How to start this hobby (fast)?

..............
maak je (tenminste in jou hoofd) en lijst:

veiligheid: b.v.

> lipo eruit
> throttle hold aan
> kinderen en andere mensen /dieren op veilige afstand
en en en

ik heb die voor mij zelf gemaakt en nog vele andere meer
(ha ha, ene b.v.: "de meesten helis gaan op de grond kapot",
in dit geval maar niet, ha ha)

en er is ook in het heli gedeelte al een kant en klare lijst met veilig ... !!!

Groet
Uwe

Zo'n x1 is leuk, maar haalt het lange na niet met een CP. De Blades zijn dat ook niet en zonde van je uitkering. Ga beter voor een 450-size CP heli. Even door sparen,maar dan heb je ook wat.

Zo'n x1 is leuk, maar haalt het lange na niet met een CP. De Blades zijn dat ook niet en zonde van je uitkering. Ga beter voor een 450-size CP heli. Even door sparen,maar dan heb je ook wat.

Zeker is een 450er een goede leer-heli,
maar als je nog nooit heli gevlogen bent,
hoe voelt dat dan @Andy: ?

en zo maar een kloon kopen (bekijk het budget),
waar je nog een hele boel moet veranderen (heckservo etc.)
waar je nog niet eens weet wat je moet veranderen (geen ervaring) ...

volgens mij heb je da wel 'n beetje steun nodig,
.. sommige misschien ook niet.

groetjes, Uwe

Ik twijfel nu vooral tussen de Nano CPX en de MCPX BL.
De laatstgenoemde is -samen met de andere aankopen tot nu toe- wel een aanzienlijke overschrijding van het budget, maar ik vraag me af of de mcpx bl op de langere termijn niet de betere aankoop is.

Klopt het idee dat je bij de BL, naast alleen omdat het leuk is/lijkt ook echt -serieus- verbeteringen kan realiseren qua vlieg gedrag door te upgraden met aftermarket onderdelen, dit eigenlijk in tegenstelling tot (min of meer) bij de nano?
(op de brushless motor upgrade voor de nano na dan, dat heeft wel nut lijkt me)
De nano is gewoon te 'flimsy' daarvoor, die moet juist niet te strak met metalen onderdelen maar lekker 'slap', wat helpt voor de crashbestendigheid, right?

Dan heb ik toch liever de BL uiteindelijk denk ik. Op de middellange termijn wil je toch iets van upgraden etc. lijkt me.
En ik kom net kijken dus ga dan alleen al aan de basics oefenen en wat zelfvertrouwen opbouwen bij de nano al een paar van die brushed motortjes er door heen jagen (50x per motor als je 'm flink mishandeld?).
Dan kan ik net zo goed direct de BL kopen, en qua kosten voor onderdelen (reparaties) maakt het ook niet gek veel uit naar wat ik heb opgezocht.

Blijft lastig, het beste is eerst flink wat uren op de sim maken, maar dan heb ik toch die zender nodig (DX6i) en die kan je goedkoper krijgen door een RTF pakket te doen.
Ik heb vandaag de track en trace code gemaild gekregen voor de Phoenix sim dus die komt morgen of overmorgen binnen met de post als het goed is, tijd voor iets met knopen en doorhakken enzo ;)

Ik twijfel nu vooral tussen de Nano CPX en de MCPX BL.
De laatstgenoemde is -samen met de andere aankopen tot nu toe- wel een aanzienlijke overschrijding van het budget, maar ik vraag me af of de mcpx bl op de langere termijn niet de betere aankoop is.

Klopt het idee dat je bij de BL, naast alleen omdat het leuk is/lijkt ook echt -serieus- verbeteringen kan realiseren qua vlieg gedrag door te upgraden met aftermarket onderdelen, dit eigenlijk in tegenstelling tot (min of meer) bij de nano?
(op de brushless motor upgrade voor de nano na dan, dat heeft wel nut lijkt me)
De nano is gewoon te 'flimsy' daarvoor, die moet juist niet te strak met metalen onderdelen maar lekker 'slap', wat helpt voor de crashbestendigheid, right?
;)

aannames over de nano zijn gebaseerd op wat?
flimsy?? wat is dat? je vliegt nog niet eens dus waar baseer je je op? De nano vliegt prima, binnen en buiten..(met wat wind) past veel beter bij jou onervarenheid dan de felle mcpx bl. De nano is al vinnig genoeg en met wk 3 ga jij de mcpx bl voorlopig ook niet vliegen.
motor na 50 vluchten rot? ik heb er nu 87 op 1 die nu aan vervanging toe is.
De brushless conversie is ook geen goede imo ,voor de nano, het vreet batterij en brushed vliegt hij ook prima dus die is er bij mij weer af..
wat je ook gaat kopen.. probeer ze eerst maar stock heel te houden want de aluminium upgrades passen nu al niet in je budget, hoeven niet persee een verbetering te zijn, en als je vaak crashed ql helemaal niet omdat plastic iets crashbestendiger is.
tsjah het is leuk die micros maar het haalt het niet bij het gevoel of gedrag van een 450, das echt een hele andere ervaring dus upgraden doe je beter met een echte heli(450 of groter)

Zou eerst eens een lijstje maken wat alles nou kost.
Wil je geen risico nemen, gewoon niet aan deze hobby beginnen.
Wil je max 200Euro uitgeven alleen om te kijken of het bevalt dan zijn een hele hoop micro's daar goed genoeg voor, kijk wat onderdelen kosten en of je die kan bekostigen in geval van nodig, kan je dit niet ook niet aan beginnen, klinkt hard maar is wel realiteit.

blijf je aan het budget van 200euro hangen kijk dan gewoon naar een super cp met devo 7 of 7e(voorkeur dan voor de 7 ook al is heeft het even wat tijd nodig om te progr.) kost ongeveer 95Euro incl. verzenden met een devo 7e(meeste zijn met devo 7e, als je erg grote handen hebt niet doen) en dan heb je misschien ook bij een 450 later ook nog wat aan de zender. Daarbuiten zijn de onderdelen ook vrij goedkoop zowel in NL als erbuiten.

Veel goedkoper zal je denk ik niet uit gaan komen

Flimsy - Definition and More from the Free Merriam-Webster Dictionary
Ik zou juist voor de mcpx bl kiezen niet omdat de nano niet vinnig genoeg is, maar omdat de nano zenuwachtiger (twitchy) is dan de mcpx bl.
En brushless motor is duurzamer.
M'n aannames zoals jij ze noemt zijn gebaseerd op per model wel een paar uur videomateriaal op youtube; reviews + beginners & pro's die er mee vliegen etc. etc.

Als het tot aan de komende zomer een beetje lukt qua skills ontwikkelen dan kan ik tegen die tijd wel aan een grotere (450) heli gaan denken.
Groter is stabieler, maar duurder repareren, dus eerst een kleintje, die kunnen wat hebben en crashen is doorgaans niet kostbaar + het indoor seizoen staat voor de deur.

Tip: de blade spullen moet je niet upgraden.
Paar dingetjes kun je wel doorvoeren, zoals bv de draad van de staart even buiten de staartbuis leggen. Kun je snel staart wisselen als hij eens breekt..

Verder is alle alu en bling alleen extra gewicht. Slecht alu buigt veel eerder dan dat het originele spul breekt.
En gebogen onderdelen zijn erg slecht voor het vlieggedrag. En erg lastig te vinden soms.
Daarnaast zijn de upgrades asociaal duur.

Origineel houden, en doorsparen..

Blade spullen sowieso niet upgraden, dat is nogal een drastische uitspraak.
Waarom niet?

Het duurt denk ik sowieso wel een tijd voor ik dat zou willen doen denk ik,
met m'n gebrek aan skills en nog basis dingen oefenen zal ik niet snel tegen de grenzen van het helikoptertje aanzitten denk ik.
Ik heb de postbode gemist vanochtend, dus morgen bij het postagentschap Phoenix V5 ophalen.
Wil ik direct aan de slag kunnen dan moet ik vandaag de bestelling voor de zender plaatsen en kan ik net zo goed direct een RTF pakket doen want het is duurder om de zender en heli los te kopen.

Uwe, jij zei eerder iets van "neem dan de BL (en niet de nano), want dat vliegt tenminste", kan je dat nog wat meer toelichten?

Edit:
En nog even een fotootje die ik afgelopen donderdag op de club had gemaakt:
heli1.jpg

Blade spullen sowieso niet upgraden, dat is nogal een drastische uitspraak.
Waarom niet?

Uwe, jij zei eerder iets van "neem dan de BL (en niet de nano), want dat vliegt tenminste", kan je dat nog wat meer toelichten?

Het eerste:
Blade spullen upgraden ... lees dan maar mijn draadje van de 500X,
die vlog goed zonder upgrades (nu de nieuwe ook)
maar niet met upgrades (trouwens voor meer dan 500 €)

Het tweede:
ik heb niet gezegd neem dan de BL!
maar ik heb gezegd geen Nano, maar een mCPX!

groetjes van Uwe

waarom geen nano? ik heb mijn mcpx v2 juist weggedaan.. buiten kunnen de v2 en de nano even veel en binnen is kleinere heli dus grotere vliegruimte in dezelfde ruimte als met de mcpx v2. voor indoor seizoen(niet thuis, in de hal) en buiten zou ik voor de 130x gaan of de walkera v120d(nogiets).. redelijk crashbestendig icm TH en lijkt al meer op echt heli vliegen met de tt.
maar... je moet het zelf weten.. het zijn jouw centjes.

Ik dacht dat je de BL versie bedoelde Uwe, want de V2, en al helemaal de eerste versie die jij noemde zijn toch niet meer te verkrijgen?

Met alles wat ik tot nu toe gezien en gelezen heb neigde ik naar de BL, omdat die iets minder zenuwachtig lijkt te zijn dan de Nano.
+ dat de BL me op de langere termijn leuker lijkt omdat deze wel wat krachtiger is dan de nano. Dan kan ik nadat ik de basis heb geleerd ook echt wat met dat ding.
Dat is een beetje het idee/de gedachtegang.

Hmm, ik zie net dat de mcpx bl i.c.m. dx6i net zo duur is als dezelfde combinatie alleen dan met de 130X
Volgens mij ga ik hier nooit uitkomen:confused:

Op die site lijkt het alsof het meeste aanbod op de global warehouse pagina staat.
Bij de europe warehouse zijn er aardig wat niet beschikbaar.
Wat is het verschil (qua kosten i guess?) tussen europe and global?

Heeft Walkera ook iets van een vestiging in de Benelux waar je onderdelen kan bestellen?
Owja, en die devo 7e, is die ook geschikt voor Phoenix v5?

Edit:
Ik denk dat ik dan liever nog die walkera V120D02s (v2) i.c.m. een DX6i doe.
Is dat ook mogelijk?
Dus de heli los kopen via europe warehouse en elders de DX6i kopen?

global warehouse is verre oosten, europe warehouse is NL.

Sommige producten zijn in NL zelfs goedkoper als Global. Walkera onderdelen heb je ook in NL, nee walkera heeft geen EU distributeur(en v120 is in eu warehouse niet op voorraad).

Ja V120D02Snew is crashbestendig, maar onthoud alles gaat/kan kapot (gras vs steen ondergrond). Ook dien je hem wel goed in te stellen (maar hier is het forum voor).

Ja de devo 7e kan je gebruiken voor Phoenix

zender richt prijzen +/- devo serie
devo 7 40-45Euro
devo 7e 40-45Euro
devo 8S 150Euro
devo 10 90-95Euro
devo 12S 290-350Euro

Devo10 + V120d02S 230Euro
Devo7e + V120d02S 175Euro
Devo 7e + Super CP 95euro
Devo 10 + Genius CP v2 185Euro
Devo 7 + Genius CP v2 130Euro
Devo 7 + Master CP 160Euro

V120d02s los 125Euro
super cp los 60Euro
genius cp v2 80Euro

rest zelf maar even uitzoeken ;-)

Thanks!
Maar als ik nou de DX6i wil, kan ik dan ook gewoon deze kopen (wel gewoon op voorraad toch?) en dan los de Spektrum DX6i?
En moet ik dan los nog een ontvanger erbij kopen of is dat niet nodig?
En ik kan nog niet echt een site vinden voor Walkera onderdelen.
Bij de blade modellen is dat geen probleem.

nope dx6i en walkera gaan niet samen

en om het ingewikkelder te maken devo 7e, 8, 10, 12 gaan wel met spektrum samen:mrgreen:

en de v120 is niet op voorraad in eu warehouse , en je weet ook niet wanneer die ooit gaat komen

Hmm, helikopter niet op voorraad, geen EU distributeur, geen NL shop voor onderdelen en ik ben niet echt gecharmeerd van die devo zenders.

Hoe bedoel je "devo 7e, 8, 10, 12 gaan wel met spektrum samen" ?

Denk dat ik toch beter iets anders kan doen, met de DX6i als zender.

Bestelling is geplaatst:
1 x mCP X BL + Dx6i (BLH3980EUDX6)
2 x 200mAh 2S 7.4V 30C Li-Po Battery (EFLB2002S30)

Ik zag ergens (weet niet eens meer of het dit model is, zooooo veel voorbij zien komen de laatste dagen) ook dat je verloopstekkertjes heb zodat je 3 accu's in 1x kan laden, maar kan dat ook i.c.m de standaard oplader?
En als dat niet kan wat is dan een goede optie om van dit type lipo's er drie tegelijk op te kunnen laden?

Blade spullen, moet ik ff een kleine correctie bij zetten idd ;-): de kleintjes..

De microheli's van ze zijn origineel eigenlijk precies goed.
Positief dus...
Alu swash, alu kop is allemaal leuk, maar buigt en blijft verbogen.
Kunststof is taaier.
Iig, dit kunststof. Mijn mcpx bl heeft al wat crashes gehad, tot nu toe alleen een swash gescheurd en een bladhouder.
Swash heb ik gelijmt. Is nu versleten, dus nu toch vervangen. Bladegrip nu ook maar vervangen.

Tijdens alle andere crashes is het kunststof gewoon meegeflext. En dus niet kapot gegaan

Daarnaast.
niet lullig bedoelt
maar bij deze maat heli heb je wel wat ervaring nodig voor een upgrade werkelijk nuttig wordt.
uberhaupt voor je het werkelijk voelt, heb je wat ervaring nodig. Weten hoe het hoort te vliegen
weten dat het de upgrade is, en niet toevallig een goed moment van jezelf

Back