Heren..
Als je te hoog zit met een FP, en je kunt/wilt het gas niet lager zetten dan een bepaald punt, maar je moet wel naar beneden:
Als je goed hebt gekeken naar het vlieggedrag van de heli met wat wind (daar hebben we het hier over, zonder wind komt hij echt wel omlaag..) zal de heli zich gedragen als een vlak, wat af en toe op de wind ligt en waar de wind af en toe onder kan slaan.
Vlieg je tegen de wind in, staat de wind op de rotor en duwt het apparaat naar beneden. Draai je om, en ga je met de wind mee vliegen, zul je merken dat de wind onder de rotor slaat, en je met de helft of minder gas dezelfde hoogte en snelheid aan kunt houden.
Dus, zit je op hoogte en moet je naar beneden: zorg dat de heli tegen de wind in beweegt, zodat de wind op de rotor slaat. Komt hij eerder naar beneden, zonder dat je erg veel gas hoeft te minderen.
En met een solo pro kun je niet dezelfde dingen als met de Hb, die twee zijn weer twee werelden apart...
En voor mijzelf, een cp vliegt stabieler als een Fp. In dat opzicht is een Cp makkelijker. Maar dit gaat alleen op als je de automatismen en vliegkunsten op de fp al goed onder de knie hebt..
Cp is op een aantal andere punten nl ook weer lastiger..
Voor die staart:
Een fp buiten met wat wind zal nooit een strakke staart hebben. Binnen zou dat wel kunnen, maar dan heb je ook geen wind.
Probeer zowieso je proportional goed te zitten, stel dit ZONDER wind af.
Dan je gain, omhoog draaien tot de staart snel heen en weer gat slaan, dan een stukje terug zetten.
Aangezien de staart geen heading hold heeft, zul je moeten accepteren dat er wat verloop in zit, en dat hij wel eens een beetje anders doet dan jij wilt.
Leer er mee werken, dan kom je erachter dat er best goed mee valt te vliegen. Je moet alleen het gevoel krijgen met de machine, te vergelijken met wanneer je een nieuwe auto krijgt.
Als je eerste auto van 15 jaar oud een beetje naar links trekt, stuur je toch ook automatisch tegen?
Dat gevoel moet je gewoon ontwikkelen met een Fp..
Trouwens, voor de mensen die dolgraag een iets stabielere fp hebben:
Snij een centimeter in de lengte van de bladen af. (dus als een blad van bovenaf bv 15 x 5 is, maak daar 15 x 4 van)
Gevolg is een hogere headspeed, waardoor hij wat stabieler wordt
wel opletten dat de motor etc dit bij kunnen houden, desnoods een groter tandwiel erop zetten
Als je te hoog zit met een FP, en je kunt/wilt het gas niet lager zetten dan een bepaald punt, maar je moet wel naar beneden:
Als je goed hebt gekeken naar het vlieggedrag van de heli met wat wind (daar hebben we het hier over, zonder wind komt hij echt wel omlaag..) zal de heli zich gedragen als een vlak, wat af en toe op de wind ligt en waar de wind af en toe onder kan slaan.
Vlieg je tegen de wind in, staat de wind op de rotor en duwt het apparaat naar beneden. Draai je om, en ga je met de wind mee vliegen, zul je merken dat de wind onder de rotor slaat, en je met de helft of minder gas dezelfde hoogte en snelheid aan kunt houden.
Dus, zit je op hoogte en moet je naar beneden: zorg dat de heli tegen de wind in beweegt, zodat de wind op de rotor slaat. Komt hij eerder naar beneden, zonder dat je erg veel gas hoeft te minderen.
En met een solo pro kun je niet dezelfde dingen als met de Hb, die twee zijn weer twee werelden apart...
En voor mijzelf, een cp vliegt stabieler als een Fp. In dat opzicht is een Cp makkelijker. Maar dit gaat alleen op als je de automatismen en vliegkunsten op de fp al goed onder de knie hebt..
Cp is op een aantal andere punten nl ook weer lastiger..
Voor die staart:
Een fp buiten met wat wind zal nooit een strakke staart hebben. Binnen zou dat wel kunnen, maar dan heb je ook geen wind.
Probeer zowieso je proportional goed te zitten, stel dit ZONDER wind af.
Dan je gain, omhoog draaien tot de staart snel heen en weer gat slaan, dan een stukje terug zetten.
Aangezien de staart geen heading hold heeft, zul je moeten accepteren dat er wat verloop in zit, en dat hij wel eens een beetje anders doet dan jij wilt.
Leer er mee werken, dan kom je erachter dat er best goed mee valt te vliegen. Je moet alleen het gevoel krijgen met de machine, te vergelijken met wanneer je een nieuwe auto krijgt.
Als je eerste auto van 15 jaar oud een beetje naar links trekt, stuur je toch ook automatisch tegen?
Dat gevoel moet je gewoon ontwikkelen met een Fp..
Trouwens, voor de mensen die dolgraag een iets stabielere fp hebben:
Snij een centimeter in de lengte van de bladen af. (dus als een blad van bovenaf bv 15 x 5 is, maak daar 15 x 4 van)
Gevolg is een hogere headspeed, waardoor hij wat stabieler wordt
wel opletten dat de motor etc dit bij kunnen houden, desnoods een groter tandwiel erop zetten