Hoog stroom Ampère-meter

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Geen vraag maar een tip.

Zelf had ik eigenlijk al langer behoefte aan de mogelijkheid om de A´s van mijn e-motoren te kunnen meten. RPM en V lukt al wel.

Wat ik eigenlijk nog wil weten zijn de A´s en de trekkracht N. En de A´s weet ik nu dankzij een artikeltje van Nico Steenbergen in de Bouwen & Vliegen (5/2002)

Sluit de buitenste pootjes van de weerstand (447323-44 tot 30A / 447315-44 tot 100A beide Conrad) aan op de plus van de accu en de plus van de plus naar de motor. Verbind de binnenste pootjes met een voltmeter, in mijn geval een losse Voltmeter (126594-44 Conrad). Zet de voltmeter aan een 9V-blokje en klaar.

Werkt uitstekend. Nu nog eens iets maken wat nauwkeurig de trekkracht meet. (Voor meer info natuurlijk even het artikeltje opzoeken.

afb1239.jpg

trek-kracht meten

Eelco,

Je wil een trek-kracht meter bouwen;
- over welk artikel heb je het??

Richard.

Uit de Bouwen & Vliegen 5 2002 dus :wink:

Als je iets weet voor een trekkrachtmeter?

trekkracht meten

Ik ken het hele blad niet!

Ik meete de stuw-kracht door m'n kist op zijn neus op de weegschaal te zetten (achter-prop) en het verschil tussen het gewicht met motor uit en volgas is dan de stuwkracht.
Helaas is dit niet erg nauwkeurig;
- je moet de kist vasthouden = afwijking
- de naald van de weegschaal (simpel dingetje) trilt enorm

Richard.

Dag Richard,

Op deze manier wil ik inderdaad niet de trekkracht meten. Ik ben opzoek naar iets nauwkeurigers dan een wegschaal. :)

Als je wil, kan ik wel een kopietje maken van het artikel. Moet je me even je adres mailen (niet op het forum zetten).

in de diepte toch nog gevonden :P

misschien wil ik dit ook nog wel maken, ziet er namelijk er goed uit!!!

ik snap alleen niet waarom er een maximum van 100A is, dit zou toch 199,99A moeten zijn?
De beperkende factor zou hier de voltmeter zijn, want die gaat maar tot 199,99mV.
Als ik doorredeneer, zou je met een andere voltmeter, bijvoorbeeld 2v dus 2000A kunnen meten. klopt dit?
weerstand van de stund is 0,001 ohm, 10W max, dus met een normale multimeter zou je dus 10.000A kunnen meten.(mits je een koelplaatje gebruikt)

kan iemand dit bevestigen?

Zeker een goede tip. :D
Ik ben gaan zoeken en heb de site gevonden waar de uitgaven bouwen en vliegen na te bestellen zijn:
http://www.modelvliegsport.nl/
Helaas staat de uitgave 5 2002 niet meer in de lijst van nabestellingen. Kan iemand mij nog aan het artikel van de Ampere meter helpen?

ja, ik heb hem nog liggen, ik weet niet of die mag upload hier(in verband met copyright), maar anders mail ik die bladzijde wel even.

kan iemand alsnog mijn dilemma verduidelijken?

het lijkt mij niet zo'n goed idee, om een sercetaris van een club een mailtje te sturen met een mededeling van: 'er is iemand op jullie club die ik een vraag wil stellen, ik weet alleen niet wie het is....'
of zie ik het nou niet goed?

@hdjong: ik heb de pagina ingescant, kan jij je e-mailadres in je profiel zetten of mij even pb'en??

heb ik gedaan, en heeft verduidelijkt!
bedankt Jan!
nou eigenlijk toch een vraag: in het artikel van de bouwen en vliegen staat: je kan er ook een standalone apparaat van maken, dan moet je een voltmetertje (conrad art. 130230 - 8B) daarbij kopen + batterijtje ed.

nou wil ik eigenlijk ook nog een voltmeter inbouwen(zie je meteen hoeveel de spanning inzakt. )
nou kan ik wel een losse voltmeter kopen, maar die zijn ook weer 10 euro!!!. Er zijn echter ook meters die kunnen meten tot: 0-200 mV/2/20/200/600 V.
(art: 130230 - 8B). kan ik dit makkelijk combineren met een schakelaar? (ik weet niet precies hoe zo'n aansluiting zit).

ps. natuurlijk zou ik liever 2 schermpjes hebben, maar dat kost dus 2*10 euro...

Heren,

Is het misschien mogelijk dat iemand van jullie mij een kopie van de bewuste pagina in bouwen en vliegen mij toe kan laten komen (per e-mail).
Zodat ik mij zelf ook een dergelijke A-meter kan vervaardigen.
Is er in het artikel ook een componenten lijst aanwezig wat het vervaardigen van deze A-meter vergemakkelijkt.

Uit de voorgaande reacties maak ik op dat er onduidelijkheid is/was over de maximaal te meten stroom. Volgens mij klopt de beredenering van max. 100A.
Ik heb het voor mezelf als volgt berekend:
P=U*I = (I*R) * I = (100A*0,001Ω) * 100A

Je kunt het ook anders benaderen, als het maximum nog niet bekend is:
P = I² * R => I = √(P/R) = √(10/0,001) = 100 A

Ik hoop dat dit iets verduidelijkt en niet overbodig is geweest.

Voor de mogelijkheid van het gelijk meten van de spanning heb ik de volgende schets gemaakt. Het blokje met weerstand steld dan de precisie weerstand incl. display voor. De twee rondjes aan de zijde van de accu kun je gebruiken om bussen te plaatsen in de behuizing waarop je dan een standaard voltmeter (DVM) op aan kunt sluiten het is natuurlijk ook mogelijk om hier een display te plaatsen dat dienst doet als voltmeter (wel het juiste bereik uitzoeken).
Ik zou echter niet met een schakelaar gaan werken dan is het namelijk niet mogelijk de spanning en de stroom te gelijk te meten. En je moet het bereik van je Meter zo hoog nemen dat je de stroom niet meer nauwkeurig kunt meten. Dan kom je toch op twee aparte displays uit. Ik zou echter twee aansluit bussen maken en daarop een standaard multimeter aansluiten al te koop voor ong. 10 euro bij conrad.

afb20113.jpg

P.S. zoals ik in het begin heb genoemd zou ik graag een kopie van het artikel willen hebben.
Bij voorbaat dank,
Arjan

ik heb het artikel ingescand, gemaild naar hdjong, en toen verwijderd :oops: :? .
Als hij het niet meer heeft, dan scan ik het wel nog een keertje in.

jouw berekening volg ik wel, maar begin nu toch wel wat door elkaar te halen. maarja het klopt idd wel wat je schrijft. Maar de spanning heeft er toch ook mee te maken?

ps. ik heb het artikel toch nog, kan jij mij even pb'en met je mailadres?

Michiel,

Als het goed is heb je een PB-tje.
Mocht je nog ergens mee zitten dan wil ik wel proberen om het een en ander op een andere manier uit te leggen.

Nogmaals alvast bedankt voor de moeite.

Groeten Arjan

Michiel,
Arjan heeft het helemaal goed uitgelegd en als je goed leest zie je dat hij ook de spanning in de formule gebruikt. Als het niet duidelijk genoeg is zal ik proberen om dat iets duidelijker te beschrijven.
De wet van Ohm luidt: de Spanning is gelijk aan de Stroom maal de Weerstand. In formule vorm, U=I*R.
Deze formule kan je op allerlei manieren (her)schrijven. I=U/R klopt ook, net als R=U/I.
Het Vermogen is het volgende punt, dat is de Stroom maal de Spanning, oftewel P=U*I.
Deze formule kan je met de wet van Ohm ook als volgt schrijven, P=(I*R)*I oftewel P=I^2*R want I*R =U. Ook deze formule kan je (her)schrijven en dan krijg je R=√(P/I) of I=√(P/R).
Als we nu van het opgegeven maximale vermogen van 10W uitgaan en een weerstand van 0,001Ohm komen we uit op I=√(10/0,001)=100A.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

Leuke tip. Ik heb mezelf een jaar geleden getrakteerd op deze stroomtang:

vc80.jpg

De VC-80 van Conrad.

Prima apparaat. Zowel voor gelijkstroom als wisselstroom. Lekkere kleine bek, zodat er eenvoudig gemeten kan worden.

Voor diegene die een stroomtang nog niet kennen: De gele bek kan worden geopend. Je omsluit nu één stroomdraad, sluit de bek, en je kunt nu op het display zien hoeveel stroom er door de draad gaat. Contactloze meting dus.

Errug praktisch. Ik volg hiermee het laadproces van mijn lipo op de graupner lipo charger 4. Leuk om de regulerende werking van de lader te kunnen volgen. Tevens kan ik zo schatten hoe lang het laden nog duurt. (altijd te lang...)

Enig nadeel is de te kleine resolutie van de VOLT meting (1 cijfer achter de komma) Maar voor een voltmeting gebruik ik gewoon mijn "el cheapo"
multitester.

De beschrijving van de Voltraft VC-80:

Uw universele meetinstrument voor alle meetwerkzaamheden in woningen en gebouwen. Door de compacte afmetingen is het apparaat ook uitstekend geschikt voor onderhouds- en reparatiewerkzaamheden.
Uitvoering: Automatische limietkeuze • Data Hold • Peak Hold • Doormeetapparaat • Nulinstellingsfunctie • Uitgang voor analoge signalen.
Technische spec.: Weergave-omvang 4000 telpulsen • Resolutie 1 mA • Soort stroom AC en DC • AC/A 0-100 A, fout ± 2% + 10 cijfers, frequentiebereik 50-500 Hz • DC/A: 0-100 A, fout ± 2,5% + 10 cijfers • AC/V 0-600 V (± 1,2%) • DC/V 0-600 V (± 1%) • Ω: 0-10 kΩ (± 1%) • CAT II 600 V, CAT II 300 V • Voedingsspanning 2 x 1,5 V potloodbatterij • Openingswijdte tang 12,5 mm • Afm. 34 x 70 x 202 mm • Gewicht 180 g.
Omvang levering: VC 80 • 2 batterijen (type potlood, AAA) • 1 set meetsnoeren • Tas.

Voor AC- en DC-stroom
Meerdere meetfuncties

Mooie tang. Kan zeker handig zijn om stroom te meten voor verschillende toepassingen. Wel behoorlijk aan de prijs, 125 euro.

Voor het testen van modelbouw electromotoren lijkt me de Hyperion emeter het ultime apparaat. Meet behalve stroom ook voltage, wattage en toerental. Kan 5 metingen in geheugen opslaan. De emeter kan ook gebruikt worden om de Hyperion borstelloze regelaars te programmeren. Je kan hem zelfs via een kabel (optioneel) aansluiten op de pc en alle gegevens worden realtime ingelezen in een software programma die je gratis kan downloaden. Als je ook nog de statische trust zou meten en invoeren heb je een complete testbank. Standaard wordt de meter geleverd met een 100A shunt met een resolutie van een cijfer acher de komma. Optioneel is een 20 A shunt te bestellen die ampere meet met 2 cijfers achter de kommma. De prijs ik ook nog interessant. 90 dollar of wel 70 euro
Heeft iemand al ervaring met dit apparaat?
zie
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2857

Back