Horten XVI Colibri

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Goedenavond Luitjes,

op een duits forum Horten XVI "Colibri" ontstond enige discussie over het hoe en waarom van het ´schäften´ van liggers en de krachten-opvang hiervan
full
Omdat in dit geval - denk ik - er niet zoveel krachten opkomen, heb ik er een foto van gemaakt. Bij de landing draait de kist dan om de vleugel heen, waarmee het tegen een (gras)pol aankomt, waarmee alle krachten wel weg zijn, (hoop ik)

full

full

servo-luik. Het andere exemplaar is fout.
full

De mal voor de ronding en het resultaat
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
goedenavond luitjes,

terug van vakantie en dan nu niet zo geweldig weer. Dus maar aan het bouwen.

full

full

full

full

full

full

full

Peter long time no see, en nog steeds druk met de horten.
Als het weer wat beter weer is zie ik je vast wel weer op de club.

en weer wat foto´s. Gebruik deze scharnieren omdat ik daar meer vertrouwen in heb dan in Tesa-band.

Om het netjes te maken, maak ik uitkepingen in de afdekking van de eindlijsten.

Ik maak de schanieren aan de onderzijde van de aileron(s) omdat bij een Nurflügel een gesloten onderkant belangrijk schijnt te zijn. De ´opening´aan de bovenkant, dek ik af met Tesa-tape, waarvan ik een gedeelte met poeder bestrijk zodat het dan niet blijft plakken.
Ik heb dan geen ´kier´meer.

full

full

full

full

full

full

lijkt me voldoende uitslag naar onder/boven
full

full

nu alles laten drogen en niet tegen de tafel stoten
full

full

en na een avond knutselen, is het precies zo geworden als ik het wilde hebben

full

full

Peter, het schiet al lekker op met de Colibri! Ik geniet van je rijk geillustreerde bouwverslagen. Hopelijk komt er ook nog eens zo een van de Doppelraab.

en weer wat foto´s

omdat ik het de vorige keer een gepriegel vond m.b.t. de scharnieren, nu eens wat anders geprobeerd namelijk bakpapier op die plaatsen waar de scharnieren moeten komen en daarna lijmen. Naar het zich laat aanzien, is dit prima gelukt.

full

full

full

full

full

en weer wat foto´s
het aanbrengen van de afdekking op de ribben, het pas maken van de ruimte voor de scharnieren en de neuslijst + afwerken.

full

full

full

hier zijn goed de openingen te zien voor de scharnieren.
full

full

full

met heel dun opgebrachte bruislijm geplakt
full

full

full

full

met schraapstaal en davidschaaf ruim op maat gemaakt. Daarbij valt er wat af.
full

full

eindreslutaat is naar tevredenheid.

full

moi luitjes,

ik heb geprobeerd de Horten gereed te krijgen voor een treffen in Spessart; dat is helaas niet gelukt. Wel stelde ik vast dat ik door ´de haast´ te slordig ging bouwen en ben daarom maar in mijn eigen tempo verder gegaan. Ondertussen heb ik wel een hele serie foto´s gemaakt.

full

full

full

full

omdat de spanten niet geheel aansloten - deze zijn van een latere fabricage-datum - opvulstukjes gebruikt.
full

vervolgens van papier mallen gemaakt, geschuurd en het resultaat van de noeste arbeid aangebracht
full

full

zo geheel rondom gewerkt
full

full

full

full

full

full

full

en weer wat verder....

de aandrijfas is hetzelfde principe als met de Horten XII
full

full

De zaak kan nu dicht. Ik overweeg echter om luikjes te maken; ik wil graag overal bij kunnen

full

full

de onderkant beplankt, Ik heb er een deksel in gemaakt omdat ik er toch bij wil kunnen (als het ooit nodig mocht zijn).

full

full

full

full

full

Een mod. gemaakt: verdubbeling van de versteviging omdat de schroefjes er doorheen komen met dan de kans op doorslijten van de stroomkabels tegen het scherpe puntje.

full

full

Inderdaad een flinke kist met erg mooie lijnen!

Veel plezier met de bouw verder,
groeten, Ramses

Hoi Peter,

Big is beautifull, en zeker als het een Horten is. Prachtig!

Nog even over de eerste foto: ik denk dat ik daar de aan-/uit-schakelaar zie. En dan denk ik een hele goede kwaliteit schakelaar te zien, nl. een dubbele twee-standen-schakelaar, en een vergrendelde versie.
Maar als het inderdaad de aan-uitschakelaar is, en een dubbele versie, dan denk ik dat je die beter had kunnen bedraden.

Wat ik meen te zien is dat je zowel de plus-, als de min-draad via de schakelaar laat lopen, en ook elk schakelt. Maar een van beide schakelen is voldoende, bv. de plus-draad. De min-draad kan dan permanent aan elkaar gesoldeerd zijn.
Zo'n construktie biedt een voordeel: je kunt dan de plus-draad over beide schakelaars laten lopen (parallel, niet in serie). Gaat die schakelaar dan ooit kapot, dan doet de andere helft het nog. Een klein stukje extra zekerheid om al die uren werk een crash te besparen ... En zo'n schakelaar is letterlijk een van de zwakke schakels in de stroomketen. Velen schakelen alleen dmv. plug van het accu-pakket.

Gr. Dirk.

Horten

goedenmorgen Dirk,

je tip/advies neem ik mee. inderdaad, het is zo´n switch die je moet optillen alvorens je kunt schakelen.
Deze is in de plaats gekomen van het schuifschakelaartje wat aan de regelaar zat en kwalitatief niet ´je dát´ was.
De schakelaar schakelt enkel de ontvanger uit, waarna ook de zender af kan. Er blijft echter wel stroom lopen dus het is niet zo dat je de zaak uren kunt laten liggen en dan denken dat de accu nog vol is.

Via de plug van het accupakket schakelen, gaat hier niet (echt vlot) werken. De lipo zit in het middengedeelte voorin en daar kan ik niet bij als de vleugels eraan zitten.
Eerst via de plug en dan pas de laatste vleugel eraan maken, daar gaat ook wel enige tijd inzitten terwijl de zaak dan onder spanning staat. Idem na een landing, moet telkens de vleugel eraf.

Ik zit verder nog met het volgende, nou ja, ermee zitten .......

Als ik de servo´s aan wil sluiten op de ailerons, dan gaat dat bij up/down wringen omdat de servo´s schuin in de vleugel zitten (er was niet meer of andere ruimte dan om het zo te doen)

Nu wil ik aan de servo kant een balllink gebruiken en aan de aileron kant zo´n andersoortige ball-link gelijk mijn XII.

Wat denk je, gaat dat wel werken?

full

full

full

Via de plug van het accupakket schakelen, gaat hier niet (echt vlot) werken. De lipo zit in het middengedeelte voorin en daar kan ik niet bij als de vleugels eraan zitten.
Ik had een soortgelijk probleem met mijn Sirion (is dit een typisch vliegende-vleugel-probleem?) waar ik aanvankelijk een schakelaar op het pack had zitten - die, zoals in de praktijk bleek, niet echt op het stroomverbruik was berekend... nu moet ik toch de hele romp demonteren om accu te wisselen. Pech gehad.

Nu wil ik aan de servo kant een balllink gebruiken en aan de aileron kant zo´n andersoortige ball-link gelijk mijn XII.
Ik heb ook ergens ball-links gebruikt om zo'n probleem op te lossen. Bij mij was één ball-link per pushrod voldoende, maar dat zal afhangen van de hoek tussen pushrod en roerscharnier.

goedenmorgen Dirk,

je tip/advies neem ik mee. inderdaad, het is zo´n switch die je moet optillen alvorens je kunt schakelen.
Deze is in de plaats gekomen van het schuifschakelaartje wat aan de regelaar zat en kwalitatief niet ´je dát´ was.
De schakelaar schakelt enkel de ontvanger uit, waarna ook de zender af kan. Er blijft echter wel stroom lopen dus het is niet zo dat je de zaak uren kunt laten liggen en dan denken dat de accu nog vol is.

Eerst via de plug en dan pas de laatste vleugel eraan maken, daar gaat ook wel enige tijd inzitten terwijl de zaak dan onder spanning staat. Idem na een landing, moet telkens de vleugel eraf.

Ik zit verder nog met het volgende, nou ja, ermee zitten .......

Als ik de servo´s aan wil sluiten op de ailerons, dan gaat dat bij up/down wringen omdat de servo´s schuin in de vleugel zitten (er was niet meer of andere ruimte dan om het zo te doen)

Wat denk je, gaat dat wel werken?
Hoi Peter,

Ik denk dat dat wel gaat werken.
Ik denk zelfs dat 1 bal-link al genoeg is. Beter aan de servo kant, niet aan de roerkant (denk ik, maar ik vind het best lastig om me voor te stellen hoe de bewegingen precies zullen gaan).

Een ander aspect: de grootte van die dingen. Het is al een flinke kist, 4 meter. Is die bestemd om ook hard mee te kunnen gaan? In dat geval zou ik denk ik net één slagje forsere ball-link gebruiken.
Als het een thermiek-kist is waarmee je hooguit op 1,5 à 2 maal de basis snelheid een daalgebied doorsteekt, is dit net genoeg. Denk ik, niet: weet ik!!!

Nog even over die schakelaar.
Als ik een schakelaar inbouw, neem ik altijd een schuifschakelaar. Ik heb ooit een bosje van deze gekocht (afgaand op uiterlijk en grootte), en er heeft er nog NOOIT een een probleem veroorzaakt.
Motivatie: Een schuifschakelaar (met schuivende contacten!!!) maakt die contacten bij elke bediening schoon. Een schakelaar waarbij de contacten telkens op elkaar gedrukt worden kan gaan inbranden. Maar, dat is mijn beleving. Ik weet ook dat kwaliteitsschakelaars van dat type normaliter 100.000 of 1.000.000 probleemloos moeten kunnen werken ...

Enne ... tzt. wel een filmpje van dat mooie ding plaatsen! :D

Gr. Dirk.

Horten XVI

Môgge Dirk e.a.,

Waarom de balllink aan de servokant?

Schakelaar:
Aan de regelaar zat ook een schuifschakelaar(tje) was + 1cm lang) Bij het uitproberen kwam ik er toevallig achter dat wanneer ik een beetje jutterde, het contact verbroken werd en mijn ontvanger even stroomloos was. Kwam daarna wel weer ´bij´ maar dan knipperde het bindingledje.
Het zekere voor het onzekere genomen en alle 3 (ik had er 3 gekocht) schakelaars maar vervangen.

Lengte ailerons etc.:
XVI: lengte ail + klappen: 76 cm, ail 49, klap 29
XII: lengte ail + klappen: 80, ail 42 klap 38

Ik denk dat het zo wel gaat werken. Zal eens kijken of ik foto´s van de beweging kan maken en plaatsen, is wellicht ook een leermoment (voor anderen ook, toch?)

Klappen funktioneren niet als zodanig, werken enkel samen met ail in die zin dat de klappen dan een minder grote uitslag hebben. De reden: It saves drag and gives more lift to work with less flap angle, but longer elevator.

Ik ben meer van het model- en schaalvliegen en het is de bedoeling van ermee te zweven en een beetje rechttoe-rechtaan. De enige ´uitspatting´ is hooguit een keer (op voldoende hoogte) een voorzichtige barrelroll.

groet
Peter

Back