Horten XVI Colibri

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Je staat achter de kist, je kijkt er dus van achteren op.
Stel je het vlak voor waarin het servo-armpje draait.
Als je nu het roer omhoog beweegt, dan beweegt de ruderhorn op het roer zich naar links uit dat vlak. Daarbij zal de verbindingsstang ook iets tegen de klok in draaien. Met een bal-link op de servo kan dat. de stuurstang wordt naar de servo toe getrokken, gaat wat naar links opzij staan, en draait een beetje om zijn as.

Als je de ballink op de ruderhorn zet en de kwiklink op de servo, zou je in eerste instantie verwachten dat er precies hetzelfde gebeurt. Maar de kwiklink op de servo heeft in ieder geval moeite met het uit-het-vlak-verplaatsen van de stuurstang.

Nogmaals, ik ben er niet zeker van. Ik zie het zo in gedachten voor mij. Maar ik zou het wel eens live willens zien. Wellicht is het dan toch anders.

Een foto van een beweging vind ik knap. Heel veel foto's van een beweging snel achter elkaar noemen ze een film(pje) :rolling:
Desalniettemin ben ik wel benieuwd.

Ik ben blij dat een potentiële crash is voorkomen.
En als je inderdaad geen heftige vliegbewegingen maakt, zal de roerdruk wel meevallen. Let in ieder geval op spelingsvrije werking. Dat helpt in ieder geval al een stuk. Ook bij prettiger stuurgedrag.

Dirk.

Ik denk dat het bij de servokant precies even hard wringt als bij de roerkant. Dus zou je eigenlijk aan beide einden een ball-link moeten hebben.
Overigens, hoe langer de pushrod, des te minder het wringt, maar daar is weinig meer aan te veranderen...

Dat dacht ik eerst ook, maar hoe langer ik erover nadenk, het wringen is geen probleem: dan draait de andere kant over de kogel. Maar de kwik-link kan aan de servo-kant niet (echt) uit het draaivlak, maar als die kwik-link aan de ruderhorn zit, draait met de ruderhorn mee (dus daar niet tov. elkaar) en op de bal-link kan hij wel draaien.

Dirk.

Ik zit het hier met stukjes papier en balpennen te simuleren... :)
Ik denk dat het aan twee kanten wringt.
Da's een nadeel van die kwiklinks... een simpel Z-einde zou meer speling hebben. Maar ja, wie wil er nog speling hè...

Horten XVI

Heren,

bij de XII heb ik een Z-bocht in de pushrod gemaakt omdat de servo er op de kop gemonteerd zit, zie bouwdraadje bouw-horten-xii pag 4 en 5

Hier is het ´probleem´ dat de servohevel tegenover de verbinding op de aileron staat, maar de servo schuin gemonteerd is. De servo-hevel gaat dus recht heen en weer maar schuin tov de ´loodlijn´ van de aileron.
De verbinding op de aileron gaat bij ´up´ naar links tov de rechte lijn (schuin) van de servohevel en bij down naar rechts. Bij een volle slag is dat ± 1 cm.

onderstaand volgende foto´s.

full

full

full

full

full

full

Ik hoop dat ´de beweging´ te zien is.

Ik denk dat ik niet alleen een ball-link op de aileron maak maar tevens een kogellink aan de servo-hevel, en wel aan de vleugelwortelkant.

Weet iemand of er ook hevels bestaan (voor liggend gemonteerde servo´s) met een 90° bocht (zodat de servo´s a.h.w. staand gemonteerd lijkt?) zodat ik daar de kogellink horizontaal ipv vertkaal kan monteren? dat zou het mooiste wezen. Gezien de dikte van de vleugel had ik voor staande montage geen ruimte.

groet

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgaand op de foto's denk ik dat Bart toch gelijk heeft. Het wringt aan twee kanten. Dus ook aan twee kanten een bal-link.

Houdt er dan wel rekening mee dat servo-arm en ruderhorm aan de zijkant belast gaan worden, en dus wat willen gaan torderen. Op zich is dat niet zo erg, maar de aansturing wordt wat flexibel, en dat is weer fluttergevoelig. Dus als er te kiezen valt: zo dike en sterk mogelijke servo-arm en ruderhorns (servoarmpje kun je tegenwoordig ook in metalen uitvoering kopen!).

Gr. Dirk.

en weer wat verder gedaan, stuurstangen gemaakt + kleurenschema bepaald.

full

full

de ailerons/klappen nog niet gedaan, deze moeten nog op maat gemaakt worden.
full

full

Zet je nog een moer op dat boutje aan de andere kant van de ruderhorn?

Het blijven fantastische dingen die Hortens. Zeker als ze zo netjes en 'authetiek' (hout + triplex) zijn gebouwd.
Een lust voor het oog ...

Dirk.

Horten XVI

en weer wat foto´s.

full

full

full

full

full

full

nog een paar foto´s.

Ik wilde het uit een stuk hebben om hier geen naden te zien. Het op maat maken, valt nog niet mee, even rustig aandoen en dan gaat het wel.
De uiterste buitenkanten niet direct met folie-ijzer vastgemaakt zodat er nog een beetje ´op maat te snijden´ valt.

full

full

full

Het wordt steeds mooier!!!
Heerlijk om te zien.

Niet vergeten tenminste één laklaag aan te brengen, anders wordt ie vuil.

Gr. Dirk.

goedenavond allemaal,

Dirk, er komen twee lagen parketlak op, gelijk bij de XII. Dat vloeit dan mooi dicht en geeft een egale laag.

Nog enkele foto´s, hij is bijna gereed.
Vanmiddag head ik een ´petit accident´; met het testen van het multilock-systeem, sloeg de achterrand van de vleugel net tegen de rand van mijn bouwtafel .......

full

full

full

Met de doorzichtfoto is mooi te zien hoe het uiteindelijke resultaat wordt nadat beide kanten befolied zijn.

Het enige dat nu nog moet gebeuren, is de servokabels verlengen/solderen en adapters maken voor de rx. Daarna aflakken.

Ik plaats hier ook nog foto´s van, alsmede enkele van de maiden. Wanneer dat gaat gebeuren, weet ik nog niet. Het is nu niet echt van dat mooie weer en ik moet iets regelen met een fotograaf op het veld.

Vanavond ga ik de bouwplank leegmaken en gereed maken voor de start van de afbouw van de T/C Pitts bouwverslag-pitts-special-s1-s-voorheen-%B4luxe-probleem%B4

Peter doe maar een belletje of mailtje wanneer je klaar bent voor de maiden neem ik de video- en fotocamera even mee. Ben benieuwd hoe dit gaat vliegen.

Mooi, dan kunnen wij de maiden ook zien! Wordt een prachtige kist!
Typisch gevalletje van hangar-rash, maar alweer mooi gerepareerd!
Doorzicht foto is mooi! Prachtige lijnen! :thumbsup:

De TC Pitts is trouwens ook een mooie kist, gaan we ook volgen.

Veel plezier met de afbouw van de Horten,
Groeten, Ramses

:worship:
Het blijft prachtig zo'n doorzicht.
Zeker als het zo is afgewerkt.
:worship:

Heeft die beschadigde achterlijst nog gevolgen voor de mechanische sterkte? of heb je een klein latje onde de breuk vestopt?

Dirk.

goedenavond,

* Wiert, aan het video/foto´s nemen, daar houd ik je aan. weet jij hoe je video´s op het forumn moet (kunt) zetten?

* Dirk, ik heb net als bij een botbreuk, de zaak ietwat uit elkaar getrokken en toen kon ik het zo weer in elkaar duwen. Verder CA-medium ertussen en klaar, zit weer net zo stevig als wat.

peter,

waar heb je die remkleppen gekocht? Dit zijn niet degene van Staufenbiel toch?

Groet,
Jitze

Back