How to start this hobby (fast)?

Als je toch voor Blades ging, had je beter bij 2bro's kunnen kopen dan HK. Daar konden ze je ook persoonlijk adviseren over de hobby.

Hmm, helikopter niet op voorraad, geen EU distributeur, geen NL shop voor onderdelen en ik ben niet echt gecharmeerd van die devo zenders.

Hoe bedoel je "devo 7e, 8, 10, 12 gaan wel met spektrum samen" ?

Denk dat ik toch beter iets anders kan doen, met de DX6i als zender.

Niet gecharmeerd zijn, maar niet weten hoe en wat ;-) welke zenders heb je al in het echt gezien en beet gehad ????

en walkera heeft wel onderdelen in NL dat schreef ik ook

maar succes ermee:thumbsup:

Daarnaast.
niet lullig bedoelt
maar bij deze maat heli heb je wel wat ervaring nodig voor een upgrade werkelijk nuttig wordt.
uberhaupt voor je het werkelijk voelt, heb je wat ervaring nodig. Weten hoe het hoort te vliegen
weten dat het de upgrade is, en niet toevallig een goed moment van jezelf

Dank voor je reactie.
Ben het met je eens hoor, gaf ik ook al eerder aan in dit topic:
Het duurt denk ik sowieso wel een tijd voor ik dat zou willen doen denk ik,
met m'n gebrek aan skills en nog basis dingen oefenen zal ik niet snel tegen de grenzen van het helikoptertje aanzitten denk ik.

Het enige dat misschien straks al nuttig is een solid (carbon?) tailboom.
Naar wat ik gelezen en gezien heb helpt dit bij velen wat betreft het schudden van de staart bij hoveren.
Ik lees echter vooral over een carbon exemplaar en ik kan zelf alleen deze vinden en dat is vast geen carbon, dan hadden ze dat er bij gezet lijkt me...

De 130X was dezelfde prijs maar onderdelen voor die heli zijn weer net ietsje duurder (en ga al gruwelijk over budget:lol:).

Wat is volgens jullie het handigste wat betreft het instellen van de DX6i,
nog niet eens zozeer qua waardes voor dr/expo/curves etc. (moet ik me sowieso eerst nog meer in verdiepen, snap het nog niet allemaal 100%)
maar wat betreft de linker stick.
3D etc. haal ik me live voorlopig niet in m'n hoofd, daar ga ik eerst op de sim wel mee aan de slag, maar ik vroeg me af of het handig is om het zo in te stellen dat je mid-stick 0% throttle hebt. (en dus niet 50% en dat stick helemaal naar beneden % throttle is)
Naar wat ik begrijp ga je midstick <> stick naar beneden later gebruiken voor het inverted gebeuren, en als ik daar dan aan toe ben hoef ik niet eerst weer opnieuw te wennen.

Als je toch voor Blades ging, had je beter bij 2bro's kunnen kopen dan HK. Daar konden ze je ook persoonlijk adviseren over de hobby.
Ik ga donderdag voor de 2e keer bij de club kijken en ga ook maar gewoon direct lid worden (€ 45,- per jaar lijkt me geen geld als je kijkt wat je er voor terug krijgt).

En het feit dat daar behulpzame mede vliegers aanwezig zijn en Wil Snitjer (die vliegt daar ook, heeft iets van 40 jaar ervaring, volgens mij ook paar keer Nederlands kampioen zelfs) zei dat ik voor hulp etc. bij hem langs kan komen heeft me ook doen besluiten om direct de stoute schoenen aan te doen en zo hoog (qua moeilijkheidsgraad) in te stappen.

En het feit dat daar behulpzame mede vliegers aanwezig zijn en Wil Snitjer (die vliegt daar ook, heeft iets van 40 jaar ervaring, volgens mij ook paar keer Nederlands kampioen zelfs) zei dat ik voor hulp etc. bij hem langs kan komen heeft me ook doen besluiten om direct de stoute schoenen aan te doen en zo hoog (qua moeilijkheidsgraad) in te stappen.

Naar mijn beste weten de eerste helivlieger in NL, dus veel ervarener dan dat vind je ze niet. Als die je niet kan leren vliegen, kan niemand het... ;)

Groet, Bert

...hier word wel een hele boel geschreven, maar niet gevlogen,

> jullie willen toch niet een Blade mCPX BL vergelijken met een Nano,
> en trouwens is de normale mCPX V2 wel nog te kopen,
> en svp. goed lezen, ook op de web-site

Groet
Uwe

waar slaat dit op? Het is een forum toch? zelf zie ik jou ook meer schrijven dan vliegen :-)
het zijn goed bedoelde adviezen...

dat wordt toch niet gezegd... ik zou even GOED terug lezen wat er gezegd wordt..

>>ik denk niet, dat ik meer schrijf dan vlieg, dat vermoed je

>>er woord wel geschreven, dat een Nano buiten bijna zo vliegt als een mCPX BL

>>en "het woord meer geschreven dan gevlogen",
bedoel ik , dat de adviezen daarheen gaan, dat de TS nog niet eens gevlogen is,
maar door adviezen zijn budget meer dan 100% hoger is dan aan de begin

.. wat is dan mis aan mijn schrijven,
dat is ook alleen een advies geweest.

Groet
Uwe

dat is helemaal niet waar.. ik vergelijk hem met de v2..

voldoende goedkope alternatieven zijn gegeven.
over dat schrijven en vliegen.. jij maakt hier de opmerking dat er meer geschreven wordt dan gevlogen... dat weet je niet en dit is tenslotte een forum.. dus een beetje een rare zin die nergens op slaat.

De ts heeft zelf voor de dure mcpx bl gekozen.. hierboven staan enkel goed bedoelde adviezen.. die kun je in de wind slaan.. het zijn zijn centen...

Kalm jongens....

Als ik Uwe een beetje inschat, denk ik dat hij bedoelt, dat je een keuze tot het eind der tijden kunt overleggen en adviseren, maar dat je op een gegeven moment beter een knoop doorhakt en wat koopt....

Heel lang geleden, in 1973 toen er welgeteld 3 verschillende heli's op de europese markt waren (Schlüter Cobra, Kavan Jetranger, Grapner/HB Bell twinjet) waren die drie wezenlijk verschillend, en reeds toen al konden mensen geen keus maken... "Welke is het geschiktst om mee te leren vliegen?"

Toen al, schreef Lars Waegner (oprichter van duitse RC helimagazine Rotor) dat de beste beginnersheli domweg de heli was die je uiteindelijk koopt en daadwerkelijk probeert te vliegen...

Het twijfelen en overwegen is dus duidelijk niets nieuws, en niet veroorzaakt door de grote keuze.

Hak een knoop door, en ga vliegen...

Groet, Bert

Ik dacht toch ook echt dat de nano eerder in dit topic werd vergeleken met de BL.
Anywayz; vrede op aarde mensen;)

Het Walkera (onderdelen) verhaal begrijp ik nog niet helemaal.
Geen EU distributeur maar 'heeft wel onderdelen in Nederland'?
Ik heb van verschillende merken/types opgezocht waar je onderdelen kan bestellen en bij bijv. de Blade producten heb ik in een paar tellen een aantal
Nederlandse winkels gevonden en bij Walkera moet ik echt zoeken.

Maakt ook niet meer uit nu, aangezien de mCPX BL inmiddels besteld is:rolleyes:

Behoorlijk spannend allemaal, ik realiseer me dat de mCPX BL alles behalve een training heli voor een beginner is, maar ik hou wel van de
lat hoog leggen en wil volledige (CP) controle.
Hopelijk achteraf niet te naïef, maar als ik mezelf een beetje kan afremmen en goed kijk en luister op de club hoop ik een heel eind te kunnen komen met wat hulp/instructies.
En als dat lukt kan de BL nog meer dan genoeg met me meegroeien voorlopig en ben ik er qua moeilijkheidsgraad niet direct op uitgekeken..

En nu voorlopig de hand op de knip :teacher: (moet ook wel :oops:)

van mij was het helemaal niet boos bedoelt,

daarom wat Bert zegt, kalm:

sorry als ik iemand op zijn voeten getrapt ben ( @servor1986:, @hirzo: )

Groet
Uwe

je hebt mij niet zozeer op de tenen getrapt... voelde me op de een of andere manier wel aangesproken en vond het een beetje hypocriet.

ik gaf alleen aan dat ik de bl niet met de nano vergeleek maar met de v2.

daarnaast vond ik de onderstreepte zin een beetje raar en iets waar je totaal niks mee kan, de ts vraagt er min of meer toch naar dan schrijf je iets, geef je alternatieven om zo de ts voor zichzelf de juiste beslissing te laten maken.. en dat hoeft niet de jouwe of mijne te zijn... niemand heeft gezegd dat bepaald type/model gekocht MOET worden alleen wordt er wel gewezen op een 450 size omdat dat gewoon veel leuker vliegen is (in mijn ogen) met de vermelding dat dat wel duurder is en de ts daarvoor door zal moeten sparen, daarbij hebben Daviddutch en ik ook goedkopere alternatieven aangehaald die misschien gezien het gestelde budget en de vergelijkbaarheid in kwaliteit misschien wel beter bij de ts zouden passen dus dat jou zin over dat hij door adviezen meer dan 100% over zijn budget is gegaan snap ik ook niet. De enige die de mcpx bl aangehaald heeft is is Hirzo zelf. dus het is hoe dan ook zijn keuze, hij zal op basis van de adviezen en zijn gevoel zijn keuze hebben gemaakt en niemand anders.
ik heb alleen mijn persoonlijke kijk gegeven mocht ik in zijn plaats staan ik voor praktisch hetzelfde geld een 130x zou kopen of misschien wel een v120d02.

het maakt mij verder ook niet uit en no hard feelings hoor maar moest er wel even op reageren.

Ik ben ook niet op m'n teentjes getrapt hoor, totaal geen sprake van.
Ben juist blij met alle tips/adviezen. Daardoor, en i.c.m. met zelf uitgebreid onderzoek doen door veel te lezen op fora en filmmateriaal op youtube op te zoeken ben ik tot deze keuze gekomen.

Budget aanzienlijk overschreden, maar -ervan uitgaande dat ik de heli in het begin heel kan houden- kan ik wel even vooruit met deze.
De 130X is aan de grote kant voor indoors (misschien niet sporthal, maar wel thuis),
en ik had geen zin om direct een aantal main gears mee te moeten bestellen/direct upgraden naar enkele metalen onderdelen.

Niet alles (wat betreft m'n keuze) is gebaseerd op feiten en praktijk ervaring, subjectief gesproken spreekt de mCPX BL me meer aan dan de 130X en de Walkera modellen en ook Wil Snitjer heeft er één, en iemand anders op de club heeft ook een mCPX (de V1, wel flink wat aftermarket onderdelen er op) dus wat dat betreft is er voor dat model ook al wat kennis/ervaring op de club aanwezig.

Probeer, als beginner, een mCPx NIET in huis te vliegen!!! Geeft schade aan de heli en je inboedel.

Ik ben begonnen met domweg een 4 kanaals grote coax. En dan sim en mcpx v2. Deze mcpx eerst buiten gevlogen en de eerste pogingen had ik makkelijk 40 x 40m nodig! Ik gok dat jou leefruimte niet zo groot is.

Vervolgens blade 300, trex 450 en ondertussen ook trex 500.
NU vlieg ik de mcpx ook binnen als het moet. (Doe ik echter niet )

Ik vond de mcpx een goeie beginners CP omdat die niet dreigend overkomt, bijna zonder schade kan crashen, relatief goedkoop is in aanschaf en bij herstellingen.
Met mijn huidige ervaring zeg ik ook dat een 500 veel "makkelijker" is als beginner. Maar ik had er als beginner schrik van. Dus moest ik opnieuw beginnen: weer de mcpx.
Is trouwens een erg leuke heli om 's avonds even vanop het terras uit te laten. ;-)

Succes met deze FANTASTISCHE hobby. Maar vergeet "fast", doe het maar rustig aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor je reactie.
40m2 had je nodig... dat is wel erg veel. Ik heb niet de illusie dat ik met m'n 0,1 % ervaring direct netjes op 1 punt kan hoveren maar 40m2 nodig zijn?
Voor ik het idee heb dat ik de mCPX BL echt onder controle heb ga ik ook echt niet in m'n kamertje vliegen, misschien op zolder tegen die tijd dat ik een beetje door heb hoe de heli reageert.

Pfff, net ook deze twee topics bekeken...:schrik:
- topic 1
- topic 2

40 m2 is twee huiskamers aan elkaar, en dat is toch wel het minimum voor de meesten, om mee te beginnen...

Wij lessen met de 450's indoor op 100 m2 per leerling, en dat is ondanks aan de kabel lesgeven, soms domweg behoorlijk krap...
De 25 m2 (5 x 5) van het binnenvierkant, dat lukt letterlijk niemand om daar in het begin binnen te blijven, zelfs niet met een coax of FP....

Groet, Bert

M'n wiskunde knobbel liet me even in de steek, my bad.
Las het even als 40m bij 40m...

Mijn kamer is 5m bij 5m en daar kan ik nu -als ik 't rustig aan doe- redelijk vliegen met de Syma X1, al is dat natuurlijk amper/niet te vergelijken met iets zoals de mCPX BL

40 X 40m is 1600m2

Nu dat is niet precies afgemeten hoor.
En je zal ergens met een vierkant 10x10m tot 20x20m ook wel toe komen.

Ik bedoel maar dat je bij de eerste keer een zenuwachtige mcpx de lucht insturen, door te grote stickbewegingen en overcorrecties, heel wat ruimte nodig hebt.
Mijn 2de of 3de takeoff eindigde in een crash 80m verder omdat die heli er met een rotvaart vandoor ging. En op 80m zie je, zeker als beginner, het verschil niet meer tussen voor en achter! :-!

Een woonkamer is voor een beginner gewoon veel te klein en veel te laag.
Eens je ervaren bent stuur je de mcpx onder een tafel rond als je wil.

Een cp heli is iets totaal anders dan een coax. TOTAAL anders.

Ga je ook nog even een voorbeeld som geven, wrijf m'n domme rekeningfoutje er maar even goed in ;)

Maar goed om te weten en rekening mee te houden.
Had ik ook al wel, maar van dat zo'n ding zo 80 meter weg kan schieten..
M'n Syma had dan al een paar keer radiosignaal verloren :)

Ik heb ook net de Sim opgehaald bij het postkantoor, had ik op marktplaats gevonden.
Toevallig iemand die mee leest en kan bevestigen of het zo compleet is?
(krijg morgen de zender binnen als het goed is, dus kan 't nog niet goed testen allemaal).
sim.jpg

Snoertje is wel een beetje kort, maar daar kan gewoon een usb-verlengkabel tussen lijkt me?

Back