How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

  1. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Nou, voor mijn doen is't echt wel klein spul hoor :eek::)
    Waar staat "smd" voor trouwens?

    't probleem is (wat betreft je 2e berichtje) dat er van sommige van die metalen pinnetjes van de diode/transistor grotendeels zijn afgebroken, zit nog wel een heel klein puntje aan, maar dat gaat zo niet werken ben 'k bang.

    Pff, dit is ook balen zeg. Vandaag de laatste bestelling uit 't Verenigd Koninkrijk binnen wat betreft benodigde onderdelen voor de Blade 400, 'k zou nu alles compleet moeten hebben...

    [​IMG]

    ...Hebben ze 1 onderdeel verkeerd geleverd (EFLH1458 i.p.v. de benodigde EFLH1158):(.
    Kon die EFLH1158 (0-ringen) niet in NL vinden op voorraad verder, fast-lad.com mailtje gestuurd of ze het voor de 7e aug. nog bij me kunnen krijgen (dat weekend ben 'k weekendje thuis en was 't plan om em met hulp in elkaar te gaan zetten)# duimen duimen duimen
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hirzo,
    Blade gebruikt soms het zelfde product in verschillende helikopters,
    wat betekend, dat b.v. de mainshaft lagers bij een kleine heli
    hetzelfde is dan bij de grotere broer de heckrotor-shaft lagers,
    heb ik ook af en toe gehad, gewoon op maat van het product kijken
    en misschien vergelijken met jou manuaal.
    gr. Uwe
     
    hirzo vindt dit leuk.
  3. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Goede tip Uwe,

    't lijkt niet nodig te zijn daar verder in te duiken, aangezien ik binnen 24 uur al een antwoord terug kreeg van fast-lad.com over de deels verkeerd verwerkte order.
    Mag dan ook wel even gezegd worden dat 't uitstekend is opgelost!

    From: orders@fast-lad.co.uk
    Subject: Re: Problem with order #376290
    Date: Sat, 1 Aug 2015 14:40:21 +0100

    Hello,

    Sorry to see that you have received an incorrect part for this order, We have sent out the correct one to you and this should be with you soon, Sorry for any inconvenience caused, there is no need to pay for the item you have received.

    Thanks

    Andy

    Fast Lad Performance Ltd
    www.fast-lad.co.uk
    Tel: +44 (0) 1226 281177
    Fax: 01226 281173
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2015
  4. demolle

    demolle

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    296
    Locatie:
    het land van bartje
    Netjes opgelost toch, maar ik zou toch even je email adres weg halen als ik jou was of je moet het niet erg vinden.
    Maar ik denk dat je dat vergeten bent.
    Veel suc6 met het herstellen van de 450 blade

    Grt André
     
  5. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thnx, scheelt weer wat spam.
    En 't is de 400, niet 450 (i wish :) )
    't zal denk ik in eerste instantie v/d verkrijgbaarheid v/d onderdelen afhangen hoe lang 'k er nog mee door ga/kan gaan.
    Zou beetje jammer zijn bijv. om geld uit te geven aan't upgraden van de servo's, als je er kort daarna achter komt dat je andere essentiële onderdelen niet meer kan krijgen.
    Time will tell, 'k heb er vooralsnog in ieder geval veel zin om wat groters dan de mcpx bl te gaan proberen!
     
  6. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad netje opgelost, Hirzo!
    Veel succes met bouwen kerel! Altijd leuk om te doen.

    Oh.....SMD (Surface Mounted Device). :)
     
  7. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thnx voor de uitleg, weer wat geleerd :)

    Dit weekend was ik thuis en kon 'k voor 't eerst sinds een paar maanden weer eens bij de club langs in Delfzijl.
    't was een gezellige boel en goed weer erbij.
    De Blade 400 is nog niet klaar, wel met wat hulp verder gekomen.

    Wel grappig dat ik nu net zo met die Blade 400 aan't klooien ben, zoals met de mcpx bl een jaar terug. Zo van "oh help, ingewikkeld, hoe werkt dit, hoe haal ik dit los, etc. etc."
    De mcpx bl kan 'k nu helemaal uit elkaar halen en weer goed in elkaar krijgen, dus dan komt dat met de Blade 400 uiteindelijk ook wel goed i guess.

    De Blade 200QX heb 'k wel in de lucht gehad na alle elektronica + motoren etc. op een nieuw frame te hebben overgezet. 'k stond er nog van te kijken dat 'k de handen er flink vol aan had in Agility mode.
    Heb maar even kunnen testen (ben wel even aan't knutselen geweest, had ook maar 1 lipo, bij de maiden knalde er nog een propeller vanaf :eek: etc.), maar in de andere 2 modes vloog ie niet verkeerd.
    Agility nog even uitgebreider testen bij wat minder wind binnenkort.
    Nu 'k weet dat alles werkt zoals 't hoort, ga 'k er binnenkort nog maar een paar nieuwe lipo's voor halen, en de 3d propellers.
    Toevallig iemand die mee leest en 't update kabeltje voor de nieuwe firmware (BLH7840) heeft en heen weer wil sturen op mijn kosten ?
    22 euro voor 'n kabeltje dat je 1x gebruikt...beetje sneu geld...

    Zoals 't lijkt ben 'k over een paar weken weer thuis, kan 'k nog net de staart van 't buitenseizoen meepakken en die Blade 400 straks eindelijk de lucht ingooien :) (gently ;) )
     
  8. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Op het heli front is het wat rustig lately, de Blade 200QX vliegt inmiddels wel:)
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  9. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Gistermiddag met Wil een paar uur aan de slag gegaan met de Blade 400, flinke stappen gezet deze keer.
    Zit mechanisch nu grotendeels goed in elkaar, ontvanger etc. aangesloten en al zover ingesteld dat 't spul draait en servo's goed reageren.:thumbsup:
     
    easy vindt dit leuk.
  10. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Volgende week kan 'k ook weer met de Blade mCPx BL aan de slag. M'n portemonnee riep heel hard NEE! maar met een kapot 3in1 printplaatje (ienie mini weerstandje/transistortje afgebroken, iemand die weet waar je dat in de EU kan laten fixen? Ik kan alleen een bedrijf in de USA vinden), inmiddels al bijna 2 maand geen heli meer gevlogen te hebben en nu het model discontinued is en een BNF versie al voor € 129,- te krijgen is toch maar een nieuwe besteld.
    Dacht eerst meer richting niet meer mee verder gaan, overstappen naar iets vergelijkbaars, bijv. Assault 100/Hisky/WLtoys, maar heb er al met al aardig wat in zitten investeren en nog van alles liggen qua onderdelen enzo dus dat zou ook zonde zijn.
    En 't heeft toch ook wel wat om m'n first ever heli vliegend te houden #sentimentofzo

    Zo zou 'k me het volgend seizoen toch wel moeten kunnen vermaken/bij leren met de Blade 400 die bijna klaar is, de Blade mCPx BL en voor wat rondraggen de Blade 200QX.
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed bezig zeg!!
    Ik hoop mijn Blade mcpX BL aankomende week te krijgen.
    Dan eens lekker mee rondvliegen.
    Wat een heerlijke hobby.
    Vr Gr E
     
    hirzo vindt dit leuk.
  12. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Zeker weten een heerlijke hobby! :)
    Kan niet wachten om weer met de mCPx BL te gaan vliegen! Heb 't wel gemist de laatste tijd.
    Bij HobbyManiac werken ze blijkbaar ook op zondag, kreeg net 't mailtje binnen dat ie verzonden is:thumbsup:
     
  13. Sickboy

    Sickboy

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Volkel
    Daar heb ik hem ook vrijdag besteld maar nog niets ontvangen. Voor mij is het mijn eerste heli. Ik ben benieuwd!
     
    hirzo vindt dit leuk.
  14. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Nice. Hij is bij meerdere shops afgeprijsd, maar volgens mij nergens zo veel als bij manische hobby shop :)
    Veel plezier er mee!
    Heb je hier voor al wel met iets anders (coaxiaal/fixed pitch) gevlogen?
    Op een weekje met een quadcoptertje na ik niet een dik jaar geleden. Best heftige leercurve beginnen met zo'n mcpx bl (en ik ben nu nog steeds flink aan't leren, ook met best basic dingen nog), maar 't is te doen, ik ben het levend bewijs :cool::D
     
  15. Sickboy

    Sickboy

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Volkel
    Nee, dit word echt mijn eerste heli. Ik heb wel al op de sim geoefend. Ik zal de mcpx wat tammer moeten programmeren om het te leren denk ik.
     
  16. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Op de sim oefenen scheelt al heel veel. Beetje tammer afstellen kan inderdaad helpen. Ik vond em zelf te 'sponsig' aanvoelen met de standaard settings uit het boekje.
    (uit m'n hoofd) Volgens mij heb ik em staan op alleen 10% expo op de aileron & elevator. Gek veel lager dan 70% throttle vind de esc niet zo leuk naar het schijnt trouwens.
    Op 70% heb je nog genoeg power maar is het tegelijkertijd niet zo extreem. Gek veel minder en je hebt ook niet echt veel reserve, zo kan je bijv. met een pitch-pump em soms nog redden als je dreigt te crashen. Zelf ben ik trouwens vrij snel van normal mode afgestapt, in idle up vind ik het prettiger/stabieler vliegen. Opstijgen/optoeren kan gewoon met de linkerstick in't midden en de throttle hold er af halen. Landen doe 'k vaak wel in normal, beetje lullig als ie toch net bij de landing omvalt met nog veel throttle er op.
    Daarnaast zou ik zeggen van hou eerst de bullit blades er op, dat scheelt toch aardig wat qua stabiliteit en vlieg altijd boven gras + als je dan echt de controle kwijt bent/in paniek raakt gebruik dan throttle hold voordat je de grond raakt/crashed. Met zo'n mcpx heb je dan vaak amper/geen schade (bij boven gras vliegen).
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Helemaal mee eens!!
    Wordt genieten straks met die kleine dondert.
    Vr Gr E
     
  18. Sickboy

    Sickboy

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Volkel
    Bedankt voor de tips! ik ben heel erg benieuwd. Ik heb 17 jaar geleden modelgevlogen. Sinds een paar jaar 2wd wedstrijd buggies. Het kriebelt al een tijdje om weer te gaan vliegen.
     
  19. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Zo dan! Volgens mij heb ik nu wel genoeg Blade 400 3D spullen bij elkaar om er goed mee van start te kunnen:).

    [​IMG]

    Het heeft 'even' :Dgeduurd, denk dat de hobby min of meer wel 3/4 jaar op z'n gat heeft gelegen, wat betreft daadwerkelijk vliegen dan. Dat 'fast' uit de titel van deze thread is inmiddels humor :)

    De mcpx bl is nog kapot, misschien ga ik die later nog fixen (nieuw printplaatje/pcb), maar vooralsnog wil ik me nu op de 400 concentreren. En als ik toch nog weer een micro erbij doe, dan haal ik denk ik iets in huis via banggood (V977 bijv.) i.p.v. met de mcpx bl verder te gaan, want daar is al met al echt veel geld in gaan zitten.

    Ik vond op modelbouwmarkt een na een crash opnieuw opgebouwde (en ge-upgrade) Blade 400 3D + 1 lipo en nog wat reserve onderdelen voor uiteindelijk € 105,- incl. verzendkosten.
    Een nette prijs dacht ik, en nu heb ik qua onderdelen/financiën niet direct een probleem als ik iets heb (qua crash/defect onderdeel) aangezien ik nu alles in principe (meer dan) dubbel heb.

    Gisteren ben ik bij Wil geweest en hebben we (lees: "heeft hij" :D) er één vliegklaar gekregen.
    Daarna door naar het clubveld en na wat testen/aanpassen/afstellen etc. heeft Wil em even in de lucht gehad en een paar rondjes gevlogen, vliegt goed zei hij.
    't weer was aan het omslaan en de wind was inmiddels vrij hard dus ik heb em zelf nog niet gevlogen.

    Ik zou ik niet zijn als ik direct wel weer een zooitje vragen heb :oops:
    Bij Wil thuis kwamen we er al achter dat in normal mode 't spul al (hard) gaat draaien ook al staat de throttle (collective) stick helemaal naar beneden en staat de throttle curve zo ingesteld dat deze bij 0% throttle begint.
    Op de DX6i moet echt bijna max. throttle trim naar beneden ingesteld worden wil de heli niet optoeren terwijl de stick helemaal naar beneden staat.
    Op zich prima mee te vliegen blijkbaar, maar het zit me toch niet lekker/moet beter kunnen, toch?
    Iemand enig idee waar ik het moet zoeken wat dit betreft?
    Achteraf baal ik dat we gisteren niet ook even idle up hebben geprobeerd, want nu vraag ik me af wat er gaat gebeuren als ik in mid-flight van normal naar idle up switch, als de throttle trim op max. negatief staat
    (en durf ik dat eigenlijk ook niet te proberen).

    Ik zit op dit moment te twijfelen om een veldje in de buurt op te zoeken, maar 't is vrij dreigend qua regen en 'k heb geen zin om alles op de fiets te gaan versjouwen richting een geschikt veld (inmiddels helaas geen auto meer na >twee jaar ziektewet en >50% arbeidsongeschikt te zijn verklaard #shithappens) en alles uit te pakken en dan een bak regen op m'n kop te krijgen.

    Boy o boy wat gaat dat spannend worden om één deze dagen die 400 voor het eerst zelf de lucht in te 'gooien' na 3/4 jaar niet gevlogen te hebben en nog niets groters dan een mcpx gevlogen te hebben:eek:

    Owja, nog een vraagje. Ik heb nog iets nodig om de bladhoek af te kunnen lezen/af te kunnen stellen, maar die dingen heb je in alle soorten/maten/prijsklassen.
    Iemand nog een tip voor een goede betaalbare?
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    leuk zo Hirzo,
    en waarom de heli draait bij 0 throttle is een raadsel ...
    kan de ESC niet ingeleerd woorden, ?? ik ken deze heli überhaupt niet, maar zal een idee zijn,
    en dan gewoon de basis instelling van de handleiding gebruiken, ook voor idle,
    dan moet het toch gaan, veel plezier nog !

    groetjes, Uwe
     

Deel Deze Pagina