HPI Super 5SC Flux!

Die vet kan je bij elke automateriaal zaak halen. Homokineet vet is dat. Het is echt niet nodig om dat dure hpi spul te kopen.

Ik kan het geen eens vinden op de HPI site omdat er nergens duidelijk staat wat het is.

Ik was trouwens ook wat minder blij met de moeren waarmee de cups van de wielen vast zitten. M5, die dus diep in de wielhex zit. En wat krijg je er bij, een crosswrench die tot 7.5mm gaat. Handig, maar ja.

Eindelijk tijd gevonden om de SC af te maken, lag al een tijdje te wachten.
- Cups allemaal schoon gemaakt en die smeer/zand pasta eruit
- Diffs schoon gemaakt en 15K, 10K, 5K olie erin
- Nieuwe Motor erin (Hobbywing XERUN-4274SD 1800KV)
- Nieuwe ESC erin (XERUN 150A SD)
- Nieuwe servo erin (Savox SW1210SG waterproof)
- Pijn aan handen omdat ik (nog) geen inbus schroevendraaiers heb

Nu nog tijd vinden om er daadwerkelijk mee te rijden...

TODO:
- de switch van de XERUN past niet in de houder van HPI. Een passende switch vinden.
- Waterproof container voor de ESC fabriceren
- Iets van wielkasten zodat niet alle rotzooi(vooral stenen/grind) door de hele auto vliegt.
- Verlichting, G60force had daar een ideale oplossing voor. Alleen iets vinden/maken voor op de voorbumper.

Bigscale Electro vraagje

Even een oud topic naar boven gehaald (als limboos onder elkaar :D )
RavenLiquid hoe is het gelopen met de 150amps esc ?

Ik vraag dit daar mijn Carson esc in rook opgegaan is en helemaal verknocht ben aan de electro bigscale....:D
Hihihi ben aan het denken aan een FG 4x4 offroad maar weet niet nog welke...de Stadium of de Monster Truck.
Ik heb dus de Carson schattenjager 2WD (ouder beestje) door de vorige eigenaar enkel 1x gereden in de straat. En ikke heb hem ff op 5S getest waarna op de esc de componeneten eraf vlogen:yes:
Nu een Turnigy 200 amps esc besteld :rolleyes: en ga de 2wd op 5S (proberen) te rijden (motor is 1700KV, regelaar kan 8S aan :yes:..denk niet dat dit verstandig) Hopelijk komt ie snel binne en dan zien we verder.

Heel ander vraagje, is iemand ervaren met bigscale electro, specifiek met de ontvanger en servobekabeling ?
De turnigy heeft geen BEC en zal een aparte ontvanger accu nodig hebben. Met m'n hormann rijd ik 5 cellen NiMh wat ook op de E veersie bruikbaar is, maar moet dan de plus ( + ) naar de ESC los genomen worden in de ontvanger stekker om terugvoeding (met andere woorden kortsluiting) te voorkomen ? Waarschijnlijk zit er een beschrijving bij (ff wachten dus) maar ben hier nieuwsgierig na en houd mij een beetje bezig...vandaar

Een los ontvanger pak is inderdaad een optie, of een losse BEC.
Maar voor 8S zullen die vrij duur zijn denk ik? ( Castle BEC Pro? )
Dan moet inderdaad de plus stekker van de ESC naar de ontvanger eruit!
Dit kan door het lipje van de ontvangerstekker wat op te trekken, en de rode draad er dan uit te trekken.
En die dan uiteraard isoleren met krimpkous of electro tape oid.

[media=youtube]clNvfjhMQ5w[/media]

Castle Creations | CC BEC and CC BEC Pro

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Ruudxd,
De plus losnemen van de een esc met een BEC is duidelijk.
Mijn vraag is de turnigy esc heeft geen BEC -en zal dus in mijn mening ook geen spanning voeren op de plus(rode kabel)- en omdat er alleen spraken is van een stuurservo denk ik dat dit makkelijk kan over de ontvanger. Bij de E FG versies is dit ook zo ( BEC 5V 1,5 Amp)....
Even het pakketje van Hobbyking afwachten (pfff wat duurt dat lang als je erop zit te wachten :()
Hopelijk zit er een duidelijke beschrijving bij.
Verder geen grote electro rijders hier ??

Sorry, ik dacht dat dit uw vraag was:

maar moet dan de plus ( + ) naar de ESC los genomen worden in de ontvanger stekker om terugvoeding (met andere woorden kortsluiting

Sorry!

Dat zou inderdaad makkelijk over de ontvanger moeten kunnen die stroom.
Ik heb scalers gezien waarbij er een flinke servo, winch controller, LED's etc op zaten, en dat gaat perfect.
Het zal meer om de goede spanning gaan.

Maakt niet uit Ruudxd, ik had een paar vragen in elkaar verweven.
Het is meer om de elektronica van de esc en de ontvanger te beschermen.
Niet dat je twee vreemde spanningen tegen elkaar in schakeld (6V ontvanger accu en de 18V van de lipo rij accu)
Komt goed.
Ik zal het posten als het zo ver is hoe het aangesloten / opgelost wordt, mocht daar belangstelling voor zijn.

Maar de 18V van de rijaccu komt in principe toch niet bij de ontvanger?
Alleen eventueel 6V van de BEC in de ESC.
Als er wel een rode draad aan de ESC kabel zit zou ik hem er persoonlijk voor de zekerheid wel uit halen.

Ik heb een gebruikte super flux gekocht en gisteren m'n eerste ritje gemaakt, en wat een power zeg! Om bang van te worden, want dit wil je echt niet tegen enkels krijgen
want dan zit je wel in het gips voorlopig. Wat ik wel een paar minpunten vind is o.a. de piepkleine stuurservo, want dat slaat echt nergens op voor zo'n grote
en zware auto, en zit er al een nieuwe op, en ook die bromt al flink, dus daar zou toch echt een grotere in gewurmt moeten worden op de een of andere manier.
Een 2e minpunt is de ESC, en niet de werking maar het feit dat hij gewoon niet spatwater dicht is, en dat kan ook niet met een ventilator, waar overigens
zo een grassprietje in verdwijnt en de ventilator dan ophoud met koelen, en dan loopt de boel snel warm stopt de auto gewoon met lopen,
dus dat had veel beter gekund. En dan nog die zender die er bij zit, want wat een goedkope prul is dat zeg! Ik heb een nikko speelgoed auto van 50 euro
en zelfs die heeft een degelijkere afstandsbediening dat dit, en is de trekker dan ook overgevoelig en slecht te doseren, en verder geen accu's en lader
en dat voor een auto van dik 1000 euro! Het is dat ik hem 2e hands voor weinig kon kopen, want nieuw was hij mij te duur geweest,
want die 1000 euro die hij nieuw gekost heeft is hij niet waard imo.

Ik weet niet wat voor servo u er nu in heeft, maar de meeste digitale servo's ( in het speciaal Savox servo's ) "zingen" vaak wel wat.
Echter zijn er sterkere 1:10 servo's dan 1:5 servo's, Savox heeft een 30kg servo met stalen tandwielen , standaard maat, ik heb een Hitec 7950TH ( 35kg met titanium tandwielen.
De meeste standaard 1:5 auto servo's zijn minder sterk geloof ik.
Outerwears heeft een hoes die je eventueel om de ESC kan doen, dan word hij spatwater dicht en kan er geen gras of stof meer bij komen.

Als electro bigscale rijders hier een vraagje mbt ervaring met 1/5 electro motoren.....
Mijn Carson standaard (schattenjeager) motor is letterlijk in rook opgegaan.......
Nu zijn er bij mijn weten niet zo heel veel motoren te verkrijgen.
Mijn oog is nu op de Tenshock TS X-501 gevallen. De bedoeling is om deze op de Turnigy (200amps) ESC te rijden.
Van Turnigy is er geen 1/5 motor meer te krijgen. Nu op zoek gaan voor de specs van de Turnigy ESC om te voorkomen dat de nieuwe motor ook weer in rook opgaat.
De bedoeling is om deze op 5S te gaan rijden, hopelijk is er genoeg snelheid met de 890 KV......

Mijn eigen topic maar eens rezzen uit de dood.

Goed, na een periode van aan een geschakelde geen tijd en pokke weer (o.a. een huis gekocht en grondig verbouwd, daar gaat een jaar aan vrije tijd) de 5SC staat nog in de garage, gezien de ESC niet waterproof is.
Hij loopt in iedergeval prima op de Xerun, alleen ben ik nog steeds aan het kijken voor iets met de switch. De program button zit op de schakelaar dus een andere switch eraan is wat lastig. Momenteel zijn hij vast met tyraps.

De savox doet zijn werk iig goed. Je merkt duidelijk dat die meer power heeft want de stock servo heeft er wat moeite mee om de banden volledig te draaien als die stil staat.

Om de ESC wat te (spat)waterproofen zodat er met wat minder weer gereden kan worden denk ik dat ik eens ga kijken na Outerweares voor de Castles. Die zullen de xerun ook wel passen.

Daarnaast nog een Wheelie King gekocht, die kan in de tuin rijden wat nu nog een rotzooi is van de verbouwing. Helaas viel de sneeuw hier in het zuiden wat tegen, want ik had gehoopt dat ik daar wat door heen kon crossen.

Hopelijk word het een mooi voorjaar want ik heb er in ieder geval zin in.

Welkom terug!

Ik heb iemand gezien die een nieuwe schakelaar op zijn Hobbywing ESC zette, dus ze zijn te koop.
Of bedoelt u dat niet?

Dat is inderdaad wat ik bedoel. De switch op de Flux Blur was meer plat en hoog zodat hij in de houder met rubbere afdekking kon worden geschroeft, die van de Xerun is meer vierkant en breed.

O, u zoekt een manier om hem vast te zetten?
Ik gebruik daar klittenband voor in mijn auto's, of gewoon vast gelijmd aan de ESC.
Misschien dat Contactlijm ook werkt?

Leuk dat electro spul :banana:
Na een uitstapje met 1/10 nitro Monster de electro 1/5 weer opgepakt :kwijl:
De Carson is gepasseerd, na esc en motor in rook opgegaan te hebben nieuw besteld (200a en 980 kv, maatje cola blik:hammer:) die uiteindelijk niet goed in de 2wd paste.
Stoute schoenen aangetrokken en een FG 4wd conversie begonnen.
Met MT wielen op 5S redelijk snel (zwaar vertand, maar door het e-Koppel geen problem) maar mag altijd meer.
Nu 8S accu's en hopelijk komend weekend testen......:p

met veel interesse alles gelezen, sinds kort in bezit van een hpi baja flux , met een 5t kap nu.
ik heb alleen vergeten een laadsnoer bij mijn nieuwe stekkers te bestellen..... aaarrrggghhh..... dus die komt eraan en dan de eerste goede testrit..
maar wat ik nu even heb gevoeld. wat een power...

Back