HPI Savage XS Flux Topic

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst 8)

Doet me deugd een succes-verhaal te horen, auto is immers echt veelbelovend! Servo op de mijne is inderdaad ook traag, in de auto past een full-size servo dus genoeg keuze in vervangingen. Antenne-tube heb ik geheel weggehaald.

- Ziet de motorsteun er bij jouw exemplaar ook zo rommelig geboord uit?
- Hoe soepel rolt de auto met de hand en heb je naar de Mesh gekeken tussen Pinion en Idler Gear?
- Heb je ook op 3S gereden?

Overigens vind ik de meegeleverde zender wat karig qua instelmogelijkheden. Zo mis ik in ieder geval Steering Exponential, vind ik persoonlijk nuttiger dan Steering Rate (dat wel een eigen draaiknopje heeft). Hij ligt wat mij betreft wel prima in de hand maar oogt wat amateuristisch en goedkoopjes. Mijn stem zou in dit geval naar de 2.4GHz-zender van de concurrent gaan. Traxxas biedt zelfs een programmeerbare knop, niet slecht voor een standaard zender.

Het gaat echter natuurlijk vooral om de auto zelf ;)

Een vriendelijke groet,

^Rook

Laatst bewerkt:
Bedoel je met rollen dat hij stottert? Dat is bij de HPI auto's die ik heb (gehad) normaal (Savage Flux en Vorza). Volgens mij komt dat gewoon door de motor.

Oh ja...! (blijf edit-en...) Goed om te lezen dat jij de Slipper default te strak vond staan. Hopelijk zal mijn auto met een iets lossere afstelling wat zuiniger met de tandwielen omspringen :rolleyes:

met de Firestorm Flux totaal niet , soepel als het maar kan...

ligt inderdaad ook aan de motor volgens mij , hoe sterker de magneten zijn hoe moeilijker die ronddraait (???) netzoals met de compressie van een nitro/benzine blok..

Bedoel je met rollen dat hij stottert? Dat is bij de HPI auto's die ik heb (gehad) normaal (Savage Flux en Vorza). Volgens mij komt dat gewoon door de motor.

Dank. Daar doel ik inderdaad o.a. op! Maar bij mijn XS ook echt vergezeld van een knarsend geluid. Als je het hoort durf je eigenlijk niet goed verder te duwen, zelfs niet voorzichtig...

Bij de Savage en Vorza ook all metal gears, is het niet? En hoe stel je bij die auto's de Gear Mesh af, voorgeboorde gaten of stel-sleuven?

^Rook

Rook, onderbuik gevoel toch correct geweest. Had ook nog nooit van een slippend diff gehoord, op de differential van RCM na dan.

Mesh zetten is nagenoeg altijd zelf te doen. De standaard gaten van HPI zorgen er echter wel voor dat alle noobs de mesh goed zetten. Voor de meer ervaren rijder geen probleem, maar als ik soms reacties lees van mensen die mesh zetten ... ai ai ai.

@ Q Racing, ahh mooi om te zien dat hij goed bevalt.

EDIT: Oja

..... (maar die zal ook wel wat diff schade hebben )
LOL.

... en als je hem weg doe naar 2 weken ga je mij niet vertellen dat hij het super is en aan alle verwachtingen voldoet
meer iets in de geest van "oplappen en snel weg doen"
Net zo speculatief als voorheen. Wellicht gekocht en zocht hij/zij toch groter. Wellicht plotselinge geld problemen. Totaal geen interesse meer in de hobby. Zo zijn er nog tig redenen te bedenken.

Laatst bewerkt:
De zender is perfekt voor mijn dochter van zes, zelf prefereer ik de DX3R,
De ontvangerbox is ruim , echter wel een gefriemel om je esc draadje door de ontvangerbox te frommelen8),ook de fieldkaart /usb werkt prima en de instellingen zijn hetzelfde als de MMM , dus prima .

De gearmesh heb ik nog niet bekeken dat doe ik straks, de auto rolt wel "stroef" maar dat vindt ik meer aan de magneten te wijten als aan wat anders, maar misschien dat het anders is als de motor los is ......

Ik heb alleen nog op 2S gereden ,heb wel 3S liggen , maar eerst even kijken of er toch iets defekt raakt, voordat ik evt op 3S ga rijden , denk dat met de juiste tandwiel verhouding op 2S goed valt te rijden , backflip's e.d is aan mij zoiezo niet besteed, laat staan mijn dochter .

th_cde89a94.jpg

th_3a6873b3.jpg

th_3ff245af.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen nog op 2S gereden ,heb wel 3S liggen , maar eerst even kijken of er toch iets defekt raakt, voordat ik evt op 3S ga rijden , denk dat met de juiste tandwiel verhouding op 2S goed valt te rijden , backflip's e.d is aan mij zoiezo niet besteed, laat staan mijn dochter .

ik heb op een of andere amerikaanse site gezien dat 3s alleen voor speedruns is en niet voor bashen, en doet hij geen backflips op 2s?

Ik heb begrepen dat dat niet alleen wordt verkondigd op Amerikaanse fora, maar ook in de handleiding zelf. Duidelijk gevalletje van marketing dus.

ik heb op een of andere amerikaanse site gezien dat 3s alleen voor speedruns is en niet voor bashen, en doet hij geen backflips op 2s?

Daarom denk ik met de juiste gearing op 2S er genoeg top in zit dat ik niet naar 3s hoef te gaan , de esc wordt op 2s al behoorlijk warm , fan begint te draaien, heb nog geen temp's gemeten .De timing staat standaard op 8 graden,en lipo cut-off op 3v/cel, ook heb ik de esckabel buiten de ontvangerbox gehouden voor de quick setup.
Er komt ook nog een externe bec in ,heb nog niet gekeken naar de powerconsumptie van de stock servo , maar er komt toch een ace ds1013 in .Vanmiddag ff testen en kijken of de camera vrouw mee gaat .....

schade .......

pfffff , ja hoor schade !!!!

na 2 lipo's gereden te hebben, tijd voor de 3e , dochter wilde ook even, dus hoppa , maar na 6 minuten ,: hij doet het niet meer!!!

shit, maar gelukkig draaide wel de motor maar geen aandrijving , dus conclusie : pinion los .

Sleutelen maar, gelijk maar de standaard servo vervangen voor een iets beter exemplaar , de stock servo heeft maar 4,5KG torque , de nieuwe 9,5KG !

CIMG1077.jpg

CIMG1079.jpg

CIMG1081.jpg

CIMG1080.jpg

CIMG1083.jpg

nu de motor eraf was gelijk maar even de aandrijving gecontroleerd , draait mooi soepel zonder de motor en met de motor stroef, wat ik al vermoedde was dat dit komt door de magneten van de motor, vindt wel dat de tandwielen "droog "waren , dus gelijk maar AW grease erop gedaan en alles gemonteerd .
Nu loopt de auto iets stroever dan voorheen,maar zal aan het vet liggen .

Na voorzichtig een paar lipo's nu wat meer gesprongen en op gras en gravel gereden , heerlijk autootje , heeft geen enkele moeite en heeft een behoorlijk top , na een paar flinke sprongen , de auto snel gecontroleerd , maar alles ziet er goed uit .

Conclusie : een heerlijke aanvulling in de RC collectie en goede rij-eigenschappen, zekers op gras en gravel, de auto zal zeker nog meer te bieden hebben,,,,,, more to come ..

Ahh goed nieuws. Top op 2S vond ik op de filmpjes allemaal verbazend snel, komt natuurlijk ook omdat hij niet zo heel groot is.

uuhm nee , spur plastic (of iets in die richting) en pinion mach staal...
wel 32dp

Bedankt voor de info :) Dat maakt een hoop verschil, kunststof of metaal!

Rook, onderbuik gevoel toch correct geweest. Had ook nog nooit van een slippend diff gehoord, op de differential van RCM na dan.

Yep :cool: Maar bij de mini E-Revo zijn slippende diffs dus zeer zeker wél aan de orde! Vandaar dat ik het zelf toch ook eerst daar in zocht bij de XS. Tandwielen zijn echter van heel ander kaliber dan in de mini's van Traxxas.

Mesh zetten is nagenoeg altijd zelf te doen. De standaard gaten van HPI zorgen er echter wel voor dat alle noobs de mesh goed zetten.

Als we daar toch maar vanuit mochten gaan, dat standaard gaten zorgen voor een standaard nette Mesh... Vandaag resulteerde de 3e run met mijn XS echter opnieuw in een probleem met de auto! Weer geen hele accu leeggereden, ookal duurde het op een 2S wel iets langer voordat 'ie stuk ging. Dit keer hetzelfde probleem als dat van mijn provincie-genoot; Pinion losgeraakt van de as. Vind ik weer iets dat goed te wijten kan zijn aan een te strakke Mesh.

Oh ja...en moest weer een keertje een stuur-stangetje vastklikken, poppen erg gemakkelijk los.

Zo zijn er nog tig redenen te bedenken.

Zelf vind ik het enorm leuk en vooral ook leerzaam om allerlei verschillende RC modellen uit te proberen. Door goed gebruik te maken van de 2ehands-waarde van de modellen kun je meer uitproberen dan je budget eigenlijk toelaat. Je schrijft uiteraard wel af maar krijgt hier kennis en meestal ook wel de nodige lol voor terug ;)

^Rook

De zender is perfekt voor mijn dochter van zes, zelf prefereer ik de DX3R,

Probeer sinds vorige week de DX3s uit :)

De ontvangerbox is ruim , echter wel een gefriemel om je esc draadje door de ontvangerbox te frommelen8)

Nou heh...! :confused: Er zit een rubberen seal aan de zijkant van de Receiver-Box, met daarin een kleine sleuf waar je met veel moeite de stekkertjes en snoertjes door moet proppen. Als het eenmaal zit dan is het mogelijk wel goed waterdicht, strak zat in ieder geval!

Vandaag ook 2S geprobeerd en dan kan de auto het vermogen duidelijk beter verwerken. Maar ook op 2S toch weer een probleem, zie onder. Voor een kind (onder begeleiding) is het vast een erg leuk bashertje. Maar voor iemand die de absolute limieten wil opzoeken, is het vooral een teleurstelling.

^Rook

In de handleiding van de XS staat inderdaad vermeld dat 3S alleen recommended is voor Speed-Runs on hard surfaces.

In de Demo-clip(s) wel standing back-flips en dat doet 'ie op 2S (met standaard gearing) echt niet. Mijn eerste runs zijn allemaal op harde ondergrond geweest dus zou ook het probleem niet geweest mogen zijn.

Ik zeg: MESH...!

Frees een paar sleuven in de Motor-Plate en stel zelf in... Zelf kan ik dat eerste stapje niet maar zou een boel verschil maken, denk ik ;)

Filmpje waren we aan het schieten maar na 5 minuten draaien schoot de Pinion dus los.
Het lijkt niet gegund...:onweer:

Een vriendelijke groet aan u allen,

^Rook

Back