Hot shot 2

Discussie in 'F5K' gestart door guyken, 17 jun 2022.

  1. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wat ik meestal doe is alle onderdelen op het juiste punt (in of op de romp) vastplakken met een plakbandje en kijken waar het zwaartepunt dan ligt.
    Had zelf niet zo snel die plek voor de staartservos gekozen, maar als het werkt natuurlijk dikke prima.

    Als je nog eens een programeerkaartje nodig hebt, de Arduino nano (kloon) is maar een paar euro. Is een simpel Arduino bordje maar dan al een usb-poort inbegrepen. Het programma Blheli of Blheli32 (zowaar verschillend!) Kan dat bordje direct flashen als een 4-in-1 programmeerkaart. Simpelweg 2 draadjes solderen die dan naar de regelaar lopen (min en signaal) en je kan via blheli alle instellingen van de ESC instellen en eventueel firmwares updaten.
     
    guyken vindt dit leuk.
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Oh, en voor de eventuele volgende, probeer de hoorntjes dicht bij het scharnierpunt te bevestigen. Als het gaatje boven het scharnierpunt zit heb je de meest liniaire uitslag en beste krachts overbrenging.

    Bij de ailerons doen we het weer anders, omdat we die ook als remkleppen gebruiken. 20° omhoog en 60° naar beneden dan zit je al aardig goed. Wat je dan doet is de servo op de middenstand zetten, aileron op 20° naar beneden tijdeljjk vastzetten (= exact tussen de -20 en de +60 in) en dan het hoorntje zo vastljmen dat het gaatje precies boven de scharnierlijn uitkomt.

    Ps. Als je het helemaal netjes wil doen dan gaat het hoorntje van de ailerons aan de bovenkant van de vleugel. De stuurstang gaat schuin door de vleugel heen (heet topdrive als je eens wilt googlen)
    Zo blijft de aansturing buiten de luchtstroom op het balangrijkste punt, de onderkant van de vleugel. Een beetje extra vleugel wegsnijden aan de bovenkant waar het stuurstangetje uitkomt is helaas wel nodig (0,5 tot 1cm), en wat ruimte op/neer in de schuimkern zodat de stuurstang niet klemt.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2022
    guyken vindt dit leuk.
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Weer wat wijheidjes bij , THX . :bye:
     
    MusMus vindt dit leuk.
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    ZO , klaar om in te vliegen . Qua lipo een 2 s 800 mah van zo'n 70 à 75 gram voldoet om het CG te bekomen . Totaal gewicht ( keukenweegschaal ) 420 gram . Lijkt me dicht bij streefdoel .
    P7300004.JPG P7300003.JPG P7300002.JPG
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Ik wou hem vandaag invliegen maar vond het toch wat te veel wind voor maiden . Er volgt zeker nog een filmpje . Er zijn er echter weinig te vinden op youtube ?
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Nog een update , nog altijd niet ingevlogen , na de felle wind stonden er nu koeien in de weg . Niettemin een filmpje zal volgen . :banana:
     
    Raymond3D vindt dit leuk.
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Vandaag eindelijk de maiden en het was goed . Ondanks de servo's achteraan met een lipo van 3s 800 Mah ligt het zwaartepunt goed . Zweeft heel mooi uit , met de lange ailerons kan men zeer korte bochten draaien om in thermiek te blijven net als een DLG . Weegt wel 100 gram meer als een dlg maar als je niet of niet meer kan werpen een heel goed alternatief en meteen ook met een voor iedereen haalbaar budget . Voor mensen die geen competitie ambiëren toppertje .
    Er is me nog beeldmateriaal beloofd maar wanneer ?
    Met de 3s 800Mah kan je verschillende keren omhoog trekken , regelaar(tje) amper warm , vandaag temp in de voormiddag al rond de 30 graden Pfff;;;
    Binnenkort ga ik weer eens naar de ardennen en dan kan ik zelf filmpje maken . :bier:
     
    Thedo, Hein.z en Raymond3D vinden dit leuk.
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
     
    Raymond3D vindt dit leuk.
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    En eindelijk beeldmateriaal. Super zwever tje ook bij veel wind. Topper.
     
    Raymond3D vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina