelling op de L-naald, maar dan liep de motor weer minder betrouwbaar stationair en kreeg ik het stationair toerental ook niet goed naar beneden.
    En aangezien dat toch wel best een dure heli was voor mij, flink wat bouwtijd ingestoken, ik had geen zin die heli te riskeren. Gascurve vloog eigenlijk net zo goed of beter.

    Later met dat .50 benzineproject heb ik die governor wél nodig gehad, daar was het tegenovergestelde aan de hand, daar kreeg ik het mengsel niet goed en lukte het met alleen een curve absoluut niet, en was die governor nodig om de motor min of meer vrij letterlijk "in bedwang te houden"... Maar dat is een héél ander verhaal weer.

    Soms is meet&regeltechniek heel onvoorspelbaar, en soms ook niet...
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik moet ook nog even kijken hoe de governor gaat werken bij de Zenoah. De Brain 2 heeft een ingebouwde governor die bij de DLE twin niet zo heel goed werkte, bij schakelen tussen idle 1 en 2, schoten de toeren af en toe flink omhoog. Op het laatst heb ik voornamelijk met gewone curves gevlogen.
    Met de Zenoah wil ik het weer proberen, als de Brain2 het weer laat afweten ga ik gewoon weer met curves vliegen…
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Toch weleens benieuwd: wat vinden jullie nou een fijne methode om zo’n blokje goed in te lopen?

    Eerst beginnen met stationair warm laten worden, daarna beetje optoeren, nog geen maximaal toerental. Daarna uitzetten en helemaal af laten koelen.
    Volgende cycle beetje hetzelfde, maar telkens toerental en last wat verhogen? Na een paar zulke cycles rustig vliegen op laag toerental. En elke cycle steeds meer belasten.
    Zoiets?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... gewoon 1:25 er in, en gaan vliegen. In het begin gewoon niet al te gek doen, maar verder gewoon gaan vliegen. Ook NIET "wat vetter afstellen", gewoon "goed, maar niet te schraal". Niet eindeloos prutsen met onbelast warmdraaien of wat dan ook, dat is alleen maar slecht voor de zuigerve(e)r(en).
    Na een litertje brandstof, hooguit twee, kun je al redelijk losgaan en het ding scherper afstellen.
    Na tien liter kun je het ding gewoon "mishandelen" (onbeperkt volgas belasten).

    Ik durf geen specifieke uitspraken over jouw motor te doen, maar Vario zei destijds: één liter 1:25 mengen, en de motor gewoon normaal afstellen, en gewoon rondvliegen. Niet landurig hooveren of hard verticaal klimmen maar gewoon starten, minuutje warmdraaien, lostrekken, 15~30 sec hooveren als veiligheidstest, en dan met de pitchsetting waarmee je hoovert rond gaan vliegen.
    Na die eerste liter, 1:40 mengen, de motor afstellen zodat er in de schaduw of met bewolkt weer nét een licht blauw vaag rookpluimpje te zien is, en dan vliegen zoals je leuk vind.
    Mijn Zenoah's hebben die 1:40 altijd verukkelijk gevonden, ze liepen er beduidend beter op dan op 1:25 (wel eens wat 1:25 geleend uit onze kantenmaaier als mijn eigen brandstof op was).

    Maar ik weet niet of die 1:40 ook voor jouw motor geldt. Let wel: Zenoah zegt 1:25, en Vario zegt 1:40, en in dat specifieke geval blijkt dat Vario gewoon domweg gelijk heeft. Maar Vario draait hele specifieke constante toerentallen, en Vario heeft hun Zenoah's altijd met een niet-standaard carburateur geleverd.
    Of dat voor jouw motor ook geld durf ik absoluut niet te zeggen.
     
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De manual zegt nu mengen tussen 1:25-1:40 en laat de verhouding afhangen van wat de olie fabrikant aanraadt.
    Ik heb nog een flinke liter Aspen 4-takt met 1:35 Castrol RS staan, kan die nog weleens verrijken tot 1:25.
    Als die op is richting de 1:40 gaan mengen.

    Ben ook wel benieuwd wat die Zenoah sowieso gaat verbruiken, de DLE twin was behoorlijk dorstig, hoop nu met hetzelfde 550ml tankje minimaal een half uur te kunnen vliegen.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet wat de 290 verbruikt... Ik had de 230, en die hield een ruim 11 kilo wegende schaalheli bijna een half uur in de lucht met 500 ml brandstof. Diezelfde motor kon met een 7 kilo wegende BenzinTrainer met die hoeveelheid ongeveer 3 kwartier toe. Ik denk dat je dat half uur wel gaat halen, al is dat natuurlijk ook behoorlijk afhankelijk van je vliegstijl...

    Ik gebruik ook CastrolRS, en met die olie was 1:40 bij mijn Zenoah perfect, de motoren waren altijd brandschoon van binnen.
     
    jjdehaan en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens dezelfde manual verbruikt de 290 zelfs iets minder g/kw.h. dan de 240. (600 voor de 290, 616 voor de 240). Hiermee zou de 290 600x2.0= 1200 g/h verbruiken. De 240 616x1.81=1114 g/h. Dat alles ongeveer gedeeld door 0,75 voor de dichtheid. Dan zou de 290 dus 1,6 liter per uur verbruiken. Maar dat is dus als ie continue de 2,0kw moet produceren. Dus iets meer dan 20 minuten vol gas .
    IMG_7628.JPG
     
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik heb de 1e 5 liter met aspen gedraaid met minerale olie 1:32,rustig hooveren geen gekke belasting gedaan en met rijke instelling van de L en H naald
    H naald op 1 1/2 turn out, de L naald op 1 3/8
    Na 5 liter overgestapt Aspen met Castrol RS Full Syntheet 2T olie en ook op 1:32
    Nu heb ik de lage naald iets armer 1 1/4 en de H naald op 1 3/8 en nog steeds op 1:32

    de reden dat ik Aspen gebruik is dat ik geen BioEthanol zooi in me carb wil hebben en vlieg niet veel met deze heli en de brandstof blijft gewoon goed in de kan na lange tijd.

    Belangrijkste is HOU de bougie in de gaten deze moet gewoon lekker chocolade bruin zijn.
    Alle afstellingen hebben ook te maken met de omgeving,luchtvochtigheid,warmte en dergelijke en hou het toeren tal LAAG

    Op 1 tank van Align vlieg ik ruim 40 min met 12000 motor rpm en 1700 headspead ongeveer..en de motor ziet er brandschoon uit

    Nu heb ik een getunede 300 Zenoah met 990 carb en is iets anders in gebruik met jou carb.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  13. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Heb nog wat lees voer, misschien heb je er wat aan
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Laatst bewerkt: 8 jan 2023
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Leuk, zo’n persoonlijke note van Al

    Thanks voor de info Jeroen, en ook Brutus.
    Denk dat ik nog maar een busje minerale olie ga halen, daarmee zou het inlopen iets sneller moeten gaan dan met synthetische olie.

    Ik vind die Aspen brandstof ook een goeie uitvinding, vooral omdat niet heel de garage meurt naar benzine. Daardoor is m’n vrouw ook blij en kan ik mooi m’n gang gaan!
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    dat is ook een reden van die Aspen bij mij geweest en lang houdbaar en stinkt niet en tast je membramen in je carb niet aan

    inderdaad eerst eens een paar liter met minerale olie indraaien en dan overstappen,s6
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die instructies zijn behoorlijk anders dan het halve A-3tje wat Vario meegeeft....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De eerste halve liter is er doorheen!
    In de kou, ik kon het niet laten, de eerste vluchten gemaakt. Bij de eerste vlucht bleek het stekkertje van de governor sensor niet goed in de Brain2 fbl te zitten, gelukkig had ik een goeie curve in normal mode staan. Wel een flinke kwispeling op de staart, die zich met de gain en met lager toerental niet liet oplossen. Thuis de governor sensor vastgezet, plus de Brain iets strakker vastgezet en de servokabels iets meer bewegingsvrijheid gegeven. Dit alles vanmiddag nog een keer geprobeerd en ja hoor: de tail wag was weg én de governor deed het ook. Met de temperatuur sensor op dezelfde plaats als toen bij de DLE60CC was mooi te zien dat de Zenoah toch een stuk koeler loopt: sensor tussen de 2e en 3e fin vanaf de kop, naast de verbrandingskamer dus, bleef de temperatuur rond de 100 graden tijdens rustig rond hooveren. Toen maar de hele tank rustig aan leeg gehoverd totdat er een rare ratel klonk. Ik had nog geen loctite gebruikt dus in principe zou alles los kunnen zitten. Nadat ik de motor even had laten uitlopen om af te koelen, de heli opgepakt, toen merkte ik dat de rotor niet meer vrij kon draaien, de koppeling zat “vast”. Bij thuiskomst natuurlijk meteen moeten kijken wat er aan de hand was: 1 koppelingsschoen zat los en de koppelingsveer was uitgelubberd/gescheurd. Misschien dat de hele koppeling toch wel wat geleden heeft met de vorige DLE60CC motor. Dus weer wachten op een nieuwe koppeling en vooral ook warmer weer. Met handschoenen aan vliegen is ook niet ideaal IMG_7647.JPG
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2023
    Johannes59 en jjdehaan vinden dit leuk.
  20. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Oeps.... Die koppeling schoenen boutjes moeten echt wel vast zitten met borgmiddel (net zoals de rest van de boutjes natuurlijk maar dat wist je al.....,en ja een veertje kapot....das niet zo mooi,maar goed dat je het hoorde en op kan lossen.

    De Vbar temp sensor die ik gebruik zit ook ongeveer op deze plek.
    Mijn temp schommeld rond 135 gr maar zegt niets

    Mijn motor staat ook rijkelijk afgesteld maar temp is maar een indicatie hoe of wat, ik hou gewoon goed de bougie in de gaten dat ie lekker chocolade bruin is.
    Temp is van vele zaken afhankelijk maar wel een goede indicatie.

    Ik heb nog niet gevlogen.... Veel te koud voor mij...

    Hoe is de uitlaat?alles naar wens, bevalt het geluid??
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2023

Deel Deze Pagina