Homemade conversion Align Trex 800G

Ik had nog niks vast gezet met loctite voor het geval de heli nog een keer uit elkaar moest (bij de DLE60CC had ik meteen de eerste keer alles vastgeloctite en toen moest ie nog meerderen keren uit elkaar).
Misschien dat die koppelingveer al verzwakt was sinds de DLE, geen idee…
Maar alles werkt, dus ik ga met loctite aan de gang!
Deze kou is ook niks voor mij hoor maar ik moest gewoon weten of alles werkt. Bij 3 graden blijft dus wel het motortje lekker koel ;)
De temperatuur zegt inderdaad niet zoveel met al die variabelen, maar ik heb nu wel een referentie.
En ik heb echt nog als een ouwe l@l gevlogen, op 1400rpm gewoon wat rond gefladderd, daar wordt dat motortje niet echt warm van!
De uitlaat bevalt prima, klinkt fijn!
 
Mooi om te horen dat 't uitlaatje naar behoren werkt
En als een ouwe l@l vliegen hahaha dat doe ik ook hahaha, maar dat maak me geen z@k uit, als je maar plezier heb toch..
Bij 50+gaat 't allemaal wat langzamer
 
Niet borgen , omdat het nog een keertje los moet is wel het (hoe zeg ik dit netjes) stomste wat in dit hele verhaal lees.
Gelukkig ben je er met weinig problemen achter gekomen .
Succes verder ;)
 
Handig is het misschien niet, maar als je weet hoeveel gek@t het de vorige keer was om alle borgingen los te krijgen toen alles weer los moest, vond ik het toch een goeie optie.
Inderdaad gelukkig weinig gebeurd, nu kunnen we ook met een nieuwe koppeling verder!
En de motorpinion krijgt een zwaarder lagerblok.
 
Gisterenavond en vandaag de heli vliegklaar gemaakt: nieuwe koppeling erin, alle boutjes zitten vast met loctite, de Brain2 FBL opnieuw geplaatst en vooral alle servo kabels opnieuw gelegd en beter (trillingvrij) vastgezet. Nieuwe canopy op maat gemaakt. Ik ben er klaar voor! Wel eerst beter weer afwachten….
IMG_7660.JPG
 
Vandaag vond ik het weer goed genoeg om wat te gaan vliegen, niks bijzonders maar wel wat benzine door het motortje gejaagd en het inloop proces wat verder laten vorderen.
De accu’s (2x 2200 mah) bomvol geladen, daarmee kan ik bijna een uur per accu vliegen. Dit keer was de benzine eerder op dan dat de accu’s leeg waren, toch even 3 tankjes op kunnen vliegen. Per tank haal ik nu ongeveer 20 minuten.

Maar wat is dat fijn zeg: gewoon de helicopter pakken en ff een uur gaan vliegen zonder dat er tussendoor iets kapot of los gaat.
Alleen nog even de generator en dan is het helemaal makkelijk, wel genoeg benzine meenemen dan…
 
Mooi man, dat zijn goede berichten.

Ik heb zelf een 4000 rx accu er in zitten en is voor mij ruim voldoende, vlieg ook met ander spul naast de gasser...
Maar lekker hoor Floris dat alles nu heel blijft weer een zorg minder.

Een generator lijkt me ook wel wat.... Weet alleen niet ofdat past in mijn frame en hoor jou bevindingen wel welk systeem jij gaat doen.

Topppp man!
Veel s6 met verder invliegen
 
Een generator lijkt me ook wel wat.... Weet alleen niet ofdat past in mijn frame en hoor jou bevindingen wel welk systeem jij gaat doen.

Als jouw cyclic servos niet direct boven de koppelingsklok zitten en als daar dus ruimte is voor een klein 800-1000kv brushless motortje dan zou het moeten kunnen. Als je tenminste een draaiende as boven uit je koppelingsklok hebt steken die dat motortje kan aandrijven.
Alternatief kun je ook een klein tandwieltje op dat motortje kunnen zetten en laten aandrijven door het main gear, maar dat vind ik er niet zo “netjes” uitzien.
 
Ja ruimte genoeg boven de koppelings klok (was al enigzins voorbereid)
Ook steekt er een draaiende as uit waar een klauwkoppeling op past.(zal dan wel een steun moeten laten maken in alu
Ik ben alleen benieuwd aan welk electronica systeem die de boel dan weer oplaad.
Zijn complete sets via Raja te verkrijgen maar dan wel voor de hoofdprijs en zeker tegenwoordig met die inklaringkosten en btw.....

Zal me er tzt eens in verdiepen, vlieg overigens al lang zonder generator zonder issue,met die 4000Mah Lipo...maar is wel weer lekker dat je alleen een kan peut en je zender mee neemt naar het veld ipv alle zooi die ik nu telkens mee sleep...(stel lipo's,laadkist,generator,benzine,tasje gereedschap zender koffer etc etc hahha)
 
ik heb een stevige tijd een methanol motor op vonk gezet (verder wel gewoon op dezelfde brandstof blijven vliegen)
niet meer afstellen, geen gezeur met gloeien, kleine dingetjes..
in feite hoef je dan alleen methanol mee te nemen en een pomp ervoor.. en een starter..

maar het scheelde voor het gevoel wel heel erg veel gezeur:D

op mijn motor kon ik op een 2200 2cel lipo een vlucht of 8 a 10 vluchten zonder problemen doen..
 
Net even gekeken qua ruimte boven de koppeling en dat word errug krap met de achter gelegen swash servos.
Nu weet ik niet wat zo'n diameter zo electro motor heeft maar mag niet meer als 1.5cm in diameter zijn anders komt deze toch tegen de servos aan.... Ruimte er boven heb ik wel... We gaan eens kieken.

@Student
Ook een mooie lange vliegtijd hoor.
Ik zit op 40 min met een standaard align tank, deze is geloof ik 650-700cc maar pin me er niet aan vast hahaha
 
Dat wil ik dus ook: kan benzine, zender en heli mee en vliegen totdat je er genoeg van hebt.
Het generator systeem is vrij simpel: een brushless AC motortje (800-1000kv) sluit je aan op die draaiende as met een askoppeling.
De motordraden gaan naar een rectifier om van de AC DC te maken. Rectifier is niet meer dan wat diodes en een condensator.
De DC die uit de rectifier komt gaat door een voltage regulator zodat je altijd hetzelfde voltage hebt. Dat plug je dan in de FBL of je receiver. Eventueel met een diode ertussen zodat je accu niet je voltage regulator gaat voeden. Qua componenten kun je dit zo duur maken als je wilt. Low budget ben je rond de €50 klaar.
 
Net even gekeken qua ruimte boven de koppeling en dat word errug krap met de achter gelegen swash servos.
Nu weet ik niet wat zo'n diameter zo electro motor heeft maar mag niet meer als 1.5cm in diameter zijn anders komt deze toch tegen de servos aan.... Ruimte er boven heb ik wel...

IMG_7691.JPG


Deze aankoppelingen zit ik aan te denken, die zijn 19mm in diameter en 25mm hoog. Die as uit de koppelingsklok zou je kunnen verlengen hiermee en dan met de as uit de motor zou het kunnen gaan passen.

Ik had bij de DLE60CC twin heli de servos ook moeten verplaatsen omdat ik anders niet lekker kon starten met de boormachine [emoji6].

Wat niet past kan altijd passend worden gemaakt…
 
Thx,mooie koppelingen.

Nu kan ik me nog uit een vaag verleden herrinneren toen ik nog met Vario vloog dat die ook mooie klauw koppelingen had in de staart as....maar weet niet ofdat die ook in de maatvoeringen leverbaar zijn en zal daar nog even naar moeten zoeken,was zo'n ding met een blauwe kunstof kruis er in.
die waren wel zeer compact geloof ik
 
Laatst bewerkt:
Zoiets bedoel je:
IMG_7692.JPG

Die zijn iets kleiner, diameter 14mm, misschien heb je ze wel nog kleiner, afhankelijk van de as waar ze op komen. Als er maar genoeg materiaal overblijft om dat stelschroefje in kwijt te kunnen. Die dingen kosten geen drol op Aliexpress.
 
Net even gekeken qua ruimte boven de koppeling en dat word errug krap met de achter gelegen swash servos.
Nu weet ik niet wat zo'n diameter zo electro motor heeft maar mag niet meer als 1.5cm in diameter zijn anders komt deze toch tegen de servos aan.... Ruimte er boven heb ik wel... We gaan eens kieken.

@Student
Ook een mooie lange vliegtijd hoor.
Ik zit op 40 min met een standaard align tank, deze is geloof ik 650-700cc maar pin me er niet aan vast hahaha

Die van mij deed 12 minuten op de 320cc hoofdtank (600 maat)
5% nitro

maar, benzine scheelt zoveel tanken...
dat is dan ook weer een grof voordeel :D
 
Back
Top