Ik heb toch wel heel sterk de indruk dat sommigen hier onder ons nog in sprookjes geloven. Het is wel zeer arrogant om te geloven of te verkondigen dat men in staat is om een evolutie, die al deccenia bezig is, te kunnen afremmen, of erger nog, te stoppen.
Zal ik de "believers" eens helemaal op de kast jagen? Binnen enkele jaren sluit de allerlaatste LHS in West-Europa. En met LHS bedoel ik de winkel waar de uitbater/eigenaar/winkelier in zijn winkel staat, klanten ontvangt en zijn spullen over de toonbank verkoopt om er zijn gezin van te onderhouden. Er is GEEN enkele noodzaak en geen bestaansrecht meer voor een LHS in de huidige vorm. Die is er al jaren niet meer maar de meeste modelbouwers zijn meestal gewoontedieren en willen enkel die spullen kopen die ze in hun handen hebben gehad. Tsja, dat lukt nu amper nog, en binnen enkele jaren helemaal niet meer. Drogredenen over een zogenaamd "kwaliteitsverschil" tussen de spullen van de LHS en de webshops is klinkklare onzin want dat zijn gewoon dezelfde spullen. Hoe Europees is (was) Graupner? Iedereen heeft kunnen vaststellen waartoe de arrogantie van Westeuropese fabrikanten heeft geleid. En stuk voor stuk moeten ze het onderspit delven voor de Aziaten, en dit is enkel een evolutie die toe te juichen valt. Onze arrogantie wordt keihard afgestraft! Decennialang hebben wij lopen roepen en schelden op "Chinese brol". Wij hebben ze gewoonweg aangemoedigd om hun producten te verbeteren en nu zijn ze op het punt gekomen dat, als je kwaliteit wenst, je niet meer anders kan dan Aziatisch te kopen (cfr. FrSky,...). Herrinert er nog iemand zich hoe men begin jaren 70 over de Japanse auto's riep en schreef dat het "Jap crap" was... Ja, door die houding zie je nu natuurlijk ook geen enkele Japanse auto meer door onze straten rijden. Wij westerlingen hebben die schop onder ons hol nodig om terug te heroriënteren en te innoveren. Flink even met de neus op de feiten gedrukt worden en dan richting kiezen en keihard werken dan komen we er wel. Maar niet meer verlangen naar iets dat is geweest. Dat is voorgoed voorbij!
Ik begrijp dat het voor velen onder ons zeer moeilijk is om evoluties te aanvaarden, maar we hebben geen keuze. Niet blijven treuren en panikeren, gewoon heroriënteren en er terug met volle moed invliegen. Innovatief zijn, engagementen aangaan en zorgen dat je er staat met een innovatief produkt, dan kom je er, anders vrees ik er voor.
Dit hele betoog, is sorry dat ik het zeg, bullshit: Het heeft niks te maken met een evolutie, maar alles met dat we toelaten dat onze westerse overheden de ene kant op gaan qua sociale standaarden zonder oog te hebben voor wat de rest van de wereld doet, en de aziatische overheden een volkomen andere kant op gaan, twee feiten waardoor er totaal geen level playing field (bij gebrek aan betere benaming) meer is: China gaat qua ontwikkeling het westen achterna, en daarna zal vermoedelijk Afrika het nieuwe China worden.
Maar geen zorgen, cirkels zijn altijd rond, en zolang onze westerse overheden stug doorgaan met weigeren in te zien dat arbeid in onze landen veel te duur is, zijn onze sociale standaarden vroeg of laat volkomen niet meer in stand te houden en worden wij vanzelf een keer het nieuwe China/Afrika/noemmaaropland....
Het verdwijnen van de detailhandel heeft daar weinig mee te maken: in Azië bestaat die detailhandel namelijk nog wél. Als we hier wat aan kostenbeheersing (lees: niet alles blind op de burger verhalen via onzinbelastingen zoals BTW en omzet-) hadden gedaan, was er hier ook nog veel meer detailhandel geweest, simpelweg omdat dan een LHS de spullen die hij voor 50 euro inkoopt NIET voor 80 euro hoeft te verkopen
om alleen nog maar quite te draaien, maar gewoon voor een acceptabele winst voor de LHS, en een acceptabele prijs voor de klant, hadden kunnen verkopen. Zij moeten nu met de huidige belastingen concurreren met een land waar de detailhandel bijna letterlijk met 1 euro winst op een artikel voor 5 verkochte artikelen alweer avondeten kan kopen....
Dat heeft niks met de arrogantie van de LHS, of van de grote namen zoals Graupner van doen: er is gewoon geen gelijkwaardige markt....
In mijn bedrijfstak begint men dat nu op internationaal niveau eindelijk in te zien dat dit scheefgroeien niet alleen ten koste gaat van werkgelegenheid, maar ook over de ruggen van die laagbetaalde arbeid, en gaat men als een dolle tekeer via regelgeving, om te bewerkstelligen dat bedrijven uit diverse werelddelen aan ongeveer de zelfde eisen moeten voldoen. En geloof het of niet, die vraag komt voor een groot deel nu net uit die lage lonen landen, waar men het wel een beetje beu is om uitgebuit te worden....
Het is dus niet een "ontwikkeling die niet te stoppen is" maar het is gewoon een ontwikkeling die het gevolg is van wereldwijde ongelijkheid (en eigenlijk dus gewoon misstanden), en de onwil van onze overheden om die situatie te onderkennen.
En net doen alsof deze ontwikkeling niet te stoppen is, net doen of dit een "natuurlijke evolutie" is, is de beste manier om te rechtvaardigen dat er niets aan deze misstanden gebeurt en de situatie alleen maar verergert. Maar deze gedachtengang komt de happy few aan de top van het bedrijfsleven wel erg goed uit, toevallig....
Mischien is dat wel de achterliggende gedachte waarom westerse landen zoveel aan ontwikkelingswerk uitgeven, en mischien moesten we daar eens iets minder tegen protesteren (hint naar PVV stemmers....)
Maar ik kan je een ding zeggen: als hier de laatste detailhandel stopt (niet alleen de LHS, maar alles) dan is het hier ook gedaan met onze interne economie, en zonder dat zijn we aan de goden (de rest van de wereld, voor de atheïsten onder ons) overgeleverd, en komt ALLES op de schouders van die enkeling die nog wel een baan heeft....
Groet, Bert