How to start this hobby (fast)?

Nou uwe, als men in die winkel dat doet met een blade, zou ik er vlot weglopen :mrgreen:

Maar tussendoor
Als iets in de stabilisatie niet werkt, of het bord niet goed is, ben je de pisang
Kun je heeeel erg lang zoeken, maar dan kom je er nooit uit
Gaan we er wel ff vanuit dat men even heeft gecheckt of alles op de zender goed staat..

Maar daar komen ze vanzelf wel op terug.
Ooit komt het goed ;-)
Zolang men maar vliegt met een blade, en geen vunzige handelingen gaat verrichten :mrgreen:
Zeker niet met 2 man..

servo kabel los of servo kapot,
dat zou het zijn,

Eigenwijs als ik ben :yes: kon ik niet wachten tot vanmiddag 2 uur,
dan heb ik met Wil afgesproken bij de club.
Dus maar gewoon het kapje er af en gaan zitten kijken (geen idee waar ik naar zit te kijken :o :confused: maar dat terzijde :D).
Zoeken naar iets wat niet lijkt te kloppen terwijl je niet eens weet hoe het er uit zou moeten zien (qua speling bijv.) als het wel klopt.
Ik vond 1 stekkertje (die met de rode pijl op de foto) die ietsje scheef en wat te ver naar achteren (niet goed in het 'stopcontact' gedrukt zeg maar) zat naar mijn idee.
Ik kon deze inderdaad nog wat verder aandrukken en recht zetten en zowaar reageert de heli weer meer zoals je zou verwachten:thumbsup:.

stekker2b.jpg

Voor zover ik dat binnen kan testen uiteraard, ik pas wel op.
Maar hij neemt nu niet meer zelf gas terug en schiet ook niet meer willekeurige kanten op zonder waarschuwing als je een beetje toeren gaat maken.
Ik heb maar kort en niet grondig (op m'n kamer een open plekje van 2 á 3 m2) getest, maar dit geeft de burger moed, al probeer ik ook niet te vroeg te juichen.

(Het is wel normaal (in normal mode) dat je echt flink moet gassen (75% plus minus?) voor de heli los komt?

dat ligt aan je pitch instellingen... als je midstick 0° hebt ingesteld moet je relatief ver je stick omhoog doen voor je bladen 5° bereiken... ongeveer 1e streepje boven het midden bij de Dx6i. dat hoort met die instellingen gewoon zo, dat is bij mijn heli's ook allemaal zo en dat is gewoon wennen. je throttle kun je ook beter vast zetten dmv in idle up te vliegen, dat vliegt fijner en rustiger.. dan zet je je throttle gewoon op bijv 75 75 75 75 75 ipv 0 25 50 75 100. maar om te beginnen is dat laatste wel fijner denk ik...

Thanks voor de tips!
Ik laat em eerst nog even zo staan als nu (iets van 0 40 60 80 100 zo uit m'n hoofd), want ik weet nu in ieder geval hoe die daar op reageert.

Het bleek inderdaad dat stekkertje te zijn, want na een testvluchtje door Wil heb ik em vandaag zelf echt voor eerst het v/d grond gehad! :D
Iets van 2m omhoog en dan een paar keer, ik denk 10-15 sec. per keer
Er stond een flink windje dus ik moest em echt tegen de wind in hangen zeg maar anders kwam die gewoon weer naar me terug drijven.
Paar keer aardige landing, ook paar keer wat harder :o maar alles is nog heel.
Ik ben helemaal happy :D

Wordt echt een lange lange leerweg, en ik zal voorlopig wel veel moeten lopen; opstijgen, hoverend bij je in de buurt houden en dan als je niet meer zeker weet dat je hem netjes terug kan krijgen (nose in bijv. lukt me met deze echt nog niet nu) neerzetten, ophalen en weer opnieuw.

Had wel het idee dat de lipo's erg snel leeg zijn, maar dat moet ik eerst maar eens gericht gaan testen met een timer.

nose in moet je je nog lang niet mee bezig houden..

volg freddys flight academy, dan leer je best snel, ik wel, je blijft ook niet eeuwig op hoover training dan... je gaat na het hooveren eerst voor je langs vliegen en zo zachtjes aan 8 jes waarbij de heli steeds half nose half side in naar je toekomt. als je dat goed kunt kun je in hoover eens de neus naar je toe draaien en dan door pirouetteren op het gemakje.. reken gewoon op een jaar, dan kan het altijd meevallen. gewoon oefenen oefenen oefenen, op een gegeven moment gaat het automatisch en dan gaat de leercurve echt snel. bij mij in ieder geval..

0 75 75 75 75 maakt de heli als het goed is wel veel rustiger en fijner te vliegen. zoveel mogelijk 1 toerental is bij cp heli's, volgens mij, het beste en fijnste.. ik heb dat zo ervaren tenminste.. mijn throttle is behalve bij het instellen van esc oid altijd vlak boven de 70% bij al mijn heli's.

..bij een klap aan een stoelpoot of zo

komt een enorme kracht op bepaalde onderdelen van de heli
(zo als jou stekkertje, en ook op de spindel en de hoofdas,
zelfs de main-lager kan je daar mee kapot krijgen)

dus bij elke klap alles checken, voordat je weer vliegt,

en als je niet meer weet hoe dat in origineel uit zag,
maak 'n paar foto's voor de crash :bye:

gr. Uwe

Maar niet meer binnen proberen voorlopig Uwe ;)
Hopelijk klaart het buiten nog wat op en gaat de wind liggen want ik wil het vandaag op een grasveldje in de buurt weer proberen! :)

Nog een andere vraag. Ik ben op zoek naar een zender pult voor de DX6i.
Naar wat ik begreep is dat een vrij populaire (beginners)zender, en had dan ook verwacht snel iets te vinden, maar dat valt tegen.
En de bedragen die ze voor zo'n simpele constructie/beetje plastic vragen!:o
Niet normaal meer ja.
De goedkoopste die ik kon vinden is deze, maar 40 euro voor zoiets simpels vind ik nog een hoop geld.

Hebben jullie wat dit betreft nog tips/suggesties?

Nog een andere vraag. Ik ben op zoek naar een zender pult voor de DX6i.
Naar wat ik begreep is dat een vrij populaire (beginners)zender, en had dan ook verwacht snel iets te vinden, maar dat valt tegen.
En de bedragen die ze voor zo'n simpele constructie/beetje plastic vragen!:o
Niet normaal meer ja.
De goedkoopste die ik kon vinden is deze, maar 40 euro voor zoiets simpels vind ik nog een hoop geld.

Hebben jullie wat dit betreft nog tips/suggesties?

Zelf maken!

Pults zijn nu eenmaal zo duur. Zelfs de goedkoopste pults van Futaba, een simpele plastic bak voor de FC14/16/18, waren destijds in de uitverkoop 25 euro of daaromtrent...

Maar koop maar eens bij de Doe Het Zelf zaak fatsoenlijk materiaal (plaatmateriaal, bouten, schroeven, beugels, riemen) voor een pult te maken, ben je ook al gauw een paar tientjes verder....

Wees in elk geval blij, dat die constructie zo simpel is dat je het zelf kunt maken, voor oudere zendertypes was dat niet zo heel eenvoudig...

Groet, Bert

0 75 75 75 75 maakt de heli als het goed is wel veel rustiger en fijner te vliegen. zoveel mogelijk 1 toerental is bij cp heli's, volgens mij, het beste en fijnste.. ik heb dat zo ervaren tenminste.. mijn throttle is behalve bij het instellen van esc oid altijd vlak boven de 70% bij al mijn heli's.

Op de één of andere manier wil dat hele pitch/throttle combi gebeuren er nog niet goed in. Ik snap het soort van maar toch ook weer niet :confused:
Door één stick (linker) naar voren en achteren te bewegen controleer je de pitch en de throttle tegelijk.
Bij een bepaald (hoog) toerental/percentage kan je dus nog aan de grond blijven (terwijl dat toerental in principe genoeg is om los te komen), totdat je door jouw input de pitch naar een waarde brengt waardoor je los komt.
Klopt het dat je dan theoretisch ook de motor op vol vermogen kan laten draaien terwijl je gewoon netjes op de grond blijft staan?

Dat je de throttle op een vaste waarde zet; 75% of 100% over het gehele bereik v/d linker stick is dus makkelijker vliegen dan 0 40 60 80 100 begrijp ik.
Dat snap ik nog niet helemaal, want in mijn beleving heb je dan geen/minder controle, maar dat klopt dan niet denk ik omdat je de hoogte v/d heli t.o.v. de grond dan niet regelt met het % throttle, maar puur met de pitch, toch?
Dus dan heeft de linker stick (naar boven en naar beneden) niet meer twee functies (zowel throttle als pitch), maar slechts nog één; enkel de pitch.
Right?

Wat zijn de voordelen van zo'n pulst ten opzichte van een riem?

Naar wat ik heb opgezocht/gelezen is het grotendeels persoonlijke voorkeur.
Mijn inschatting is dat je het geheel met een pult nog stabieler kan krijgen dan met een riem.

Ik knoop -als het weer het toe gaat laten) vanmiddag een touwtje aan m'n zender (1 haakje midden op m'n zender) om in proberen te schatten of zo'n riem voor mij genoeg is qua stabiliteit.
Zo'n riem heb je voor nog geen 4,- bij hobbymaniac, toch 10x minder duur dan de goedkoopste pult...

Heel persoonlijk...

Ik vind het erg prettig dat mijn handen ontspannen zijn, en alléén bezig zijn met sturen, NIET met "een zender vasthouden".

Daarnaast vind ik persoonlijk, dat het makkelijker is om precies te sturen.
Met een pult gebruik je namelijk ook vrijwel altijd verlengde sticks, en verlengde sticks sturen preciezer.
Precies sturen met korte sticks lukt me bij handzenders alleen als ik mijn handen heel erg "strak" houd, en dat leid binnen 5 minuten tot verkrampte handen.
Met een pult hoover ik probleemloos 15 minuten op 5 cm hoogte bijvoorbeeld (OK, OK... na een tijdje ga ik me dan wel stierlijk vervelen, maar het is maar om aan te geven hoe en wat).

Maar zoals gezegd, het is erg persoonlijk: bijna alle 3D vliegers geven de voorkeur aan een handzender, omdat je daarmee makkelijker "heftig" stuurt (makkelijker van de ene hoek naar de andere komt met de stick).

Het is maar net wat je wilt.

Groet, Bert

Op de één of andere manier wil dat hele pitch/throttle combi gebeuren er nog niet goed in. Ik snap het soort van maar toch ook weer niet :confused:
Door één stick (linker) naar voren en achteren te bewegen controleer je de pitch en de throttle tegelijk.
Bij een bepaald (hoog) toerental/percentage kan je dus nog aan de grond blijven (terwijl dat toerental in principe genoeg is om los te komen), totdat je door jouw input de pitch naar een waarde brengt waardoor je los komt.
Klopt het dat je dan theoretisch ook de motor op vol vermogen kan laten draaien terwijl je gewoon netjes op de grond blijft staan?

Dat je de throttle op een vaste waarde zet; 75% of 100% over het gehele bereik v/d linker stick is dus makkelijker vliegen dan 0 40 60 80 100 begrijp ik.
Dat snap ik nog niet helemaal, want in mijn beleving heb je dan geen/minder controle, maar dat klopt dan niet denk ik omdat je de hoogte v/d heli t.o.v. de grond dan niet regelt met het % throttle, maar puur met de pitch, toch?
Dus dan heeft de linker stick (naar boven en naar beneden) niet meer twee functies (zowel throttle als pitch), maar slechts nog één; enkel de pitch.
Right?

Je moet het een heel klein beetje zien als dat de pitchfunctie als een soort van versnellingsbak werkt (eigenlijk meer nog een variomatic):
In de vrij kun je met 5000 toeren stilstaan, in de 1 rijd je met 5000 toeren 40 km/u, in de 2 rijd je dan 80, in de drie 120, in de vier 160 en in de 5 180.
Echter: in de vrij hoef je het gas nauwelijks in te trappen om die 5000 toeren te draaien, in de 1 ook niet, in de twee moet er al iets gas bij, enz.enz.enz, tot je in de 5 bijna volgas nodig hebt om die 5000 toeren te draaien.

Throttle, is gewoon de hoeveelheid gas die je nodig hebt om dat toerental te draaien.

Nu combineer je de pitch en throttle zodanig, dat het toerental constant blijft. Hier gaat de vergelijking met de auto mank, want waar je auto in de 1 heel agressief op het gas reageert, en in de 5 heel sloom, reageert een heli juist het meest consistent als je het rotortoerental zo constant mogelijk houd.

Nu hangt het van de aandrijving af (brandstof, electro brushed, of electro brushless) hoe de motor op throttle reageert, maar in jouw geval, brushless electro, dit is verregaand zelfregelend, waardoor je met een throttle curve 0-75-75-75-75 een redelijk constant toerental hebt boven 1/4 "stick" en dan stuur je de heli verder met de pitch.
Een curve van (bijvoorbeeld) 0-73-75-77-79 is gewoon een fijnafstemming, die het toerental nog nét iets constanter kan maken, maar heel eerlijk gezegd, de meeste mensen merken het verschil niet... (de meeste van mijn leerlingen hóren niet eens dat het toerental varieert...).

Groet, Bert

Dank voor de uitleg!
Bij de voorbeelden die je noemt in je laatste alinea, dan ga je nog uit van de 'normal mode' toch? (constant toerental boven 1/4 stick)

Ik heb tot nu toe slechts een aantal korte probeer vluchtjes gehad, maar ik kan dus de throttle curve aanpassen van 0 40 60 80 100 naar 0 75 75 75 75 of 0 100 100 100 100 en de pitch instellingen hetzelfde laten staan en dan schiet m'n heli niet ineens de lucht in o.i.d. als ik qua throttle door de linker stick naar voren te bewegen van die "0" in de "75" (of 100) kom, right?

Dank voor de uitleg!
Bij de voorbeelden die je noemt in je laatste alinea, dan ga je nog uit van de 'normal mode' toch? (constant toerental boven 1/4 stick)

Ik heb tot nu toe slechts een aantal korte probeer vluchtjes gehad, maar ik kan dus de throttle curve aanpassen van 0 40 60 80 100 naar 0 75 75 75 75 of 0 100 100 100 100 en de pitch instellingen hetzelfde laten staan en dan schiet m'n heli niet ineens de lucht in o.i.d. als ik qua throttle door de linker stick naar voren te bewegen van die "0" in de "75" (of 100) kom, right?

nee want de heli gaat pas bij 5° pitch hooveren. dat komt door de bladen die erop zitten en dus alles wat je vliegend doet, doe je met verstelling van je bladen (cyclic en collective pitch) je throttle zorgt alleen voor het toerental op de kop wat wel hoog genoeg moet zijn om genoeg lift te creëren.. je kunt met bijv 0 40 40 40 40 40 ook vliegen en met 0 75 75 75 75 75 ook. Dat laatste is beter voor de regelaar, en zal meestal fijner vliegen.

Dank voor de uitleg!

Nee, je zender is zo geprogrammeerd, dat hij tussen die o en die eerste 75 geleidelijk oploopt. Het is dus niet "niets, niets, niets... OPEENS ALLES" maar gewoon geleidelijk optoeren in de eerste kwart, daarna een (nagenoeg) constant toerental over de rest van de curve.

Of je heli van de grond komt, hangt van twee dingen af: voldoende toeren, en voldoende positieve pitch.
Bij negatief tot nul, zal je heli NOOIT van de grond komen, ook al heb je 200% throttle.
Je heli zal altijd een bepaalde waarde aan positief nodig hebben om los te komen, hoe veel, dat hangt van het toerental af. bij lagere toerentallen meer, bij hogere toerentallen minder, maar ik heb nog nooit een heli onder de 2~3 graden los zien komen. Dus zolang jij je pitch geleidelijk naar voren drukt, zal de heli altijd éérst tekenen van "licht worden" vertonen, vóór hij loskomt.

Als je lomp de stick naar voren duwt zonder ergens op te letten, ja, dan kun je verrast worden door een heli die als een raket omhoog knalt.

Groet, Bert

Huh, ik denk de uitleg te snappen, maar jullie zeggen allebei "nee"?
Als ik jullie antwoorden lees denk ik juist dat het wel zo is dat als ik alleen de throttle curve aanpas (en dus de pitch curve hetzelfde laat als nu) dat ik dan gas kan geven (geleidelijk uiteraard) zonder dat de heli ineens wegschiet als deze in het 75/100% throttle gebied komt?

Laatst bewerkt:
Ik kan niet voor Serge spreken, maar ikzelf bedoelde: Nee, de heli schiet niet weg.... (tenzij jij lomp de stick naar voren knalt natuurlijk :D )

Mijn "nee" sloeg dus op het niet wegschieten... niet op of je het wel of niet begrepen had...

Wees gerust ;)

Groet, Bert

Back