@PieterVds: HPI heeft een Buggy bedacht, getekend,ontworpen, getest, ontwikkeld en gebouwd. "De HPI Baja 5b". Ze hebben daar succes mee en brengen in de vervolg jaren een paar nieuwere versies uit. Vervolgens komen er een paar luilakken die vlug en zonder moeite over de rug van anderen hun zakken willen vullen en maken deze modellen exact hetzelfde na. "De Neppers!" Omdat ze veel goedkoper willen zijn en er toch nog veel op willen verdienen gebruiken ze niet dezelfde materialen, maar rotzooi. Het kunststof wat gebruikt is is veel te bros en breekt veel eerder, ook de stijfheid is niet hetzelfde wat je bij het sturen goed kunt merken. Het aluminium is belabberd, er zijn delen die je gewoon met je handen kunt verbuigen. En als laatste, de kap is helemaal niks, als je iets raakt dan klapt ie in duizend stukjes. Dit zijn gevolgen van kleine ongelukjes die ik heb zien gebeuren. Het alu, heb ik zelf ter test aangeboden gekregen en handmatig met het origineel vergeleken. De test met de kap was van korte duur, een maat van me die met veel moeite een schitterende "nep" kap had gespoten was na 5min. klaar en kon de kap in duizend stukjes van de baan rapen. Jammer van zijn ijverige spuitwerk.
Maar om antwoord te geven op je vraag: ja de schroefjes zitten op dezelfde plaats.
Maar denk effe na, en koop gewoon een HPI daar heb je uit de doos zonder al te veel aanpassingen vele malen meer plezier van als een Neppert. Ook als je wat extra uit wil geven en electro wil gaan rijden. Zo is de laatste versie van HPI nog verder doorontwikkelt en hebben ze de aandrijving robuuster gemaakt, wat voor het koppel van jou Castle creations uitvoering zeker geen overbodige luxe is. Ook zijn er op marktplaats of op het bigscale forum altijd wel een aantal HPI's te koop.
Ben ik deels met je eens.
Wat betreft buigbaarheid van aluminium, het zelfde gaat ook op voor HPI.
Ik heb inmiddels 3 baja 5T's een 5SC en een rovan 5T (1 hpi 5T is inmiddels verkocht) maar de Rovan is absoluut niet slecht.
Wellicht dat de eerste "clonen" slechter waren, maar ook Rovan groeit.
Ik ga er van uit dat ook zij iets doen met de negatieve input.
Simpel iets kopieëren...ja in eerste instantie lijkt het een simpele manier om snel veel geld te maken.
Maar zoals het met alles gaat is kopieër gedrag niet erg.
Het zou de markt scherp houden.
Iets waar HPI zich niets van aantrekt, hun prijzen blijven belachelijk hoog.
In mijn optiek een vorm van arrogantie en blind vertrouwen dat de trouwe klant wel blijft terug komen.
Ik rijd het liefst met de HPI's, maar het is eerder een onderbuikgevoel dan negatieve ervaringen gebaseerd op feiten.
Rovan gaat even goed mee met de HPI.
LET WEL, HPI breekt ook op de plekken waar Rovan breekt.
Ook HPI moet out of the box hier en daar getuned worden.
Neem Fender Jazz bassen Of de Stratocaster gitaren...NIETS word meer gekopieerd dan dit merk.
Ik ben zelf bassist (conservatorium gedaan en beroepsmuzikant geweest)
Het orgineel, Fender dus is gewoon stukken minder dan zijn clones tegenwoording.
De oude Silver sieris Jazz bassen van eind 70 begin 80ties van Ibanez kosten een fractie van een Fender uit die periode, maar de kwaliteit is gelijk zo niet beter.
Kopieëren vind ik prima en vind het erg overtrokken als men daar zo negatief over doet.
Hij zou HPI moeten triggeren om het opvolgmodel van de 5T en 5B stukken beter te maken en daarmee de clones ver achter zich te laten....
Maar HPI teert eveneens op hun oude succes door een (in mijn optiek) behoorlijke tegenvallende opvolger te verzinnen voor de 5t, namelijk de 5SC.
Het zou me zelfs niets verbazen wanneer HPI zijn kwalitatief "minder goede" onderdelen verkoopt aan bijvoorbeeld rovan.
De onderdelen die niet door de kwaliteitstest komen...zodat ook daar nog aan verdient word.
Onderdelen die niet altijd slechter zijn, maar een leleijk afgewerkt randje hebben o.i.d.
Dit is de tijd van de mega rechtzaken, als HPI ook maar een beetje benadeeld zou worden door de klonen, dan waren deze kopieën al lang van de markt verdwenen.
Kijk naar de Ipad en het gevecht om de tablets die er op lijken....rechtzaak na rechtzaak alleen omdat ze er op lijken!
Rovan en KM is een 1:1 kopie.
Ik geloof dat HPI het prima vind zo.
Mijn zoon rijdt met een Rovan en "als" er al iets breekt, vervang ik het echt niet met HPI, ook niet bij mijn eigen 5T, maar dan vervang ik het met PD, Turtle racing what ever....
;-)