Horten XII V2

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
goedemiddag Luitjes,

inderdaad, het is een mooi toestel. De bouwwijze is een stuk simpeler dan de vorige terwijl
de stevigte - zo het er nu uitziet - aanmerkelijk toegenomen is.

Als motor ga ik een Kontronik Kora 15-14 inzetten. Ook hier moet ik enige aanpassingen maken
omdat ik denk niet veel hout ´over te hebben´ wanneer ik deze zo het motorschot monteer
full


full


full

hoop dat het wat duidelijk is met deze foto´s

Via een freesvriend moet er ´even´een aanpassing gemaakt worden van een onderdeeltje omdat
het lagertje kleiner is dan het voorgeboorde gat
full


Over de beplanking van de motorgondel moet ik ook even nadenken; wanneer ik ga schuiven
kom ik een beetje te kort of hou ik aan de achterkant een opening.
full


full


Maar ja, dat heb je met prototypes en daarom moeten die er zijn, om kleinigheidjes eruit te
krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Peter, motorschot van metaal voor betere afvoer van warmte via de statordrager? Of metaal op hout lamineren? Baat het niet dan schaadt het niet. Ik zou sowieso, hout of metaal, gaten in het motorschot maken ter hoogte van de openingen in de motor zodat er meer lucht door de motor kan.
 
Ron,

waar de motor mee aan het schot komt, zit vast, dat begrijp je. Naast de opening waar de 3 draden uitkomen, zijn er dus nog 3 andere openingen.
Aan de achterzijde van de motor zit een soort schoepending, wat tesamen met het zwarte deel ronddraait en daarmee en -door (denk ik) lucht aanzuigt via de openingen bij het motorshot of de lucht geforceerd naar die openingen leidt/perst? Ik denk dat wanneer dit laatste het geval is, de openingen groot genoeg zijn om die lucht af te voeren. Als ik in het deel waaraan ik de motor bevestig ook nog gaten moet maken, blijft er geen vlees over vrees ik.

De E-flite motor in mijn eerste Horten XII wordt ook niet heet; die in mijn Colibri ook nauwelijks. Wanneer ze op het veld liggen en de zon schijnt erop, worden ze warmer dan waneer tijdens vliegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
avond Luitjes,

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moi Luitjes,

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb iets niets geod gedaan, vandaar nu diverse berichten.

full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig peter!
wat een mooie houtbouw.

Heb je een zelfinstellend lager gebruikt voor de prop as? en zo nee, hoe lijn je die dan netjes uit?
 
goedenavond Luitjes,

@Femmo: hier - en volgend - is te zien hoe ik het gedaan heb.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/peter-verhulst-albums-horten-nurflugel-picture44123-lijn-maken-van-de.jpg

Het door mij gebruikte lager monteer ik haaks op de as en komt - omdat de as een beetje onder een hoek staat - dus niet haaks in het
"lager"-schot.

@Piet G: en dan te bedenken dat dit al de 4e is. Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik wel enigszins begeesterd ben van het model EN het vliegbeeld. Het landen vergt nog wel oefening vanwege het groundeffect.
De T/C Pitts is even ´on hold´ gezet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen Luitjes,

gisteren was het hier veel regen dus maar (weer) aan het bouwen.
full


voor het drogen en dus een goede aansluiting, de zaak een beetje ondersteund

full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Luitjes,

omdat er een kier(tje) onstond,
full


full


zelf een nieuw deel gemaakt. het enige is nu kleurverschil maar dat vind ik niet storend.
full


full


full


full


full


full


full

Deze manier van bouwen, met voorgevormde delen, werkt een heel stuk sneller dan dat je alles met
de hand moet maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit zeg met al dat triplex! lekker stevig.

Zit er veel verschil in gewicht tussen dat dunne triplex dat je gebruikt voor de beplanking in vergelijking met 2mm balsa bijvoorbeeld?
 
Kay,

een plaat triplex van 25x50 weegt 62 gram; gewogen op een digitale postzegelweegschaal.

Ik denk niet dat balsa bij dit ontwerp goed werkt; het ding land op zijn bodem, waarbij dan de vleugel ook vaak tegen een graspol komt. Daar zit dan wel een stevige Le aan/op, maar toch.
Alleen de motorgondel van balsa maakt denk ik niet echt heel veel uit in gewicht.

Tijdens de katapultstart houd ik hem altijd vast daar waar de prop komt; balsa is (dan) ook wat te zacht lijkt mij.

groet
Peter
 
Goedemiddag Luitjes,

full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top