Horten XII V2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door peter verhulst, 15 jul 2012.

  1. goedemiddag Luitjes,

    @Ron: hier wat foto´s van de huidige XII en zoals het in de nieuwe komt. De draden zijn met de lengtes zoals deze aan de desbetreffende onderdelen af-fabriek zitten. Het enige dat verlengd is, is het kabeltje voor de aan/uit op de regelaar anders kon ik deze niet monteren waar ik dat wilde. Ik schat motor/regelaar max 18cm, regelaar/lipo ± 10cm.

    Motor met bedrading naar onderen geleid
    [​IMG]

    die motordraden zie je hier naar de linkerzijde (rechts op de foto) lopen; daar zit de regelaar. Ook zie je de aansluiting van de regelaar naar de lipo middels deans. de hier gebruikte regelaar (E-Flite) kent een aan/uit schakelaar; draadje wat verlengd en apart ingebouwd. De lipo laad ik terwijl deze in de Horten zit.
    [​IMG]

    De hele handel zit gesjord met los te maken tie-rips (hoe schrijf je dat??). De aansluitkabel van de regelaar heb ik ook vast gemaakt met zo´n tie-rip om te voorkomen dat dit tegen de draaiende motor aan kan komen. de twee multiplexstekkers (een nog net zichtbaar aan regelaar kant), daarmee koppel ik de servo-aansluitingen van de vleugels/Rx. De ´kabelbomen´lopen dan door de vierkante openingen. Rechts op de foto (voor de linkervleugel) loopt/ligt deze kabelboom dus over/op de draden motor/regelaar.

    [​IMG]

    Bij de v2 nieuwe gaat het ´ongeveer´ zo worden. Deze heeft geen batterijbox. Ik ga alleen wel ergens een schakelaar (die je moet optillen om te kunnen overhalen, zie ´oude´ XII) tussen monteren; dat is makkelijker dan steeds de lipo te moeten loskoppelen.

    [​IMG]

    @Han: de servo´s voor de vleugels zijn binnen.
    Ik ga dit nu anders doen dan bij de vorige, om te beginnen jouw tip volgend dat de as van de servo parallel moet staan met de as van de aileron > hiervoor ga ik dus hulpribben gebruiken (ook een goede tip, ben alleen even de naam van de tipgever kwijt).

    Ik ga de aansluiting heel anders maken; tip heb ik van Alfons Gabsch. Is nogal ingewikkeld om te beschrijven, foto´s gaan meer zeggen. Het komt erop neer dat er nagenoeg geen kieren ontstaan en het heveltje op de aileron maar een paar mm uitsteekt aan de bovenkant; de stuurstang komt door de eindlijst (die er niet inkomt), met de servohevel naar beneden ingebouwd. Is dit nog te volgen? Anders foto´s kijken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wordt een mooi toestel.

    Kan er ook nog wat van leren, heb ook twee toestelletjes waarbij de lipo aanwezig moet blijven, enkel ben ik een beetje bevreesd voor het laden van een lipo in het toestel, als je zoal leest wat er kan met een lipo gebeuren tijdens het laden ervan.
    Daarom dat ik nog steeds voorkeur geef om eerst een half uurtje te gebruiken voor het plaatsen van de lipo, na de vlucht terug uit te halen, laden en terug een half uurtje om terug te plaatsen.
    Of is mijn vrees voor een lipo overbodig?
    En dit betreft dan nog toestelletjes die minder dan 100 € kosten.

    Johan.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan zijn geen extra condensatoren nodig, zoals Han al schreef. Overigens, vij mijn weten was/is Han de eerste in NL die dat deed.
     
  4. Moi Luitjes,

    @Ron: voor zover ik weet zitten er twee condensatoren op de regelaar. Zal eens proberen daar een foto van te maken. Of hebben die er niets mee te maken?

    @Johan: ik heb een Hyperion lader met ingebouwde balancer. Als ik laad, altijd met balancer en tot 95% TCP. Na het vliegen ´store´ ik altijd (na evt. eerst geladen te hebben). Dat is een speciale ontlaadoptie op mijn Hyperion, ontlaad tot 60%. Ik hou zo om de 3 laadbeurten bij wat de interne weerstand is; wordt die te hoog/veel verandering in (opeens), dan begin ik na te denken over vervanging van de lipo. Heb dit nog maar een keer meegemaakt.
    Als ik laad in de Horten, ben ik er wel altijd bij. Andere lipo´s laad ik altijd in zo´n speciale zak met rits stevig dicht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2012
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Lutjes,

    De servo´s voor de vleugels zijn binnen, binnekort aanvang bouw vleugels.
    [​IMG]

    Afpassen van het motorkruis, daar waar de gaten moeten komen, zitten ook voorgeboorde
    gaten ..... deze maak ik eerst dicht. Bij een volgende versie komen deze gaatjes er niet meer in.
    [​IMG]

    Aan het aftekenen kun je zien dat ik iets geschoven heb met het kruis om de voorgeboorde gaten
    zoveel mogelijk te vermijden. Ik vind het niks want dan zit dat kruis ´niet netjes´...... om het woord
    ´lekker´ in dit verband te vermijden.
    [​IMG]

    zo komt het nu te zitten, zie de foto onder de servo´s.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Heb je dat kruis ook nodig?
    Zou me zo kunnen voorstellen dat je de motor direkt op het spant schroeft.
     
  8. goedemorgen Luitjes,

    @Ked: je hebt het kruis niet ´echt´nodig, alleen wanneer de motor er dan ooit afmoet, kom je er bijna niet meer bij omdat de boutjes als het ware in de motorgondel zitten en rechtstreeks in de motor gedschroefd zijn. Je kunt er dan niet meer bij.
    Ook het inbouwen van het motorspant (dat moet dan met bevstigde motor) is wat lastiger.
    Op één van de volgende foto´s wordt dit duidelijk(er).
     
  9. goedenavond Luitjes,

    Vraag: is er iemand die ervaring heeft met de DES 587 bb mg´s?

    Bij deze set zijn heel veel onderdelen voorgevormd
    [​IMG]

    [​IMG]

    na het inlijmen van hulplijst, het onderdeel even ´in de week´ gezet, in water met ammoniak; hiervoor heb
    ik speciaal een buis gemaakt
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Moi Luitjes,

    de ligger heb ik wat afgeschuind om een ´beter ´verloop te krijgen. Dat is niet nodig; je zou het als
    bouwfout(je) kunnen kwalificeren
    [​IMG]

    op de ligger heb ik als laatste een strook balsa aangebracht. Dat is makkelijker in vorm te schuren
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met dit als eindresultaat
    [​IMG]

    Deze verbinding is - ten opzichte van mijn eerste Horetne XII - een geheel gewijzigde constructie
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Avond Luitjes,

    @ked: hier 2 foto´s van de motor aan het motorschot, provisorisch met maar twee schroeven.
    Zoals je kunt zien, zonder kruis kom je er nooit meer bij vanwege ruimtegebrek.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Peter,

    Het wordt weer een fraaie constructie. Je wordt er een specialist in. :D

    Over die motorbevestiging: als je nou eens die moer goed opsluit (houten ring eromheen persen en aan het motorspant vastlijmen, en ook de moer goed in die ring verlijmen/in de lijm zetten). En vervolgens de bout vervangt door een inbus-bout. Dan kun je met zo'n inbus-sleutel met zo'n bolle kop bij de bout en de motor toch demonteren indien nodig. Zo'n inbus-sleutel met bol-kopje in nl. ook bruikbaar als hij niet recht in de inbus-bout kan worden gezet.

    Zoiets dus:
    [​IMG]

    Dit veronderstelt wel dat er een luik oid. is dat toegang tot het motorcompartiment geeft.

    Het zou wel heel lullig zijn als je vanwege een kapotte motor oid. je kist moet slopen ....

    Gr. Dirk
     
  13. Goedemiddag Luitjes,

    @Dirk: er komt geen luik in de motorgondel. Dat is ook de reden waarom ik toch een kruis (moet) gebruik(en) voor de motormontage aan het spant. Met een steeksleuteltje kan ik bij de zelflockende moer en zo kan ik dus de motor uitbouwen, indien dit ooit nodig mocht zijn.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm, je kunt dus niet meer bij de motor, accu en regelaar zonder de kist deels te moeten slopen ....

    Ik heb je berichtjes net nog eens goed doorgelezen, jij wilt de motorstroom via een schakelaar laten lopen. Dat moet dan toch een hele beste jongen zijn, want de grootste schakelaar die ik ooit in mijn handen heb gehad was 10 Ampère, en dan praat je wel over een ding van 25x25x10mm. Zo'n ding met borging, waar jij het over hebt, kan nooit 10 A aan. Laat staan die 10-20-30-40-... Amps die voor een motor heel normaal zijn.
    Ik ben benieuwd of meer electronisch geschoolde meelezers hier nog iets zinvols aan toe kunnen voegen?

    Ik zou toch nog een heel erg goed nadenken over het volledig afsluiten van je motor- en accu-compartiment ... :confused:

    Dirk.
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bij sommige regelaars zit er een klein schakelaartje (formaat ontvangerschakelaar) die de regelaar in en uitschakelt.
    Onderbreken die de voeding, of de puls? Mischien een optie dat er tussen te zetten?
     
  16. Luitjes,

    @Dirk, @nico, kijk eens naar de laatste posting van 41, hier komt een hele grote opening. het enige
    dat in de motorgondel komt, is de as van de motor naar het lager/prop.

    Alles, de accu´s, regelaar en Rx etc. komen in deze opening, daarin geklemd en afgedekt met een
    cockpitkap.

    Ik ga waarschijnlijk zo´n zelfde schakelaar gebruiken (die je moet optillen om hem over te halen)
    als bij mij eerste Horten en Colibri.
    [​IMG]

    En ik denk erover om 2 x 2c packs te koppelen omdat 1 pack van 4cellen te dik is om via de zijkant
    in het middenstuk te krijgen. de opening in de rip is geschikt voor 3cellen pack.

    Qua CG wil ik gaan uitlijnen met (een zwaardere) accu of accu´s ipv lood; dus kan het ook zomaar
    2 pack 3 cell worden; alleen kan volgens het instructieboekje de regelaar dit niet aan. [​IMG]

    [​IMG]

    Deze v2 heeft namelijk geen batterijcompartiment
    [​IMG]

    Het hoe en wat en Amps moet ik nog (verder en meer) uitpluizen. Volgens mij is het enige dat de
    schakelaar doet, de spanning on/off van de Rx.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    OK, dan blijft er dus toch een toegang tot de motor.

    Ik dacht even dat je stroom van de motor-accu naar de regelaar via die schakelaar wilde laten lopen. Dat lijkt me niet slim, vanwege die grote stromen als de motor loopt.

    Aan de andere kant spreek je ergens over 'dan hoef ik de accu(stekker) niet telkens te ontkoppelen'. Houdt er rekening mee dat een regelaar die als BEC kan functioneren (je hoeft hem dus nit als BEC te gebruiken) altijd aan staat als de accu is aangesloten. Hetgeen betekent dat als jij het 'olgende weekend' je kist pakt om te gaan vliegen, de accu zo dood als een pier is .... Nul volt! En dat is errug slecht voor een Lipo! Die is met zekerheid overleden! Vervelender wordt het als hij net niet is overleden, maar op 1,5 à 2 V per cel heeft. Je douwt hem dan aan de lader, en na x minuten geeft hij de geest, en gebruikt jouw mooie Horten XII V2 daarbij als brandhout ... :(

    N.B.
    Ik zou er niet blind op durven vertrouwen dat een niet-BEC-regelaar echt nul stroom trekt als hij aangesloten blijft, maar de ontvangerstroom uit is. :confused:

    just my 2 cents ...
    Dirk
     
  18. goedemorgen Luitjes,

    @Dirk: mijn werkwijze is als volgt:

    Voordat ik naar het veld ga, laad ik de accu. Daar ben ik altijd bij.

    Op het veld:
    - Tx aan
    - sluit vervolgens de accu aan, aan de regelaar (via dean) (riedel piepjes)
    - en haal switch over zodat Rx spanning krijgt en bindt met Tx (ledjes lichten op).
    - alles checken op goede werking, daarna T/O

    Na landing:
    - switch off waarmee Rx spanningsloos (ledjes uit).
    - Tx off

    Wanneer ik weer wil vliegen:
    - Tx on
    - switch on
    - checken binding (ledjes aan), preflightcheck > T/O

    Bij vertrek van veld:
    - disconnect lipo/regelaar (middels lostrekken deans)

    Bij thuiskomst: (afhankelijk van wel/niet veel gevlogen)
    - bijladen tot vol (heb ik op 95% TCS) (+ noteren hoeveel geladen + interne weerstand)
    - ontladen tot 60% (store mode op Hyp)

    Dat is "de routine" die ik mij voor elke electrokist eigen gemaakt heb. Het enige verschil tussen de diverse kisten die ik heb, zit hem in het wel/niet ingebouwd zijn van de accu, wat dan een extra handeling is.
    Voordeel van een dergelijke routine is, dat - wanneer er wat tussendoor komt en je niet alle handelingen in de volgorde gedaan hebt - het ´opvalt´ dat er iets vergeten is. In het zeldzame geval dat ... begin ik van nul af aan. Is een overblijfsel van mijn MLD-carrière: procedures, procedures procedures.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2012
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    OK, ik snap het. Dan hebben oude berichten (of mijn slechte lezen?! :oops: ) mij op het verkeerde been gezet.
    Dan heb ik dus ook geen op- of aanmerkingen meer, en blijf ik gewoon genieten van jouw mooie project. :D

    Goed weekend.
    Dirk.
     
  20. goedemorgen Luitjes,

    met een clubgenoot die een frees heeft, een streepje afgefreesd voor een perfecte passing in het lager
    [​IMG]

    Daar waar de scharnieren komen, de eindlijsten met hard balsa opgevuld
    [​IMG]

    Ik ga deze scharnieren later inbouwen/-plakken en dan ook nog met prikker borgen
    [​IMG]

    zo komt de bedrading bij de ´wortel´servo tge lopen. Ik doe dit zo om te voorkomen dat de draad ooit de hevel en/of stang raakt

    [​IMG]

    aanvang beplanking onderzijde
    [​IMG]

    omdat ik met opzet niet veel ruimte gelaten heb tussen de rippen die de
    aileron en klappen afscheiden, alvast een zaagmarkering aangebracht; je
    vind deze anders niet meer terug wanneer de onderkant erop zit, is nml.
    niet of erg lastig te zien. Met een sterke lamp zou het wellicht te doen zijn,
    nu is het een kwestie van een recht streepje trekken/zagen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina