How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik denk ook,
    dat jou aantal crashes met een iets grotere heli
    snel om een stukje gaat dalen,
    als je aan dat nieuwe formaat gewend bent.

    Een paar regels, die ik voor mij opgesteld heb,
    hebben ook mijn frequentie van crashen enorm omlaag gebracht.

    Regels zo als .... de mesten crashes gebeuren binnen de eersten 4 minuten, en naar 35 minuten, dus aandacht voor te veel enthousiasme aan de begin, en let op, dat je de concentratie naar een grotere aantal van vluchten niet kwijt raakt, liefer stoppen en morgen verder.

    Suc6 verder,
    Uwe
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zijn ware dingen die je daar schrijft, Uwe, van die crashes in het begin, en na meer dan een half uurtje vliegen....

    Groet, Bert
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Idd heeft het Bert bij zijn vlieglessen met ingebouwd,
    dat minder gecrasht gaat worden, top idee.
    Groet, Uwe
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is een voordeel als je hulp zoekt voor het lessen..
    VEEL minder crashen.

    maar als je zelf leert, komt het gewoon voor.
    zelf gelukkig ook leren vliegen met een licht fp ding, ding is erg veel gecrasht..

    maar, dat ding vloog zo beroerd, dat een cp een echte verademing was..
     
  5. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ik wacht meer op onderdelen dan dat ik vlieg omdat ik meer wil dan ik kan. Ik ga ook een stapje terug als hij zometeen weer vliegt.

    2x per dag vliegen met laad tijd ertussen, je hebt tijd zie ik. Dat krijg ik echt niet voor elkaar. Daarnaast is die wind de laatste weken echt hard over het algemeen.
     
  6. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Ach ja, veel/weinig; 't blijven relatieve begrippen. Volgens mij heb ik nagenoeg elk(e) crash(je) hier wel gemeld, omdat er vaak een vraag uit voort kwam op't technische vlak, en valt het uiteindelijk best mee als je tot een jaar terug kijkt.
    Aangezien 'k ook op de kosten moet letten was ik er anders sowieso al wel mee gestopt.
    En 't is me toch mooi gelukt om ruim binnen een jaar, beginnend bij 0,0 nu in alle oriëntaties rond te kunnen vliegen met een CP heli, inmiddels inclusief loopings voor- en achterover + al een enkele barrel roll en als het fout gaat is het vaak omdat 'k het kleine kreng niet goed zie, of ik al dingen probeer die ik beter eerst nog meer op de sim kan oefenen.
    (wat ik ook had gedaan als ik met iets groters dan een mcpx bl zou vliegen)
    Dat het allemaal nog veel strakker/netter etc. kan is natuurlijk een feit; hoop ik ook stappen mee te zetten met een iets grotere heli zoals de Blade 400 straks; waarbij ik ook als die niet vlak voor m'n neus hangt in ieder geval fatsoenlijk kan zien 'hoe die hangt'. ('t is geen 700, i know, maar beter zichtbaar dan een mcpx-juh in ieder geval)

    @Smaug : Laatste paar weken inderdaad lekker kunnen vliegen. In de ziektewet zitten heeft soms ook zo z'n voordelen zeg maar. Alhoewel het volle bak concentreren is ervaar ik het juist als ontspannend. Meer dan genoeg aan m'n kop, maar dan is het puur even alleen met 't heli vliegen bezig zijn, i like. 'k heb ook een aardig vol programma overdag, maar vaak lukt 15-20 min. vliegen (3 a 4 lipo's) 's ochtends en 's avonds wel even.

    Ik meld me weer bij de volgende crash ;):p:)
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik hoop, dat je niet meer zo vaak crasht,
    vermeld toch liefer b.v.
    "... mooi gevlogen vandaag, zonder crash"
    als het kan !

    suc6 en veel plezier verder, Uwe
     
    hirzo vindt dit leuk.
  8. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Als ik elke keer dat soort berichtjes ook ga plaatsen wordt het wel snel een vol/uitgebreid topic Uwe :)
     
  9. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Op zich vind ik het al een feestje als ik met een hele heli terug kom. Ik weet niet of die mcpx net zoeen klus model is als de 130x maar ik repareer(wachten op onderdelen) meer dan dat ik vlieg. Ook als ik rustig vlieg. Opstijgen is al een risico met dat ding haha.
     
    hirzo vindt dit leuk.
  10. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Opstijgen is al een risico met dat ding zegt ie, lol:)
    Over het algemeen heb ik met opstijgen en landen geen problemen, en zolang ik rustig blijf vliegen gaat 't over 't algemeen ook wel goed (alhoewel dat natuurlijk beetje raar klinkt, omdat rustig vliegen juist soort van 't moeilijkst is, 'k bedoel met rustig dan meer in m'n comfortzone blijven/niet de grenzen van m'n kunnen opzoeken/overheen gaan).
    Qua landen wel lastig om em exact daar te landen waar ik wil, op zeg maar 15cm2 ofzo.
    Maar 'smooth' landen is verder over 't algemeen geen probleem (in normal doe 'k dat dan, met throttle curve van 70% vast boven midstick en daaronder lineair terug tot 0).
    En als je lang moet wachten op onderdelen bestel je bij de verkeerde webshops ;):p
     
  11. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Als je in zo'n korte tijd (vind ik tenminste) zo kunt vliegen.....dan ben je echt goed bezig, Hirzo!!!
    Ga zo door!
    Crashen doen we allemaal. Ik zou willen dat ik al zo goed vloog als jij....maar ik kan er niet veel tijd in steken.
    Mijn laatste crash was, toen ik dacht dat ik goed in de lucht hing, en een 8tje kon vliegen.
    Maar de heli kwam vrij snel op me af. Paar meter langs, dat wel.....maar toch.
    In de "paniek" niet direct throttle terug...met als resultaat een opgerookte motor en regelaar. :) Tja.....shit happens (is al n paar jaar geleden)

    Het blijft een erg mooie hobby!!!!! :)
     
  12. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Willen dat je zo goed vloog als mij... Als jij zo te lezen al meerdere jaren vliegt dan vlieg je echt wel 10x beter dan deze newbie hier hoor :)
    'k moet eigenlijk eens iemand vinden die een keer een filmpje van m'n gefladder wil/kan maken, volgens mij heb 'k alleen nog maar een keer een hover filmpje laten zien hier.
    Een filmpje waarbij ik een 8je vlieg (nog niet supernetjes/langzaam) en een looping maak zou wel tof zijn; sowieso om dat een keer op video te krijgen.
    Alleen ben 'k waar 'k momenteel verblijf nogal beperkt qua uploadmogelijkheden, maar wat creatief denken/vertraging moet daar wel wat op te vinden zijn.

    Nog een quadcopter vraagje; weet iemand hier toevallig zo of/waar je 'n 'gereedschapsetje voor 'n Blade 200QX kan kopen? (hmmz, misschien beter even in de quadcopter sectie van 't forum vragen anders..)
    Bij m'n mcpx bl zat een schroevendraaiertje, en ook inbussleuteltje volgens mij die voor 't meeste basic werk voldoende was.
    'k wil nu die Blade 200QX proberen vliegklaar te krijgen, maar kan als ik zoek op bijv. "blade 200qx parts/onderdelen" niets vinden. alleen zo'n propeller nut wrench van rakon heli.
    Anders maar ff 't ding meenemen naar de praxis ofzo en kijken/passen.
    Stom stom stom; ben de lipo vergeten en ook m'n 2/3s lipo lader (die 'k normaal voor de mcpx lipo's gebruik) die 'k volgens mij ook wel voor die lipo v/d 200qx kon gebruiken.
    M'n huisgenoot maar even vragen of ie dat op wil sturen, anders schiet 't niet op. ('k was van 't weekend even thuis)
     
  13. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    ;):)

    Vandaag al 6 (2x3) lipo's leeg gevlogen en niet gecrashed.
    Wel loopings voor en achterover en een paar barrel rolls.
    't gaat allemaal aardig (wel nog te ongecontroleerd soms), maar m'n bl vliegt niet zo strak als 'k zou willen, ook bovenstaande manoeuvres gaan daardoor (en nog gebrek aan skills natuurlijk) nog lang niet altijd zo strak als 'k zou willen.
    Is wel beter te krijgen, maar kost centen, en die bewaar 'k vooralsnog voor de blade 400 (en wil ook wel graag weer 'n auto voor 't eind van 't jaar. Iemand nog interesse voor 'n setje 13"lichtmetaal met zomerbanden trouwens? :) )
    Wanneer ik met de blade 400 aan de slag ga, ga 'k eerst veel ga oefenen met landen. denk ik.
    Met de mcpx komt dat niet zo super precies en kan het ook niet goed oefenen i.v.m. toch af en toe zo'n 'pitch dip' waar 'k em vrij aggressief uit moet 'redden' soms.
     
  14. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Heb em vanmiddag even helemaal uit elkaar gehad en goed zitten kijken/testen.
    Denk dat 'k het al weet waardoor 't komt; één v/d servo's heeft soms zo'n 'jitter' ('k kan even niet op 't nederlandse woord komen); dat de servo kort/snel/heftig heen en weer gaat soms terwijl die smooth zou moeten gaan of stil moet blijven staan, én 'k heb om te proberen maar eens de originele bullet blades er op geschroefd.
    Die had 'k volgens mij alleen in't begin (inmiddels klein jaartje terug) er op gehad, maar vond 'k niet mooi lijken dus direct de non bullit blades er op gezet toen.

    ''t ziet er niet uit maar 't helpt wel moet 'k zeggen, misschien dat er ook iets was qua balans/beetje krom o.i.d. met die groene non bullit blades (van Blade) die 'k er al een tijd op heb zitten, maar 't voelde veel voorspelbaarder aan. Kon en durfde em ook gewoon direct met 100% throttle in idle up te landen, waar dat met 't vorige setje blades (en de 'pitch dips' die soms onverwachts gebeurden -nu minder heb 'k het idee, maar nog maar 3 lipo's zo gevlogen) spannend was/niet vertrouwd aanvoelde en 'k het daarom altijd in normal landde.

    En zo leer je elke keer weer wat bij:)
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2015
  15. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Houston we've got a problem :eek: (yup, alweer :D)
    Echt te ongelukkig ongelukje net...

    'k was met wat anders bezig waarvoor ik de main gear los moest hebben.
    Geeft wat weerstand, maar kan je wel zo lostrekken, maar toen die los schoot viel m'n bl
    uit m'n hand, op de grond, en zo op't moederbordje dat er een weerstandje is afgebroken
    (tenminste, volgens mij is't 'n weerstandje #elektronicanoob).
    (voor 't zelfde geld nog meer stuk, maar dit is wat me opviel)
    Op't fotootje heb ik precies zo'n weerstandje omcirkeld, daarnaast, tussen de drie omcirkelde gele punten hoort er nog één te zitten.
    De heli wil nu niet meer binden met de dx6i.

    Zijn die dingetjes überhaupt los te krijgen, en valt dat te solderen o.i.d.?
    (direct er naast, echt 1 of 2 mm zit alweer wat anders waar je dan niet tegen aan mag komen lijkt me)
    Hmm, misschien moet ik em nu maar eens echt als overleden beschouwen en, want er is ook positief nieuws, me op de Blade 400 focussen, want daar heb ik gisteren de benodigde onderdelen voor besteld om em vliegklaar te kunnen krijgen.
    Zoals 't lijkt ga ik binnenkort even een weekend naar huis en als 't lukt dan direct bij Wil langs
    om samen een middagje te knutselen en hopelijk de maiden v/d Blade 400 te kunnen doen.
    Zou echt te gaaf zijn als dat allemaal gaat lukken en 'k er even mee vooruit kan.
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Lijkt me zeker geen weerstandje maar eerder iets in de richting van een transistor.. weerstandje heeft 2 pootjes meestal ipv 3 tenzij dat het een regelbare is (pot-meter) maar ziet er zo niet uit.. staan er iets van gegevens op dat kleine ding of helemaal niets.. anders die gegevens is googlen.. hoe dan ook je moet het juiste gerief hebben om dit überhaupt al te kunnen herstellen... is allemaal super mini he..
     
  17. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Wat jij bedoeld is vaak een transistor of diode.
    Die zijn zeker los te verkrijgen.
    Een schema van t printje zou prettig zijn omdat, je moet weten wat voor 'n component het is..... en het type.
    Fabrikant een mailtje sturen?

    Succes kerel!
     
  18. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Bedankt allebei voor jullie antwoorden/tips.
    Er staat niks op te lezen, 't is ook echt allemachtig klein:
    [​IMG]

    Ik zal eens googelen voor zo'n schema van 't bordje, kijken of te achterhalen valt wat het precies voor onderdeeltje is.
    Via helifreak kwam ik ook bij dit bedrijf uit, is er ook zoiets dichter bij huis, of heeft iemand toevallig ervaring met 't genoemde bedrijf (als 't überhaupt al uit zou kunnen qua verzendkosten en dergelijke, had 'k verder nog niet uitgezocht)?

    Verder druppelen de eerste onderdelen voor de Blade 400 ook binnen, gezien de persoonlijke omstandigheden weet 'k nog niet of ik er dit outdoor seizoen nog echt mee aan de slag kan, maar 't is wel tof dat 't nu dichterbij komt met die eerste onderdelen enzo. En 't verschil in omvang v/d onderdelen tussen m'n mcpx bl en de nog te fixen Blade 400:eek::)
    Voor de grap staartvinnetje v/d BL op die v/d al binnengekomen Blade 400 gelegd :)
    [​IMG]
    Apart trouwens dat prijsverschil tussen de witte en gele staartvin bij sommige winkels, beide gewoon 't zelfde plastic zo te zien, alleen ander kleurtje.
    Om de prijs dan maar even een witte gedaan eerst, maar weinig winkels hier die nog onderdelen op voorraad hebben. Achteraf had ik net zo goed bij fast-lad.com (die nog wel redelijk wat blade 400 spullen op voorraad heeft) nog een gele kunnen meebestellen; daar was de gele wel 3 euro nogwat.
    [​IMG]
    Als m'n pakketje uit Engeland nu binnen een week binnen komt zou 'k alles moeten hebben om de Blade 400 weer vliegklaar te krijgen :)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2015
  19. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Je kunt die componenten (mits je weet welk type (schema) ) gemakkelijk in NL krijgen. Zeker online.
    Een normale elektronica winkel verkoopt niet altijd smd spul.
    Maareh....dat componentje is echt nog niet zo klein hoor ;-).
     
  20. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Trouwens......zo te zien heb je t componentje nog. Die kun je dan toch terugplaatsen (solderen)!?
    Hij is in elk geval niet mechanisch defect.
     

Deel Deze Pagina