Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om dit een beetje uit de modelbouwhoek te trekken en om te zetten naar de gehele retail bussines. Als ik hier in de beide steden (Sittard en Geleen) kijk waar we geregeld boodschappen gaan doen dan valt direct op dat er een grote leegstand is van winkelpanden. Heel veel middenstanders zijn er gestopt met hun bedrijf omdat de huren te hoog werden. Daarnaast heeft het gemeente bestuur beslist om weer een nieuw winkelcentrum te bouwen in Sittard net naast de grote winkelstraat en het centrum terwijl er eigenlijk geen draagkracht voor is. Ook deze panden zullen vrij hoog in huur worden. Wie wil daar nu nog een winkelpand huren. 5 kilometer verder net over de grens met Duitsland verreizen steeds meer winkels die uit beide steden weg zijn gegaan. Ze zitten daar goedkoper en de BTW regels en afdrachten in Duitsland zijn ook voor hun soms beter en goedkoper. Logisch toch dat iedereen net over de grens gaat shoppen, zeker in deze tijd van het jaar dat alles duur is en we die spullen toch nodig denken te hebben. Dit geld ook voor de brandstofkosten van onze auto's, de benzine en diesel is in Belgie en Duitsland vaak goedkoper dan in Nederland. De Duitse en Belgische benzine pompen hebben last van files van alleen maar auto's met Nederlands kenteken........

Een kennis van mij had een dierenspeciaalzaak (opgebouwd door zijn ouders) met eigen winkelpand, toen men in het dropje Born een nieuw winkelcentrum bouwde vroegen de investeerders ook aan hem of hij in hun centrum een pand wilde huren, dan zou hij dichter bij zijn klanten komen te zitten. Toen men het kreeg over de huur bleek die ruim 1200 euro per maand te zijn terwijl zijn omzet dit niet zou rechtvaardigen..... Hij zat immers in een eigen pand dat vrij was van leningen of schulden.

Tis hier ook niet anders inderdaad, zit ook vlak bij de grens met Elten
De laatste pomp aan de snelweg hier is gem bijna wel 20 cent duurder per liter dan 3 km verderop in Elten waar massaal getankt wordt.

Hier staat ook veel leeg in de dorpen en winkelstraten, maar de huren blijven gewoon hoger worden en als je pech hebt moet je er nog eens voor 5 jaar in blijven zitten ook.

Wie wil nu dat risico nog lopen in deze tijden.

Ik denk dat overal wel het beeld hetzelfde is, in de steden misschien minder qua leegstand.

Ik denk dat overal wel het beeld hetzelfde is, in de steden misschien minder qua leegstand.
Nee dus... Zie het bericht van Pascal over Arnhem. Ik heb een beroep waarbij ik door heel Nederland rij... Ook in de grote steden zie je veel leegstand in de winkelstraten.
Een paar redenen?
* Tot 2001 kon het niet op. De sky was the limit. Bouwen, bouwen,bouwen en ga met je winkel op een A-locatie zitten!
* Na 2001 ging het bergafwaarts. De verstandige winkeliers hadden nog een reserve, de grote winkelketens ook, maar je zag langzaam maar zeker gaten in die winkelrijen vallen.
* Na 2009 was het helemaal bingo. Bankencrisis, huizencrisis, Eurocrisis.... (welke ben ik vergeten?) Achter elkaar vallen de winkels (en ook een aantal grote concerns) om.

En in die toestand zitten we nu. "Men" heeft minder te besteden, dus gaan een aantal zaken de deur uit. Tijdschriften, kranten (kijk naar de malaise in de uitgeverswereld!!) men eet minder buiten de deur, en het hoofdstuk "Hobby" valt daar ook onder. Stoppen zal men pas doen als het water tot aan de lippen staat, maar men gaat wel goedkoper inkopen... En dus niet bij de regionale hobbywinkel. Ziedaar een korte verklaring.

Gaat je oproep hier een verandering in brengen, RCFly-fun ?
Ik laat het antwoord graag aan anderen over...

Tis hier ook niet anders inderdaad, zit ook vlak bij de grens met Elten
De laatste pomp aan de snelweg hier is gem bijna wel 20 cent duurder per liter dan 3 km verderop in Elten waar massaal getankt wordt.

Je kan hier toch onmogelijk op tegen zijn. Ik kan er geen gebruik van maken om in het buitenland te tanken, maar van mij krijgen ze alle gelijkheid van de wereld om dit te doen. En niet van; ik vind het zooo zielig voor het tankstation voor de grens, ik ga daar maar tanken.
Ik moet ook werken voor mijn geld ( krijg het nog steeds niet toegeschoven door een of andere sponsor ) en kan elke euro maar éénmaal uitgeven en dan wil ik het meeste ervoor krijgen.
Bij HK in D krijg ik 5 connectoren voor de prijs waar ik hier er maar één voor krijg. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat je de middenstand hier overeind moet houden om hier maar het vijfvoudige te betalen. Nou ikke niet.

Snap eigenlijk heel deze discussie niet.

Hans

Laatst bewerkt:
Je kan hier toch onmogelijk op tegen zijn. Ik kan er geen gebruik van maken om in het buitenland te tanken, maar van mij krijgen ze alle gelijkheid van de wereld om dit te doen. En niet van; ik vind het zooo zielig voor het tankstation voor de grens, ik ga daar maar tanken.
Ik moet ook werken voor mijn geld ( krijg het nog steeds niet toegeschoven door een of andere sponsor ) en kan elke euro maar éénmaal uitgeven en dan wil ik het meeste ervoor krijgen.
Bij HK in D krijg ik 5 connectoren voor de prijs waar ik hier er maar één voor krijg. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat je de middenstand hier overeind moet houden om hier maar het vijfvoudige te betalen. Nou ikke niet.

Snap eigenlijk heel deze discussie.

Hans

... volgens mij heb je je zin niet afge.... :)

Snap eigenlijk heel deze discussie.

Hans

Je vergeet dan wel voor het gemak, dat wij met zijn allen vervolgens wel voor de kosten op draaien van al die mensen die hierdoor brodeloos worden....
Dus die dubbeltjes die je bespaart, worden weer gecompenseerd door de euro's extra belastingen....

Persoonlijk betaal ik liever 5 euro voor connectortjes, dan 1 euro voor diezelfde connectortjes en 4 euro aan algemene lastenverzwaring....

Want heel kort door de bocht, daar gaat het momenteel wel een beetje op lijken met onze nieuwe " participatiemaatschappij" (wegvallen van voorzieningen bij gelijkblijvende lasten is voor mij hetzelfde als hogere lasten bij gelijkblijvende voorzieningen, want opeens ben ik geld kwijt aan dingen waar ik vroeger geen geld kwijt was....).

Groet, Bert

Een Nederlandse modelbouw winkel die voor een model 350 Euro vraagt wat ik via China voor iets meer dan de helft kan kopen ?

Sorry maar dat geeft toch de doorslag voor mij persoonlijk.

Tja... deels ben ik het met je eens maar als iedereen het doet stimuleer je totaal geen eigen economie dan alleen rijke bobo's van zwaar onderbetaalde personeel. Ja, Nederland en geheel noordwest Europa kent een dure economie door oa ook zware regelgevingen. Daartegen zijn het ook die regelgevingen die ook een verplichte garantie op het product geeft welke door een goede winkelier altijd sneller opgelost zal worden dan die Chinees aan de andere kant van de wereld.

Wat men hier op het forum moet afleren is de beginner direct naar Hobbyking te sturen. Als je dat doet breng je niet alleen de Nederlandse economie en dus ook de LHS per direct om zeep maar door de soms beroerde kwaliteit en support ook het plezier van de beginner.

Naast dat alles vind ik ook dat er webshops zijn die hun klanten trekken met de melding alles op voorraard te hebben maar eigenlijk niets hebben en hoopen dat hun leverancier snel levert. Dit geeft juist de frustraties over de Nederlandse winkeliers waarmee je dan niet direct alles over 1 kam moest scheren maar helaas wel gebeurd.

Ik heb toch wel heel sterk de indruk dat sommigen hier onder ons nog in sprookjes geloven. Het is wel zeer arrogant om te geloven of te verkondigen dat men in staat is om een evolutie, die al deccenia bezig is, te kunnen afremmen, of erger nog, te stoppen.

Zal ik de "believers" eens helemaal op de kast jagen? Binnen enkele jaren sluit de allerlaatste LHS in West-Europa. En met LHS bedoel ik de winkel waar de uitbater/eigenaar/winkelier in zijn winkel staat, klanten ontvangt en zijn spullen over de toonbank verkoopt om er zijn gezin van te onderhouden. Er is GEEN enkele noodzaak en geen bestaansrecht meer voor een LHS in de huidige vorm. Die is er al jaren niet meer maar de meeste modelbouwers zijn meestal gewoontedieren en willen enkel die spullen kopen die ze in hun handen hebben gehad. Tsja, dat lukt nu amper nog, en binnen enkele jaren helemaal niet meer. Drogredenen over een zogenaamd "kwaliteitsverschil" tussen de spullen van de LHS en de webshops is klinkklare onzin want dat zijn gewoon dezelfde spullen. Hoe Europees is (was) Graupner? Iedereen heeft kunnen vaststellen waartoe de arrogantie van Westeuropese fabrikanten heeft geleid. En stuk voor stuk moeten ze het onderspit delven voor de Aziaten, en dit is enkel een evolutie die toe te juichen valt. Onze arrogantie wordt keihard afgestraft! Decennialang hebben wij lopen roepen en schelden op "Chinese brol". Wij hebben ze gewoonweg aangemoedigd om hun producten te verbeteren en nu zijn ze op het punt gekomen dat, als je kwaliteit wenst, je niet meer anders kan dan Aziatisch te kopen (cfr. FrSky,...). Herrinert er nog iemand zich hoe men begin jaren 70 over de Japanse auto's riep en schreef dat het "Jap crap" was... Ja, door die houding zie je nu natuurlijk ook geen enkele Japanse auto meer door onze straten rijden. Wij westerlingen hebben die schop onder ons hol nodig om terug te heroriënteren en te innoveren. Flink even met de neus op de feiten gedrukt worden en dan richting kiezen en keihard werken dan komen we er wel. Maar niet meer verlangen naar iets dat is geweest. Dat is voorgoed voorbij!

Ik begrijp dat het voor velen onder ons zeer moeilijk is om evoluties te aanvaarden, maar we hebben geen keuze. Niet blijven treuren en panikeren, gewoon heroriënteren en er terug met volle moed invliegen. Innovatief zijn, engagementen aangaan en zorgen dat je er staat met een innovatief produkt, dan kom je er, anders vrees ik er voor.

Een deel van de ellende, vooral in de voorbeelden aan de grensstreek, komt door onze regering. BTW omhoog, accijnzen omhoog met het idee meer geld binnen te hengelen. Nier raar dus dat mensen dus een alternatief gaan zoeken. Tanken en boodschappen en drank in het buitenland halen is dus veel voordeliger. Dat hierbij BTW inkomsten geheel mis worden gelopen, winkeliers failliet gaan wat de samenleving veel meer kost dan die paar grijpstuivers extra belasting op zouden leveren en de verschuiving verder toeneemt doordat de regering gaat compenseren door nog meer heffingen in te stellen, wordt gemakshalve maar even vergeten. Het juist op dat moment voor meer mensen aantrekkelijk maken om verder weg te reizen om hun inkopen te doen... het is een cirkel waar we zo niet uitkomen.

Ik wil niet negatief doen maar zie links en rechts om mij heen wel dit soort dingen gebeuren, meer en meer.

Laatste voorbeeld, Amsterdam denk met een heffing voor bootjes die door de grachten varen een bedrag van 200.000 euro binnen te halen. 20 euro betalen als je over het IJ vaart of door de grachten wil. Denken ze nu echt dat mensen dat gaan betalen? Ik niet. Ik wijk uit naar andere steden of vaarwateren. Omzet wordt misgelopen door de middenstand en veel mensen met een klein oud bootje geven er de brui aan. Weg inkomsten en per saldo heeft dit alles veel meer geld gekost dan dat het heeft opgeleverd.

Wanneer leren ze nu eens dat besparen betekent dat je minder uitgeeft ipv meer proberen binnen te halen?

Burp, ik denk dat het mislopen van BTW-inkomsten door grensshoppen te verwaarlozen is. Jullie komen bij ons tanken, maar wij doen onze inkopen bij jullie. En om de 3 à 5 jaar verschuift het weer... Ik heb de indruk dat we het nog steeds veel te lokaal bekijken. Het sluiten van detailhandels is een wereldwijd fenomeen. Belastingsvermindering, loonlastenverlaging, ... het heeft geen enkel effect op lange termijn. Zolang men in het Westen niet inziet dan men moet stoppen met "consuminderen" zullen we armer worden.

Met de Belgen kan het misschien wel uitkomen maar de Duitsers komen echt hier geen inkopen doen en de grens is aan die zijde veel langer ;)

Op dit moment is eigenlijk het grootste probleem die Europese eenwording. Men heeft net een convenant getekend waarbij we de gehele zelfstandigheid van Nederland verliezen aan de Europese Gemeenschap. Over een tijdje kan de Nederlandse regering en ook die van onze buurlanden weg en hebben we een Europese regering die alles voor ons bepaald en waarbij de Nederlandse gebruiken en gewoontes allemaal om zeep worden gebracht. En dat is waar de meerderheid van ons met dat rode stempotlood voor gekozen heeft.

Een tijd geleden zijn in opdracht van de Europese Gemeenschap alle overheidsdiensten al geprivatizeerd, zo is het openbaar vervoer voor een groot deel al in handen van de Fransen, de energiemarkt is voor een heel groot deel in handen van de Russen en ga zo maar verder. En al dat geld kwam vroeger in de staatskas, en dat moeten we nu allemaal via extra belastingen betalen aan de regering zodat er nog een beetje in kas zit. Als het zo doorgaat en we echt naar die Europese eenheid gaan zijn we alles kwijt, ook onze goede pensioenen, dan kunnen we ook die goedkope Chinees niet meer betalen................ Dus vooral zo doorgaan met dat rode stempotlood...................

Met de Belgen kan het misschien wel uitkomen maar de Duitsers komen echt hier geen inkopen doen en de grens is aan die zijde veel langer ;)

Dan moet je toch maar eens in Maastrich, Heerlen, Roermond en Venlo komen kijken hoe druk het er met Duitsers is die komen winkelen...... vooral als ze daar een door de weekse feestdag hebben.

Er worden hierboven met name vergelijkingen gemaakt tussen Nederlandse winkels en Aziatische winkels. Als ik echter wat dichterbij kijk in West Europa, dan zijn er een aantal winkels in Duitsland en Oostenrijk, die ik op dit forum ook geregeld genoemd zie worden en die op mij best een succesvolle indruk maken. Neem als voorbeeld even Staufenbiel. Die zijn goed aanwezig op het internet en hebben ook fysieke winkels in bijvoorbeeld Hamburg en Berlijn. Ik heb inmiddels twee zwevers bij ze gekocht (Ellipsoid & Cheetah) en ze leveren vlot. Ik had trouwens ook gekeken heb of ik die zwevers via de LHS zou kunnen kopen, maar bij de LHS zag ik ze niet op hun website staan.
Het lijkt me dat een bedrijf als Staufenbiel evengoed in Nederland succesvol zou kunnen zijn, als het dat in Duitsland kan.

Ik heb ook de genoemde 30 minuten video van Cor Molenaar bekeken en toen hij het over Apple had, met zijn min of meer vastgestelde consumenten eindprijzen, moest ik aan Sebart denken. Naar mijn mening is Sebart ook een merk, wat alleen op kwaliteit concurreert en niet op prijs. Over het algemeen lees/hoor ik over hun toestellen positieve reacties, maar ik vind ze best duur. Ik was even in de markt voor een 30 series Sebart kist, maar waar je ook zoekt, die kosten altijd tussen de 180 en 200 Euro. Als je zo'n toestel dus als LHS in je collectie opneemt, dan weet je dat er in elk geval niet op prijs geconcurreerd gaat worden. Ik meen dus ook dat de Sebart toestellen bij de LHS ongeveer even duur zijn als wanneer ik ze bij een internet reus bestel (bijv Conrad).

En nog een tip voor de topic starter.
Zorg dat je webshop een goede structuur heeft. Je hebt 29 vliegtuigen in je programma, maar ze zijn per merk gesplitst. Ik moet dus door 7 menu's navigeren om iets te zien, wat bij je concurrenten op een half scherm in een keer wordt getoond.
Haal de bugs er uit: Klik ik op "elektronica" en dan werken alle menu keuzes daarbinnen verder niet. De link nar een getoonde video werkt ook niet.
Maar wellicht dwaal ik nu af naar een ander topic wat zou moeten heten: "Hoe ziet de ideale modelbouw webshop er uit"?
Uiteraard wens ik je alle succes toe :D

Ik heb toch wel heel sterk de indruk dat sommigen hier onder ons nog in sprookjes geloven. Het is wel zeer arrogant om te geloven of te verkondigen dat men in staat is om een evolutie, die al deccenia bezig is, te kunnen afremmen, of erger nog, te stoppen.

Zal ik de "believers" eens helemaal op de kast jagen? Binnen enkele jaren sluit de allerlaatste LHS in West-Europa. En met LHS bedoel ik de winkel waar de uitbater/eigenaar/winkelier in zijn winkel staat, klanten ontvangt en zijn spullen over de toonbank verkoopt om er zijn gezin van te onderhouden. Er is GEEN enkele noodzaak en geen bestaansrecht meer voor een LHS in de huidige vorm. Die is er al jaren niet meer maar de meeste modelbouwers zijn meestal gewoontedieren en willen enkel die spullen kopen die ze in hun handen hebben gehad. Tsja, dat lukt nu amper nog, en binnen enkele jaren helemaal niet meer. Drogredenen over een zogenaamd "kwaliteitsverschil" tussen de spullen van de LHS en de webshops is klinkklare onzin want dat zijn gewoon dezelfde spullen. Hoe Europees is (was) Graupner? Iedereen heeft kunnen vaststellen waartoe de arrogantie van Westeuropese fabrikanten heeft geleid. En stuk voor stuk moeten ze het onderspit delven voor de Aziaten, en dit is enkel een evolutie die toe te juichen valt. Onze arrogantie wordt keihard afgestraft! Decennialang hebben wij lopen roepen en schelden op "Chinese brol". Wij hebben ze gewoonweg aangemoedigd om hun producten te verbeteren en nu zijn ze op het punt gekomen dat, als je kwaliteit wenst, je niet meer anders kan dan Aziatisch te kopen (cfr. FrSky,...). Herrinert er nog iemand zich hoe men begin jaren 70 over de Japanse auto's riep en schreef dat het "Jap crap" was... Ja, door die houding zie je nu natuurlijk ook geen enkele Japanse auto meer door onze straten rijden. Wij westerlingen hebben die schop onder ons hol nodig om terug te heroriënteren en te innoveren. Flink even met de neus op de feiten gedrukt worden en dan richting kiezen en keihard werken dan komen we er wel. Maar niet meer verlangen naar iets dat is geweest. Dat is voorgoed voorbij!

Ik begrijp dat het voor velen onder ons zeer moeilijk is om evoluties te aanvaarden, maar we hebben geen keuze. Niet blijven treuren en panikeren, gewoon heroriënteren en er terug met volle moed invliegen. Innovatief zijn, engagementen aangaan en zorgen dat je er staat met een innovatief produkt, dan kom je er, anders vrees ik er voor.

Dit hele betoog, is sorry dat ik het zeg, bullshit: Het heeft niks te maken met een evolutie, maar alles met dat we toelaten dat onze westerse overheden de ene kant op gaan qua sociale standaarden zonder oog te hebben voor wat de rest van de wereld doet, en de aziatische overheden een volkomen andere kant op gaan, twee feiten waardoor er totaal geen level playing field (bij gebrek aan betere benaming) meer is: China gaat qua ontwikkeling het westen achterna, en daarna zal vermoedelijk Afrika het nieuwe China worden.

Maar geen zorgen, cirkels zijn altijd rond, en zolang onze westerse overheden stug doorgaan met weigeren in te zien dat arbeid in onze landen veel te duur is, zijn onze sociale standaarden vroeg of laat volkomen niet meer in stand te houden en worden wij vanzelf een keer het nieuwe China/Afrika/noemmaaropland....

Het verdwijnen van de detailhandel heeft daar weinig mee te maken: in Azië bestaat die detailhandel namelijk nog wél. Als we hier wat aan kostenbeheersing (lees: niet alles blind op de burger verhalen via onzinbelastingen zoals BTW en omzet-) hadden gedaan, was er hier ook nog veel meer detailhandel geweest, simpelweg omdat dan een LHS de spullen die hij voor 50 euro inkoopt NIET voor 80 euro hoeft te verkopen om alleen nog maar quite te draaien, maar gewoon voor een acceptabele winst voor de LHS, en een acceptabele prijs voor de klant, hadden kunnen verkopen. Zij moeten nu met de huidige belastingen concurreren met een land waar de detailhandel bijna letterlijk met 1 euro winst op een artikel voor 5 verkochte artikelen alweer avondeten kan kopen....

Dat heeft niks met de arrogantie van de LHS, of van de grote namen zoals Graupner van doen: er is gewoon geen gelijkwaardige markt....

In mijn bedrijfstak begint men dat nu op internationaal niveau eindelijk in te zien dat dit scheefgroeien niet alleen ten koste gaat van werkgelegenheid, maar ook over de ruggen van die laagbetaalde arbeid, en gaat men als een dolle tekeer via regelgeving, om te bewerkstelligen dat bedrijven uit diverse werelddelen aan ongeveer de zelfde eisen moeten voldoen. En geloof het of niet, die vraag komt voor een groot deel nu net uit die lage lonen landen, waar men het wel een beetje beu is om uitgebuit te worden....

Het is dus niet een "ontwikkeling die niet te stoppen is" maar het is gewoon een ontwikkeling die het gevolg is van wereldwijde ongelijkheid (en eigenlijk dus gewoon misstanden), en de onwil van onze overheden om die situatie te onderkennen.

En net doen alsof deze ontwikkeling niet te stoppen is, net doen of dit een "natuurlijke evolutie" is, is de beste manier om te rechtvaardigen dat er niets aan deze misstanden gebeurt en de situatie alleen maar verergert. Maar deze gedachtengang komt de happy few aan de top van het bedrijfsleven wel erg goed uit, toevallig....

Mischien is dat wel de achterliggende gedachte waarom westerse landen zoveel aan ontwikkelingswerk uitgeven, en mischien moesten we daar eens iets minder tegen protesteren (hint naar PVV stemmers....)

Maar ik kan je een ding zeggen: als hier de laatste detailhandel stopt (niet alleen de LHS, maar alles) dan is het hier ook gedaan met onze interne economie, en zonder dat zijn we aan de goden (de rest van de wereld, voor de atheïsten onder ons) overgeleverd, en komt ALLES op de schouders van die enkeling die nog wel een baan heeft....

Groet, Bert

En Bert, wat vertel je nu eigenlijk? Je schrijft dat ik bullshit verkondig maar ondertussen schrijf je in grote lijnen wat ik wil vertellen, enkel schrijf jij over de oorzaken... Ik ben misschien ongenuanceerder en zeg het niet zo mooi maar ondertussen gaat hier de ene na de andere detailhandelaar overkop. Over 1 zaak ben ik het grondig oneens, en dat is dat je gelooft dat dit proces omkeerbaar is. Dat is het niet want er is niemand bij gebaat, enkel de directe betrokkene. En die groep is totaal verwaarloosbaar in ogen van de beleidsmakers. Ik heb 19 jaren in de automotive engineering gewerkt. Men heeft er zich reeds lang geleden bij neergelegd dat voertuigproductie in West Europa geen reden tot bestaan meer heeft, dus moet men de focus verleggen naar die specialisaties waar men zijn voorsprong kan uitbouwen of desnoods handhaven. Hier in de streek zijn de laatste jaren meer dan 10.000 banen verloren gegaan in de automobielsector. Dat is erg, dat doet pijn, maar het is niet nefast. Dat heet vooruitgang, ook al lijkt het daar op het eerste zicht niet op.

Ik denk, dat het daar op het tweede zicht ook niet op lijkt....:neutral:....en dat je het ook geen vooruitgang mag noemen.

Wat ik in deze hele discussie grotendeels mis, is dat het publiek in de loop der jaren en vooral de laatste 10 erg is veranderd en dat daardoor ook het koopgedrag anders is geworden. Was het vroeger een technische hobby, waarvoor je ook nog wat handvaardigheid nodig had, tegenwoordig wordt het meer gebruikt als speelgoed-voor-grote-jongens. Daarmee is overigens niets mis, het is alleen anders. Voor een automodel hoef je niets meer te weten van wielvluchten en voor modelvliegtuigen niets meer van vleugelprofielen om leuk bezig te zijn. Het interesseert m.i. velen ook niet meer. Modelvaren heb ik het niet eens over, want daar is sprake van ernstige vergrijzing. Daarnaast rijden/vliegen die RTR/RTF dingen ook als regel nog eens beter dan je eerste eigen knutsels.

In de markt gaat het uiteraard vooral om de beginnende modelbouwer. Dat is veruit de grootste groep, dus die genereert de meeste omzet. Dat is natuurlijk niet de groep, die meteen weet waar 't ie op internet z'n spullen moet kopen en ook niet wat-ie eigenlijk moet kopen. Ik neem dan ook aan, dat de meesten hun eerste aankopen doen bij een plaatselijke cq regionale modelbouwwinkel. Ik vraag me af hoevelen nog met deze hobby beginnen als deze straks helemaal verdwenen is.

jan ik denk dat vooral de modelbouw verenigingen weer een grotere rol gaan spelen in het beeld.
-------------

Als ik even de modelvrachtwagens als voorbeeld neem hierin is de afgelopen jaren een ware groeispurt ontstaan. Het is de "oude" modelbouw in een nieuw jasje.

RTR???? dat kennen wij niet... een handleiding met zakjes krijg je voorgeschoteld.
Daarna mag je nog even fijn schuren en spuiten. En als je dat klaar hebt kan je opnieuw beginnen om een echt leuk model te gaan bouwen.

Juist in de modelvrachtwagens merk ik dat de vraag groter dan ooit is naar speciale onderdelen. Het is niet voor niets dat tamiya en carson steeds meer op de vrachtwagen markt spullen pompen.

Een aantal simpele toekomst woorden die voor menig ondernemer zou moeten gelden.

-Wees eerlijk
-Wees innovatief
-Wees bereid tot de extra stap
-Vrees de toekomst niet.

Eigenlijk zijn het basis dingen van het ondernemersschap.
De 100 in een dozijn winkels leggen het loodje, want dozen schuiven zonder kennis kan elke webshop. Haal de arrogantie weg om te menen dat je het beter weet.

Ik ga hier geen shops zwart maken maar ik heb een paar jaar terug al eens geroepen dat sommige modelbouw winkels het geen 10 jaar meer gaan uithouden. Kennis is om te delen niet om een ander zwart te maken.

Dozen schuivers moeten het hebben van prijs en snelheid hier valt vooral op het eerste weinig meer te verdienen, op het tweede laten de meeste LHS het totaal afweten waardoor ze zich ook de markt uit schrijven.

Kom met unieke oplossingen en ga zelf dingen ontwikkelen / ontwikkelingen steunen. Steeds meer modelbouwers willen zich weer onderscheiden en niet met de zoveelste standaard kist vliegen, of met een standaard auto rijden.

RTR is over voor de LHS in mijn ogen. Het is leuk geweest voor een paar jaar maar de markt gaat langzaam weer terug. RTR kan iedereen verkopen dus ook de webwinkels met lage marge. Zelfs de speelgoedzaken zie ik al met modelbouw spullen komen in de vorm van RTR.

Ik zou bijna zeggen investeer in de 3D print technology ik verwacht daar heel veel van in de toekomst. En de kwaliteit is nu zover dat het goed bruikbaar is voor de modelbouw. Ik zal niet zeggen dat je onder de prijs van bijvoorbeeld shapeways kan, maar je kunt eigen dingen maken en bouwen.

Stap 1 in een verkoop is altijd om de klant binnen te krijgen. Als die binnen is heb je 50% kans dat die meer koopt dan dat ene dingetje wat die echt nodig had. Standaard marketing wijsheid.

En hoe krijg je klanten binnen?

Wat is jouw reden dat ik naar jou toe zou moeten stappen?
Wat is jouw verkoop specialiteit dat een modelbouwer zijn interesse moet wekken?

Kom uit die depressie zone en ga weer ondernemen ;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back