How to start this hobby (fast)?

Op de DX6i zender passt dan ook dat kabel,
dus met zender is dat alles compleet.

Dus goed oefenen voordat je de mCPX BL de lucht in gooit.

suc6 @hirzo:

Groet
Uwe

Dank je Uwe.

Ik weet niet eens of ik de mCPX BL überhaupt wel direct de lucht in durf te gooien.
Wat dat betreft hink ik op twee gedachten.
Zelf de maiden flight doen lijkt me tof, maar het eerst aan iemand met ervaring overlaten zodat ik kan zien hoe de heli reageert en de heli vervolgens door instellingen aan te passen niet zo heftig te laten reageren en het daarna pas zelf te proberen is ook wel een veilig idee.
Na [URL="
[/URL] filmpje (bij het opstijgen al) dacht ik echt van "wow, wat een power zit er in! één kleine verkeerde beweging met je stick en het kan gruwelijk fout gaan..."

Laatst bewerkt door een moderator:
Hirzo

Dit bedoel ik met een massieve staart voor de mcpx: Koolstof Massief

Voor 1,50 heb je 4 staarten?
Alleen ff op maat zagen. En beide kanten met een schuurpapiertje voorzien van een vlak kantje.
Bij de v2 kon je hem wat langer maken, bij de bl is dst niet nodig

Kijk, dat is beter dan € 10-15,- per staartje!
Was ik nooit op gekomen, thanks.
Eerst maar eens kijken hoe die stock vliegt though.
Zit je dan trouwens niet met bevestigspunten o.i.d. van andere onderdelen die niet op zo'n 'kaal stokje uit de vliegerwinkel' zitten?

Spannend! Je zou vast kunnen kijken hoe je de zender en het programma moet configureren, dat kan als je dat nog nooit gedaan hebt nog een hele klus zijn! Succes en veel plezier!

Daar had ik al een begin mee gemaakt.
Ik denk dat ik maar gewoon de handleidingen ga doorpluizen en kijken of ik een begin kan maken en als ik het niet snap stoppen en vanavond op de club verder kijken (met wat hulp).

Voor de sim moet je ook weer van alles instellen las ik:confused:

Tadaaaaaaaa!:D
gotit.jpg

Mooi hoor en nog lekker vroeg ook! Op YouTube is ook genoeg te vinden, type bijvoorbeeld maar eens setup Phoenix spektrum of dx6i of eventueel dx7i ...

Veel succes met je aankoop, ik heb twee maanden geleden de dx6i met de nano cpx gekocht. Kan ondertussen aardig hoveren en nose out vliegen in huis. Maar damn.. wat zijn het kleine rakkers!

Ben nu aan het zoeken naar een betaalbare set, sim kabel in combi met sim software.

Veel succes met je aankoop, ik heb twee maanden geleden de dx6i met de nano cpx gekocht. Kan ondertussen aardig hoveren en nose out vliegen in huis. Maar damn.. wat zijn het kleine rakkers!

Ben nu aan het zoeken naar een betaalbare set, sim kabel in combi met sim software.

Nice. Had je al meer vliegervaring voor de Nano?
Voor sim kan je marktplaats(.nl) etc. checken. Ik had Phoenix V5 origineel met kabel etc. erbij voor € 60,-

Nee, helemaal niet met een cp. Ik had in huis wat gevlogen met een syma heli en een quad van udi. Dat ging prima, vandaar de stap naar meer uitdaging, wel de heli qua gedrag flink wat teruggeschroefd.

feli @hirzo:
hou hem heel als het lukt !!

Ik ben bang dat ik al wat gesloopt heb...
Op de club heb ik samen met iemand anders de zender ingesteld en diegene
(hij heeft zelf de mcpx v1) de maiden flight laten doen.

Achteraf had ik door willen pakken en het ook direct zelf willen proberen, dan zat ik er nu niet zo bij..
Ik vond het wat (te) spannend om het met publiek eerst te proberen en dacht dan zoek ik morgen wel even een rustig plekje op het gras in de buurt op om het eerst te proberen.

Eerst even een ander vraagje: klopt dit wel?
stekkertje.jpg

Het stekkertje van de accu heeft 3 gaatjes, en in het zegmaar stopcontact van de heli zitten zitten maar 2 van die dinkies die daar in moeten, de middelste ontbreekt...?

Thuisgekomen had ik toch zoiets van "verdorie, ik wil hem toch even van de grond gehad hebben een paar sec. en weer aan de grond zetten."
Dus op zolder ruimte gemaakt en het ging een paar keer goed, maar toen leek het alsof de accu al op was, het blauwe lampje in de heli ging knipperen en de power leek minder.
(dat moet ook nog anders ingesteld worden want ik moet nu echt de linkerstick 85% omhoog doen/gas geven voordat ie los komt v/d grond.

Dat vond ik maar raar, want de maiden flight was nog geen minuut lang geweest.
Toch maar even een nieuwe accu er in gedaan en weer proberen.
Klopt het trouwens dat je constant allerlei geluidjes hoort zodra je de accu aansluit op de heli? (moeilijk te omschrijven, niet echt piepjes maar je hoort wel wat), zijn dat de servo's?
Ging eerst weer goed tot dat ik een stoelpoot raakte.
Was wel een tik maar de heli bleef op z'n pootjes staan, ik wilde de heli net landen maar hij dreef iets van me af, ik zat al vlak boven de grond.
Ik dacht niks aan het handje, ging niet keihard fout ofzo.

Maar hij maakt nu andere geluiden (piepjes) en er lijkt iets niet te kloppen qua besturing, voelt anders/ziet er anders uit als bij de eerste paar pogingen in ieder geval.
Ik bang dat er iets fout zit nu/kapot is door 1 die stekker 2 dat die accu's zo snel leeg lijken te lopen (originele e-flite accu's) en 3 dus die "crash" en nu ben ik bang dat ie kapot is.

Nouja, morgen Wil maar even bellen of langs de modelbouwwinkel i guess.

Ik hoop dat het simpel duidelijk te krijgen en op te lossen is, wel een beetje jammer.

Aan de andere kant was het wel supertof dat het meerdere keren achter elkaar lukte om voor het eerst met een heli te vliegen.
Ook al was het maar 5/6/7 sec. per vlucht. Ik kon hem vrij smooth aan de grond krijgen.
Voor nog nooit met een heli gevlogen te hebben, alleen 20-30 lipo ladingen met die Syma X1 quad en vanmiddag misschien een kwartiertje de mcpx met Phoenix V5 geprobeerd te hebben ben ik daar eigenlijk dik tevreden over.

Nu hopen dat als er echt iets niet klopt/kapot is dat het gemaakt kan worden en ik snel aan de slag kan want nu wil ik helemaal meer oefenen!
Vergeleken met de Syma X1 gaat het wel even flink wennen worden dat een kleine input al zo'n groot effect heeft op wat de heli doet.
Moet wel echt overnieuw beginnen wat dat betreft. Een achtje vliegen met de X1 met rudder en een beetje aileron ging al aardig, langzaam en op snelheid, maar om datzelfde te doen met de mCPX BL lijkt nu bijna onmogelijk. Als ik weer kan vliegen straks (hopelijk..) eerst maar wat langer gewoon met de staart naar me toe wat hoveren en dan rustig aan alle oriëntaties oefenen met 't agressieve beestje.

Laatst bewerkt:
nog een feli,

maiden al gedaan, en zelf ook nog een keer,
tja, even bij de winkel laten kijken,
als je zelf niet uit komt.

zelf begon ik met een Walkera en was ook elke dag aan het sleutelen
en aan het bestellen van onderdelen, kan ook leuk zijn en leerzaam !

suc7 verder,
Uwe

je zal toch ook wel weinig toeren moeten hebben gehad.. je pinnetje is afgebroken dus je hebt denk ik op 1 cel gevlogen en zo je accu's gesloopt. denk ik, ik heb de brushless niet maar neem aan dat alles via de balanceerstekker loopt. 2 cellen plus en een min.. als je je lipo kunt testen zal je waarschijnlijk zien dat 1 cel 3.7v heeft en de andere cel 4.20.
die piepjes zijn denk ik van je esc maar dan alleen bij startup, misschien ook bij low voltage cut off (ook hier weer weet ik het niet zeker want heb de brushless niet of niet gehad) Na de crash weet ik het niet maar daar wordt alles niet beter van.. De servo's van de mcpx v2 en nano cpx maken ook een beetje raar geluid maar dat hoor je in de vlucht niet.

nog een feli,
zelf begon ik met een Walkera en was ook elke dag aan het sleutelen
en aan het bestellen van onderdelen, kan ook leuk zijn en leerzaam !

suc7 verder,
Uwe

Dank je Uwe.
Ik las dat laatste bericht van servor1986 hier te laat denk ik...
Ik wilde uitsluiten of de accu nu het probleem was of niet, dat kon ik zelf nog testen.
Dus andere accu er in en:

Maar nu lees ik dus:
je zal toch ook wel weinig toeren moeten hebben gehad.. je pinnetje is afgebroken dus je hebt denk ik op 1 cel gevlogen en zo je accu's gesloopt.

Hoe kan dat middelste pinnetje ooit al afbreken dan, stekkertje is er misschien 3x in en uit geweest in totaal!?
Beter bestel ik dan direct een paar nieuwe lipo's, een goed begin is het halve werk... Of is dat garantie, pinnetje mag toch niet zo snel kapot zijn?
Hoe moet ik dat pinnetje van dat 'stopcontactje' anders repareren, die zit rechtstreeks op het moederbordje aangesloten? en dat is het duurste onderdeel.
En die lipo's allemaal weggooien? :( (hoe test je dat?)
Als ik onderdelen opzoek zie ik nergens die losse stekkertjes, of moet er dan direct een nieuwe control unit á € 60,- op?
Zou niet best zijn!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het niet zeker he. . gewoon eerst even een testertje bestellen met lcd, kosten een paar euro.. dan heb je een indicatie... Misschien hoort dat pinnetje er wel helemaal niet te zitten, dat kan ook.. daarom zeg ik niet "het is dit of dat", ik zeg ik denk dat dat het is..

Back