Omdat een failsafe icm. een 1/5 of 1/6 niet echt 'bulletproof' is, genoeg verhalen hierom te vinden.
Een bigscale heeft gewoon meer delen die kunnen falen tegenover een nitro wagen, welke vele kortere stangen hebben, meestal 90 graden bochten erin hebben en minder kans op lostrekken.
Komt er ook nog eens bij dat een big scale veel meer schade aanrichten tegenover een nitro bak.
Takken/steentjes die tussen de hevel komen, stangen die losschieten, of de ringetjes ervan, servo die doorfikt, accu die losschiet, etc.
Bovenstaande zal een failsafe dus niet werken, een killswitch wel

Wanneer zal een wagen met killswitch ervan door gaan, hooguit door trilling dat er misschien printjes los laten, maar dan zou je ontvanger en mogelijke externe failsafe ook (snel) sneuvelen.
Of hooguit een foute afstelling, maar dan ben je ook een oetlul en had je maar de handleiding moeten lezen.
100% veilig kan alleen als je hem op de kast zet, maar een killswitch is 100x beter dan een failsafe.
Bij mij staat de ingebouwde failsafe ook maar op 10-20% remmen, terwijl ik verwacht dat de meeste hier zonder killswitch hun failsafe voorbij de 50% hebben staan.
Sommige zelfs voorbij de 75% en dit zal veel stress geven op je servo, mogelijkheid zelfs dat ie doorbrand als je niet op tijd je elektronica uit zet.
Naar mijn bescheiden mening, failsafe is goed, killswitch is beter.
Er zullen ongetwijfeld andere meningen over zijn, maar dit is de mijne en de reden waarom ik niet zonder rijd.
Liever 60 euro besteden aan wat veiligheid dan 60 euro sparen die ik later bij moet leggen bij een schade wat de killswitch had kunnen besparen.
En bij mij betaalde ie bij de eerste of tweede rit al terug nadat een wheelie de accu heeft gelanceerd, wie weet wat er anders was gebeurd want de servo stond op 3/4de of 4/4de gas.