hpi e-firestorm flux

Hey allemaal!

ik ben nieuw in de hobby en wil graag een rc auto aanschaffen!
Dit wordt mijn eerste auto en ik wil er gewoon veel fun mee beleven.
Ik ken verder niemand die er een heeft dus heb ik me volledig via dit forum en internet erin verdiept.
Na flink wat wikken en wegen weet ik dat ik een HPI e-firestrom wil hebben alleen nu heb ik dus wat vraagjes:

1. zouden jullie voor de normale of de flux gaan? de flux gaat natuurlijk sneller maar is dat aan te rijden voor mij als beginnend rijder? of zou ik snel spijt krijgen als ik de normale koop? ik twijfel heel erg dus wat ervaring hierbij zou ik fijn vinden!

2. welke accu en acculader zouden jullie aanraden als ik er langer dan 5 minuten mee wil rijden? er staat een hoop op internet maar ik word er maar niet echt wijzer van..

3. bestellen in het buitenland is goedkoper, maar is dat aan te raden? ik las ook al van mensen dat ze dan achteraf nog 19% erbij moesten lappen?
graag wat ervaringen en meningen van jullie...

alvast vriendelijk bedankt voor de reacties en ik hoop dat ik er wat wijzer van ga worden! :)

groetjes bob

Hey allemaal!

ik ben nieuw in de hobby en wil graag een rc auto aanschaffen!
Dit wordt mijn eerste auto en ik wil er gewoon veel fun mee beleven.
Ik ken verder niemand die er een heeft dus heb ik me volledig via dit forum en internet erin verdiept.
Na flink wat wikken en wegen weet ik dat ik een HPI e-firestrom wil hebben alleen nu heb ik dus wat vraagjes:

1. zouden jullie voor de normale of de flux gaan? de flux gaat natuurlijk sneller maar is dat aan te rijden voor mij als beginnend rijder? of zou ik snel spijt krijgen als ik de normale koop? ik twijfel heel erg dus wat ervaring hierbij zou ik fijn vinden!

2. welke accu en acculader zouden jullie aanraden als ik er langer dan 5 minuten mee wil rijden? er staat een hoop op internet maar ik word er maar niet echt wijzer van..

3. bestellen in het buitenland is goedkoper, maar is dat aan te raden? ik las ook al van mensen dat ze dan achteraf nog 19% erbij moesten lappen?
graag wat ervaringen en meningen van jullie...

alvast vriendelijk bedankt voor de reacties en ik hoop dat ik er wat wijzer van ga worden! :)

groetjes bob

Persoonlijk zou ik voor de flux gaan. Het gebruiksgemak van brushless is perfect, praktisch geen onderhoud. De brushed versie heb ik zelf ook gekocht. Standaard electronica is niets, er zou een 15 turns motor in moeten zitten, maar de daadwerkelijke snelheid is meer in verhouding met een redelijke 21 turns. Voor de lader zou ik in ieder geval aanraden om er een te nemen die geschikt is om lipo's te laden. Ook al zul je wellicht niet direct met lipo's gaan rijden, is het wel iets om rekening mee te houden voor de toekomst. Bestellen in het buitenland gaat over het algemeen prima, tot nu toe nog geen invoerrechten betaald, maar ik heb ook andere verhalen gelezen hier op het forum;)

Wel,ik zou toch de flux nemen.
Je kunt dan nog altijd gewoon op halfgas rijden.
Voor de flux set zou ik lipo's kopen met een goede lipo lader,
ik heb nu zelf een TLP xb-16 en een LRP pulsar competition 3 en beide zijn erg goede laders als het op lipo's aankomt.
Om langer te kunnen rijden zou ik toch 5000Mah of 8000Mah lipo's kopen.
Bestellen in het buitenland zou ik zelf niet al te vaak doen door de douane,dan bestel ik liever in NL.
Dat is naar mijn mening ook wat beter voor garantie.

1. Ook ik zou voor de Flux gaan (als ik tussen de niet en de wel Flux moest kiezen).

Ik heb zelf in het begin de Traxxas Rustler XL-5 (brushed) gekocht. Na ruim 10 dagen heb ik deze verkocht en ben ik voor de Traxxas Rustler VXL (brushless) gegaan. Dit omdat ik wat meer snelheid wou en upgraden naar VXL duurder zou zijn dan deze verkopen en een VXL kopen.

2. Sowieso een goede LiPo lader met ingebouwde balancer. Mits je hier in NL wil kopen moet je dan rekenen op +- 100euro.

Voor een accu zou ik direct voor een LiPo gaan. Ik weet niet of je de Esc kan instellen? De Rustler heeft namelijk een 'training mode' waardoor de power wordt gereduceerd tot 50% waardoor het goed rijdbaar is voor beginners. Als de Flux dit niet kan zou ik toch echt eerste een 6cell NiMH halen.
Aan te raden is 2S (7,4v), 3S(11,1v) gaat wel erg snel en bied in mijn ogen geen voordeel wanneer je geen speed runs gaat doen.
Kwa capaciteit zou ik voor 5000mAh of 8000mAh gaan. Ik heb zelf een 2S2P (in totaal vier cellen waarvan 2 in serie (2S) waardoor 7,4V (2 * 3,7V per cel) ontstaat en 2 in parralel (2P) waardoor de hoge capaciteit van 8000mAh wordt bereikt).
Eisen aan een LiPo (die ik momenteel stel)
- Voltage (topsnelheid) : 2S (7,4v)
- Capaciteit (rijduur) : 5000mAh of meer (met mijn 8000mAh kan ik met bashen wel meer dan 1 uur rijden).
- C waarde (de kracht / snelheid van ontladen) : 20C of hoger. (waarom zul je wel leren wanneer je er wat langer mee bezig bent)

3. Ik heb zelf redelijk wat besteld in het buitenland vanwege de goedkopere prijzen of het feit dat het in NL niet verkrijgbaar is. Als je buiten de EU besteld loop je het risico dat je 19% invoerrechten (BTW) moet betalen, hierbij komen ook nog eens 12,50 declareringskosten. Ik heb mijn wagens bij ModelSport.UK.CO (in England) gehaald waardoor ik daar geen last van had. Prijzen zijn zeer scherp in vergelijking met hier in NL en de service is erg goed.

Tip : Ik zou de Rustler VXL nog eens in overweging nemen vanwege de 50% training mode en het daardoor besparen van het kopen van een goede NiMH accu (+-50eu). Daarnaast is het natuurlijk ook een stevige en mooie auto (lijkt sprekend op de FireStorm).

bedankt voor jullie reacties!!
de traxxas vind ik zeker ook een mooie auto alleen hpi spulletjes zijn bij
de locale shop beter in stock dus vandaar mijn voorkeur voor dit merk!!

mochten andere mensen ook nog wat ervaring hebben dan hoor ik nog graag!

Bestellen in de VS is een gokje nemen. Moest van de week 52 euro bij-betalen voor de MMM combo. In de VS is het bij wet verboden dat de afzender een te lage waarde of "gift" op de verzendbrief zet. Boete kan voor de verzender oplopen tot $ 10.000
Bestellen in de Eu kan zonder dit risico, Vrij handels verkeer. Heb mijn lipo's en lader in honkong besteld. (ze bestaan echter al niet meer) Maar voor 6 tientjes had ik een prima lader, en voor 4 tientjes een lipo accu. lader was er snel, accu's duurde iets langer. Vanuit Hong kong maakt ze het geen moer uit wat er voor waarde ingevuld wordt. De kans dat je daarbij dus een naheffing krijgt is volgens mij veel kleiner.
En ja garantie, als je de helft betaald, koop je in het slechtste geval nog een keertje een onderdeel als het stuk gaat.

De flux rijdt met dezelfde esc en motor als de ERBE/BEER (E-revo Brushles edition). Dus met een Castle creation Mambo Monster. Kan je niet op de trainingsmode zetten. Met de castle link kan je wel allerlei grappige instellingen aanpassen. Ik ben er heel blij mee.
Flux wordt geleverd met een FM zender. Volgens mij houdt je dan nog wel een risico op storing. Heb zelf voor 6 tientjes bij modelsport een 2.4 ghz zender gekocht. kan je 10 instellingen in opslaan. Als ik de auto dus even uitleen, zet ik hem op instelling 2, en gaat ie nog niet half zo hard.
Vergelijk tussen Flux en E-revo wat ik tot nu toe heb gelezen, gaven aan dat je de flux niet moet kopen voor speedruns, maar een beetje bashen kan goed. Grootste voordeel van de flux is dat je er grotere accu's in kwijt kan. Maar wij mishandelen de auto's zo, dat we toch altijd eerder door de auto's heen zijn, dan dat we door de accu's zijn.
Toen ik mijn revo in september bestelde was en nog geen borstelloze versie. Met de kennis die ik nu heb, zou ik iedereen adviseren meteen borsteloos te gaan, zeker als je meteen op lipo's start. Als je nog niets hebt, zou ik meteen beginnen met lipo's. Zoveel gemakkelijker en onderhoudsvriendelijker.

zeker de flux .... + lipo
om ook hoger aangehaalde redenen:
* de wagen kan ZEKER een brushless-combo aan.
* je kan de ESc op een zachte stand zetten + je kan eventueel op je zender de gasstand beperken
* Lipo is makkelijker in onderhoud en gebruik ... al heb je er natuurlijk ook een specifieke lader nodig.
* brushless is ook veel makkelijker in onderhoud
*...

de Mamba monster heeft niet echt een zachte stand. Wel een veel snellere stand :-) Beperken op de zender gaat makkelijker

maar volgens mij zit in de FLUX geen Mamba Monster maar wel een Castle Creations Sidewinder-kloon met een CC-motor van 4600 of 5500kV

'k kan me vergissen natuurlijk

Je zou best weleens gelijk kunnen hebben. Ik heb mijn hele betoog opgehangen aan de savage flux. Die heeft de "blur" als esc. En dat is een omgestickerde Mamba monster. Ben niet zo op de hoogte van al die HPI modelen, en liet me misleiden door de "flux". Alles op electro geven zij de naam flux mee zeker?

Het VXL slaat op de gearbox in de auto (metalen planeet tandwielen in het diff), niet zozeer op de brushless motor die er in zit voor zover ik weet.

ik geloof dat de gearbox van de gewone firestorm en de Flux wel hetzelfde is. dus dat het flux hierbij er alleen maar op slaat dat de auto een brushless set heeft.

firestorm flux = firestorm + brushless ESC&motor-combo + ander painting van bodietje.
Verder identiek, inderdaad

heb de firestorm in flux uitvoering en dit is een ongeloofelijk sterke auto , enkel de originele banden zijn niet veel waard op grastapijt

Back