Hoogte beperkingen niet knvvl velden.

Het is allebei recreatie vliegen,nu worden wij aan banden gelegd om rekening met hun te houden,dan is het toch simpel om te zeggen dat hun bij recreatief rondvliegen niet lager als 300 mtr komen.
Kan iedereen zijn hobby blijven doen. Heb geen probleem met een wetgeving,maar het mes snijd wel aan 2 kanten.

Misschien is dit een doordenkertje maar; in het land waar ik woon gelden ook strikte hoogteregels voor modelvliegtuigen, en duitsers zijn toch bekend/berucht om hun striktheid :eek: In de duitse modelbouw/vlieg fora is vlieghoogte(s) echter een thema wat zelden aan bod komt.
Onze zuiderburen hebben meen ik al 3 jaar te maken met een wetgeving die 120 meter als max. vlieghoogte bepaald. Mij is niets gebleken van verminderde aktiviteit maar nu hebben de belgen ook geen forum .................

Arno8888,
Is in Duitsland de maximale vlieghoogte ook 120 meter?Mag je daar indien je bij een organisatie bent aangesloten ook ineens wel 300 m vliegen?
Grt Hans

Arno8888,
Is in Duitsland de maximale vlieghoogte ook 120 meter?Mag je daar indien je bij een organisatie bent aangesloten ook ineens wel 300 m vliegen?
Grt Hans

post 43 en verder; mocht je meer willen weten dan is er het een en ander te vinden op de WIKI van RCNetwork.
maar aangezien de wijzigingen in Nederland ook sterk gekoppeld zijn aan de europese regelgeving zal er in D ook wel het e.e.a. wettelijk aangepast gaan worden. Op de duitse fora is het hierover echter heel erg stilletjes ....

Laatst bewerkt:
post 43 en verder; mocht je meer willen weten dan is er het een en ander te vinden op de WIKI van RCNetwork.
maar aangezien de wijzigingen in Nederland ook sterk gekoppeld zijn aan de europese regelgeving zal er in D ook wel het e.e.a. wettelijk aangepast gaan worden. Op de duitse fora is het hierover echter heel erg stilletjes ....

Ze hebben in Duitsland ook (nog) weinig reden zich te roeren. Op plekken ver genoeg van luchthavens mogen ze vliegen tot 2500 ft (762 meter).
Dicht rond vliegvelden mag er helemaal niet gevlogen worden zonder goedkeuring van de luchthaven verkeersleiding, vlak daaromheen 1000 ft (305 meter) en er is een overgangsgebied van 1700 ft (~518 m.)

Een belangrijke studie waar het I&M zich op baseert is: "Het gebruik van drones" van B.H.M. Custers e.a. in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatie Centrum, van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
http://www.rijksoverheid.nl/bestand...-het-gebruik-van-drones/lp-v-j-0000007686.pdf
Hierin worden drones niet duidelijk omschreven en soms wel en soms niet gelijkgesteld aan modelvliegtuigen.
Dit loopt mis in het staatje over toegestane vlieghoogten in diverse landen om ons heen op pag. 142.
Daar staat dat in Duitsland voor recreatief gebruik van drones 100 meter geldt, maar daar is omschreven dat een recreatief gebruikt onbemand luchtvaartuig een modelvliegtuig is en daarvoor gelden de 0/305/518/762 meter.

Rick

Sowieso gefundeerde reactie achterlaten bij de internetconsultatie.

Is er iemand die goed op de hoogte is van de huidige regelgeving en de toekomstige regelgeving die een kort goed gefundeerd stukje kan schrijven dat we kunnen gebruiken?
Als we allemaal hetzelfde schrijven wordt het geen warboel van info en wordt je misschien eerder gehoord.

Wie o wie

Dat er momenteel een soort crisissituatie is t.a.v. modelvliegen komt vooral door quads etc. die zo'n beetje overal (wild) vliegen. Ik denk niet dat er illegale of gevaarlijke situaties zijn ontstaan door vluchten vanaf (KNVvL) clubvelden.

Ik heb genoeg gevaarlijke situaties gezien op clubvelden en dan heb ik het niet over FPV of drones maar gewoon RC vliegen.
Er is genoeg onkunde bij de clubs en leden. Of ze nou aangesloten zijn bij de KNVvL of niet.

Dat er door een groep nietswetende mensen buiten clubs dingen gedaan worden is zo maar ben bang dat juist de echte modelvliegers de dupe worden en de intertoys vlieger gewoon dom bezig blijft.

Veiligheid zit hem niet in hoogte of afstand. Maar in hoe je met de situatie en je spullen omgaat.

Op 5 meter hoveren en je Drone op GPS er vandoor zien gaan lost dit niet op.

Laatst bewerkt:
if you cant fight them joyn them. is een bekend gezegde. Tijd om opbouwend te overleggen.

De overheid stelt nieuwe regels op en heeft m.i. dan ook de zorgplicht om de gedupeerde te helpen. Regelnoodzaak moet de kern aanpakken en geen nevenschade aanrichten. Zo werkt dit in een democratie waar vrijheid hoog in het vaandel staat.
De huidige vliegclub in MIJN omgeving waar ik eens ben gaan praten is voor 90% gericht op gemotoriseerd(brandstof) vliegen en zitten NIET te wachten op een groep zwevers. De omvang van hun accommodatie is te beperkt om bv 25 wildvliegers uit de regio op te vangen. Vaak zijn het nl de zwevers die (logisch)gekozen hebben om wild te vliegen. Met 25 zwevers extra in je vereniging gaat er een cultuurshock door de vereniging en moeten er nieuwe afspraken gemaakt worden, gaat dus NIET werken. Er moet dus ruimte komen voor MEER velden (doelgroep zwevers + drones) die na beoordeling van de KNVvL een goedkeuring certificaat voor het veld moet krijgen.
Graag geef ik geef mijn locatie via googlemap op aan de KNVvL en de KNVvL keurt deze locatie na toetsing goed(EN die vergelijkbaar met die van Japie G). Deze locaties komen op een overzicht te staan waardoor vliegers uit de regio weten waar ze terecht kunnen. Uiteraard moet de eigenaar van een veld hiermee instemmen en kan hij vliegers weigeren indien deze zich niet gedragen.
Mogelijk is er ook een rol voor de gemeentes weggelegd. Behalve tennissen , golven, vissen, korfballen en voetballen heeft een vlieger ook evenveel recht (belastinggeld) op ondersteuning. Een gemeente kan een stuk grond beschikbaar stellen voor deze doelgroep en via de KNVvL worden de regels vastgesteld, OOK voor Drones voor mijn part. Een kwestie van lobbyen.

Misschien een stap tot genuanceerde regulering? waarbij de wildvliegers een erkende status krijgen, de hobby(+techniek) verder kan door ontwikkelen, bestaansrecht voor modelbouwwinkels en ook Drones hun ding kunnen doen.

En dan hebben we het nog niet over de Hellingvliegerij gehad, 2e maasvlakte? Wat is daar geregeld?

Graag uw opmerkingen opbouwend houden...... we zijn aan het brainstormen.

Wild vliegers zoeken assiel :) :)

Wordt vast weer vervolgd

Type visvergunning voor wildvliegers.
Niet alleen 1 die je kunt kopen want dan is het alleen verdienen voor de staat maar iets waar ook wel het één en ander wordt uitgelegd en dat men leert.

Als de regels zo beperkt voor deze vlakken van RC worden dan worden ze hoe dan ook overtreden.
Zo hier en daar in een veldje vliegen altijd al gedaan, wel klein elektro om zo overlast tegen te gaan.

Lid worden bij een club wordt echt niet iedereen blij van.

Met deze regelgeving kan je beter maar gaan vliegeren.

Waarom wordt er nergens met een woord gesproken over de Limburgse Federatie? Zo lijkt het erop dat de knvvl leden wil werven.

En dan hebben we het nog niet over de Hellingvliegerij gehad, 2e maasvlakte? Wat is daar geregeld?

Zonder hier in te gaan op alle andere aspecten denk ik dat het vliegen op de Maasvlakte het minste probleem is.

Daar is uitstekend te vliegen zonder boven de 120 meter te komen.
Het is een terrein waar officieel gevlogen mag worden, een aangewezen terrein dus, waar vliegers, model- en schermvliegers officieel recht hebben het duin te betreden wat andere personen niet hebben.
Als KNVvL Subcommissie lid voor hellingvliegen zal ik nagaan of dit terrein tot een KNVvL terrein kan worden gerekend.
Maar als gezegd, 120 meter zou voor mij en de meeste hellingvliegers voldoende zijn. Een teruggang naar 50 meter als het niet als aangewezen terrein zou worden aangemerkt is onacceptabel en dient geen enkel redelijk nut.

Rick

Ik heb genoeg gevaarlijke situaties gezien op clubvelden en dan heb ik het niet over FPV of drones maar gewoon RC vliegen.
Er is genoeg onkunde bij de clubs en leden. Of ze nou aangesloten zijn bij de KNVvL of niet.

Dat er door een groep nietswetende mensen buiten clubs dingen gedaan worden is zo maar ben bang dat juist de echte modelvliegers de dupe worden en de intertoys vlieger gewoon dom bezig blijft.

Veiligheid zit hem niet in hoogte of afstand. Maar in hoe je met de situatie en je spullen omgaat.

Op 5 meter hoveren en je Drone op GPS er vandoor zien gaan lost dit niet op.

Ik sluit mij volledig bij je aan DennisK! :)

Na alle zin en onzin die hier neergezet is wil ik de Knvvl toch bedanken ,Zij zijn degene die wel ervoor gezorgd hebben dat er wat geregeld is samen met de federatie Limburg . Ik ben ze dankbaar .
Kun je je niet vinden in die regels had je maar moeten handelen in Denhaag , zo simpel is het .
Dit is het enigste wat ik hierop wil zeggen en ga weer genieten van mijn hobby.

@ Bertus, blijf van mijn broodwinning af!!!

Geloof mij, wij hebben echt geen last van het recreatief vliegverkeer.
De piloten die recreatief vliegen gaan echt niet zakken tot 150mtr (500ft) die ziteen eerder minimaal op 300 tot 500 mtr (1000-1500ft)

Die minimale hoogte van 150mtr wordt voornamelijk gebruikt door de trauma en politie heli. En dat blijkt ook wel want alle gemelde incidenten komen daar vandaan.

Grt,
Berto.

Dit is het enigste wat ik hierop wil zeggen en ga weer genieten van mijn hobby.

Leuk voor je dat het voor jou wel goed geregeld is en jij dus ongestoord door kunt gaan.

Voor andere, zo als ik, is het gewoon over en uit. Geen vliegerij meer, ik heb nu 10 vliegtuigen en een aantal zenders in de aanbieding. Als ik straks een sacherijnige bui heb duw ik alles in de Kliko.
Zelf behoorde ik tot de groep die tot het uiterste anderen wees op de risico's van onaangepast vlieggedrag en nu is het dan zover.
Met regelmaat stelde ik mijn vlieglocatie beschikbaar voor gezellig samen vliegen met toepassing van alle regeltjes die er zijn.
Waarschijnlijk werd er netter gevlogen dan in menig club verband.
Beleid noemen ze dit... Gewoon met zo min mogelijk inspanning een makkelijk te handhaven wet afdwingen.

Het voelt alsof je je hond moet laten inslapen.

Willem kijk eens in de mogelijkheden die je wel kunt ipv die je niet kunt .
Goed jij zit nu dat er alleen op aangewezen plekken gevlogen mag worden .
Tadaa ik zie mogelijkheid .Als je nog een 3 tal mede vliegers hebt kun je een club oprichten ,aanmelden bij de knvvl .Het weiland waar je vliegt in overleg met de landeigenaar tot clubveld bombarderen . En voila .
Ledenaantal staat niet vast voor een club ,wel dat er minimaal 3 bestuursleden moeten zijn .

En als je die wandelgang niet door wilt gaan : http://www.rmvc-alouette.nl/

Laatst bewerkt:
Haha ja vast.
En daarna zit je aan alle regeltjes gebonden.
Geluidsmetingen, milieuvergunningen en alles wat nodig is om een club fatsoenlijk draaiende te houden.

Zo simpel ligt het niet. Vandaar dat er ook veel mensen noodgedwongen alleen in een weilandje staan. Een clubveld krijgen en behouden valt in deze tijd ook niet mee.

Van mij mogen ze het minimum plafond voor recreatieve luchtvaart ook gewoon een stukje omhoog gooien.
Waarom moeten zij op 150m mogen vliegen.
Goed bepaalde gebieden mogen ze dan wel lager en moeten de modelvliegers lager. Rondom vliegvelden e.d.

Grote commerciële luchtvaart zit meestal toch al snel veel hoger dan 1km.

@ Bertus, blijf van mijn broodwinning af!!!

Geloof mij, wij hebben echt geen last van het recreatief vliegverkeer.
De piloten die recreatief vliegen gaan echt niet zakken tot 150mtr (500ft) die ziteen eerder minimaal op 300 tot 500 mtr (1000-1500ft)

Die minimale hoogte van 150mtr wordt voornamelijk gebruikt door de trauma en politie heli. En dat blijkt ook wel want alle gemelde incidenten komen daar vandaan.

Grt,
Berto.

Behalve boven mijn huis dan, daar kijk je soms de piloten in het gezicht.
Nu weet ik dat ik in een laagvlieg gebied woon, maar volgens mij mogen ze niet zo laag vliegen als ze doen.
Als de sportvliegtuigjes iets hoger gaan en de ambulance en politie gaan ook, tenzij omstandigheden ze dwingen lager te gaan hebben wij ook de ruimte.

Back