HPI RS4 EVO 3+, always under construction

Was lekker op een industrie terrein m'n bandensetje aan het testen op grip, genoeg grip iig.

Dus ik trek em lekker door richting mezelf. Schiet de auto in 1 keer naar rechts:shock: Ik vol in de rem, maja staat niet binnen 2 meter stil he, staat me daar 1 stoeprand, schuift er vol met z'n uitlaat tegenaan en blijft op z'n kant liggen.

Ik--->8-O8-O8-O daarna---->:bad-words: Heb de afstandbediening op de achterbank gepleurd, en eerst m'n lipton ice tea maar eens opgedronken. Toen naar de auto, naja er lekte nitro dus das al niet goed, uitlaat zat ook niet waar hij hoorde. Ding opgepakt naar binnen op de tafel.

De schade:
-1 brandstoftank, zat 1 flink gat in.
-1 uitlaatbocht, die zat een stuk naar achter.
-1 uitlaatsteun en rubber, beetje verbogen.
-1 Wiel wat niet recht stond maar naar binnen, stuurstang zat los, vastgeklikt en het werkt weer.
-1 licht beschadigde vers gespoten Lambo kap, maar daar ontkom je toch niet aan, vind ze laag erg mooi staan namelijk.

De oorzaak:
-1 ontbrekende schroef in de rechtervoorwiel ophanging, bovenkant lagerblok. De dag ervoor alles nog aangedraait na de grondige schoonmaak. Deze is dus losgetrilt.:mad:

Je hebt van die dagen.:nooo:

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie "schade" verleden.

Mzzl.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk alleen nog maar schade gehad met mijn vliegtuigen (zoals een verloren vleugel in de lucht) Telt dat ook :? ??

De tamiya is te stevig / langzaam om echt schade te kunnen rijden. :D

Vliegtuig, heb weleens filmpjes op youtube gezien. Kun je ze niet afschrijven na 1 crash? Of is er nog wat van te maken? Ben niet thuis in de rc vliegtuig wereld, is maar goed ook, zou teveel brokken maken :lol:

Mzzl.

Het scheelt al een stuk als je niet in de buurt van stoepranden gaat rijden. Die dingen geven niet mee, had je al gemerkt. Het zou natuurlijk goed kunnen dat dit veroorzaakt is door die brakke aandrijfas uit je andere topic.

Locktite heeft daar geen zin, heb dat al eens gedaan. Kon niet meer sturen. Het schroefje moet namelijk meedraaien tijdens het sturen. Ga de originele schroeven weer terug zetten, zijn iets langer dan die bij het lagerblok worden geleverd. Verzin er wel wat op. Heb dit al vaker gehad aan de linkerkant. Maar nooit dat ze er helemaal uit waren getrild. Al voor het probleem met de aandrijfas.

Maar goed de schade is opgenomen. Heb al gebeld met de modelbouwzaak. Alles is op voorraad, dus vrijdagochtend ophalen. Sleutelen en rijden maar weer.:D

Mzzl.

Hmmmm.... schroefje dat mee moet draaien, weet je dat zeker? Ik heb het nog niet eerder gezien. Kijk nog eens goed en doe er dan toch maar locktite op.

...
Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie "schade" verleden.

Mzzl.

Als ik daaraan moet beginnen, dan ben ik nog wel even zoet... Laat ik het zo zeggen: ik ben ook een rijder en wat rij je dan niet stuk??? Dus: wielophanging, banden, velgen, bodies, tandwielen, bodyposts etc. :lol:

Ik denk trouwens dat hij de schroef bedoelt die je boven in je fusee draait om hem vast te houden in je fuseeblok. Als die los gaat krijg je inderdaad wel een beetje speling... (understatement) :?

Het zal dus de bovenste van deze twee verticaal gemonteerd schroefjes zijn:
fusee%20avant%20droite_800PX.jpg

fotootje is gejat via Google!

Laatst bewerkt:
heb alles stuk gehad met boten, vliegtuigen en auto's wat je maar kunt bedenken:

vliegtuigen: van gebroken hoofdliggers (mosquito) tot complete destructie (vergeten AB aan te zetten in lierstart...), van verticale grondboringen, brand(!) tot mid-air afgebroken richtingroer (Taxi).

Boten: gezonken (vooral door lekkende schroefassen), ontploft :-), stuurloos, gesmolten bedrading en regelaars, etc

auto's : van kapotte aandrijvingen tot verzopen electronica, afgebroken ophanging, stuurstangen, doorgefikte servo's, om nog maar te zwijgen waar de grens ligt tussen slijtage en schade

alleen heli's heb ik nooit gedurfd (of kunnen betalen).....:D

ik heb bij eerdere auto's wel behoorlijk schade gehad
maar nu is het alleen maar puur versleten onderdelen zoals tandwielen en riempjes en lagetjes

toch wel fijn als je verder niets kapot rijd maar het kost even goed aan olien en kleine spullen
een hoop geld

groetjes Bas

Ja dat schroefje dus op dat plaatje.

Maar goed, ze is weer gemaakt.:cool:

Vervangen:
-Tankje
-Uitlaatbocht+pakking
-Uitlaatsteun, rubbertje gemaakt van 2 stukjes brandstofslang, past perfect.
-Rechtsachter dogbone (uit m'n andere topic)

Toen even rijden, ging niet lekker, kwam niet op toeren. Oorzaak was dus dat mijn nieuwe tankje een originele HPI was met pompje en m'n vorige een CEN zonder pompje waarbij er een extern pompje en filter was geplaatst. Die wou ik verwijderen maar toen hoorde ik wat zagend geluid...owjee....dat was een steentje tussen m'n tandwiel van de versnellingsbak. Afgeschreven dus.

Ben heel de middag avond bezig geweest met het vervangen van onderdelen en het vervangen van plastic naar paars gekleurde/aluminium onderdelen.

-Shocktower achter
-Shocktower voor
-Turnbuckle set, wat een gedoe, veel meetwerk om het goed te krijgen:mad:
-Stuurinrichting
-Versnellingsbakhuis steuntje
-Plastic deel over je foam bumper, weet de naam zo niet
-Lichter vliegwiel
-Schokdemperset
-Brandstofslangen
-Versnellingsbak tandwieltjes

Nog wat leuke foto's:
full

full

full

Het word nog eens wat.:cool:
full

Auto is klaar (voor zover dan he) en de ophanging is afgesteld. Als het morgen niet regent een stuk asfalt opzoeken, ben benieuwd hoe het zal rijden met de stugge vering.

Dat was mijn bijdrage weer voor nu, enjoy.:cool:

Mzzl.

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelegen parkeerplaats gevonden, lekker ruim en vlak. :cool:

Na de motor thuis eerst wat hebben bijgesteld, wat hij sloeg af of zakte in toeren bij het remmen.

Lekker rijden daar, op asfalt om te kijken hoe het stuurt na de aanpassingen. Stuurt erg direct nu en scherp, maar bij te scherp insturen staat ie toch dwars.

Na een paar rondjes...rrrrrzzzzzzzzzzzzz...ik--->:confused: Auto reed niet meer, motor maakte wel toeren. Dan maar weer naar huis.

Thuis aangekomen auto uitelkaar, en ja hoor 3 steenjes tussen de tanden van de 1e en 2e verselling.:( (gister ook al vervangen vanwege een steentje) En hapjes uit de pinion gears. Balen want de winkel is pas dinsdag weer open.:-|

Reden: auto lag zo laag dat ie een steentje heeft opgezogen tussen z'n tandwieltjes. Heb em nu op z'n hoogst gezet, bij volledig inveren raakt hij de grond niet, dat was eerst 2mm inveren aan de voorzijde.:oops:

Daar gaan we weer:
full

Ja die is stuk:
full

Mzzl.

Afgelegen parkeerplaats gevonden, lekker ruim en vlak. :cool:

Na de motor thuis eerst wat hebben bijgesteld, wat hij sloeg af of zakte in toeren bij het remmen.

Lekker rijden daar, op asfalt om te kijken hoe het stuurt na de aanpassingen. Stuurt erg direct nu en scherp, maar bij te scherp insturen staat ie toch dwars.

Na een paar rondjes...rrrrrzzzzzzzzzzzzz...ik--->:confused: Auto reed niet meer, motor maakte wel toeren. Dan maar weer naar huis.

Thuis aangekomen auto uitelkaar, en ja hoor 3 steenjes tussen de tanden van de 1e en 2e verselling.:( (gister ook al vervangen vanwege een steentje) En hapjes uit de pinion gears. Balen want de winkel is pas dinsdag weer open.:-|

Reden: auto lag zo laag dat ie een steentje heeft opgezogen tussen z'n tandwieltjes. Heb em nu op z'n hoogst gezet, bij volledig inveren raakt hij de grond niet, dat was eerst 2mm inveren aan de voorzijde.:oops:

Daar gaan we weer:
full

Ja die is stuk:
full

Mzzl.

Hoi

Mag ik vragen wat je hebt gedaan aan de afstelling toen je toeren zakte bj het remmen ?

Dit is namelijk bij mijn savage ook.

Tevens heb ik te koop die hele versnellingsbak die je op de foto in je hand heb inc remschijf. mag weg voor (TEAB). Zat op me oude RS4-3 RTR is nog helemaal goed

Groetjes,

Hoi

Mag ik vragen wat je hebt gedaan aan de afstelling toen je toeren zakte bj het remmen ?

Dit is namelijk bij mijn savage ook.

Tevens heb ik te koop die hele versnellingsbak die je op de foto in je hand heb inc remschijf. mag weg voor (TEAB). Zat op me oude RS4-3 RTR is nog helemaal goed

Groetjes,

De afstelling is een beetje spelen met je stationair schroef, zet em wat rijker. Maar dat heeft weer invloed op je lage toeren naald, dus die zal je ook wat moeten verstellen, bij was dat wat armer.

Mocht dat niet werken, kan het zijn dat je servoarmpje een tandje verzet moet worden. En dan zou je em wel moeten kunnen afstellen. Was bij mij het geval dan he, maar er staat ook een sticky over het afstellen van de motor.

De tandwieltjes haal ik dinsdag in de winkel.

Weet iemand trouwens hoe je de topictitel kan wijzigen, wil namelijk niet elke keer een nieuw topic openen over m'n auto;)

Mzzl.

Laatst bewerkt:
Je moet een mod. even PM'en, alleen die kunnen topic titels aanpassen;)

btw, mooie bak hoor:smile:

Greetz,
Joram

PM is vertuurd.

Zat eens wat te brainstormen over mijn versnellingsbak tandwieltjes, aangezien ze alle 4 naar hun grootje zijn.

Zou het niet zo kunnen dat:

Het kleine alu tandwiel word vervangen door 1 grotere (meer tandjes), en het kunstof tandwiel door 1 kleinere (minder tandjes), dan zou hij in zijn eerste versnelling sneller moeten optrekken. Toch?

En voor de tweede versnelling hetzelfde.

Zat te denken om beide pinion gears te vervangen voor 1 met 23 tanden, en beide spur gears met minder tanden. Alleen weet ik niet hoeveel tanden.

Leverbaar is:
42 tot 46 tanden voor de tweede versnelling. (spur gear)
47 tot 49 en 52 tanden voor de eerste versnelling. (spur gear)

17-19 en 21-23 voor de alu tandwieltjes. (pinion gear)

Origineel:
43 tanden voor de tweede versnelling. (spur gear)
47 tanden voor de eerste versnelling. (spur gear)

22 tanden voor de tweede versnelling. (pinion gear)
18 tanden voor de eerste versnelling. (pinion gear)

Zie door de tanden de tandwieltjes niet meer.:confused:
Mischien is er al iemand die hier ook over heeft zitten denken. Graag een beetje hulp.:)

Mzzl.

Laatst bewerkt:
Back