How to start this hobby (fast)?

je kunt/moet sommige kanalen via je toetsenbord doen. bij mijn dx7s is het geloof ik zelfs zo dat throttle hold op een apart kanaal moet.. dacht ik..

bij de originele kabel kun je met een dx4 van spektrum al goed simmen volgens mij anders met een dx5 zeker. gewoon idle up en throttle hold via je toetsenbord en klaar..

..je hebt maar 2 sticks

die kunnen links/rechts = 1 kanaal en naar boven/beneden = 1 kanaal
en dat zijn 4 kanalen,
wat je op de kanaal doet (throttle, pitch, rudder, maakt niks uit)

dus 4 kanaal is genoeg

Groet
Uwe

Bedankt voor jullie reacties.
Ik snap de logica (ook van benodigde kanalen bij vliegen met de sim versus 'live') nog niet helemaal.
Zoals jij het formuleert Uwe, dan is mijn eerste gedachte: "waarom zou je dan überhaupt meer kanalen nodig zijn (ook bij live vliegen)?"

Misschien is het wel beter dat ik eerst blijf oefenen met de Syma X1, en dat ik dan een goede zender (bij de sim) ga kopen, bijvoorbeeld een dx6 (?).
Kan je dan met behulp van de sim ook echt je zender goed leren kennen en net als in het echt alles instellen met throttle curves etc. ?

Ik hoop dat het gaat lukken om snel alles te vinden wat ik nodig heb qua zender/kabels/dongels want ik wil oefenen! :)
Voor de Syma X1 heb ik 2 extra accu's in de bestelling, nu moet ik steeds 75 min. wachten voor ik weer een paar minuten kan vliegen en dat schiet niet op want ik heb veeeeel oefening nodig :oops:

Laatst bewerkt:
Bij live vliegen heb je nog kanaalen nodig b.v. voor:

-gain instelling voor gyro (s)
-throttle instelling apart van pitch of voor brandstofmotoren
-governor
-verlichting
-retraks
-4 swash servos
-camera

en als je bij de vliegtuigen bent,
dan vinden ze nog een paar bij, ha ha

Groet
Uwe

Nog maar eens een vraagje (voor de verandering ;) ).

Ik snap bij deze combinatie niet of ik nu genoeg heb aan alleen de zender of dat ik de zender + ontvanger moet hebben.

E-Flite Blade Nano CP X BASIC
€ 120

Spektrum DX5E 5-kanaals - Alleen zender
(Bij de beschrijving staat auto, boot etc. maar niet helicopter...? Kan toch wel?)
€ 73

Of deze:
Spektrum DX5E 5-kanaals Incl AR610 ontvanger

En dan is er ook de DX5E in combinatie met AR 600 Ontvanger,
die kost € 130,-
Wat is het verschil tussen die ontvangers?

maar zoals eerder gezegd ben je er niet helemaal mee.. bij de nano zit niet echt een fatsoenlijke lader, die zou er ook nog bij kunnen komen.. hoeft geen dure te zijn maar het kost je toch geld. ik zou ook maar alvast wat geld opzij zetten voor batterijen voor je zender én de oplader die bij de nano zit.
ik zou ook geen 2e hands kopen. De zender wel, prima maar die nanotjes zijn vaak einde motor en Servo's en dat kost je bijna een nieuwe als je bordje bijv. doorgebrand is en je motor en Servo's zijn einde verhaal zijn.

voordat ik een Nano zou kopen,
zou ik 10 keer een mCPX kopen,
die vliegt tenminste (binnen en buiten)

groet
Uwe

Pff man man man, lastig hoor!
Het duizelt me gewoon van al het lezen en youtube filmpjes kijken.

Ik ben ook wel erg gecharmeerd van de MCPX BL.
Maarja, die i.c.m. DX6i (nieuw) en wat extra accu's en je gaat al over de € 300,- heen (en € 200,- had ik meer in gedachten..)

Wat betreft de zender ben ik er wel uit denk ik; ook i.v.m. het simmen en qua meegroeien moet dat denk ik gewoon de DX6i worden.
Ik moet sowieso hebben dat er wat te programmeren valt zodat ik zo'n schichtig klein ding nog enigszins "noob-friendly" kan krijgen.

Vergeleken met de BL (v3) zou ik nog ietsje kunnen besparen als ik in plaats van die een Mcpx v2 doe.
Die is -sporadisch- nog te verkrijgen, maar is eigenlijk zonde voor die besparing van enkele tientjes (toch al wat ouder en geen brushless motors).

Ik heb ook voor zover ik dingen kon vinden zitten kijken wat de verschillen zijn qua kosten voor de reserveonderdelen voor de verschillende mini/micro cp (3d) modellen.
Ligt dat allemaal dicht bij elkaar (bij verschillende merken) of zijn er misschien 1 of 2 merken/types waarbij de kosten qua reserve onderdelen significant lager zijn dan bij de modellen v/d concurrentie?
Dat zou dan ook zeker meegenomen moeten worden in de overweging, want al ga ik super voorzichtig doen en zullen de eerste weet ik hoeveel acculadingen puur hooveren en basic manoevres oefenen zijn (en dan heb ik het echt nog lang niet over 3d, echt basisdingen bedoel ik), crashes gaan erbij horen ben ik bang..

En heeft iemand een (where to buy)link o.i.d. voor wat ik exact nodig ben naast Phoenix en een DX6i wat betreft het simmen?
Van alles gezien wat betreft verloopkabels/converters/dongels en weet ik wat allemaal en snap het eigenlijk gewoon nog niet...
En dan lees je ook weer van problemen na upgraden van phoenix 3 naar 4, of van 4 naar 5 en dat je dan weer iets anders nodig hebt om -met de geüpgrade versie- te kunnen (blijven) simmen...:confused:

Ik snap dat die kleine en lichte jongens gevoelig zijn voor wind, maar bij weinig wind wil ik nog wel een beetje buiten kunnen vliegen en wat ik tot nu toe lees/zie dan begrijp ik dat die nano toch wel erg tricky wordt.
Is wat dat betreft de Mcpx BL ook de betere keus?
(ietsje groter/zwaarder >stabieler?)

Al met al ga ik wel voor zoiets kleins denk ik. Over een maandje gaan ze ook al weer beginnen met indoors op de club begreep ik en dan is zoiets kleins ook wel handig.
En dan heb ik vast nog te weinig aan het hele winterseizoen om in de sporthal en hier op zolder de basics te leren met zo'n tricky klein helicoptertje.

edit:
En ik heb zojuist ook geboden op een originele Phoenix v5 sim waar alles bij zou moeten zitten (geen zender natuurlijk) dus misschien gaat het budget eerst wel op aan de sim + DX6i 8-O.

Laatst bewerkt:
... die ideeën gaan de juiste kant op (voor mijn gevoel)

maar als nieuwbee beginnen met een mCPX BL ..
die moet je dan wel goed instellen,
anders kom je niet achteraan met onderdelen bestellen,
dat is een 'mini-beest',

maar je kan veel doen met SIM oefenen !!

suc7, Uwe

de nano kan bij weinig wind prima vliegen hoor.. niks tricky.. windkracht 2 doetie bij mij prima hoor.. brushless is wel beter maar in dat geval zou ik misschien wel een 130x aanschaffen..

... die ideeën gaan de juiste kant op (voor mijn gevoel)
Zijn we weer vriendjes Uwe?;)
Heb Phoenix V5 inmiddels betaald via marktplaats, 60 euries...
Was wel z.g.a.n., voor zo ver dat er toe doet bij software en alles zat er bij.
maar als nieuwbee beginnen met een mCPX BL ..
die moet je dan wel goed instellen,
anders kom je niet achteraan met onderdelen bestellen,
dat is een 'mini-beest',

maar je kan veel doen met SIM oefenen !!

suc7, Uwe

Zodra ik de sim in goede orde ontvangen heb bestel ik direct de DX6i en dan "nog even vaststellen welke heli..."

Ik ben ergens ook wel bang dat de mCPX BL te wild is om mee te beginnen, hoe 'beginner-friendly' zou je die kunnen krijgen stock, en i.c.m. de DX6i? (vergeef me, ken de termen nog niet allemaal, maar bedoel bijvoorbeeld dat als je in mode 2 (toch?) met de linkerstick vol gas geeft, dat dit in werkelijkheid maar 70% is (bij hoeveel % gas komt zo'n BL al los v/d grond?), en dan hetzelfde voor minder stuuruitslag.

De mogelijkheid dat je inverted kan vliegen kan je eerst helemaal achterwege laten toch? (dus dat de linkerstick v/d zender hetzelfde werkt als nu bij m'n vier kanaals Syma X1; linkerstick helemaal naar beneden is 0% gas geven -en dus niet 100% 'negatief' gas en in het midden idle-)

Net nog even met de Syma X1 2 accu's buiten in de veels te harde wind opgemaakt, lachen joh, moest oppassen dat de wind em niet mee nam naar verweggistan, vol gas tegen de wind in resulteerde in hovering zegmaar :schrik::D

Zitten in Phoenix V5 ook de (meeste) heli's die in dit topic besproken zijn, en is het zo realistisch dat je een accurate, realistische beleving bij de verschillende modellen hebt eeeeen :) kan je dan ook oefenen met alle settings met je zender?

Zijn we weer vriendjes Uwe?;)

Dacht het toch ??

..het kost wat tijd en geduld, en misschien ook wat sleutelen
en een paar centjes / euro's voor reparatie,
maar dat hoort bij de leer-proces en bij dat hobby

veel plezier, vriend

Groet
Uwe

Een tweede hands MCPX is wel ergens te krijgen, echter blijft altijd lastig een gebruikte heli. MCPX is wel een geweldig ding, ik heb de v2 en daar heb ik echt mijn handen vol aan. Maar is wel heel leuk. Hij is aardig te temmen met de DX6i, Je kunt DR/Expo zo zetten dat het hanteerbaar wordt. Ook kun je nog met je pitch curve wat spelen. Heb ik ook gedaan en daarmee leren hooveren enzo. Nu ben ik met stapjes bezig om hem feller ook te vliegen. Mijn 450 staat al te wachten.

Een mcpx bl is natuurlijk te temmen.
Het 3d verhaal doe je zelf, dus als jij het zelf achterwege laat doet hij het ook niet :mrgreen:

Maar, een mcpx blijft door zijn afmetingen gewoon een verschrikkelijk schichtig ding.
Om te hooveren moet je zo klein mogelijke correctiesmaken, en even 2 of 3 stappen voor hem uit denken.
Kun je deze vliegen, is een 450 of groter een verademing :-)

Dx6 kan dit hebben. 450 tot 700, en mcpx.

Leren met een mcpx kan wat ontmoedigend werken. Voornamelijk vanwege dat schichtige
maar hou vol.. niemand heeft dit in een week geleerd

Bedankt voor jullie reacties!

2e hands ga ik (in ieder geval voor m'n eerste heli) niet aan beginnen.
Er zijn er vast weinig die voor de verkoop aan nog even een vers motortje en belangrijkste tandwielen er in zetten...

Dat startbudget van € 200,- kan ik inmiddels ook wel op m'n buik schrijven:eek:
De Syma X1 met wat extra accu's was € 45,- en Phoenix V5 € 60,-
Dan zou er nog € 95,- euro over zijn, net (niet ;))genoeg voor de DX6i,
maar dan heb ik nog niks om mee te vliegen :(

Ik zit nu te twijfelen om of direct het budget te overschrijden en als Phoenix straks binnen is een RTF kit te kopen met de DX6i, of eerst alleen een DX6i a
€ 100,- te bestellen en nog even blijven oefenen met de Syma X1 en dan met Phoenix de heli's (die hier besproken zijn) te proberen en van daar uit bepalen wat de beste keuze qua heli is.

Lastig lastig lastig, bij veel modellen is het van bijv. "maar voor een paar tientjes meer komt 'die en die' ook in beeld" en dan heb je bijv. één met brushless motor/meer metalen i.p.v. plastic onderdelen etc. etc.
En zo blijf je aan de gang... :oops:

Wil ik zo dicht mogelijk bij m'n originele budget blijven dan kom ik volgens mij min of meer bij de nano uit, maarja, mcpx brushless, 130X...

Nog maar even nadenken en nu niet op't laatst een overhaaste beslissing nemen i guess.

En nog even een bonusvideo ;) :) van mijn probeersels met de Syma X1.
Let wel, ik heb nu misschien een 10-15 accu's qua vliegtijd gehad en ben er 2x buiten mee geweest (waarbij 1 keer met veels te harde wind) dus verwacht er niet te veel van, een gecontroleerd bochtje vliegen vind ik al heel wat :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk man,

en niet overdrijven,
klapt zo maar tegen een plant aan,
daarom heb ik geen meer, ha ha

je bent op de juiste weg
(heb ik verder boven al geschreven)

veel plezier verder

Groet
Uwe

\0/, ik moet inderdaad oppassen dat ik m'n interieur niet sloop :D
Ik ben echt blij dat ik dat ding gekocht heb om even de basis mee te oefenen (en te kunnen crashen zonder gevolgen), direct zo'n micro 3d o.i.d. halen was echt een drama geworden denk ik.
Ik had de X1 laatst ook nog in het plafond hangen :eek::)

crash.jpg

Ik was klaar met vliegen en had de zender voor me neer gelegd maar niet direct uitgezet. Even voorover leunen resulteerde in de throttle stick per ongeluk vol naar voren en BAM! vol gas tegen het plafond en hij bleef hangen, als ik het expres zou proberen zou het me niet lukken :)

Het lukt nu al redelijk om gecontroleerd bochtjes te maken en ben nu bezig met nose in hoveren.

Back