Horten XII V2

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
P

peter verhulst

Guest
Goedemorgen Luitjes,

Omdat ik enige tijd geleden een Horten XII gebouwd heb, ben ik nu gevraagd om het prototype van een gemodificeerde versie te gaan bouwen.

Het wordt de Horten XII V2.

De grootste verschillen zitten in:
- Opbouw van het middelstuk, met extra liggers, het vervallen van de batterijruimte en een andere cockpit-opbouw.
- Andere vleugelverbinding en liggerconstructie.
- Andere ribben.
- meer (voor)gefreesde onderdelen zoals bekleding, verkasting, een neus- en hulpneuslijst alsmede een geheel andere uitvoering van de ailerons.

Foto´s volgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

zoals beloofd, wat foto´s

DSC02773.JPG

De doos zoals afgeleverd

DSC02775.JPG

uitstekend verpakt. Na een paar zakken papiersnippers en een groot aantal piepschuimplaten, de inhoud
DSC02778.JPG

DSC02783.JPG

In tegenstelling tot de eerste versie, is nu ook de vleugelbeplanking gefreesd.

DSC02789.JPG

wat van het freeswerk
DSC02801.JPG

DSC02799.JPG

DSC02798.JPG

DSC02784.JPG

Los halen van de diverse onderdelen. Het is uitstekend freeswerk en van een zeer goede houtkwaliteit
full
DSC02789.JPG

Dat ziet er veelbelovend uit.
Zo te zien zijn de delen netjes gefreesd, er is blijkbaar met veel zorg aan gewerkt.

Succes met het bouwen, de vorderingen blijf ik volgen.

Johannes

dat word weer n bouwverslag om van te smullen :grin: maak er wat moois van peter ,gezien je andere hortens zal dat zeker goedkomen :yes: :wink: de chips en cola staan klaar zet m op peter !!

goedenavond Joris,

www.myhangar.de

onder Nurflügel staat deze nog niet, want het is een prototype dat ik aan het bouwen ben om zo nog wat ´fijn te slijpen´.

Nu ben ik - ondertussen - met een ARES aan de gang, deze wil ik af hebben voor het Nurflügel treffen in Duitsland medio augustus.

Ik kan trouwen nog niet verder want ik zit te wachten op hout.

groet

Peter

goedemorgen Luitjes,

omdat het bij ons nogal regent verder gegaan met de bouw van de Horten XII V2. Het is een prototype van de eerste die ik gemaakt heb.

Ook is het freespakket aangepast, zoals bijvoorbeeld voor de opstelling van de ribben. Deze komen nu in een ´pasvorm´, waarbij de in de ´bodemplaat´ uitgefreese ruimte correspondeert met de juiste rib.

DSC02797.JPG

DSC02830.JPG

De puntjes waarmee de gefreesde onderdelen nog in de plaat vast zitten (hebben die dingen een naam?) natuurlijk wegschuren.
full

full

full

full

Bijlagen

• DSC02804.JPG
    DSC02804.JPG
    34,8 KB · Weergaven: 137
goedemiddag luitjes,

omdat ik net als bij de vorige ga lanceren middels een ´katapult´ moet er een buisje ingebouwd worden. Ik doe dit onder een hoek van 85°, welke ik aan de bovenkant niet helemaal doorboord heb, zodat er nog wat stevigheid is. Als extra ondersteuning bouw ik nog een extra steuntje erachter.

full

full

full

full

avond Luitjes,

weer even wat gedaan. De verbindingsbuizen in het middendeel aangebracht. Deze eerst wat opgeruwd voor een betere hechting.
full

full

full

goedemiddag luitjes,

De constructie is wezenlijk anders dan de 1e Horten die ik gemaakt heb.
in plaats van dat de liggers nu bovenlangs lopen, lopen deze er op belangrijke punten door de ribben heen. Veel steviger.
full

full

proefpassing motorspant; ook van een veel betere kwaliteit
full

full

goedemorgen Luitjes,

full

full

Horten XII V 2

goedenavond luitjes,

hier weer wat foto´s. Voldoende overlap
full

ga ik van buiten naar binnen of ......

full

van binnen naar binnen beplanken?

full

Erg mooie houtstructuur, op een of andere manier proberen om dit zichtbaar houden. Ik weet
alleen nog niet hoe ik deze ga aflakken.

full

Horten XII v 2

goedenavond Luitjes,

ik weet niet of het goed te zien is, maar dit wordt van een 0,5 mm sperrholz gehaald .......
full

...... om het zo op elkaar te laten aansluiten
full

Zo ziet dat er dan uit. Het rechter stuk wordt 180° gedraaid en komt dan met de afgeschuinde kant op het ander stuk te liggen. Het afschuinen doe je na enige oefening zo uit de hand.
full

full

full

full

full

Horten XII v 2

Goedemdidag Luitjes,

de beplanking sluit mooi aan
full

ook bij de ribben
full