HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

Ey Wesley mijne ook ben zelf ook echt mooi weer rijder en in de kou ga ik niet :p liever schaatsen dan.
Hey ignace dat alsmaar trager worden kan misschien liggen aan een lipo die minder word ofzo?
De standaard vertranding voor de vorza is echt behoorlijk ondervertand (ook voor een racebaan)
Daar is eigenlijk ieder het wel over eens 1 Tandje er bij is niks.
Ik zou zelf een kleinere spur zetten 44 tands en dan op de 15 pinion gaan rijden en dan kan je dan evt nog de 16 pinion zetten als je nog een tikje sneller wilt.
Zowieso een goede tip om 44 spur te zetten veel betere gearing range.
Ik gebruik een plastic Kyosho spur kost 4 dollar!
Grts
 
Mijn vorza begint alsmaar trager te worden. weet iemand of je de standaard regelaar kan vertimen of er meer kan uithalen met een usb link of zoo iets?
hij heeft nooit hard gegaan vond ik, en heb dan een tandwieltje van 1 tand groter op de motor gestoken maar had niet zo veel effect. ik rij met 4 cell accu's op parcour er mee, de baanligging van de wagen is goed maar de snelheid is nie zo vet.

Steeds trager is vreemd voor een brushless setup, klinkt alsof er iets aanloopt, lagers defect zijn of zoiets. Motor even verwijderen (kijken of die nog mooi vrij loopt) en auto controleren of alles nog vrij loopt.

In de setup van de ESC, idd via USB-link, kun je wel wat spelen met wat settings, maar de default is meestal vrij goed.

Ideale gearing voor 4S is 46/17, da's zo'n beetje de fijnste voor op baan en het serieuzere bashen, ligt natuurlijk een beetje aan je eigen smaak en de baan waar je rijdt, maar idd, de standaard gearing is veel te laag. Deze is zo laag omdat de auto ook 6S met die gearing moet kunnen doen.
 
Hey snoebel vraagje waarom 46/17 en niet 44/15?
Komt toch op het zelfde neer?

Behalve dat hij in in jou geval zowel een nieuwe spur als een nieuwe pinion moet kopen
En dat hij zowel een zwaardere (kwa gewicht) pinion en spur zal gebruiken.
En dat zijn gearing range minder groot zal zijn (lager wil je toch niet)
En hij eigenlijk niks meer heeft aan de pinions die hij nu al heeft
(En hij eventueel gebruik zou kunnen maken van de 44T kyosho plastic spur)
Dit mag je gerust nitpicken noemen maar toch.. ik zie aleen maar nadelen?
Grts
 
O, denk dat dat idd ook prima zal gaan, kwestie van ff rekenen. 48/15 = 13.76 ratio
46/17 = 11.64 ratio, 44/15 = 12.52 ratio, zit er dus tussen in.

Wel even advies, op 46/17 ipv 48/15 gaat ie serieus meer vermogen trekken uit de Lipo's, zorg dus voor goede packs ! Esc en motor kunnen de gearing prima hebben, off road en op baan. On road mag je zelfs nog wel wat zwaarder gearen.

Heb je een partnummer van die plastic spurs, op zich denk ik wel een goed idee op de baan, maakt denk ik een stuk minder herrie dan de standaard stalen. Bij bashen lijkt me het geen strak plan, ieder steentje sloopt hem meteen.

42/17 zal idd als de brandweer gaan... :-) Maar wel zwaar voor het matriaal.

Maar uiteraard kun je gearing van andere auto's meestal niet vergelijken, ook de diffs hebben een bepaalde ratio, die gelijk kan zijn, maar het vaak niet is tussen de verschillende auto's. Dus 46/17 is niet hetzelfde in een andere buggy.
 
ik rij nu met een 16 tands, ik zal eens een 17 proberen. het feit dat hij trager gaat denk ik dat er slijtage op aan het komen is en ik die er beter mee kan rijden dus de snelheid gewent ben en dus rapper wil gaan. ik ga eens proberen mijn zender opnieuw te calibreren want ik heb al een paar keer gehad dat hij niet wou opstarten.
hij ratelt wel veel meer dan als hij nieuw was, ga hem eens moeten reviseren.
maar zijn er al mensen die een andere motor of regelaar geprobeerd hebben op de vorza of houd iedereen het bij de originele setup.
 
Hallo duidelijk uitleg dus het gaat idd ietsje sneller dan
Dit is die kyosho spur Kyosho 44T Spur Gear (Plastic) [KYOIF147] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
Hij is net iets breder dan de stock spur heeft mooi vol contactvlak met de pinion
Werkt prima voor bashen en dan ook nog op 6s
Ja denk dat de Xray een net iets andere diff ratio heeft

Hey ignace als er iets aan het ratelen is zou ik misschien even er naar kijken of misschien tijd voor een winterbeurt?
Die standaard combo is eigenlijk dezelfde als de mamba monster
Chille en opzich betrouwbare combo om te bashen
Als je wilt upgraden of iets nieuws zoekt voor racen dan kan je kijken voor Sensored de standaard combo is sensorless en de ESC ondersteund ook geen sensored.
Xerun 150A combo Tekin RX8 combo etc..
Denk wel dat bijv een tekno v4 kit een betere upgrade is voor racen als de standard combo nog werkt.. nieuwe combo is duur
Grts
 
winterbeurtje..

* diffs vullen, 8000 10000 5000
* tandwielverhouding wijzigen ;-)
* shocks vullen
* schoonmaken ;-)

een offtopic tipje ik heb laatst om wat kasten in elkaar te zetten een Bosch IXO gekocht.

bosch-ixo-basic-accuschroevendraaier.jpg


er zitten een paar bitjes bij, waaronder ook de imbusmaat die de Vorza op veeel plekken in het chassis heeft.

scheelt veel blaren op de handen ;-)
 
Ja, ik dacht altijd dat die schroevendraaiers snel leeg gingen, maar sinds de aankoop heb ik hem nog niet op hoeven te laden en inmiddels al 2 Vorza's ermee gerebuild en 3 kasten gebouwd.

Vooral die megalange schroeven die in de diffhuizen gaan en waar de aluminium suspensionmounts mee vast zitten, die waren altijd een ramp om die met de hand eruit te schroeven..
 
Ik zorg ervoor dat de schroef netjes recht in het gat zit dan draai ik hem aan met de IXO, totdat de Vorza weerstand bied en ik de IXO rond voel draaien.

Dus het advies is om dus te stoppen zodra je weerstand voelt, maar dat is wel goed te voelen.
 
de meeste schroeven kwam ik wel bij, maar een verlengstukje is wel handig. Eventueel ook meer bitjes, in verschillende maten. Echter met 1 kleine maat imbus (o.a. de chassisschroeven) kwam ik een heel eind met de Vorza en die zit er gelukkig bij.

Deze kostte iets van 50 euro. Er zijn ook wel goedkopere maar denk dat dat eerder goedkoop duurkoop is, vandaar dat ik voor een Bosch ben gegaan.

Je hebt natuurlijk ook duurdere die met meer bitjes komen en ook een verstelbaar toerental hebben.
Maar deze doet het prima en ligt lekker in de hand.
 
Et is effe twijfelen want ik kan voor dat geld ook een hudyset kopen.

heb je nog helemaal geen gereedschap dan? Ik gebruik de electrische schroeven met name voor de grote imbus (chassis) schroeven).. voor de kleinere schroefjes heb ik gewoon een imbusschroevendraaier setje.
 
Heb er nooit wat van gehad maar schijnt idd mooi spul te zijn.
Robert paar paginas terug staan er meerdere afbeeldingen die verschillen in breedte laten zien en pasvorm van bepaalde bodys als je goed zoekt kan je vaak wel een foto vinden van precies hoe een body om de guards past.
Met velcro kan je wel een hoop bodys strak laten omsluiten

Nee eigenlijk helemaal niet aan toe gekomen.. Net een ktm gekocht dus daar was ik de laatste tijd mee bezig. de bedoeling was om zondag as. snertrace te rijden in purmerend maar m'n ouders hebben de auto nodig dus dat is weer roet in het eten:rolleyes: (mischien m'n schoonouders lief aan kijken)

Wesley soms zin om een wedstrijd te rijden weer met de vorza? en wat plek over ik heb eventueel heel wat spare parts nu voor als er wat breekt. kan denk nu 4 auto's in elkaar schroeven met wat ik heb liggen. en dan nog de nieuwe vorza van mij en die D8 hara die ik gekocht had.
 
Back
Top