P
peter verhulst
Guest
goedemiddag Luitjes,
@Ron: hier wat foto´s van de huidige XII en zoals het in de nieuwe komt. De draden zijn met de lengtes zoals deze aan de desbetreffende onderdelen af-fabriek zitten. Het enige dat verlengd is, is het kabeltje voor de aan/uit op de regelaar anders kon ik deze niet monteren waar ik dat wilde. Ik schat motor/regelaar max 18cm, regelaar/lipo ± 10cm.
Motor met bedrading naar onderen geleid
die motordraden zie je hier naar de linkerzijde (rechts op de foto) lopen; daar zit de regelaar. Ook zie je de aansluiting van de regelaar naar de lipo middels deans. de hier gebruikte regelaar (E-Flite) kent een aan/uit schakelaar; draadje wat verlengd en apart ingebouwd. De lipo laad ik terwijl deze in de Horten zit.
De hele handel zit gesjord met los te maken tie-rips (hoe schrijf je dat??). De aansluitkabel van de regelaar heb ik ook vast gemaakt met zo´n tie-rip om te voorkomen dat dit tegen de draaiende motor aan kan komen. de twee multiplexstekkers (een nog net zichtbaar aan regelaar kant), daarmee koppel ik de servo-aansluitingen van de vleugels/Rx. De ´kabelbomen´lopen dan door de vierkante openingen. Rechts op de foto (voor de linkervleugel) loopt/ligt deze kabelboom dus over/op de draden motor/regelaar.
Bij de v2 nieuwe gaat het ´ongeveer´ zo worden. Deze heeft geen batterijbox. Ik ga alleen wel ergens een schakelaar (die je moet optillen om te kunnen overhalen, zie ´oude´ XII) tussen monteren; dat is makkelijker dan steeds de lipo te moeten loskoppelen.
@Han: de servo´s voor de vleugels zijn binnen.
Ik ga dit nu anders doen dan bij de vorige, om te beginnen jouw tip volgend dat de as van de servo parallel moet staan met de as van de aileron > hiervoor ga ik dus hulpribben gebruiken (ook een goede tip, ben alleen even de naam van de tipgever kwijt).
Ik ga de aansluiting heel anders maken; tip heb ik van Alfons Gabsch. Is nogal ingewikkeld om te beschrijven, foto´s gaan meer zeggen. Het komt erop neer dat er nagenoeg geen kieren ontstaan en het heveltje op de aileron maar een paar mm uitsteekt aan de bovenkant; de stuurstang komt door de eindlijst (die er niet inkomt), met de servohevel naar beneden ingebouwd. Is dit nog te volgen? Anders foto´s kijken.
@Ron: hier wat foto´s van de huidige XII en zoals het in de nieuwe komt. De draden zijn met de lengtes zoals deze aan de desbetreffende onderdelen af-fabriek zitten. Het enige dat verlengd is, is het kabeltje voor de aan/uit op de regelaar anders kon ik deze niet monteren waar ik dat wilde. Ik schat motor/regelaar max 18cm, regelaar/lipo ± 10cm.
Motor met bedrading naar onderen geleid
die motordraden zie je hier naar de linkerzijde (rechts op de foto) lopen; daar zit de regelaar. Ook zie je de aansluiting van de regelaar naar de lipo middels deans. de hier gebruikte regelaar (E-Flite) kent een aan/uit schakelaar; draadje wat verlengd en apart ingebouwd. De lipo laad ik terwijl deze in de Horten zit.
De hele handel zit gesjord met los te maken tie-rips (hoe schrijf je dat??). De aansluitkabel van de regelaar heb ik ook vast gemaakt met zo´n tie-rip om te voorkomen dat dit tegen de draaiende motor aan kan komen. de twee multiplexstekkers (een nog net zichtbaar aan regelaar kant), daarmee koppel ik de servo-aansluitingen van de vleugels/Rx. De ´kabelbomen´lopen dan door de vierkante openingen. Rechts op de foto (voor de linkervleugel) loopt/ligt deze kabelboom dus over/op de draden motor/regelaar.
Bij de v2 nieuwe gaat het ´ongeveer´ zo worden. Deze heeft geen batterijbox. Ik ga alleen wel ergens een schakelaar (die je moet optillen om te kunnen overhalen, zie ´oude´ XII) tussen monteren; dat is makkelijker dan steeds de lipo te moeten loskoppelen.
@Han: de servo´s voor de vleugels zijn binnen.
Ik ga dit nu anders doen dan bij de vorige, om te beginnen jouw tip volgend dat de as van de servo parallel moet staan met de as van de aileron > hiervoor ga ik dus hulpribben gebruiken (ook een goede tip, ben alleen even de naam van de tipgever kwijt).
Ik ga de aansluiting heel anders maken; tip heb ik van Alfons Gabsch. Is nogal ingewikkeld om te beschrijven, foto´s gaan meer zeggen. Het komt erop neer dat er nagenoeg geen kieren ontstaan en het heveltje op de aileron maar een paar mm uitsteekt aan de bovenkant; de stuurstang komt door de eindlijst (die er niet inkomt), met de servohevel naar beneden ingebouwd. Is dit nog te volgen? Anders foto´s kijken.
Laatst bewerkt door een moderator: